Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ansie schreef:Abacab schreef:Het topic gaat nog steeds over AR en klassiek. Maar hetgeen Nombrardo hier stelt is wel exact de wijze waarop men er in de AR over denkt. Dit is nl. wat BB zijn leerlingen altijd voor houdt. Hij geeft ook aan dat je paard je grootste leermeester is.
Dit (en de meeste berichten die daarna nog geplaatst zijn) is dus weer precies de reden waarom ik hier niet meer gereageerd heb de laatste pagina's. Dat simplistisch reageren op 'dingen die volgens meneer Bent of AR zo moeten blablabla..'
Peppertree schreef:Welke Spaanse dressuur bedoel je, hwn? Die van de 6-jarigen die (vanuit Spanje) naar Nederland geëxporteerd worden en dan piaffe passage lopen? Of de Spaanse rijschool?
De eerste is volgens mij namelijk niet klassiek of academisch, maar vooral economisch. De tweede valt onder klassiek.
Ansie schreef:Ik vind het gewoon triest dat mensen het zo in het simpele weten te trekken.
Ansie schreef:Het is zo makkelijk om suggestieve vragen neer te kwakken in het topic of om de leukste thuis uit te hangen maar dat maakt dat de ander meteen in de verdediging schiet.
hwn schreef:@Ansie, vind idd ook dat de AR wat op de achtergrond geraakt, ik zie zelfs - helaas - hoe langer hoe meer modern opduiken in dit toppic.
Ansie schreef:Ik hoop dat je beseft dat je je nu ook schuldig maakt aan het uit verband rukken van iemands post.
Abacab schreef:Een gemiste kans Ansie. Leg dan eens uit waar en waarom ik de grootmeester verkeerd heb begrepen. Alleen maar roepen dat niemand het snapt en ons dan in het ongewisse laten draagt weer lekker bij aan het mysterie van de rijkunst waar de AR zich zo graag in hult.
Peppertree schreef:Op welke manier zou deze discussie een zinvolle inhoud kunnen krijgen?
Verschillen tussen academisch en klassiek opzoeken?
Welke 'manier' beter is?
jasmijn78 schreef:HWN;dit topic gaat over dressuur, dus dat 'modern' ook besproken wordt lijkt mij logisch. Verder geef jij 'modern' in jouw posts wel direct een negatieve lading mee (zoals hier door het woordje 'helaas'. Ik vind 'modern' altijd een vaag begrip. Voor sommigen houdt het in LDR/rollkur en voor anderen behelst het meer. Basis voor beoordelingen op wedstrijden is nog altijd het skala en in die zin dus gewoon klassiek. Ik heb zelf een klassieke basis, maar ik vind veel nieuwe ontwikkelingen heel interessant. Het stop-en-go principe wordt vaak negatief uitgelegd, maar zelfs Andrew maclean is daar voorstander van. Want; 1 hulp tegelijk is duidelijker en prettiger voor het paard. 'Modern' is ook veel aandacht voor ruiterfitheid, hartslagmeters toepassen, meer aandacht voor een goede ondersteuning van het paard wanneer het moet presteren (o.a. preventieve controles door fysio, da etc). Veel aandacht voor het mentale aspect van de ruiter. En reken maar dat een paard gebaat is bij een ruiter die mentaal de juiste state of mind heeft. Dat was 30 jaar geleden in de dressuursport allemaal nauwelijks aan de orde en ik denk dat dat goede ontwikkelingen zijn. Ik zie positieve effecten bij ruiters die kundig LDR toepassen. Die paarden blinken uit door meer lossigheid. Ik merk bij mijn eigen paard dat dat ook werkt in de training; als ik hem even iets ronder in stel dan voel ik meteen dat hij met meer lossigheid gaat lopen. Helaas worden juist alleen maar de voorbeelden aangehaald van ruiters die LDR klakkeloos na-apen of ongelukkige stills van toppers. Ik vind die focus op waar de neus moet zijn een non-discussie. Waar het om gaat is of een paard uiteindelijk met meer lossigheid gaat bewegen, goed gegymnasticerd wordt.
jasmijn78 schreef:Ik denk dat je niet moet denken in beter/of slechter. Voor de discussie is het beter om voorbeelden aan te halen en die met elkaar te vergelijken. Vergelijk een appuyement gereden door een AR ruiter met een appuyement van een wedstrijdruiter en ga dan in discussie over de verschillen bijvoorbeeld. Als je de theorie er op naslaat van beide dan zou het er hetzelfde uit moeten zien, en toch zien we veel verschil in uitvoering tussen AR en 'gewoon'. Het is interessant om over die verschillen in uitvoering te discussieren.
