[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:33

Tof dat je bitloos wil gaan rijden, hoewel het me een vervelende gedachte lijkt om niet precies te weten waar de kreupelheid vandaan komt. Als hij kort loopt en krabbelt lijkt mij dat een bewegingskreupelheid. Misschien een spier kwestie? Als hij een ijzer verkeerd heeft zitten (bijv in de witte lijn) dan is de kreupelheid vaak heel accuut en heftig. Als het een rijtechnisch probleem is dan hoop ik dat je instructeur een goeie werkwijze kan toepassen. Lastig verhaal

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:18

Hoe lkan dit?

Pas geleden was er een wedsterijd op de manege waar ik al rij sinds me 12e.
Ik ging even kijken en zag dat de dochter van de eigenaar op een manegepony ging.
Ze zat er 1 minuut op en had hem gelijk aan de teugel, ik snapte er niks van. Kom ze toveren? Ik heb die pony nog nooit aan de teugel gezien, bij niemand? Ze kan wel goed rijden en rijdt met der eigen paarden in het Z en L springen.

Hoe kan dit?

Eske_B

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:21

Of ze rijdt hem direct geheel correct, of ze trekt hem in de krul. Maar dat is niet te beoordelen zo :n.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:34

Jaa nou ik snap der niks van :p
Binnen 1 minuut gewoon.
Alsof het toveren is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:18

Dat is geen toveren, kan met veel paarden.

Maar het is idd zo niet te beoordelen.

handig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:53

michelle933 schreef:
Hoe lkan dit?

Pas geleden was er een wedsterijd op de manege waar ik al rij sinds me 12e.
Ik ging even kijken en zag dat de dochter van de eigenaar op een manegepony ging.
Ze zat er 1 minuut op en had hem gelijk aan de teugel, ik snapte er niks van. Kom ze toveren? Ik heb die pony nog nooit aan de teugel gezien, bij niemand? Ze kan wel goed rijden en rijdt met der eigen paarden in het Z en L springen.

Hoe kan dit?

Ze wist waarschijnlijk precies hoeveel leiding het paard nodig had, ervaring zegt een boel denk ik!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:03

Ja wauw ik vind dat echt heel knap!
Hopelijk eindig ik later ook ooit zo haha.

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:22

met mij gaat het nu wel goed loopt in stap en sommige stukjes draf al netjes aan de tuigen aleen galop gaat nog niet dus ik blijf nog lekker door oevenen :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:00

Omdat ik geen zin had om het hele topic door te lezen.
Hier mijn verhaal:
Mijn paard gaat als ik opstap al gelijk helemaal opkrullen en achter de teugel lopen.
Vervolgends gaat ze telkens heel snel en hard de neus naar voren trekken. Blijft daar 5 tellenen krult weer op.
Normaal zou ik zelf zeggen,. Teugels vast houden, contact zoeken door actief te rijden en veel overgangen.
Nu doet zij het zo snel en hard dat ik of bijna op haar nek klap en de teugels door mijn handen vliegen. Wat echt zeeer doet!
Daarbij bokt mijn paard op het been ( hier zit een heel verhaal achter. Kort gezegt, vroeger had ze pijn en deze herrinering blijft in haar hoofd. )
Ze is lichamelijk helemaal in orde.
Maar door dit 'aan de teugel' probleem is het lastiger het bokken eruit te rijden.
Aan dubbele longe doet ze het ooj

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:06

Ik denk dat je nog helemaal niet moet denken aan aan de teugel rijden. Dit klinkt als een paard met echt een boel problemen die er met veel liefde en geduld uitgewerkt moeten worden. Ik denk dat dit ook een vicieuze cirkel is als ik je verhaal zo lees: het paard heeft een link gelegd tussen twee dingen en houdt die link nu zelf in stand maar daardoor kom je er ook niet goed uit. Ik denk dat het geen slecht idee is er iemand bij te halen die meer met dit soort paarden heeft gewerkt. Want een paard wat bokt op het been en teugels heel hard uit je handen trekt is niet simpel op te lossen en daar kan Bokt ook niet bij helpen vanachter de computer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:14

Ik zou dan het paard fysiek ook willen laten nakijken, ook al zeg je dat ze lichamelijk in orde is, het klinkt niet zo. En ik zou een instructeur kritisch willen laten meekijken, een die ook kijkt naar jouw houding, zit en je hulpen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:35

Ze hoeft ook nog niet aan de teugel. Maar misscgien dat iemand het probleem kent en een idee heeft.

