Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lies1994 schreef:Als jullie wat weten ,ik hoor het graag!
TessaKaizoku schreef:Het is opeens superdruk hier! haha![]()
Ik ben net terug van rijden, het ging goed! Was vantevoren enorm zenuwachtig en in het begin met rijden ook maar het ging goed! ( reed weer op paard ipv pony )
Galop vond ik even eng dus poosje gestapt en toen gedraaft en toen iedereen aan het draven was toch nog even rondje gedaan![]()
De manege kat liep steeds over de bakrand maar de paarden vonden het allemaal niet erg hahaBen echt met blij gevoel afgestapt en voelde de angst voor het eerst tijdens les zo duidelijk wegzakken
Narita schreef:Ik ben niet bang aangelegd, stap zo op elk paard maar ik durf nu niet meer op mijn eigen paard...
Ik heb een 3-jarige appaloosa/arabier die ik bitloos western rijd, maar aangezien ze 3 jaar oud is heeft ze nogal eens d'r momentjes.
Gisteren, toen besloot ik weer eens te rijden en ik voelde wel aan dat ze wat tegendraads was, maar daar besloot ik geen aandacht aan te besteden.
Toen ik ging draven begon ze plots te bokken (geen kleine bok, maar rug bol maken & springen maar...) en dat doet ze wel vaker, een paar keer met de zweep slaan en madame houdt wel op. Deze keer was dat ook zo, gelukkig.
Daarna besloot ik weer te gaan draven, zette ze voor de 2e keer haar rug bol en begon te bokken, dus ik sla weer met de zweep om haar er doorheen te zetten, maar mevrouwtje begint opeens keihard te racen, recht naar het draad toe. Ik had dus al in de gaten dat dit niet goed ging komen en ik had ook geen tijd meer om een noodstop in te zetten of haar te draaien, en ja hoor, daar maakt ze vanuit de rengalop een noodstop, en ik val dus recht in het draad. Beetje last van mijn rug nu en een paar krasjes, maar op zich niets ernstigs.. Maar op zulke momenten word ik echt bang, en durf ik er niet meer op. Nu stond mijn moeder te kijken, en ik vertelde dat ik nu echt niet meer durfde, en toen ging mijn moeder erop. Inmiddels was mijn paard wel geschrokken. Ze voelde zich volgens mij een beetje schuldig, want ze deed opeens wel extra lief, maar ik was zo geïrriteerd als wat. Moeders erop en een paar rondjes gedraafd (wel Engelse rij-ervaring, maar nog nooit western gereden, ook nog nooit bitloos) en m'n paard was opeens uitzonderlijk braaf. Ik er nog even op aan de longe, drie stappen gedraafd en toen was het wel weer klaar.
Ik vind het nu echt eng om straks weer te gaan rijden. Ik doe ook Parelli met mijn paard en dat vind ik écht heel leuk, maar het rijden vind ik niet zo heel leuk. Lekker stappen en een buitenritje maken, super! Maar ik vind het niet leuk om zo gespannen op mijn paard te zitten.
Iemand tips hoe ik mijn paard beter stil zou kunnen zetten als ze weer gaat bokken?
En wat kan ik nu het beste doen, af en toe nog rijden om te zorgen dat ze het niet vergeet, of haar er wel even doorheen zetten dat ze braaf is, en nu dus even fanatiek blijven rijden?