Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:13

Da's fijn dat jij een beetje in het zelfde schuitje zit. dan begrijpen we elkaar ook nog eens beter. Enne Rochelle is ook een haflinger.

Op die stal heb ik twee pony's waar ik op mag rijden wanneer ik wil. Dat zijn dan die twee haffies.
Opzich vind ik wedstrijden nog wel te doen,ben op een vorige wedstrijd 2x eerste geworden,maar ik weet niet of dat ook zo is op Rochelle. Die zou dan nerveus van mij worden misschien,ookal hebben we een klik.
De onderlinge is op 15 september. Dus ik kan nog even nadenken.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:47

even snel in m'n pauze reageren :D
Ik ben haflingers erg gaan waarderen. Sowieso een mooi stokmaatje voor mij, ben zelf ook niet al te groot :o en ondanks dat jonge beestjes nog erg speels kunnen zijn en nog veel moeten leren, ben ik dol op die koudbloedjes. Ik vind mijn kwpner wel een mooi dier, maar haar karakter en temperament past niet zo goed bij mij. Maar ja, ze is vorige maand 18 geworden en ik hoop dat ze met de jaren wat rustiger wordt (wat volgens sommigen nog heeel wat jaartjes kan duren en misschien wel nooit zal gebeuren. Hm een hoogbejaarde wordt toch ook eeeens rustig :roll: )

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:27

Mijn is een kruising met een hafje. Maar gisteren was ze toch wat angstig (bijgevolg ik ook). Ze waren buiten bezig met, wat leek op een zeer luide grasmaaier, vlak tegen de rand van de binnenpiste, ze sprong een paar keer wat opzij en ik kreeg haar er niet langs, heb dan een half uurtje gestapt en proberen haar er zo dicht mogelijk langs te krijgen, ging redelijk. Dan maar aan de hand erlangs en toen ging ze er wel langs. Dan nog even gelongeerd.
Ach ze was toch lekker uit haar stalletje!!!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:55

Mallorka, ja inderdaad,vind de karakter van de hafjes ook echt geweldig!soms een beetje ondeugend maar je kan er prima van leren,ze doen geen vlieg kwaad. En inderdaad,de lengte. Zelf ben ik op zoek naar een paard maar ik zoek iets dat niet zo groot is,ik hoef geen reuze paard. Maar ik zit te twijfelen tussen een haf en een kwpn'ertje. Maar pas zag ik een hele leuke bonte te koop staan maar die was helaas verkocht en dat was geen haf of kwpn'er...dus het kan nog van alles worden.haha
Als jullie wat weten ,ik hoor het graag!

Debra, ja,precies zoals het hoort,lekker blijven herhalen totdat paardlief er wel langs gaat. Ook zo lekker dat ze net als jij aan het rijden ben,gaan maaien (of iets anders dat geluid maakt). Alsof wij angstige ruiters er om vragen lijkt het wel.haha
Ik had hdt ook pas met een tractor. Roch aan de kletter maar bleef gelukkig netjes zitten. Heb jij ook dat je het aanvoelt wanneer een paard gaat schrikken?
van die tractor voelde ik aankomen maar gister kwam er een vliegtuig en toen had ik dat gevoel niet en toen deed Rochelle ook niks. Niet dat ik een 6e zintuig heb maargoed :')

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:17

@Debra, goed opgelost +:)+
Ik lees veel op bokt en zie altijd zeer veel tips voorbij komen en soms denk ik... ja da's een goeie, die moet ik onthouden. Maar elke situatie, dier en berijder is weer anders en meestal volg ik toch maar m'n eigen gevoel, wat ik denk dat dan het beste is.
Gelukkig is Jorka niet bang voor maaiers, die is ze gewend. Maar zij schrikt juist of is bang voor dingen die ik helemaal niet (kan) zien. Beetje irritant soms.... Raar paard, wat zie je dan??! }:0 Sommige paarden zien echt spoken volgens mij!

