ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:18

ik zou inderdaad niet te veel longeren voor de benen. Ik 'longeer' altijd maar een aantal keren, maar dat is grondwerk in de paddock zogezegd.. ze lopen wel aan de longeerlijn, maar werken niet zoals bij een longeertraining. Ik doe dit puur om de communicatie tussen mij en het paard beter te laten worden en dat er wederzijds respect en vertrouwen komt. Daarna stap ik op en doe deze trainingen nog een aantal keren achter elkaar: dus eerst grondwerk (aan de longe) en daarna onder de man rijden.
Na 4 weken kan ik daarna zonder eerst grondwerk te moeten doen ook al opstappen, en doe ik het grondwerk alleen als ik merk dat het nodig is (dus dat het paard boven jou probeert te gaan staan b.v.)

Vandaag weer met Britt gereden, en het ging stukken beter. Wat merk ik nu, ze heeft bakkabouters ontdekt! dus ik denk dat het met dr nek wel meevalt, maar ze is gewoon een stuk heftiger : en dat kan ik ook verklaren: ze staat sinds kort op sportbrok (na dat ze ziek geweest was kreeg ik dit advies om haar alles goed weer te geven in een niet te grote maaltijd van max 2 kg per dag).
Dus op zich wel fijn dat het niks met de nek te maken heeft, want vandaag hebben we eigenlijk heerlijk los gedraaft links om en rechts om. Van hand veranderen vind ze nog wel wat vreemd in de draf, daar moet ze nog even voor gaan stappen :+

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:43

Ha klinkt goed van Britt! Haha bakkabouters ontdekt :) Maar beter dan dan een pijnlijke nek! Ah die sportbrok kan wel wat verklaren. De mijne krijgt voorlopig nog gewone recreatiemengeling zonder haver. Voorlopig heeft ze niet meer nodig.
Van hand veranderen vond de mijne in het begin ook raar, nu gaat het al een pak beter gelukkig.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:39

ondertussen is ze aardig op gewicht dus ik denk dat ik de sportbrok wel weer kan gaan minderen. ik vind haar kont nog niet helemaal mooi, maar ik heb nu al van meerdere kanten gehoord en zo eens gekeken bij friezen, dat die kont van een fries er ook gewoon echt anders uitziet?
Mijn andere fries heeft gewoon dikke ronde billen hoor daar niet van, daarom denk ik bij britt nog steeds van dat kan dikker, dat kan ronder!! misschien is het toch gewoon haar bouw. de ribben zijn niet te voelen, de heupen steken ook niet meer uit, alleen boven op de kont vind ik het nog niet rond genoeg :')

ik zal eens vragen of er iemand binnenkort weer foto's komt maken van mij en britt tijdens het rijden :j misschien wel leuk om hier te plaatsen :)

marlieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:43

Ons nu 4 jarige paard doet ook heel de tijd wisselen, bij hem is het meer stress. Hij maakt zich erg druk ik rij hem dan vooral veel naar voren en niet te veel terug.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:46

*\o/* helemaal trots op mijn dametje <3

vorige week ging ik proberen mij op te hijsen aan het zadel. heel rustig, 5cm van de vloer en weer op de grond.
en ze ging Hélemaal uit dr plaat daarna. ging echt ff gek, hoewel ze vast stond kwam ze boven haar stalletje uit,
daarna kon ik haar wel weer rustig krijgen etc. Maar de moed was mij wel even in de schoenen gezakt -O-
zo gek, daar werd ik zelfs angstig van, en dat ben ik niet snel.

Maar vandaag dacht ik, ik doe het gewoon weer, of ik gek ben, worteltjes erbij, en als ze gespannen word weer ff een rondje stappen en een stukje wortel.

maar het was haast niet nodig :D
kon gewoon rustig aansingelen en echt ophijsen aan het zadel niet, mijn broek zat te strak en had thermo laarzen aan, die blijven snel achter de beugel hangen :oo

dus ik ging "springen" naast haar, eerst voorzichtig natuurlijk, ze kneep ff dr billen aan, maar meer deed ze niet, dus ik heb op het laatst gewoon op haar schoft gehangen en gesprongen +:)+ elk ander mak dier had daar denk ik nog wel van geschrokken, maar zij niet _O- volgende keer dus maar een rijbroekie aan, en rijlaarzen, en kijken of ik kan gaan hangen. ik heb er nu weer 100% vertrouwen in :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:28

Fijn dat het zo goed ging Moonprayer!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:18

gisteren voor het eerst echt met iejoor aan het werk geweest.
longeren met hoofdstel in.
nog niet op het bit maar aan het halster.
even later wel me longeerlijn door de buitenste bitring en dan aan het halster vast zodat hij iets of wat druk zou voellen.
hij was supper braaf en deed niets.
ben er echt blij mee.

