[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:43

Mindfields schreef:
Lante schreef:
Ik rijd met twee voormalig springpaarden (door anderen opgeleid en uitgebracht) dressuur maar contragalop is wel degelijk een probleempje bij mij; ze vinden het veeel makkelijker om even om te springen dan om op mijn hulp te wachten haha! Ik ben er heel consequent in, maar het blijft erg moeilijk. :D
Ik denk dat je daar vooral in de opleiding mee moet oefenen. Niet accepteren dat ze zonder hulp omspringen, ze moeten blijven wachten en dus ook stukjes contra blijven rijden als je naast het springen ook ambitie hebt met dressuur (toch?).

Blijft inderdaad een leuk topic zo! Heb al weer helemaal inspiratie voor wat springen en daar is mijn paard ook blij mee. :)

Op het moment dat ik aan de galopwissels begin in de training, beloon ik ELKE poging tot het uitvoeren van een wissel, ook als die mislukt, ook als die in twee delen gesprongen wordt en ook als ik het niet vraag. Het paard wordt vanzelf sneller in het achterbeen en gaat hierdoor de wissels steeds makkelijker springen. Op het moment dat hij ze elke keer netjes in 1 keer springt ga ik werken aan het op MIJN hulp springen. Zo voorkom ik dat het paard gestresst wordt van de wissels(wat je helaas zo vaak ziet gebeuren waardoor het aanleren helemaal niet meer wil lukken) en ik krijg er een sterk paard mee wat zelf oplossingen gaat bedenken voor het probleem(namelijk dat overkruist galopperen het niet helemaal is).

Maar stelregel is: NOOIT boos worden, gewoon rustig opnieuw aanspringen en weer opnieuw doen. Net zo lang tot het paard mooie vloeiende wissels springt zonder ook maar 1 moment te hebben gedacht OHNEE ik moet iets moeilijks doen helluuuup!!

Ik neem er dan ook echt de tijd voor, gerust twee, drie maanden dat ik niet op concours ga maar puur bezig ben met trainen.

Na die drie maanden kan ik ook seriewissels rijden om de drie, vier galopsprongen en vindt mijn paard het zelfs heel leuk om te doen. Mijn contragalop is ernog nooit slechter van geworden, juist beter omdat hij sterker werd van de wissels(die toch een behoorlijke mate van snelheid en kracht in het achterbeen vragen).

Ik begrijp jouw verhaal wel, maar jij begrijpt het probleem niet denk ik: ik wil contragalop. :D
Daarom is het zaak om dat ook gewoon te blijven oefenen als je een paard zelf opleidt in springen èn dressuur.
Ik persoonlijk houd me totaal niet bezig met het aanleren van galopswissels, hoeft ook niet trouwens, want die kennen ze al...
Het is lastig om een paard dan weer om te programeren als ze eenmaal van een springruiter geleerd hebben een wissel te springen zodra de wending ingezet wordt en dat je dan op M nivo in de dressuur dat weer af moet leren. :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:44

Sjolvir schreef:
Vind juist die ontspanning ook heerlijk, niet alleen voor je paard, maar ook voor jezelf.
Heb wel klein gelukje,moet al 10 minuten over de weg naar de vereniging. (nieuwe paard gaat nog aan de hand)
En als je een goed verkeersmak paard hebt, kan je daar heerlijk relaxt lang laag rijden.

Ben heel gejaagd van mezelf en dan is het helemaal belangrijk die ontspanning van het paard even te zoeken.
Hij wordt dan lekker los in zijn lijf.

Beken meteen dat ik het nu wel heel moeilijk vind, met een groen paard.
Hij snapt echt laag ook nog niet, ben al blij als ik hem op kniehoogte krijg met ontspanning. (voor 3 tellen, tot hij weer wat hoort :D )

Mindfields dat wat jij zegt over die wissels zegt mijn instructeur ook.
In begin al gaat het fout, niet straffen als hij ongewenst springt, omdat je dan later die onrust krijgt.

Zoals jij en Mindfields schrijven over paarden, zo hoort het. Velen zien hun paard als iets waar ze hun doel mee kunnen bereiken. Die manier van denken brengt veel van de kwalijke zaken die we kennen, met zich mee.