Ik ben zelf soms ook niet bewust van spannende situatie's. Een poosje terug was er een luchtballon richting onze bak aan het varen/waaien, of hoe zeg je dat. Ik had les en mijn instructrice vraagt of Mallorka bang is voor luchtballonnen. Uhhh tja wist ik veel??! Ik stond gelijk strak natuurlijk! En paard liet voelen... Eujj wat wat! is er wat loos ofzo?? Ze heeft er verder niet op gereageerd hoor (waarschijnlijk komen die zomers daar met enige regelmaat over) Maar ik wil maar zeggen, je (ikke dus) maakt je vaak ook druk voor niks. Als er niks over gezegd was, hadden we er hoogstwaarschijnlijk beiden geen aandacht aan besteed.

Waar mijn paard op buitenrit wel van wil schrikken zijn....
liggende boomstronken :? Reuze onhandig, want die kom je nogal eens tegen in het bos |o

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:26

Hahaha bang voor boomstronken. nee hoor,daar heb je bijna nooit last van in een bos :')

Je hebt gelijk.als wij het niet door hebben,hebben de paardjes het ook niet in de gaten.
Dat moet ik mn eigen wel afleren. Het zoeken maar dingen waar ze van zou kunnen schrikken. Dat doe ik nu nog af en toe helaas.

Volgens mij zijn we hier allemaal wel goed bezig! Nog geen angst berichten gelezen.helemaal mooi zo.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:50

lies1994 schreef:
Als jullie wat weten ,ik hoor het graag!

Ik weet nog wel een leuk kwpn-ertje :D <<)
Nee hoor, grapje. Lees mijn onderschrift maar ;)

Ik had ook liever een paardje wat lekker koel in het hoofd is, maar 't is nu eenmaal niet zo.
Na meer dan 2 jaar bloed, zweet en tranen (bloed gelukkig niet, maar wel veel zweet en tranen), heb ik mijn doelstelling bijgesteld. Ik plaats van de wens ontspannen lekker om me heen kijkend van de natuur genietende bosritjes te kunnen maken, ben ik er nu naar aan het werken om met het bloedpaardjes-karakter van mijn paard om te kunnen gaan.
Ik baal er alleen ontzettend van dat ik momenteel niet verder kan ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:16

Het is opeens superdruk hier! haha :P
Ik ben net terug van rijden, het ging goed! Was vantevoren enorm zenuwachtig en in het begin met rijden ook maar het ging goed! ( reed weer op paard ipv pony )
Galop vond ik even eng dus poosje gestapt en toen gedraaft en toen iedereen aan het draven was toch nog even rondje gedaan :P

De manege kat liep steeds over de bakrand maar de paarden vonden het allemaal niet erg haha :P Ben echt met blij gevoel afgestapt en voelde de angst voor het eerst tijdens les zo duidelijk wegzakken :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:19

Ohjee,waarom kan je niet verder.of heb ik er per ongeluk overheen gelezen? :+

Tessa, wat goed van je dat je op een groot paard ben gestapt. T is niet niks,die flinke passen van zo'n grote tank. Goed hoor! Ben trots op jullie allemaal (en stiekem ook wel mezelf).

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:14

TessaKaizoku schreef:
Het is opeens superdruk hier! haha :P
Ik ben net terug van rijden, het ging goed! Was vantevoren enorm zenuwachtig en in het begin met rijden ook maar het ging goed! ( reed weer op paard ipv pony )
Galop vond ik even eng dus poosje gestapt en toen gedraaft en toen iedereen aan het draven was toch nog even rondje gedaan :P

De manege kat liep steeds over de bakrand maar de paarden vonden het allemaal niet erg haha :P Ben echt met blij gevoel afgestapt en voelde de angst voor het eerst tijdens les zo duidelijk wegzakken :)

Goed bezig hoor! :) ik persoonlijk vind paarden lekkerder in galop, de passen zijn groter dus voor mijn gevoel gaat het niet zo snel :+

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:22

@ Mallorka: Jammer dat je niet verder kan. Waarom niet? Of heb ik dat gemist?