Fisiek is ze in orde. Wordt jaarlijks gecontroleerd.
Het hele probleem komt doordat ze 5 jaar geleden een tumor heeft gehad en toen erg veel pijn heeft gehad. En mijn paard linkt rijden met pijn.
Eerst ook het opzadelen, maar met erg veel geduld is dit er eindelijk uit.
En dat wil ik met rijden op precies dezelfde manier oplossen. Maar ik kan er nu amper opzitten zonder zere handen en armen te krijgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:13

Maar longeren is ook een probleem, toch? Kun je haar laten masseren?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:24

dubbele longe doet ze het ook met haar hoofd.
normaal longeren met bijzettouwtjes, of passoa of noem wat leuks. doet ze het niet.

laten masseren, wat wil je daar mee bereiken??
ze houd sinds 3 maanden niet meer haar spieren vast onder het longeren, en is pasgeleden gelongeerd..
onder het rijden drukt ze haar rug nog wel weg en zet ze haar spieren nog wel vast..
maar ik zit er nu 2 keer per week op.. met alleen uitstappen..
en daarna stap ik haar nog even uit als ik er naast loop.
we doen rek en strek oefeneningen en houden haar zo soepel mogelijk.

ik krijgt hulp van een gedrags therapeut met het bokken en de spanningen en stress die ze heeft..
maar zij kan ook even niet zo goed bedenken waarom en hoe op te lossen van haar hoofd..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:25

maar waarom denk je het zo zeker te weten dat ze geen pijn heeft?
Ik weet dat er mensen zijn die "na kanker" veel klachten hebben overgehouden.
Wat dacht je van pijnstillers proberen (in overleg dierenarts natuurlijk)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:51

Laten masseren: dat ze voelt dat ze die spieren kan ontspannen, dat er aan gezeten wordt en dat het niet zeer doet.
Paard linkt rijden aan pijn, linkt ruggebruik aan pijn, houdt dus rug vast: eerst losmasseren. Er steeds op gaan zitten, zonder iets anders te doen dan wat je daarvoor deed, of longeren, heeft geen nut: ze moet erváren dat het geen pijn meer doet, als ze moet werken, en dat kan heel goed met een masseur. Door gewoon door te doen, en hetzelfde te doen als wat je altijd al deed, verandert er niets, zij ervaart niets anders, voelt niets anders, en dus verandert haar gedrag niet. Door de ervaring/ het gevoel te veranderen, verandert er ook iets voor je paard, waar je paard op zal reageren, en veranderen.
Leer kijken/denken vanuit je paard, niet vanuit een probleem, maar vanuit je paard. Je paard heeft altijd een reden voor haar gedrag, aan jou om uit te zoeken wat die reden is, dan hoe je het voor je paard het beste oplost, zodat je paard het als een oplossing ervaart.
Verder even laten kijken naar de mond, of bit wel goed past, veel 'pullers' (dat hoofd naar beneden rukken) doen het omdat het bit niet fijn ligt, of de ruiterhand te streng is, ze geven ermee aan van die druk af te willen. Dus laat even de tandarts goed in de mond kijken of het bit wel past en goed ligt, en als het niet het bit is, dan met een instructeur gaan kijken naar jouw rijden, hoe je kan leren om een fijne ruiter te zijn voor je paard.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:35

Yamcha schreef:
Laten masseren: dat ze voelt dat ze die spieren kan ontspannen, dat er aan gezeten wordt en dat het niet zeer doet.
Paard linkt rijden aan pijn, linkt ruggebruik aan pijn, houdt dus rug vast: eerst losmasseren. Er steeds op gaan zitten, zonder iets anders te doen dan wat je daarvoor deed, of longeren, heeft geen nut: ze moet erváren dat het geen pijn meer doet, als ze moet werken, en dat kan heel goed met een masseur. Door gewoon door te doen, en hetzelfde te doen als wat je altijd al deed, verandert er niets, zij ervaart niets anders, voelt niets anders, en dus verandert haar gedrag niet. Door de ervaring/ het gevoel te veranderen, verandert er ook iets voor je paard, waar je paard op zal reageren, en veranderen.
Leer kijken/denken vanuit je paard, niet vanuit een probleem, maar vanuit je paard. Je paard heeft altijd een reden voor haar gedrag, aan jou om uit te zoeken wat die reden is, dan hoe je het voor je paard het beste oplost, zodat je paard het als een oplossing ervaart.
Verder even laten kijken naar de mond, of bit wel goed past, veel 'pullers' (dat hoofd naar beneden rukken) doen het omdat het bit niet fijn ligt, of de ruiterhand te streng is, ze geven ermee aan van die druk af te willen. Dus laat even de tandarts goed in de mond kijken of het bit wel past en goed ligt, en als het niet het bit is, dan met een instructeur gaan kijken naar jouw rijden, hoe je kan leren om een fijne ruiter te zijn voor je paard.

ik doe ook niet hetzelfde als ik altijd al deed..
masseur elke keer weer laten komen kost echt heeeeeel veel geld.
ik wordt nu geholpen door een gedragstherapeut..

in het begin was ze erg gespannen, ook onder het longeren..
dat hebben we nu zo ver dat daar totale ontspanning is..
zijn nu bezig met dubbele longe, met zadel op haar rug.. opzoek naar de ontspanning..
na een half uur hebben we een redelijke ontspanning te pakken..
als deze er is dat ik erop kan, ga ik 5 min op haar rug zitten en uitstappen..
en anders stap ik aan de hand uit..
dus we zijn echt goed bezig met haar :Y)

mijn handen zouden het denk ik niet weten, ik heb eens een teugeldrukmeting gehad, en eigenlijk was die zo goed als 50/50 verdeels over 2 handen en had ik een hele zachte hand.
bit licht na hoe ver ik zelf kan zien goed.
binnenkort laat ik wel de tandarts komen om te kijken of ze geen haken of iets heeft

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:53

Rusty geeft ook niet na met een pessoa, en eerder ook niet met dubbele lijnen.

