Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:00

:D

We hebben nog niet super veel kunnen doen, ook door het weer natuurlijk.

Ik ben erg bezig geweest met rechtop zitten, wat vooral een kwestie blijkt van schouders loslaten, maar dat is dus weer een ontspannings-ding blijkbaar, als ik vertrouwen heb in de situatie en in mezelf doe ik het makkelijker, en langs de weg naar de bak is het ook makkelijker omdat ik dan moet kijken wat er aankomt en waar we heengaan enzo, dus dan zit je eigenlijk sowieso al rechtop, en dat helpt natuurlijk wel.

Verder leer ik door de hoek om te lopen, wat je zou doen als je gewoon liep, met mijn heup Vegs meer te begrenzen, zodat ze dan niet alleen de begrenzing van buitenteugel heeft, maar ook van mijn heup en mijn buitenbeen.
Wat grappig is, is dat als ik mijn handen draag, en rechtop zit dus, zij steeds makkelijker de hals laat vallen, en 't plaatje is niet opgericht ofzo, of echt een krul in de hals, maar zij zoekt wel écht mijn hand op, en ze wordt steeds meer nageeflijk, en dan zit ze ook stukken makkelijker. Maar ze wilt nu het liefst lang en laag, en soms komt ze dan nog wat te diep, maar dat is gewoon omdat ze zich nog niet kan oprichten, en dat laten wij zo, ze wordt vanzelf sterk genoeg, en dan komt ze ook wat meer in het frame, zeg maar. Ik moet alleen dus wel opletten dat ik haar niet te lang laat worden (daar komt been en zit dan weer bij) want als ik dat toelaat valt ze ook weer door die buitenschouder.

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:03

Ik vind te diep niet erg hoor! Zeker niet als het daardoor voor het paard wat makkelijker wordt.
Zolang het niet afgedwongen is, kan het in veel gevallen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:05

Ik dwing niks, he, dat weet je :)

Dat werkt ook tegen, volgens mij, krijg je weer zo'n onderhals van en dat willen we niet.

Vandaag weer pessoa-werk doen, en dan volgende week even het weer afwachten, als het gaan vriezen hebben we een probleem, maar alleen vorst snachts moet wel te doen zijn, lijkt me.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:08

:D

Ik schreef het in zijn algemeenheid.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:13

Misschien een domme vraag ofzo maar ik heb het ook vaak mijn paard loopt te diep wat ik niet erg vind maar hoe bekom je dan het punt tot niet te diep lopen ? Ik ben ook weer volop aan het leren .. :)
Op het begin liep zij veel te schudden en sterrenkijken met der hoofd en nu ben ik al heel blij met wat we bereikt hebben .. maar het is toch niet de bedoeling dat ze te diep blijft lopen. ( ik neem les hoor maar nu even niet ..als het weer wat minder nat wordt) en ik hoor graag verschillende meningen/uitleg etc..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:16

Heb je contact met de mond of loopt ze achter de teugel?

Ik doe dat door heel veel tempowisselingen te rijden. Mijn jonkie krulde zich aan de longe al op nog voordat tie een zadel op de rug had. Helemaal na laten kijken maar echt niks te vinden. Ander bitje geprobeerd maar dat was gewoon voor hem een 'veilige' houding.

Ik ben ontzettend veel overgangen en tempowisselingen met hem gaan rijden en het is nu al veel beter.

Nu schud hij nog wat met het hoofd maar dat is onbalans. Kan me daar ook niet druk over maken want dat gaat vanzelf wel over als tie sterker wordt.

Edit: domme vragen bestaan niet.... ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:20

ik houd contact .. overgangen en tempowisselingen is echt iets waar ik aan moet werken ben ik me bewust van ja :) ze heeft ook nog niet echt een vast tempo weet je ze heeft zo van die plaatsjes waar ze plots over haar tempo gaat lopen. ik probeer die zoveel mogelijk op te vangen met mijn zit maar dat "zit gebruik" dat vind ik echt aartsmoeilijk :D

dank u zooist ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:25

Dat is het ook :j

Begin eens zelf met de overgang stap-halt-stap. Daar kan je heel goed bij voelen wat je doet. Adem uit en zak wat door je onderrug als je gaat halthouden.