waneer zouden jullie echt over gaan op longeren aan het bit?
en eventuweel met een gogue of bijzet?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:44

Ik zou er nog niets aanhangen van bijzet e.d. De druk van de longe op het bit kan je nog zelf regelen, zo'n bijzet of hulpteugel niet, als ze dan panikeren kan je niets doen. Gogue zou ik sowieso niet nemen in het begin. Elastiek lijkt mij aangenamer voor het paard? Ik heb er maar enkele keren mee gelongeerd op het einde, maar in het begin toch gewoon gegaan voor niets. Ging eigenlijk best wel goed en zo kunnen ze zichzelf ook het gemakkelijkste in balans houden. Later kan je eventueel nog iets gebruiken om meer aan de bespiering te werken.

Super dat het de 2de keer zo goed ging moonprayer!
De mijne was de eerste keer ook wat zo, ik wou gaan hangen en ze ging elke keer omhoog en bang. De 2de keer is mijn staleigenaar er gewoon direct opgegaan en heeft ze niets gedaan... Daarna is ze ook braaf gebleven :) De eerste week heb ik niets anders gedaan dan op- en afstappen. Nu stap ik wel altijd op met een krukje, vind ik net iets makkelijker en veiliger. En blijkbaar ook gezonder voor je paard :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:47

wisselen van de stress ha ja gelijk hulp er bij geven dan zit die er maar alvast op ;)
moonprayer fijn dat het zo goed gaat!!

ik houd zelf niet van bijzet, zeker bij jonge paarden niet, wat izzy al zegt als er paniek ontstaat...brr heb al enge dingen gezien!! zoiets zou ik pas doen als ze de aanleuning onder het zadel hebben..
verder zou ik aan het bit longeren, als ze braaf is dus zonder wegschieten en trekken. dat kan allemaal zonder erge schade aan het halster, en als het hele longeren lekker rustig gaan en ze goed bij jou op de cirkel blijft (als je het in de bak doet bv) dan pas aan het bit vastklikken de longeerlijn.

vandaag heb ik weer gereden en ging het van hand veranderen al prima, zelf slangenvoltes in draf.
overigens rijdt ik met britt bitloos. heb een bit ingehad maar daar reageerde ze nog te heftig op. Wie weet dat ik het over een weekje of 2 weer eens probeer. Ik vind het zelf prima zonder bit, maar als ze verkocht moet worden heb je kans dat de nieuwe eigenaar liever mét bit rijdt... dus wil ik het ze wel beide aangeleerd hebben.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:32

Ik zie mensen ook met slof inrijden, waarom is dat? Ik ben ook niet echt van de hulpteugels, de enige die ik heb, is een matingaal

Wat fijn dat het goed ging FF! jullie zijn goed bezig!

Ik heb vandaag gereden. voor de 3e keer op zijn rug.
Eerst gelongeerd, , dat gaat, daarna opgestapt, zonder kruk,en daarbij uit mijn broek (op de naad) gescheurd hahaha!

Veel gestapt,en redelijk wat gedraafd, kan met een lichte beendruk al wegrijden, en ook de ho geoefend.
Hij wil alleen af en toe wel doordrammen, dus heb hem helaas wel een paar keer goed moeten inhouden.. omdat het te glad is om hem zijn gang te laten gaan.
Geen idee hoe ik dat beter op moet lossen?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:46

met slof inrijden???

ja ik zal wel een aparte zijn, maar ik rijd écht met zo min mogelijk hulpen. Ik beleer zonder bit, zonder sporen, zonder zweep, zonder hulpteugels??! en zonder.... eh ja waar nog meer zonder hahaha. wel met zadel ;)
en na enige tijd ook een bitje er bij indien gewenst / nodig!

Snackie :') voortaan maar een krukje er bij of je broek niet meer te hoog wassen? :(:)

doordrammen gelijk de kop indrukken. drammen? = ho = zelfs achteruit!! daarna weer wegrijden en direct weer hoo!! en dan streng zijn in je hulpen ho. met je stem evt er bij, en de teugels even wat flinker beetpakken. als hij dan weer goed reageert: uiteraard de 7e hemel inprijzen, wegrijden en na enkele passen weer hoo maar dan met al een lichtere hulp. reageert hij hier ook weer goed op braaaff en weer wegrijden en je probeert het nog eens met zo een lichte hulp: reageert hij goed: braaf en kun je verder rijden en dit afwisselend nog wel blijven oefenen om het te bevestigen. reageert hij niet goed maar dramt door? HOO strenger maken en innnn zn achter uit. want ho = ho, en zo niet dan is ho in zn achteruit (dus extra ho :P )
snap je het nog. ik probeer het echt altijd zo te tikken zoals ik denk als ik er op zit haha...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:47

