Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:18

Gezelliggg SuperLiesje!

Fijn dat het goed gaat met je haf! Super dat de les goed bevallen is. Schrikken is altijd minder maar doordat je toch door kon rijden heb je misschien wel wat meer zekerheid van jezelf erbij gekregen? Je hebt het toch maar mooi 'uitgereden'. Top hoor!

Met mij gaat het goed. Ik rijd al een aardige tijd een paard dat voor de kar staat. Schat van een paard en ook een paard naar mijn maat. Redelijk groot dus.
Was in het begin wennen maar nu rijden we rustig rond. Het werkpunt op dit moment is het uitzitten van haar galopssprongen. Ik kom naar mijn idee te ver met mn kont uit het zadel. Maargoed...een paar maanden geleden mocht ik nog willen dat ik uberhaupt in galop kon. Hihi

Overmorgen gaan we meedien aan de stal bokaal. Een wedstrijd dat al best serieus is alleen zonder officiele papieren. Voor mij best spannend aangezien ik alleen maar aan de pret onderlinge wedstrijdjes heb meegedaan.
Ze was eergister erg fris waardoor ik toch spanning krijg.
Hopen dat het zaterdag meevalt.

Ohja. Ik rijd sinds kort ook weer een haflinger bij. Schat van een paard. Kan je bijna alles mee doen.
Pas geleden heb ik er ook voor het eerst sinds mijn spring ongeluk mee gesprongen. Niet hoog maar al een hele ervaring voor mij. Echt heel leuk om te doen.

Dus over het algemeen gaat het erg goed!

laughterline

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:31

Leuk om te horen :D :j
Ik rij weer wekelijks op de manege :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 00:41

Het erge is overkomen....ze was frisssss met de wedstrijd. Nondejuu!! En ik bijna doodsangsten waardoor het alleen maar erger werd.
Zo jammer dit voor mn zelfvertrouwen. Ik baaaal echt.
En ook heeeel fijn dat er kids in de sloot achter de ring aan het roeien waren in hun bootje. En nog zwaaien met de pendel ook terwijl ik er langs reed. Dus mn proeven waren ook verprutst. En dan ook nog eens voor een jury die ik niet ken. En dan ga ik weer denken: wat zal iedereen hier wel niet van mij denken.

Ohhh ik baal echt. Niet paardlief haar schuld. Ik kan gewoon niet ermee overweg als een paard kijkerig en hyper wordt.is , voor nu nog, niet mijn ding.

2E proef zoals verwacht de laatste plaats en de 1e proef tot mijn verbazing nog 7e van de 10. Viel me nog mee. Maar ik ben zwaaaar teleurgesteld in mezelf.

En ik wil zooo graag 'later' wedstrijden doen. Maar als het zo gaat als dit lacht iedereen me vierkant uit denk ik. Bak er niks van ik. :O maargoed morgen weer back to basic mn rondje rijden zonder spanningen. Zal me goed doen. Hihi

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:16

Ach Liesbeth er zal echt niemand je uitlachen ben je gek , dat is iets dat in je eigen koppie zit ;)

En dat zegt dan iemand die zelf ook altijd bezig is met wat anderen over mij zullen denken :(:)

Dus ik zeg heeeel herkenbaar!

Afgelopen zaterdag mijn eerste officiele wedstrijd met mijn super tinker Troy gereden, en het ging super!

Ik heb die dag wel 10x aan mijn man gevraagd , joh ik sta toch niet voor joker zometeen op dat concours met mijn tinker (waar ik zelf helemaal verliefd op ben, maar de gemiddelde dressuurruiter heeft het niet zo op tinkers ) Tuurlijk niet zegt manlief.

Ik had Troy nog niet van de trailer of ik kreeg gelijk al heel positieve reactie's ! Echt zo leuk! Ik moest inrijden tussen de Z2 dressuur ruiters en kreeg niets dan lof!

Ik had zelfs bijna een winstpunt te pakken(178) *\o/* Als ik zelf niet verkeerd had gereden hadden we die winstpunt wel gehad!

