Mindfields schreef:Lante schreef:Ik rijd met twee voormalig springpaarden (door anderen opgeleid en uitgebracht) dressuur maar contragalop is wel degelijk een probleempje bij mij; ze vinden het veeel makkelijker om even om te springen dan om op mijn hulp te wachten haha! Ik ben er heel consequent in, maar het blijft erg moeilijk.
Ik denk dat je daar vooral in de opleiding mee moet oefenen. Niet accepteren dat ze zonder hulp omspringen, ze moeten blijven wachten en dus ook stukjes contra blijven rijden als je naast het springen ook ambitie hebt met dressuur (toch?).
Blijft inderdaad een leuk topic zo! Heb al weer helemaal inspiratie voor wat springen en daar is mijn paard ook blij mee.
Op het moment dat ik aan de galopwissels begin in de training, beloon ik ELKE poging tot het uitvoeren van een wissel, ook als die mislukt, ook als die in twee delen gesprongen wordt en ook als ik het niet vraag. Het paard wordt vanzelf sneller in het achterbeen en gaat hierdoor de wissels steeds makkelijker springen. Op het moment dat hij ze elke keer netjes in 1 keer springt ga ik werken aan het op MIJN hulp springen. Zo voorkom ik dat het paard gestresst wordt van de wissels(wat je helaas zo vaak ziet gebeuren waardoor het aanleren helemaal niet meer wil lukken) en ik krijg er een sterk paard mee wat zelf oplossingen gaat bedenken voor het probleem(namelijk dat overkruist galopperen het niet helemaal is).
Maar stelregel is: NOOIT boos worden, gewoon rustig opnieuw aanspringen en weer opnieuw doen. Net zo lang tot het paard mooie vloeiende wissels springt zonder ook maar 1 moment te hebben gedacht OHNEE ik moet iets moeilijks doen helluuuup!!
Ik neem er dan ook echt de tijd voor, gerust twee, drie maanden dat ik niet op concours ga maar puur bezig ben met trainen.
Na die drie maanden kan ik ook seriewissels rijden om de drie, vier galopsprongen en vindt mijn paard het zelfs heel leuk om te doen. Mijn contragalop is ernog nooit slechter van geworden, juist beter omdat hij sterker werd van de wissels(die toch een behoorlijke mate van snelheid en kracht in het achterbeen vragen).
Ik begrijp jouw verhaal wel, maar jij begrijpt het probleem niet denk ik: ik wil contragalop.

Daarom is het zaak om dat ook gewoon te blijven oefenen als je een paard zelf opleidt in springen èn dressuur.
Ik persoonlijk houd me totaal niet bezig met het aanleren van galopswissels, hoeft ook niet trouwens, want die kennen ze al...
Het is lastig om een paard dan weer om te programeren als ze eenmaal van een springruiter geleerd hebben een wissel te springen zodra de wending ingezet wordt en dat je dan op M nivo in de dressuur dat weer af moet leren.