[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:13

Ok, ja je ziet het inderdaad niet zo goed op het filmpje.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:16

Hoi,

Ik meende op het filmpje te zien dat Alex zijn staart steeds naar 1 kant houdt (los van het mesten). Klopt dat?
Is hij wel lekker soepel in zijn rug, laat hij zich lekker rond je been buigen op een volte?
Ik ben het met Marchador eens dat je teugels best wat korter mogen, probeer dat door te kneden en te frummelen voor elkaar te krijgen.
Succes!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:17

Alex was vooral toen hij net op de manege was (2 jaar terug) heel scheef, het is inmiddels wel over, maar het zou inderdaad kunnen dat hij zijn staart wat scheef houd ja. Hij is op zich wel lekker los, maar al te kleine bochtjes vind hij als groot paard nog best moeilijk.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:22

Dan ben je in ieder geval op de goede weg. Een groot paard kan ook kleine voltes en slangevoltes met veel bogen lopen hoor, daar wordt hij lekker los van. Maar dan moet hij wel door zijn hele lijf buigen, anders valt hij alleen maar de bocht door.
Ik zou hem eerst lekker soepel en voorwaarts rijden en dan proberen na te laten geven.
Ik dacht vroeger ook vaak dat bepaalde paarden lekker nageeflijk waren, maar ik ben er nu achter dat deze gewoon in de krul getrokken werden. Dat heeft met nageven niks te maken en daar wordt je paard ook niet beter van.
Die van mij deed het ook niet vanzelf, daar is de nodige tijd in gaan zitten hoor.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:24

Ok.
Ja hij is een poos door een gevorderde ruiter gereden, zij heeft hem ook enorm veel losser gemaakt. Hij probeert wel eens over de buitenschouder weg te vallen, maar dan krijgt hij gewoon een tikje erbij.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:25

Misschien kan iemand die er verstand van heeft toch eens goed zijn ruggewervels voelen, dan weet je meteen waar eventuele blokkades zitten die eruit moeten.

veel succes ermee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:04

Heey, leuk filmpje lekker muziekje erbij.
Maar (hahahah)

Ik ben het eens met het commentaar, probeer je paard te buigen om je binnenbeen en spoor dan ook aan op het moment dat je het binnenachterbeen kunt beïnvloeden, hij dus opgetilt wordt. Dit is in draf als het buiten voorbeen ook opgetilt wordt, in stap is het met de bewegingen van de buik mee pingpongen. Probeer dan ook je hele zit te draaien en vooral een goed contact te houden met je teugels. Een rechte lijn van elleboog naar bit zodra de lijn gebroken wordt, wordt meebewegen moeilijker en zet je je handen eerder vast. Vervolgens dus goed je binnenbeen eraan en je buitenbeen achter de singel en draaien met je hele lijf. Met binnen kun je stelling vragen maar het moet voornamelijk uit zijn lijf komen. Probeer ook je benen goed onder je je te houden, af en toe lijkt het of je ze iets afsteekt en wat betreft het bewegen, bedenk je dat je met je platte voeten op de grond staat. Dan nog als je geen figuren wilt rijden, in de bochten stel en buig je je paard met de bochten mee, op de rechte stukken stel je hem de andere kant op richting hek. Misschien kun je het later zelfs uitbreiden naar een pasjes schouderbuiten. Dit is natuurlijk erg saai maar ook hier moet je constant je paard omstellen en activeer je de achterhand en laat het paard eerder los in zijn lijf.
Hier laat ik het even bij en ga nog even een keer je filmpje kijken.

edit. Het paard zet de kaak al erg vast, zeker dat het niet aan het gebit licht? En anders misschien toch een blokkade? Hij buigt wel maar geeft niet na. Dit kan natuurlijk ook rijtechnische oorzaak hebben

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:13

Miss_Malfoy schreef:
Hey, ik kom weer eens langs.
Ik heb een filmpje van het rijden op alex.
Het is niet bijzonder goed, maar mischien kunnen jullie nog wat tips geven? Vooral in draf was ik bezig om Alex te laten nageven. Galop ging niet erg, alex had er geen zin in (hij is er heel slecht in rechtsom) en er reden constant mensen in de weg. Boos!
Nouja, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen:
http://nl.youtube.com/watch?v=djHBYBln-ro

Wat ik zie:
Een heel braaf paard wat lekker op 1 tempo rond hobbelt

Een ruiter die been geeft bij elke pas en verder vrij passief mee hobbelt Knipoog (liever passief dan te actief hoor)
In de galop zou haar lichaam stiller kunnen (niet zo ver naar voren) en de buiging in de armen is minimaal en de handen staan vrij vast op 1 plek.