Ik heb gister heerlijk buitenritje gemaakt. Eerst in de bak gereden en daarna buiten, dat ging goed. Waren beide ontspannen. Ze stond alleen te kijken naar borden die eerst niet stonden. Probleempje: madam wilt niet stil gaan staan op de terugweg >;) Schijnt ze voor de kar ook te hebben. Waren de weg kwijt dus ik wil een voorbijganger vragen waar die straat ligt (was wel in de buurt) en madame blijft doorlopen :( Dus ik bezig met stil laten staan en draai me om...weg man :+ die zal ook wel gedacht hebben, arrogant wijf :') Toen eenmaal in de straat (moest nog 15 min) stopt er een auto naast me: mevrouw bent u bekend hier? Kreeg r weer niet stil dus maar gezegd dat ik ook verdwaald ben, sorry :+ en doorgelopen. Daarna maar even halt houd oefeningen gedaan, dat ging goed. Weer een doel erbij tijdens ritje. Niets irritanter als een paard dat niet wilt stilstaan }:)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:39

@lies1994: Ja ik voel dat wanneer het paard gespannen begint te lopen, ik zie het ook aan haar hoofd, dan uit voorzorg al de buitenteugel wat steviger aannemen.

@Mallorka: Mij zeiden ze dat je moest doen alsof er niets is, want je paard voelt jou spanning, wel heb je enig idee hoe moeilijk dat is!!!

@TessaKaizoku: goed gedaan

@Nicky84: zeker als je de weg wilt vragen is het handig als ze blijven staan ;-) Die van mij is net het omgekeerde, als er iemand de piste in komt om even te kijken of dag te zeggen wil ze er onmiddelijk naar toe om zelf ook goeiedag te zeggen. Dat is soms ook best frustrerend

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:59

Hahaha ja kan me voorstellen! Op de terugweg moet ik sowieso streng zijn om r te laten stoppen. Ze wilt zo graag naar huis. Ze gaat er niet vandoor ofzo maar stilstaan is dan erg lastig.Met oefenen lukt het wel maar in 1 keer ho(als er dus een auto naast je staat), is lastig.Ze probeert dan verder te lopen, kortom strijd. Maar blijven positief...met veel oefenen gaat t vast beter:)

Wat betreft spanning en net doen alsof er niets is...dat is echt lastig.

PaardAukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:07

Narita schreef:
Ik ben niet bang aangelegd, stap zo op elk paard maar ik durf nu niet meer op mijn eigen paard...
Ik heb een 3-jarige appaloosa/arabier die ik bitloos western rijd, maar aangezien ze 3 jaar oud is heeft ze nogal eens d'r momentjes.
Gisteren, toen besloot ik weer eens te rijden en ik voelde wel aan dat ze wat tegendraads was, maar daar besloot ik geen aandacht aan te besteden.
Toen ik ging draven begon ze plots te bokken (geen kleine bok, maar rug bol maken & springen maar...) en dat doet ze wel vaker, een paar keer met de zweep slaan en madame houdt wel op. Deze keer was dat ook zo, gelukkig.
Daarna besloot ik weer te gaan draven, zette ze voor de 2e keer haar rug bol en begon te bokken, dus ik sla weer met de zweep om haar er doorheen te zetten, maar mevrouwtje begint opeens keihard te racen, recht naar het draad toe. Ik had dus al in de gaten dat dit niet goed ging komen en ik had ook geen tijd meer om een noodstop in te zetten of haar te draaien, en ja hoor, daar maakt ze vanuit de rengalop een noodstop, en ik val dus recht in het draad. Beetje last van mijn rug nu en een paar krasjes, maar op zich niets ernstigs.. Maar op zulke momenten word ik echt bang, en durf ik er niet meer op. Nu stond mijn moeder te kijken, en ik vertelde dat ik nu echt niet meer durfde, en toen ging mijn moeder erop. Inmiddels was mijn paard wel geschrokken. Ze voelde zich volgens mij een beetje schuldig, want ze deed opeens wel extra lief, maar ik was zo geïrriteerd als wat. Moeders erop en een paar rondjes gedraafd (wel Engelse rij-ervaring, maar nog nooit western gereden, ook nog nooit bitloos) en m'n paard was opeens uitzonderlijk braaf. Ik er nog even op aan de longe, drie stappen gedraafd en toen was het wel weer klaar.
Ik vind het nu echt eng om straks weer te gaan rijden. Ik doe ook Parelli met mijn paard en dat vind ik écht heel leuk, maar het rijden vind ik niet zo heel leuk. Lekker stappen en een buitenritje maken, super! Maar ik vind het niet leuk om zo gespannen op mijn paard te zitten.
Iemand tips hoe ik mijn paard beter stil zou kunnen zetten als ze weer gaat bokken?
En wat kan ik nu het beste doen, af en toe nog rijden om te zorgen dat ze het niet vergeet, of haar er wel even doorheen zetten dat ze braaf is, en nu dus even fanatiek blijven rijden?