Maar hoe zet je een paard in zijn achteruit, als hij dat nog niet kent?
Tis in princiepe wel hoe ik het heb gedaan vandaag, doordrammen is even flink inhouden en stil zetten,en pas op mijn commando weg.en weer ho, en op het laatst ging dat met minder druk.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:00

dan moet je hem dat eerst leren :D

voor ik op een paard stap, kent hij de teugelhulp voor links, rechts, hoo, en meestal ook al achteruit. dan stap ik pas op :)

maar leer hem dus de achteruit aan, vanaf de grond. met een stem commando en dan ga je er eens naast staan en geef je de teugelhulpen en je stemcommando, en vervolgens er op en je teugelhulpen en de stemcommando.

omdat ik bitloos start met elk paard, durf ik ook gewoon de trekken aan de teugels tot ze achteruit stappen en dan laat ik los en beloon ik ze dus. als je al met bit rijd is dit was lastiger want dan hang je natuurlijk al in de mond.. ik weet even niet wat jij doet (halster/bitloos of al met bit?)

edit: het probleem met alleen het flink inhouden is dat ze gaan leren als jij heel hard trekt en ik dram nog door : heeft dat weinig effect. natuurlijk houden ze de druk tot ze stil staan dat zullen ze wel leren, maar heb je een echte drammer moet je hem dus echt op zijn plaats zetten en dat is niet alleen aan de teugels trekken..maar hem ook een paar passen achteruit te zetten: want dát is flink inhouden (niet alleen de hulp dus aan de neus/in de mond als muur: boem = ho, maar als je niet ho doet voor de muur, gaat de muur echt tegen je aan en moet je zelf een stap achter uit!

VERDER is het natuurlijk heel belangrijk ook je ZIT er bij te gebruiken!! Dus niet alléén aan de teugels trekken want eeiiigenlijk is dat niet helemaal correct halthouden toch? maar goed in het begin houd ik voor elk paard altijd even alles er bij: mn stem, mn zit, en mn teugels.

ik schreef vd week toch dat britt er vandoor ging, teugels werkte dus even niet? ik riep HOO en ze stond stil. vandaag schoot ze er ook nog een keer min of meer vandoor (ik voelde haar 1 galopsprong ineens op de plaats maken ik dacht ohjee daar gaan we) en ik riep direct HOO (en had de teugels er ook al bij) en ze stond weer stil.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:10

Mijn rem en stemhulp ho is nog niet helemaal geweldig. Lopen wil hij wel maar echt halthouden moet als ik er net op zit toch echt weer even bevestigd worden >;) . Ze zeggen dat achterwaarts toch een best moeilijke oefening voor een paard is dus ik wacht daar nog wel even mee onder het zadel. Aan de hand kent hij het wel. Ik leer het aan door me "groot" te maken, naar hem toe lopen en "terug" zeggen. Als ze niet reageren tikje met een zweepje of het halstertouw tegen de borst.

Heb vandaag mijn eerste buitenrit gemaakt met Deamen. Alleen stappen. Het ging goed alleen moesten we natuurlijk wel juist nu dingen tegenkomen die we normaal nauwelijks tegenkomen. Maar ik weet nu dat hij wel dingen spannend vindt maar niet heel erg raar gaat doen. Alleen toen we geiten tegenkwamen die tegen een hek op stonden die waren heeel eng, hij ging bijna op zijn kont zitten := .

Had hem eerst even aan de longeerlijn gedaan omdat ik er al een maand niet op heb gezeten maar het grapje omdraaien aan de longeerlijn zit er goed in -:(- . Wat frustrerend is dat zeg. Moet eigenlijk even een "expert" erbij hebben om te kijken wat ik nou precies verkeerd doe >;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:32

Hihi, zo zie je, geiten zijn levens gevaarlijk :P
Daarom lijkt dat terug mij erg lastig, maar ik denk dat het idd handig is, hem dan eerst eens aan de hand te leren idd.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:04

Snackie schreef:
Ik zie mensen ook met slof inrijden, waarom is dat? Ik ben ook niet echt van de hulpteugels, de enige die ik heb, is een matingaal

Dat heb ik jammer genoeg ook al heel vaak gezien... Vals gevoel van veiligheid en liefst het paard zo snel mogelijk in de krul?
Jammer maar helaas, daarom ben ik blij dat ik zelf zadelmak heb gemaakt en alles zelf doe. Geen getrek en gesleur op mijn paard. En geen hulpteugels, zelfs een martingaal gebruik ik niet wegens vaak eigenlijk ook niet nodig, maar in dressuur blijkbaar een nieuwe trend?