Als je weg gaat stappen zorg er dan voor dat dit gelijk op de eerste beenhulp is. Met je hand doe je vrij weinig, alleen ondersteunen (want het is jong paard denk ik?) als ze daarom vraagt.

Als dit goed gaat ga je in de stap wat spelen met het tempo. In mijn lessen met de iets meer onervaren kinders zeg ik altijd: Ga zo hard stappen als je kan zonder dat het eruit ziet alsof je daar moeite voor moet doen. Dus vooral veel met de zit doen, groter meebewegen vanuit je middel. En dan weer langzamer bewegen, dieper ademen en weer langzamer gaan stappen.

(Als ik alleen ben doe ik mijn ogen wel eens dicht om het beter te voelen)

Mocht dit allemaal goed gaan dan de overgang stap-draf-stap en als dat goed is ga je tempowisselingen in draf rijden waarbij je door zelf groter te gaan lichtrijden je paard al groter kan laten bewegen en je ook door te ademen, je paard weer terug kan laten komen of de overgang naar stap of halt kan laten maken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:31

Ja ik ben eigenlijk alleen nog maar 'kleiner' gaan lichtrijden zeg maar .. ik ben dan heel erg bezig met een lager tempo en kleinere pasjes nemen. Daar probeer ik dan heel erg op te letten maar als ik dan ga verruimen denk ik dat ik toch meer misschien moet gaan letten op het feit dat ik ook echt groter ga lichtrijden.. is een goeie opmerking! Ook van die ademhaling daar heb ik nog nooit bij stilgestaan ..
Jong is ze niet meer echt maar idd nog geen 10 jaren onder het zadel we hebben nog veel werk haha ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:36

Genoeg uitdaging dus!

Probeer het maar eens met je ademhaling! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:10

Maar heb je contact met de mond, want die vraag beantwoordde je niet, en dat is toch wel belangrijk.

Vegs loopt ook diep, maar wel nageeflijk, en dan is ze toch niet te diep, snap je, want ze pakt mijn hand en neemt hem mee naar beneden, ze ontwijkt het bit niet, en dat is wel belangrijk. Je moet niet hebben dat ze op gaan krullen en dan de achterkant niet meer mee komt.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:41

Ja ik hou wel contact .. ze heeft ook een tijdje gehad dat ze begon te hangen maar dat heb ik gelukkig er terug uitgekregen zeg maar.. af en toe kan ze zo nog eens een momentje hebben maar dat gaat snel voorbij .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:42

Gelukkig, goed zo.

Maar dan komt het wel in orde denk :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:57

Het ging vandaag een stuk beter met Jonas dan woensdag. Hij was de woeste hengst aan het uithangen in het bos. Brullen naar iedereen die hij tegenkwam. :+

Met Schimmes heb ik een poging gedaan tot in de bak rijden. Ze vond het NIET leuk en liet dat duidelijk merken door in haar oude gewoontes te vervallen: staken. Dat doet ze vooral op de rechterhand. Ze zet dan haar linkerschouder vast en gooit zichzelf naar rechts van de hoefslag af. Ik weet op welke plek ze het doet, maar kan het niet altijd voor zijn, zo snel gaat het. Ik ben soms echt aan het worstelen om haar naar links te sturen en weer op de hoefslag te krijgen. Eenmaal daar geef ik na om haar te belonen, maar een volgend rondje kan ze het zo weer doen. Kwartje lijkt nog niet zo te vallen. Ik gooi alles wat ik bij CR heb geleerd in de strijd, maar blijkbaar vindt ze toch soms een gaatje. Ze doet het in alle gangen. Galopperen op de rechterhand is daarom ingewikkeld, bovendien springt ze vaak nog niet in de rechtergalop aan als ik die vraag. Links gaat het prima, dan doet ze het alleen af en toe bij het aandraven en bij het draven van een grote volte wil ze ook nog weleens uitbreken. Haar linkergalop wordt steeds beter. Zachter en ze is beter te sturen. Ik moet echt meer in de bak gaan werken. Voltes, voltes en nog eens voltes. Grote, kleine, slangenvoltes, vierkante voltes, voltes openen en sluiten, schouder voor... Mijn nieuwe voornemen is om twee keer per week buiten te gaan rijden en twee keer in de bak. Dat bakwerk kan dan bestaan uit rijden of dubbellongeren. Soepel moet ze worden. En een beetje gehoorzamer, maar ik ga er vanuit dat dat wel komt als ze wat soepeler is. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:04