Ik zou als ik jou was wel blijven rijden, met stilzetten los je heel weinig problemen op. Maar neem een goede instructrice die de momenten aan ziet komen en jou kan helpen ze voor te zijn, of te corrigeren.

PaardAukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:13

Ik ben 22 jaar en ben altijd overal opgestapt. Nooit geen angst, nergens bang van. Heb verschillende paarden doorgereden en ook problemen opgelost, vooral met oudere paarden waar het er helemaal ingesleten zat. In het buitenland op allerlei paarden gestapt. No problemo!

Nu heb ik zelf een jong paard aangeschaft, maar de eerste 2 weken was het zo nat en regenachtig dat ik niet kon rijden, omdat ik op de plek waar ze stond geen bak tot mn beschikking had. Daardoor heb ik besloten haar te verplaatsten naar een stal waar een bak is.
Toen ik haar uit ging proberen zei de eigenaar al dat ze de eerste 2 rondjes heel erg op ontploffen kon staan omdat ze zo graag wil werken. Niks mis mee natuurlijk, want elk jong paard moet zijn energie leren verdelen. Verder is ze heel lief en rustig in omgang en volgt me overal, zelfs als ze in de wei staat. Ze wil zo graag en is zo enthousiast. Maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ze enorm gaat ontploffen zodra ik er nu opstap, en dat houdt me een beetje tegen:$
Wie heeft er behalve veel longeren nog meer goede tips voor mij om die angst uit mn hoofd te krijgen?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:30

Sorry,ik heb echt hele slechte tot geen internet verbinding. Ik reageer dan even later op de berichten als ik weer wel goede verbinding heb.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:59

Heyhoi allemaal, ik heb even snel bijgelezen. Ik heb echter de klok rond gewerkt en ben nu zo'n beetje dood 8)7
Ik zal alleen even antwoorden op de vraag waarom ik niet verder kan....
Het is even geleden, maar ik heb mijn vinger vrij ernstig uit de kom gehad. Blijkbaar is er meer schade dan gedacht en moet ik waarschijnlijk alsnog naar de plastische chirurg. Na vrij lang een spalk te hebben gehad, mocht ik eindelijk beginnen te revalideren, maar m'n vinger reageert er nogal heftig op en heeft ie zo'n beetje weer het formaat van toen het pas was gebeurd en doet het ook weer zeer. Eigenlijk kan ik er niks mee, is zo krom als wat dus nie goe :n
'k Ga :Z Tot later! :evaw:

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:49

hier nog een angsthaas!!
ik durf alles met mijn fjord alleen de galop niet :o schaam me hier voor, rij al vanaf mijn 7de vroeger durfde ik alles, kon niet gek genoeg en nu moeite met de galop. terwijl ik zo'n lieve fjord heb die nergens bang voor is, wil overal langs en is niet de snelste (gelukkig). zij vindt de galop wel erg leuk en geeft eerst een beste bok voor we in de galop gaan.
hebben meer mensen hier last van dat ze niet met hun eigen paard in de galop durven :o ??