Wat oefenen:
benen stil houden en drijven wanneer nodig. Paard regelmatig tempowisselingen laten maken en aktief maken. Oefenen op de zit in galop incl letten op de armen en handen.

Wanneer het paard actief is kun je idd wat proberen met stelling, maar wees voorzichtig daarmee.
Met stelling is het de bedoeling dat er zeer weinig druk op de binnenteugel staat en dat je je binnenhand zelfs naar de mond kunt sturen,(waslijn in de teugel) zonder verlies van stelling. imo gaat er nog wel eens wat mis met stelling vragen,dus vandaar dat ik vind dat je daar voorzichtig mee moet zijn en ook omdat de rest nog niet in orde is Knipoog

Teugellengte vind ik niet verkeerd.Ik zou daar nu nog niks aan veranderen. Nu loopt hij nog uit elkaar met een redelijk lange nek, dit zal vanzelf veranderen als hij actiever wordt naar verzameling. Wel moet je letten op een vaste aanleuning op je buitenhand- maar kan dat niet goed genoeg zien.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:11

Ok heel erg bedankt.
Alleen het lijkt slechts alsof ik drijf bij elke pas, het komt gewoon omdat ik mijn benen nog niet zo netjes stil kan houden.
En dat het er allemaal niet zo actief uit ziet komt omdat ik juist op zoek was naar een stukje ontspanning. (Ik heb zelf de neiging om heel erg gespannen te raken, en dan de teugels te strak te nemen.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:33

Miss_Malfoy schreef:
Ok heel erg bedankt.
Alleen het lijkt slechts alsof ik drijf bij elke pas, het komt gewoon omdat ik mijn benen nog niet zo netjes stil kan houden.
En dat het er allemaal niet zo actief uit ziet komt omdat ik juist op zoek was naar een stukje ontspanning. (Ik heb zelf de neiging om heel erg gespannen te raken, en dan de teugels te strak te nemen.)

ontspanning bij jezelf? Juist met afwisseling kun je extra letten op onspanning. Door steeds af te wisselen moet je bewust worden van je lichaam. (ik voel dat iig wel Knipoog )

Ontspanning bij het paard? Dat gaat juist makkelijker door actief te rijden. Je rijdt 'm dan naar je hand en zo gaat hij z'n rug beter gebruiken en los laten.

Het paard zal het ook voelen als drijven als jij je ben niet stil kunt houden. .

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:37

superwoman schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ok heel erg bedankt.

ontspanning bij jezelf? Juist met afwisseling kun je extra letten op onspanning. Door steeds af te wisselen moet je bewust worden van je lichaam. (ik voel dat iig wel Knipoog )

Het paard zal het ook voelen als drijven als jij je ben niet stil kunt houden. .

Ontspanning bij mezelf. Ik maak mezelf vaak veels te druk, ik verkramp, en dat is ook niet leuk voor Alex. Dus ik wou vooral even rustig zitten en me er niet druk over maken dat ik zaterdag een lastige proef moet rijden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:43

Probeer indd te ontspannen mijn instreucteur zou roepen benen stil en tenen naar binnen. En je zet je handen een beetje vast. en wat ook de andere zeggen je galop probeer te blijven zitten ook met je terug komen als jij probeert rechtop te blijven zitten en hem op te vangen maar wel aan je been te houden dan stort hij ook niet zo in de draf maar dan wordt de overgang rustiger en netter.

En probeer ook meer figuren te rijden grote kleine, zet hem bv op de volte en als hij dan ontspannen naar beneden gaat probeer je weer rechtuit en kijk of je hem dan naar beneden kan houden en anders ga je weer op de volte.

ik vind het wel een leuk paard ik heb zelf een tinker dus ik val wel op bont.

succes Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:47

Dankjewel Lachen
Ja Alex komt van een man die allemaal bonte fokt. Hiervoor stond hij in het tuig, als rechtsachter. Maar met de dressuur koste hij altijd punten omdat hij niet achterwaarts wou. Inmdiddels doet hij het gelukkig wel. (Want ik moet het zaterdag in mijn proef ook doen. Hij doet het nog niet echt bijster enthousiast, dus hoger als een 5 of 6 verwacht ik niet, maar ik ga hem niet dwingen, het is al heel knap dat hij het uberhaupt doet. *LOL*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:48

Miss_Malfoy schreef:
Ontspanning bij mezelf. Ik maak mezelf vaak veels te druk, ik verkramp, en dat is ook niet leuk voor Alex. Dus ik wou vooral even rustig zitten en me er niet druk over maken dat ik zaterdag een lastige proef moet rijden.