Ansie schreef:Het gaat mij niet om 'moeilijke' begrippen. Het gaat om de essentie. Als je die essentie niet begrijpt en vervolgens een soort conclusie neerzet wat het dan zou moeten zijn, dan ga je de mist in. Vervolgens gaan anderen daar op in en ben je het helemaal kwijt. DAAR gaat het mij om. Verder is er niks mis mee om het rijden simpel te houden en vooral op gevoel, mooi voorbeeld idd dat kinderen makkelijk in de beweging mee gaan. Daar heb ik het dan ook niet over.
Overigens heb je dat cognitieve nog steeds niet begrepen door het nu weer schriktraining te noemen.
Dan verder, ik zie niet in waarom ik nu ineens de kans heb om e.e.a. uit te leggen. Heb al vaak genoeg de essentie uitgelegd van bijvoorbeeld 'dressuur voor het paard'. Ik geef alleen aan dat het jammer is dat het zo simpel neergezet wordt dat mensen er de draak mee kunnen steken. Dan heb je wat gemist in mijn ogen.
Ik denk dan ook dat het weinig te maken heeft met dat ik niet goed zou communiceren. Meer met hoe anderen het willen lezen en met welk leuk grapje ze nu weer kunnen opvallen.
Je laatste alinea geeft al aan waarom de hele discussie hier niet werkt. Ieder heeft zijn eigen idee over klassiek, of dat nu wedstrijd/AR/barok/spaans/frans/duits/'gewoon' is en dat ligt nogal uit elkaar. En dat maakt weer dat er een andere interpretatie is van begrippen, manieren van hoe iets eruit zou moeten zien enz. Je kan niet met een wedstrijdbril naar AR kijken, er wordt niet hetzelfde nagestreefd. Uberhaupt is dressuur er niet voor om combinaties met elkaar te vergelijken in mijn ogen. Het gaat om de betreffende combinatie. Airnt had hier een paar pagina's terug een mooie post over. Is niet op gereageerd.
Citaat:De "klassieke rijkunst" is van oorsprong Frans, Spaans en wellicht Portugees en Italiaans.
arie53 schreef:Citaat:De "klassieke rijkunst" is van oorsprong Frans, Spaans en wellicht Portugees en Italiaans.
Grieks. Xenophon 430 j. v. chr. en Simon van Athene 480 j v. chr.
http://www.artisticdressage.com/article ... ry1_p.html
arie53 schreef:Citaat:De "klassieke rijkunst" is van oorsprong Frans, Spaans en wellicht Portugees en Italiaans.
Grieks. Xenophon 430 j. v. chr. en Simon van Athene 480 j v. chr.
http://www.artisticdressage.com/article ... ry1_p.html
cherie78 schreef:Het Skala is "duits"
Duitsland heeft geen "klassieke rijkunst"achtergrond.
Babootje schreef:cherie78 schreef:Het Skala is "duits"
Duitsland heeft geen "klassieke rijkunst"achtergrond.
Het Skala der Ausbildung is een leidraad voor de opleiding van het jonge rijpaard maar is voor zover ik weet gewoon gebaseerd op de klassieke dressuur die zich steeds verder ontwikkelde.
De opleidingsprincipes van het Skala (losgelatenheid, gehoorzaamheid, durchlässigkeit en verzameling) vind je al terug bij de leermeesters uit de barokke tijd. Dus ja dat zou je klassiek kunnen noemen
Steinbrecht evolueerde deze opleidingsprincipes verder en voegde er weer nieuwe aan toe (rechtrichten en voorwaarts rijden) waarmee hij de basis legde voor de moderne dressuur.
AR is een afgeleide van de hoge school dressuur gebaseerd op echt klassieke (middeleeuwse) principes compleet met alle capriolen die daarbij hoorden.
De leermeesters uit die tijd, de ruiters/amazones, de kwaliteit van de paarden toen en nu laten zich nog maar moeilijk met elkaar vergelijken. Wat toen de "top" was zal nu de top niet meer halen.
Net zoals je een Formule 1 auto van 30 jaar geleden niet meer kunt vergelijken met een Formule 1 auto van nu.