Maar sinds ik volledig van achteren naar voren toe dubbele lijn, heb ik geen pessoa meer nodig.

Kheb echt 7 dagen (over weken verspreid) en meneer geeft nu af en toe na.
Paard moet ook vertrouwen hebben in je handen.

Bij mijne was dat door t verleden compleet weggevaagd.

Wil je de rug wel na laten kijken. Mijn tips:

Eerst een DA en dan als het nodig is een osteopaat.
Een DA kan zien wat er niet goed is. En een osteopaat kan alleen voelen wanneer de spieren niet lekker zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:06

Het punt is dat je paard aangeeft het rijden en longeren niet prettig te vinden, en dus moet je daar wat mee, anders zal zij dat sterker en sterker gaan aangeven, tot het echt gevaarlijk wordt.
Ik begrijp niet zo goed waarom je er een gedragstherapeut bij hebt gehaald, imo heeft je paard een lichamelijk probleem, dat zit vast ook in haar hoofdje, zij denkt dat rijden/longeren ed haar pijn zullen doen. Zij moet leren vertrouwen dat dat niet zo is, en goede ervaringen opdoen, maar daarin moet je wel begeleiding hebben van iemand die snapt hoe zulke dingen werken. Een masseur kan haar laten voelen dat haar rug weer fijn aanvoelt, dat is het grote voordeel van zo iemand. Een osteopaat kan dat ook, een gedragstherapeut niet. Jouw paard heeft geen probleemgedrag, zij reageert heel basaal vanuit haar instinct en gevoel, en daar is imo niets mis mee, ik vind dat heel gezond gedrag. Aan jou om haar zich weer prettig te laten voelen, dan zal ze zich ook ontspannen, en haar gedrag verandert dan ook.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:57

Yamcha schreef:
Het punt is dat je paard aangeeft het rijden en longeren niet prettig te vinden, en dus moet je daar wat mee, anders zal zij dat sterker en sterker gaan aangeven, tot het echt gevaarlijk wordt.
Ik begrijp niet zo goed waarom je er een gedragstherapeut bij hebt gehaald, imo heeft je paard een lichamelijk probleem, dat zit vast ook in haar hoofdje, zij denkt dat rijden/longeren ed haar pijn zullen doen. Zij moet leren vertrouwen dat dat niet zo is, en goede ervaringen opdoen, maar daarin moet je wel begeleiding hebben van iemand die snapt hoe zulke dingen werken. Een masseur kan haar laten voelen dat haar rug weer fijn aanvoelt, dat is het grote voordeel van zo iemand. Een osteopaat kan dat ook, een gedragstherapeut niet. Jouw paard heeft geen probleemgedrag, zij reageert heel basaal vanuit haar instinct en gevoel, en daar is imo niets mis mee, ik vind dat heel gezond gedrag. Aan jou om haar zich weer prettig te laten voelen, dan zal ze zich ook ontspannen, en haar gedrag verandert dan ook.

ik zeg ook niet dat ze een gedragsprobleem heeft. mijn gedragstherapeut helpt mij, met mijn paard leren dat het longeren/ opzadelen / rijden geen pijn doet.. daar heeft zij ervaring mee..
een osteopaat maakt je paard los, maar kan jou niet helpen met haar reactie..
masseur zelfde verhaal..

mijn paard wordt elk jaar door dierenarts gecontroleerd, wordt elk jaar door osteopaat/masseur/kraker behandeld. ik ken iemand die alle 3 van die takken kent..
en lichamelijk bouwt ze spanning op! spanning door angst.. gedragstherapeut helpt angst vermijden, en leren dat niet eng is.. osteopaat/masseur/kraker komt om de zoveel tijd om haar dan weer helemaal los te maken.

dus lichamelijk doe ik echt wat ik kan!!!
maar nu nog het mentale probleem

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:14

superwoman schreef:
Alexandra_ schreef:
Mijn paard is ook nogal moeilijk bij het teruggaan naar bijv. stap om dan laag te blijven. wat doe ik hieraan?

welke hulpen geef je om het paard an de teugel te krijgen/rijden?

Gaat al veel beter. Heb geen hulp meer nodig, haha.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:46

Interessant topic dit. Ik ga nu weer snel verder met meelezen. :o Bij iedere vraag ga ik even bewust na of het ook op mij en mijn paard van toepassing is.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:03

interessant topic idd.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:03

wel heel veel uiteenlopende meningen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:10

IJentel schreef:
wel heel veel uiteenlopende meningen..

ook verschillende bokkers met verschillende niveau's ;)