Bij elke tempowisseling moet je op je zit rijden en dat kan je alleen doen door ontspanning. Bedenk me dat het met lichtrijden minder op je zit kan Haha! , Maar met het openen en sluiten van je hand wat je moet doen bij tempowisselingen moet je duidelijk en veel/snel ontspannen, dus moet je jezelf daarop focussen Haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:51

superwoman schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Bij elke tempowisseling moet je op je zit rijden en dat kan je alleen doen door ontspanning. Bedenk me dat het met lichtrijden minder op je zit kan Haha! , Maar met het openen en sluiten van je hand wat je moet doen bij tempowisselingen moet je duidelijk en veel/snel ontspannen, dus moet je jezelf daarop focussen Haha!

Ok is goed bedankt!
Ik rijd nu ook op Alex omdat het paardje waar ik eerst op reed me er hard en pijnlijk afgegooid heeft. En dat was precies op het moment dat ik juist probeerde om zelf te ontspannen en haar ook te laten ontspannen. Sinds dien ben ik heel erg snel bang, en op het moment dat ik bang word verkramp ik en neem ik de teugels heel kort. Tja en juist dan gebeuren er ongelukken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:05

lastig. Als ik een moeilijk moment had,(ben er ook vaak genoeg af gedonderd) moest ik altijd denken dat paardrijden leuk was en vallen cool kon zijn Haha! Op staan en verder gaan. Zien als een uitdaging dus en iets wat je echt wilt doen. De angst uit je lijf verbannen door de angst-spanning om te bouwen als gezonde uitdagingsspanning met een bewuste lach op m'n gezicht die zorgde voor afleiding in m'n hoofd en zorgde dat ik lette op de dingen waar ik op moest letten. Misschien een idee?

je psychisch sterk maken - weten dat je het kan. Bij twijfel ofje het kunt moet je het dus nooit doen, want dan kunnen er ongelukken gebeuren is mijn idee. Misgaan dat kan gebeuren, maar ik moet wel weten dat ik het kan.

snap ie? Haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:51

(Late reactie maar toch.)
Jup ik snap! Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:38

Uitgestorven hier Haha!

Nou ik stuit weer op een probleempje.

Ik begin even in mijn les.
Mijn paard zit altijd vol energie en werkt heel erg graag (misschien wel te graag), wat ik doe is eerst de rust terugbrengen in haar hoofd.. dit doe ik door overgangen te maken, veel figuren en tempowisselingen.
Zodra ze ontspannen gaat lopen komt vanzelf nageeflijk en brengt ze de achterhand er goed onder.
Ik kan zeggen dat ik niets in mijn handen heb en dat mijn paard heel soepel onder mij loopt.
Soms komt ze omhoog met haar hoofd, hierbij geef ik been sluit en open mijn hand om haar aan de teugel te laten lopen.
Vaak reageerd ze hier heel goed op.

Een enkele keer geef ik dezelfde hulpen en komt ze daar tegenin, waardoor ze nog hoger gaat lopen met haar hoofd. Op dat moment ben ik alle rust kwijt, wat ik dan doe is weer helemaal opnieuw beginnen. Rust terugkrijgen, veel figuren, overgangen en tempowisselingen.
Als de rust weer terug is, zelfde verhaal als hierboven, brengt ze haar hals lager en brengt ze haar achterhand er onder, maar voor een klein moment.
De ontspanning is er niet helemaal, hoe moet ik dat zeggen want: het is er niet of het is er wel. Ze let maar half op mijn hulpen, dus sluit en open ik mijn hand krijg ik geen reactie, geef ik been bij, krijg ik een matige reactie.
Naar mijn idee doe ik niets anders dan het eerste gedeelte en blij afwisselen.
Ik heb mijn instructrice ook gezegd dat ik er niets van snap.
Het ene moment loopt ze heerlijk soepel en ontspannen en een seconde daarna is de hele ontspanning weg en loopt ze weer omhoog met haar hoofd en om dat weer goed te krijgen... dat lukt mij gewoon echt niet!?

Op stal trainen is nog een stukje erger. Daar ziet ze van alles om zich heen, wat ik hier doe is ook lekker blijven afwisselen in overgangen, tempo en figuren. Maar merouw vind alles eromheen toch wel interessanter. Loopt ze eenmaal ontspannen, dan zie je echt zo'n wolkje boven het hoofd (zie donald-duck Knipoog ) met een lampje erin.. "Oh ja, net vond ik alles om mij heen veel interessanter". En weg is de ontspanning.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is?