Dus moraal van dit verhaal........................ het zit eigenlijk bijna altijd tussen je oortjes :P

Maar wel vervelend Liesbeth dat je paard zo fris was, volgende keer beter

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:09

Liesbeth, balen joh! Misschien een idee om mevrouw eerst aan de longeerlijn uit te laten razen als ze zo fris is? Staat ze misschien wat hoog in het voer waardoor ze zo energiek is?
En ach, al die weersomstandigheden die zo wisselen helpen ook niet echt mee natuurlijk. Het blijft een lastig verhaal!
Mijn paard waar ik zo bang van ben geworden is er helaas niet meer. Hij bleek een breuk in een halswervel te hebben waardoor hij zo enorm explodeerde. Was niet op foto te zien helaas, dat had me 1,5 jaar ellende gescheeld :S Merk wel dat het me helpt in mijn kop om nu echt zeker te weten dat het echt pijn was. Mis hem, maar ben blij dat de pijn er niet meer is.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 00:38

Ik lees ff mee hoor....(en ik lees ook een aantal pagina's terug!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:15

Ik heb even de openingspost gelezen en ik denk dat ik het ook wel prettig vind om hier aan te haken. Ik heb een aantal jaren helemaal geen paard meer gereden omdat ik bang was, nu rij ik 1x per week een hele lieve Fries, maar het wil gewoon niet echt.. We gaan meestal samen (met nog een ander meisje met een KWPN'er) op buitenrit van ong. twee uur. Dat gaat goed, maar de meeste stukken stappen we met soms een klein stukje draf. Niks aan voor die Fries dus. We maakten er gewoonte van om op het laatste lange pad op de terugweg een galopje te trekken, maar omdat de Fries van iets schrok stapte ze opzij en viel ik er keihard vanaf. Nu durf ik helemaal niet meer te galopperen en te draven, omdat ze heel snel een stapje opzij zet als ze ergens van schrikt en dan verlies ik mijn evenwicht. Ik ben nu zó bang weer om te vallen, dat ik er eigenlijk helemaal geen lol meer in heb -O-

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:48

Dank jullie wel voir de reacties.

Ja het is echt iets dat in mn hoofd zit. En dan in combi met perfectionistme. Hihi

Wat stoer zo tussen het z1 losrijden karin. Voel je ook een beetje hoe dat is. :p zou leuk zijn als jullie zo ver komen. Een tinker in het z. Hou dr wel van :)

Die frisheid was alles bij elkaar. Zat er inderdaad ook aan te denken om haar de volgende keer eerst even in de cirkel te zetten.

Zo raar dat je met zo'n wedstrijd vol spanning kan zitten terwijl ik eergister (en zo denk ik ook) lekker relaxed met een lange teugel kan rijden. Niks meer aan het handje.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:51

Herkenbaar Renee. Ookal zijn buitenritten nog steeds niet mijn specialiteiten. Overal zoek ik wat achter waar ze van zouden kunnen schrikken.

Kan je ook in een bak rijden? Zo ja, hoe gaat dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:25

Liesbeth1994 schreef:
Herkenbaar Renee. Ookal zijn buitenritten nog steeds niet mijn specialiteiten. Overal zoek ik wat achter waar ze van zouden kunnen schrikken.

Kan je ook in een bak rijden? Zo ja, hoe gaat dat?

Ja dat kan wel, maar de bak is heel klein.... En omdat er zich ook een ander probleempje voordoet, kan ik alleen maar rondjes stappen in de bak en dat durf ik ook wel op de weg :P

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 22:28

ooh da's wel jammer.
nou morgen ga ik me voelen zoals jij omschreef in je bericht...ik heb morgen voor het eerst in jaren een buitenrit.
denk dat ik er wel aan toe ben. kan ondertussen met lange teugel en zelfs handen los ontspannen de bak door galopperen en hij kijkt nergens meer van op. dus laat ik maar een poging wagen!

jullie horen morgen wel hoe het is gegaan. en wie weet kunnen we elkaar wel tips geven :p

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:32

Vooral veel plezier Liesbeth! Geniet maar lekker van de natuur :)
Met lange teugel zonder handen galopperen zegt een hoop over jullie band! :j

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:39

Vorige week weer voor het eerst opgestapt. Geen problemen, geen gebok en gesteiger meer. Lekker lesje gehad waarbij er geen enkel teken van verzet is waar ik in januari/februari tegen aan liep.
Afbeelding
Afbeelding
Wel ontzettend moeilijk om mijn ritme te vinden na zo'n lange tijd niet gereden te hebben. Vooral draf voelt echt afschuwelijk. Gelukkig heb ik elke week les en gaat dat hopelijk weer goed komen. Ik ben nu lekker met mijn paardje aan het trainen om gewoon ontspannen de bak door te kunnen <3

*\o/*

Nema

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:03

Ik meld me ook maar even.