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:07

Ik wen ook graag wat aan een paard voor ik er mee galoppeer.
Probeer eens aan de longe, dan kan je je misschien enkel focussen op het gevoel van de galop en je balans en niet zozeer op de hulpen en het sturen.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:59

Zeker :o hier nog iemand met galopangst!
En inderdaad vooral op mijn eigen paard. Wat mij betreft zijn stappen en een drafje genoeg. Van mij hoeft die galop niet zo. Maarja, niet onbelangrijk het te kunnen mocht je erin schieten :\
Af en toe probeer ik het wel 'ns -als ze een heeele brave bui heeft!- maar terwijl ze aanspringt, schiet ik eigenlijk gelijk al in paniek. Gevolg... ze gaat hard! Veel harder dan me lief is!! En ik met me verkrampte lijf stuiter in het zadel. Ik heb dus een bokriempje aan m'n zadel ( en daar schaam ìk me voor :o ) maar ik grijp 'm in zo'n situatie maar al te graag vast. Het is overigens al mijn 2de.... ik heb al 1 bokriempje versleten whoehaha _O-
Ze kan overigens heel normaal een rustig galopje hoor; dat hebben verschillende mensen me laten zien. Het ligt dus helemaal aan mij :n

Hebben jullie ook dat het of linksom of rechtsom nog rottiger gaat?? Daar heb ik ook last van :?
Het is idd de bedoeling dat mijn lesgeefster ons aan de longe gaat pakken. Hoop dat ik het oooit nog eens zal leren en wel zonder al die angst in m'n lijf :j

fjordjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:04

Ik had daar ook angst voor vooral omdat ie nog wel eens een bokje kon geven, voor mij was de oplossing; spoortjes! Hierdoor gaat ie veel makkelijker in galop en dat is voor mij een stuk fijner!

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:29

Oh oké.
Ik vind het ècht eng, bokken.
Het was één van de eerste keren dat ik met Mallorka in de drunense duinen ging rijden. Vanuit het bos kwamen we bij het witte zand en toen ze erop kwam gaf ze een enorme BOK. Gelukkig vloog ik er niet af. Vraag me niet hoe, maar ik zat(lees hing) nog _/-\o_
Je snapt dat ik nu heel graag ver weg van het zand blijf :D

Het hafje waar ik wel eens op rijd kan wel 'ns zomaar uit het niets een vreugdebokje geven. Dat zijn maar kleintjes. Dan schrik ik me wel rot, maar omdat ik buiten heel goed probeer te zitten, kan ik die wel opvangen.

Ik heb nog nooit met spoortjes gereden overigens. Geloof ook niet dat bij mij goed zal gaan haha :+

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:34

Ik zet hier eventjes een stipje neer, ik ben ook een broekpoeper

slakkenrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:38

Zijn er hier meer bokkers die bang zijn om met het paard uit te glijden?

Ik ben verschillende keren onder het paard terecht gekomen door een simpel misstapje, sindsdien durf ik nooit meer te rijden op (nat) gras, modder of ondiep zand. Buitenritten zijn al helemaal out of the question! Zijn er bokkers die hier ook last van hebben? Hoe los je zoiets op?

fjordjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:44

En dan heb ik nog een enorm paard van 1.78, toch ben ik er nog nooit afgevallen.

Hij reageerd minder goed op m'n been en dan moest ik altijd een tik met de zweep geven en ja daar bokte die nog wel eens op, maar met een spoortje heb ik 'm zo in de galop dus die doe ik niet meer af!