Super dat het zo goed gaat FahyaFemke! Leuk dat ze het allemaal bitloos doet! Maar inderdaad voor verkoop zeker interessant dat ze ook een bitje accepteert. Ik ben erg blij met mijn appelbitje, gaat heel goed en een zacht bit ook.

Haha, uit je broek gescheurd Snackie? Gewoon krukje gebruiken volgende keer! Ze leren dat heel snel!

Dat doordrammen heeft mijn merrie soms ook als ze van draf naar stap moet. Maar ik gebruik dan vaak natuurlijke remmingen zoals de wand om af te remmen ofwel kort draaien zodat ik niet moet trekken maar zij door het kort draaien wel moet vertragen.

Ik heb mijn merrie wel met bit ingereden, ik heb een zweepje bij voor het geval dat, maar ik gebruik het niet echt vaak. Voor de rest geen hulpstukken.

Flinke Deamen op wandeling! Héhé, geiten zijn inderdaad wel levens gevaarlijk! :D
Lastig van dat omdraaien aan de longe zeg. En hij doet het niet als je erop zit? Dan kan je zonder problemen op beide kanten?

Mijn merrie heeft ook al flink haar best gedaan, echt een plezier om met haar te rijden! Vandaag bij mijn nieuwe lesgeefster les gehad met mijn oudere ruin, ging heel erg goed, dus in februari mag mijn jonkie er ook aan geloven, wel maar een half uurtje per keer. En dan komt ze meteen op verplaatsing ook. Is een redelijk kijkerige buitenpiste met juryhokje aan C, maar ze kan het maar al leren :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:16

Hihi, ik stap al jaren op met kruk, maar was hem vergeten, was ook niet gaan rijden als hij nog gevoelig had gelopen. over zweepje, die heb ik gister ook amper nodig gehad.
Alleen heb ik een weiland ter beschikking en geen bak, dus als hij richting uitgang wilde , had ie toch echt even een schoudertikje nodig.

En omdraaien met longeren, ideetje om dubbele lijnen te pakken? kun je hem misschien net begrenzen als je snel genoeg bent.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:44

Odeal jammer dat je zo ver weg woont anders had ik je graag komen helpen.
draait hij naar buiten of naar binnen?

praat je nu trouwens over het zelfde paard dat geen bevestigde ho heeft, waar je mee naar buiten gaat? nee toch :oo

izzy ik rijd elk paard bitloos in he, dus elk paard leert dit zo, en daarna komt er een bitje bij. Maar omdat britt van mezelf is kijk ik het nog wat langer aan bitloos :o er zijn ook genoeg mensen die wel al geheel bitloos willen rijden dus wie weet ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:47

Uhuh :j op een stille polderweg, maakt niet zoveel verschil met het pad van de boerderij, waar ook auto's rijden of de weg, dus tis niet een enorm verschil ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:51

persoonlijk zou ik niet eens willen draven op een paard welke niet goed op mijn ho commando's reageert.
vanaf de grond wil ik dit al bevestigd hebben, pas dan stap ik op en ga ik stappen en constant ho bevestigen. en als dit goed gaat ga ik pas draven. en zo verder.
veiligheid voor alles.

achterwaarts trouwens lastig, waarom? ik heb het nog nooit gehoord, of gemerkt met inrijden. gewoon 2 passen is voldoende :j
maar ben wel benieuwd naar een uitleg!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:52

Omdat hij standvastig is (op de grond,) en niet zo makkelijk achteruit loopt.
Gaat gelukkig wel al beter.

Tsja, ieder zijn manier denk ik, ik doe niks zonder een begeleider erbij/naast

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:54

ah oke je bedoelde het meer voor jou paard specifiek?

En zeker ieder zijn manier, bedoelde er ook niks mee :) Wist trouwens ook niet dat er een begeleider bij was (zit hij dan ook aan leidtouw?)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:02

Nee, ik bedoelde het algemeen, maar ik reageer wel vanuit mij en mijn paard.
Ja, natuurlijk was er begeleiding bij :P de 2e keer op een paard zitten kun je niet verwachtten dat het goed gaat,
Het is een koelbloedige tinker, en ik was wel los, maar hij volgt wie dan ook als een jong hondje.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:05

haha schattig is dat dat volgen :j

Nou ja ik doe alles dus weer alleen, dus zo natuurlijk was dat voor mij niet om aan te nemen hihi.

ik wil toch wel weten of het voor elk paard moeilijk is achterwaarts te gaan, ga dat eens verder opzoeken. Want mijn ervaring is namelijk van niet want ik leer ze het allemaal vrijwel direct aan..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:08

Mij staat zoiets bij, ze kunnen in verzet gaan, want gedwongen achteruit kan ook wel eens steigeren betekenen.
een oud stalgenoot zou mijn 1e pony wel even leren achteruit te lopen, waarna hij altijd op comando achteruit ging steigeren