Ik wou al erg lang leren paardrijden en had al erg veel kampen gedaan bij een manege hier in de buurt. Ik was toen zo'n 8 jaar oud. Maar het laatste kamp was niet zoals ik het verwachte. Een meisje dat mee in mijn groep reed viel af haar paard. Sindsdien heb ik nogal erg veel schrik als ik op een paard kruip. Na al die jaren die voorbijgingen heb ik nooit meer een paard gezien puur uit schrik voor ze. Maar sinds dit jaar begon ik het rijden toch hard te missen en mocht ik ondanks mijn angsten van mijn ouders gaan paardrijden. Ik glunderde en had er zo veel zin in! En toch..ik rijd nu een jaartje en elke keer in het begin van de les heb ik schrik voor dat er iets zou gebeuren. En dat is best wel lastig als je schrik hebt ook al doe je niets liever dan rijden! Ik weet niet meer wat ik moet doen, waarom heb ik toch schrik van mijn lievelingsdieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:18

Als ik jou was zou ik rustig beginnen met grondwerk, weer wennen aan het dier en vertrouwen opbouwen.. Als je er gelijk opkruipt en veel van jezelf vraagt, frustreert het je - denk ik - des te meer dat het niet gaat zoals je wilt en je angst niet weg gaat. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar probeer om rustig in stappen op te bouwen en niet te overhaasten.

Nema

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:18

Nu je het zegt heb ik al wel eens een kamp tegengekomen waar grondwerk centraal staat. Ik ben te laat met boeken voor dit jaar maar misschien dat ik volgend jaar er toch eens moet over nadenken. Bedankt voor de tip!

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:25

Hey iedereen

Ik ben jammer genoeg vorige week ook van mij paard gevallen. Heb er een klaplong en paar gebroken ribben aan over gehouden. Het was wel niet haar schuld, maar ben nu toch ook wel beetje angstig voor terug te rijden.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:12

Hallo allemaal,

Meld mij hier ook aan... heb niet het hele topic doorgelzen, zoveel pagina"s al...

Mijn verhaal:
5 jaar geleden ben ik van mijn paard afgevallen, ging niet hard en het was eigenlijk heel onbenullig. Klaplong en gebroken ribben, ambulance, ziekenhuis opname etc etc. daarna wel weer gaan rijden. Uiteindelijk heb ik dat paard verkocht omdat het niet meer ging samen. Werd bang. Ik reed op dat moment een hele brave merrie, die uiteindelijk door het merrie achtige onberijdbaar werd en die heb ik ook verkocht. Langzaam aan op zoek gegaan naar een ander paard. Mijn droompaard gevonden, super braaf, erg mager maar daar hebben we door heen gekeken( mrt 2013). Ging echt super. Ook op concours, vaak bovenin rijden en de wp stroomden binnen. Totdat ze in juli 2013 ondeugend begon te doen, mij vreselijk ging uitproberen. Op het punt gestaan om te stoppen. Mijn angst nam de overhand. Ik heb hulp gezocht, omdat ik mijn passie en liefde voor de paarden niet wou opgeven. Ik ben gaan trainen bij een sportspycholoog. Dit ging super. Vanaf stap 0 begonnen en 5 maand later gingen we met vol vertrouwen op concours. Klasse hoger ed, we kwalifiseerde ons voor de Gelderse indoor, wp vlogen om de oren en de prijzen ook. Trainen ging super en had het weer helemaal te pakken. Helemaal Blij!! Volgende klasse, ging ook makkelijk. Maar mw begon stouter te worden. Aangepakt en het ging weer goed... totdat we nu weer bij af zijn... Ze draait zich zomaar om, steigeren bij terugdraaien, dreigen ed ed... En jullie snappen het vast, ik ben er helemaal klaar mee... Ik wil heel graag rijden maar dat vechten tegen mezelf lukt niet meer... Mn instructrice is van mening, en dat begrijp ik, dat we haar met korte metten moeten aanpakken. Consequent zijn en nog meer doelgericht trainen, daar bedoel ik mee; dat het mijn wil moet zijn wat ze doet en niet de hare.

Ik wil heel graag zo af en toe een buitenrit maken, lukt niet...
Ik wil graag relaxed rijden, lukt niet...

Op het moment dat ik dr aan moet pakken blokkeer ik, krijg papbenen en wil er dan zo snel mogelijk vanaf.

Ik sta op het punt om te gaan stoppen met paardenrijden en mijn tallentvolle merrie te gaan verkopen.

Het idee dat ik morgen dr weer moet gaan rijden benauwd me, ben gewoon weer bang geworden. Zelfs nu ik dit aan het typen ben, krijg een snelle hartslag, klamme handen en knikkende knieen..