Babootje schreef:cherie78 schreef:Het Skala is "duits"
Duitsland heeft geen "klassieke rijkunst"achtergrond.
Het Skala der Ausbildung is een leidraad voor de opleiding van het jonge rijpaard maar is voor zover ik weet gewoon gebaseerd op de klassieke dressuur die zich steeds verder ontwikkelde.
De opleidingsprincipes van het Skala (losgelatenheid, gehoorzaamheid, durchlässigkeit en verzameling) vind je al terug bij de leermeesters uit de barokke tijd. Dus ja dat zou je klassiek kunnen noemen
Steinbrecht evolueerde deze opleidingsprincipes verder en voegde er weer nieuwe aan toe (rechtrichten en voorwaarts rijden) waarmee hij de basis legde voor de moderne dressuur.
AR is een afgeleide van de hoge school dressuur gebaseerd op echt klassieke (middeleeuwse) principes compleet met alle capriolen die daarbij hoorden.
De leermeesters uit die tijd, de ruiters/amazones, de kwaliteit van de paarden toen en nu laten zich nog maar moeilijk met elkaar vergelijken. Wat toen de "top" was zal nu de top niet meer halen.
Net zoals je een Formule 1 auto van 30 jaar geleden niet meer kunt vergelijken met een Formule 1 auto van nu.
arie53 schreef:Citaat:De "klassieke rijkunst" is van oorsprong Frans, Spaans en wellicht Portugees en Italiaans.Citaat:Grieks. Xenophon 430 j. v. chr. en Simon van Athene 480 j v. chr.
http://www.artisticdressage.com/article ... ry1_p.html
Ik heb in de vertaling van Xenophon niets dan wat algemeenheden over rijkunst gevonden, hoe het er zo'n beetje zou moeten uitzien.
Het gaat over de omgang, het beleren in het algemeen en de verzorging.
Hoe iemand op zijn paard zit en wat ermee te doen en hoe iets bereikt kan worden, niets daar van.
Simon van Athene ken ik helaas niet.
cherie78 schreef:AR is een afgeleide van de hoge school dressuur gebaseerd op echt klassieke (middeleeuwse) principes compleet met alle capriolen die daarbij hoorden.
De leermeesters uit die tijd, de ruiters/amazones, de kwaliteit van de paarden toen en nu laten zich nog maar moeilijk met elkaar vergelijken. Wat toen de "top" was zal nu de top niet meer halen.
Net zoals je een Formule 1 auto van 30 jaar geleden niet meer kunt vergelijken met een Formule 1 auto van nu.
Het "rechtrichten" was dus eigenlijk al veel eerder uitgevonden.
Wat Steinbrecht precies bedoeld zou hebben met zijn "voorwaarts"?
In ieder geval (volgens mij) niet het "hoge" tempo wat men nu in de "moderne" dressuur ziet.
Ik (voor mijzelf) heb altijd het "voorwaartse" van Steinbrecht geïnterpreteerd als een directe reactie van het paard op een "voorwaartse" hulp.
terpentijn schreef:Volgens mij is dat ook een juiste interpretatie, een paard dat (in welke stroming dan ook) NIET IN EERSTE INSTANTIE voorwaarts is valt naar mijn beleving ook niet verder te bewerken. Nu is volgens mij elk paard in principe voorwaarts gericht, het begint "terug te vallen" als er een ruiter op gaat zitten. De hele training is toch bedoeld om het paard -dat daar van nature niet geschikt voor is - een ruiter te leren dragen. Dat dat vaak VERdragen wordt is een andere kwestie....
Overigens is mij ook na het HEEEEELE topic (meestal stilzwijgend) te hebben meegelezen, nu nota bene ook nog NIET duidelijk wat de kern en essentie is van de "trainings/aanpak"methode van de AR.
En dit zeg ik zonder enig standpunt in te nemen, aangezien ik geen KWPN-er bezit, geen wedstrijdruiter wil zijn, en zeer geinteresseerd ben in het "barokke" gebeuren.
Paardrijmatig, en fysiek bezien (biomechanica: hoe werkt een paard, waar lopen de spieren, hoe zit het skelet in elkaar etc.) zou er toch van een bepaalde gemeenschappelijke africhtingsbasis uitgegaan behoren te worden?
Gebaseerd op het wezen en de lichamelijke hoedanigheid van "een paard"?
Wat zijn die uitgangs/opleringspunten bij de Academische Rijkunst dan?