Tijd :j
Wat bij Jim nog wel eens hielp voor de rechtergalop (die sprong ook vaak verkeerd of overkruist aan) was het gewicht wat verplaatsen op mn binnenzitbeenlnobbel en tegelijkertijd iets contrastelling aan te nemen.
Dan kon hij bijna niet verkeerd aanspringen.
En dan maar een klein stukje. Terugnemen, even weer goed draven en opnieuw aanspringen.

Hmm zit te twijfelen of ik Jim nog een keer zal scheren.
Hij is in september geschoren, toen was ie al behoorlijk teddy.
En nu is het weer een beertje...
Hij heeft het met rijden ook echt warm. Na 20 minuten is hij al aardig bezweet...
Het is ook nog best warm voor de tijd van het jaar en zijn Oostenrijkse berenvel is bedoeld voor andere temperaturen :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:59

Ik was de afgelopen weken toch wel met de zadels aan het rommelen. Van de week de duidelijke filmpjes van Schleese op youtube bekeken en vandaag eens aan de slag gegaan en wat blijkt.....
Het grootste zadel, met een mediumwide boom, lag het beste, zonder de prolite pad. Hij sloot overal mooi aan, lag een tikkie achterover vanwege mindere bespiering, maar dat was echt verwaarloosbaar.
Ik ben gaan rijden en ik dacht we zien het wel.
Nou, ze heeft gedanst, ipv lopen.
Ze moest eerst 3 keer van een bak spook schrikken, dus we zijn maar direct aan het werk gegaan. We zijn iets meer met nageeflijkheid en over de rug bezig geweest. Ze deed het super. Ik kon weer alle kanten op met dr. Je merkt dat ze nog niet zo sterk is achter, maar dat komt wel. Ze kruipt er soms even achter, maar dan vul ik direct weer aan met been.
Ik moet dat nog wel een beetje gaan doseren, want voor ik het weet zit ze weer in draf. Ze reageert goed op mijn been in ieder geval ;). Tips daarvoor altijd welkom :)
We hebben een heel fijn galopje gedaan. Ze liep mooi rond in galop en kon echt helemaal aan het zadel plakken. Bij de overgang terug merk je dat ze kracht mist, want dat gaat nog wat abrupt en gaat over in een harde draf. Komt ook vanzelf.
Ik doe een paar keer de oefening achterwaarts en van daaruit weer voorwaarts wegdraven. Is een goede achterhand oefening. Doe ik echt maar 2x per kant, want het is echt heel pittig nog. Ik heb echt genoten van het rijden, super!
Morgenvroeg maken we wrs een buitenritje. Gewoon even lekker voor de leut, spiertjes losmaken.

@Amanda
Ik zou niet zo snel meer gaan scheren. Ze verharen al en zijn al bezig met de aanmaak van de
Zomervacht.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:08

Ik wilde dat ook tikken Amanda. Als de dagen weer langer worden, wordt de zomervacht aangemaakt. Dus dan scheer je die eraf. Dat is niet handig en zeker niet als tie straks weer bloot buiten staat.

Sommigen doen het nog wel hoor maar dit zou voor mij de reden zijn om het niet te doen :)

Klinkt goed Ankem. Denk dat je zo goed bezig bent en de rest komt vanzelf wel.
Ik ben in ieder geval elke keer dolgelukkig met zulke berichten :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:13

Ja snap ik. Probleem is alleen dat hij pas ergens in april gaat verharen.
En het is zoveel warmer dan normaal. Dan kan ik beter nu scheren, zoveel zomervacht heeft hij nog niet aangemaakt in die paar weken.
Hij is echt een beertje. Niet te vergelijken met een warmbloed die nu nog zonder deken staat.
Het is lang en dik en hij heeft het warm...
Hmmm, twijfel...