Ik ben radeloos, mijn liefde, mijn passie gaan opgeven?? Word al verdrietig bij het idee, maar weet echt niet meer wat te doen.

Ik wil graag trainen, af en toe een buitenritje en op concours.

Mijn merrie is zeer slim, misschien niet het juiste paard, sensibel.

Bedankt voor het doorlezen....

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:12

Alenthe: Heb vorige week in het ziekenhuis gelegen met een klaplong en 3 gebroken ribben en eerlijk ik begrijp jou. Bij mij is het fout gelopen door zonder beugels te rijden.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 23:27

Wilke93 schreef:
Vooral veel plezier Liesbeth! Geniet maar lekker van de natuur :)
Met lange teugel zonder handen galopperen zegt een hoop over jullie band! :j

Ja ben daar ook heel blij mee. Ik rijd dat paard nog niet zo lang maar vanaf het begin was de klik er.
Het buitenritje is heel goed gegaan. Genieten!
Had geen zenuwen voordat we weg gingen. Alleen soms een beetje de kriebels omdat er loeihard vrachtwagens en motoren voorbij kwamen maar daar reageerde hij nauwelijks op. Hij vond een verkeersbord enger.haha maf dier. Een keer maakte hij een klein hupsje omdat er een waakhond heel fijn ons kwam begroeten maar al gauw had ie zoiets van 'kan mij jet schelen. Jij blaft mij best.'
Dus al met al een super ritje gehad. :) :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:33

Oh dat klinkt super goed! Wat fijn! :D
Ik heb vanmiddag nieuwe rijbroek, jodphurs en chaps gekocht (kan weer aantal jaar vooruit :P ) morgen meteen uitproberen! Ben wel benieuwd hoe t zit haha, heb er nu eentje met leren zitvlak ipv alleen bij de knieen. Volgens mij zit dat wel stevig :+

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:38

Pff, ik ben vooral een watje tijdens de springlessen die zo nu en dan gegeven worden. Ik ben een aantal jaren geleden tijdens het springen gevallen en daarmee mijn enkel gebroken, en sindsdien spring ik niet lekker. Ik heb sinds die tijd ook pas weer 3x gesprongen maar iedere keer merk ik toch veel aarzeling. Hoop toch dat ik daar snel overheen kom want ik deed het erg graag, en gelukkig heb ik goede begeleiding :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:18

Ik ben ook flink met mezelf aan de slag! Nadat ik vier weken geleden mijn paard in heb moeten slapen heb ik tegen alle voornemens in weer een jonkie gekocht: een 4jarige ruin. Nu rustig opbouwen, want de spanning speelt me nog steeds parten waardoor ik het heel rustig aan doe. Maar we komen er wel, de klik is er!! :D

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:06

Yellona schreef:
Hey iedereen

Ik ben jammer genoeg vorige week ook van mij paard gevallen. Heb er een klaplong en paar gebroken ribben aan over gehouden. Het was wel niet haar schuld, maar ben nu toch ook wel beetje angstig voor terug te rijden.

Hier hetzelfde verhaal. Gelukkig heb ik niets gebroken, maar wel verrekte enkelbanden links, zwaar gekneusde ribben en gekneusde armen, zweepslag in mijn been rechts, linkerhand gekneusd en nu ook nog heel fijn 2 a 3 ganglions eraan overgehouden :( heb erg veel pijn gehad. Nu 7 weken later kan ik gelukkig wel weer bijna alles, alleen enkel dik aan het eind van de dag en met lopen nog wel af en toe gevoelig.

Mijn paard kon er niets aan doen, ze schrok alleen maar en ook met een reden, en ben heel erg ongelukkig terecht gekomen (tussen schot en paard in). Ze is wel een sensibel paard en nog jong.

Ik heb een Hit air vest gekocht waar ik nu mee rij. Afgelopen zondag heb ik er voor het eerst zelf weer opgezeten, wel aan de longeerlijn en gestapt en stukje gedraafd. Ze was erg braaf en ik kon gelukkig na minuut of 5 ook ontspannen.

Ik was nooit bang.. vind het zo erg dat ik nu zo bang ben geworden om te vallen. Vanavond ga ik er weer op en aan de ene kant heb ik er erg veel zin in, maar aan andere kant zit ik al doom senario's te bedenken := wat als dit... wat als dat... erg vermoeiend.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:07

Hey Danoes :D Veel plezier met je nieuwe topper he en dat je maar heel veel veilige km's mag maken :D Zie je binnenkort wel weer op stal :D