Misschien hebbn jullie wat tips die ik kan gebruiken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:12

Sluit je,je hand ook echt tot dat ze nageeft en dan pas openen en natuurlijk je been eraan houden.
Ik zou toch blijven doorgaan met veel overgangen en tempo wisselingen en veel kleine figuren zoals hele kleine voltes daar worden ze heel los in het lijf van, en hele kleine slangvoltes.

Daar haar contenue aan het werk te houden lijd jij haar af van alle dingen in haar omgeving. Maar het blijft moeilijk king heeft op dit moment het voorjaar in zijn bol en is erg druk en ziet ook werkelijk alles en krijg hem dan ook soms helemaal niet naar beneden dan maakt hij zich zo sterk dat ook echt niemand hem ontspannen naar beneden krijgt. Dus we gaan weer met het passoa bitje rijden want ik heb reuma dus dan is het nog lastiger maar met dit bitje ontspant hij sneller en heb ik minder pijn. Knipoog Haha!

fijne pasen Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:39

kun je het niet omdraaien. ik vind aan de teugel niet fijn dus ga ik dingen zoeken waar ik mijn aandacht op kan vestigen dat werkt, dan gaat mijn baasje iets anders doen en ben ik uit die positie die eigelijk niet fijn voelt. hoe is het gebit, en misschien zit er wel ergens een blokade?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:53

Marchador:
Je uitleg is heel duidelijk, het probleem is imo een stuk concentratie van het paard. Ik weet niet hoe je je trainingen indeelt, misschien zou je me daar meer over kunnen vertellen?

Ik krijg het idee dat hat paard zich verveelt tijdens de training, en zich laat afleiden.
Maar om je goede tips te kunnen geven zou het fijn zijn als je me een idee geeft hoe je de trainingen indeelt. Ook zou het prettig zijn als ik zou weten hoe de week is ingedeeld.
Het kan namelijk zijn dat als je de hele week hetzelfde doet, dat dat het paard ook gaat vervelen....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:42

Bij een paard wat snel afgeleid is, vraag ik altijd meer stelling, dat helpt. Tong uitsteken
juist ruistig op de volte met stellingen lang en laag vragen om daarna van hand te veranderen en weer even op de volte te blijven. Bij die ontspanning ga ik dan verder werken (uitwerken)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:20

Yamcha, hoe bedoel je precies met het indelen van de trainingen?

Bedankt voor jullie reacties

Edit: Gebit is prima in orde! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:49

Wat voor oefeningen doe je?
Hoe lang ben je bezig met losrijden, maak je het echte werk spannend met nieuwe oefeningen... vraag je veel stelling (goeie tip SW!)?
Als een paard snel afgeleid is, is het belangrijk om ze echt aan het werk te zetten, dmv voltes, slangevoltes... stelling dus. Rijden op rechte lijnen of veel op de hoefslag werken is echt heel saai voor een paard... vandaar mijn vraag Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:18

De hoefslag volgen doe ik vrijwel nooit, hooguit kleine stukje heb ik een stukje rechtuit.
Ik verander veel van hand door middel van voltes.
Dus bijv een S-je gevolgd door een acht. Na de acht begin ik aan een volte verkleinen en weer vergroten, vanuit daar maak ik een slangevolte.
Het is niet zo dat dit De volgorde is, maar ik denk er niet lang over na welke oefening ik moet doen.
Ook zitten er tussendoor gebroken lijnen of dubbele gebroken lijnen.
Dan gebruik ik nog veel tempowisselingen, schijnovergangen en overgangen, maar ook niet op rechte stukken. Als voorbeeld.
Als ik bij A begin met het maken van een achtje in draf, dan is er bij de X een klein stukje rechtuit, deze ga stappen voor een aantal passen en draaf weer aan. Hierna kom ik bij de C waarbij ik terug ga zitten tot de M of H (volgens mij?) Vanaf die letter tot de volgende letter (B of E) Ga ik een paar passen vooruit, kom ik bij de letter dan zet ik bijv. een kleine volte in.
Zo ga ik eigenlijk "kris-kros" door de bak heen.

Ik rijd haar ongeveer 3 tot 4 keer in de week. De dag na de les longeer ik haar vrijwel altijd.
En in plaats van te longeren of rijden neem ik haar eens mee naar het bos.