Super Ankem. Klinkt heel goed :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:40

Is je paard nog niet aan het verharen Amanda? Janus begint al behoorlijk wat haren te verliezen.
Ik heb een stalgenoot die haar paard nu in een winterbontjas heeft, en in het voorjaar gaat scheren, zodat haar paard minder last heeft van de warmte in het voorjaar. Vind dit heel bijzonder, nog nooit van gehoord.

Leuk om te lezen Ankem dat je zo geniet! En kan me voorstellen dat Zooist daar dan ook weer van geniet.

Morgen weer rijles. Heerlijk. Is te lang geleden door al die regen die is gevallen.
Japeloup bereidt je maar voor op aanstormend talent, en in dit geval letterlijk :D Ik weet niet wat Janus heeft, maar hij is zo fanatiek dat hij voor mij soms echt op de grens zit. Gisteren ben ik er bijna afgekegeld Hij schrok, sprong een meter aan de kant, maakten een 180 graden draai en peerde weg. Dankzij de zitlessen _/-\o_ zat ik daarna nog braaf in het zadel.

Citaat:
Ik ben het ook helemaal met jullie eens. Ik vind het ook heel leuk om bij lessen en trainingen van anderen te kijken, want ook daar leer je weer heel van.

Me too :j . Alhoewel ik het soms ook niet kan aanzien. Er wordt echt veel te weinig gewerkt aan de ruiters. Trainingen/lessen waar ik plaatsvervangende pijn voel, daar ga ik maar niet naar kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:43

Nee hoor, niks verharen. Hij begint pas op zn vroegst in maart. Voorgaande jaren wel in ieder geval. :j

Haha Janus op dreef :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:52

Gooya is Janus een aanstormend of stormend talent!?
En dan te bedenken dat de eerste keer dat ik hem zag niet vooruit te branden was. Dus we moeten even de rem en de wacht knop "installeren"

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:00

Oke dan is Jim laat met verharen. Bij Kelly plukte vandaag al de eerste haren van de vacht. Ze heeft ook echt een teddyberenvacht. Ik zal morgen even mijn zweetmes met kleine karteltjes meenemen naar stal. Dan krijg je heel makkelijk alle losse haren uit de vacht. Ik ben wel benieuwd wat er met de paarden en het verharen gebeurd, als het nu toch kouder gaat worden.

@gooya,
Wat een boef is Janus zeg! Veel plezier tijdens je rijles. Foto's ;)

@zooist
Wat voor mij gewoon het allerleukste is, is dat ze zelf nog zo geniet van het werken. De oortjes staan altijd naar voor of ontspannen opzij. Ze vind alles wat we doen leuk. Daar geniet ik van. Ik probeer wel heel duidelijk haar grenzen te bewaken, want als het aan haar lag, gingen we gewoon door. Maar dat wil ik niet. Ze is wat ouder en ik ben zuinig op haar en haar gezondheid.
Het mes snijdt nu aan drie kanten, kelly geniet, ik geniet en zooist geniet van het feit dat wij zo genieten :) Super toch!
Heb je nog een tip bij het aanvullen met been bij het nageeflijk rijden? Ik geef dan soms net een beetje teveel, waardoor ze wil aandraven. Jij kent haar door en door.....

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:02

hihi daar moet ik even over na denken Japeloup ....
Gaan we morgen installeren dan, die knop :)

Vind het ook wel sneu voor Janus, hij heeft moeite met de overgang van wei naar paddock en nu maar 4 uur pd buiten staan. Hij kan zijn "ei " niet kwijt overdag. Maar als ik hem zijn energie eruit ga laten gooien, dan blijf ik het controle-probleem tegen komen en wordt het rijden voor mij minder safe. (longeren kan helaas niet ... ) Maar ik gun het hem ook zo dat ie zijn ei kwijt kan. Daar zouden de bossen goed voor zijn, maar daar waag ik me nu echt niet aan. Dus het moet maar gauw mooi weer worden, grasjes moeten weer groeien, en paardjes weer op de wei :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:03

Ik heb een Furminator gekocht. Kom er anders ook niet doorheen :+
Jim zit pas eind mei echt in zijn zomervacht. En half augustus gaat hij alweer verharen.
Heel vervelend in dit klimaat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:05

Komt Jim ook uit Oostenrijk?

daar is het idd langer koud dan hier :j