Als paarden je vrienden zijn, behandel ze dan ook zo.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:45

Appieee schreef:
Bedankt voor je reactie Marcel, en de rest trouwens ook!
Ik ga gewoon mijn wissels oefenen voor het springen en blijf oefenen met de contragalop zodat het wel mijn wissels blijven en niet die van hem. :)

Meelezer hier }:0

Ik ga met de rest mee gewoon doen, heb ik ook gedaan. Maar let wel op dat je meteen een correcte (dressuur)wissel aanleert. Ik vind het nl. vele malen lastiger om een niet correct-aangeleerde wissel te verbeteren dan meteen een correcte aanleren. En dat is erg zonde als je ooit nog eens Z2 wilt gaan rijden.
Even aanvulling op Mindfields; ik heb de eerste periode met het aanleren van de wissels dit ook niet bij het springen gedaan. Om te voorkomen dat je hem beloont als de wissel niet goed genoeg is. Dan kan je alle rust en tijd nemen om de wissel correct aan te leren.

En dan toch maar een vraag; Marcel hoe denk jij over kunststof springmateriaal?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:51

Lante schreef:
Ik begrijp jouw verhaal wel, maar jij begrijpt het probleem niet denk ik: ik wil contragalop. :D
Daarom is het zaak om dat ook gewoon te blijven oefenen als je een paard zelf opleidt in springen èn dressuur.
Ik persoonlijk houd me totaal niet bezig met het aanleren van galopswissels, hoeft ook niet trouwens, want die kennen ze al...
Het is lastig om een paard dan weer om te programeren als ze eenmaal van een springruiter geleerd hebben een wissel te springen zodra de wending ingezet wordt en dat je dan op M nivo in de dressuur dat weer af moet leren. :)

Snap ik, maar ik reageerde vooral op dit stukje wat je schreef:
Citaat:
Niet accepteren dat ze zonder hulp omspringen, ze moeten blijven wachten en dus ook stukjes contra blijven rijden als je naast het springen ook ambitie hebt met dressuur (toch?).

En nog een aanvulling, je moet wel heel erg zeker weten of je niet per ongeluk onbewust iets deed waardoor het paard dacht dat je een wissel bedoelde, voordat je hem er voor straft. Ik zeg niet dat je dat doet, maar ik zie het wel vaak gebeuren. Denkt de ruiter dat hij niks doet maar onbewust gaat hij al iets verzitten waardoor paard denkt, ooh joh ik weet um al, wissel, braaf ben ik he?

Sowieso moeten ze zo ver aan de hulpen staan dat als jij contragalop aangeeft met je zit, hij niet eens zal denken aan een wissel, tenzij hij nog niet los genoeg in zijn lijf is om in de contra te blijven galopperen en inmiddels de oplossing weet voor zijn probleem: wisselen!

Kan er uren over banketstaaf :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:55

Nog even over contragalop:

@ Lante: Hoe lang achter elkaar galoppeer jij dagelijks in je training?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:01

Mindfields schreef:

En.....er zijn ook paarden die van nature heel makkelijk omspringen. Ik selecteer ze daar op bij het uitproberen, maar het zijn ook de moeilijkste paarden om af te leren om dat in wendingen te doen. Nou wil ik ze het nooit afleren omdat het mij perfect uitkomt zo, maar voor dressuur zal dat een stuk lastiger liggen.

oxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:13

Er is al veel gezegd hier over het nut van werken met balken om de juiste afstand tot de sprong te krijgen en zo oog voor afstand te krijgen en voor het paard om een constante manier van springen te ontwikkelen. Ik vond op you tube een leuk filmpje van een clinic van Piet Raymakers waarop te zien is hoe hij dat in een lijntje toepast http://www.youtube.com/watch?v=YAI4YWHtl8k

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:14

[quote="MarcelDufour]
Ik denk dat het ligt aan degene van wie je les hebt (gehad) en of je naderhand nog bereid bent om na te denken over andere dingen dan dat je geleerd hebt. Als ik geen les van Uilke van Meeteren, Andre Heijligers en Piet Raijmakers had gehad, was de kans groot geweest dat ik dit ook niet zou doen zo. Dat jij het bijvoorbeeld van jouw instructeur zo leert als je beschrijft, dat heeft invloed op de rest van je leven dat je rijdt. Zo werkt het andersom ook. Leer je om gelijk maar stelling te rijden, dan zal je dat hoogstwaarschijnlijk altijd zo doen. Het is zeker ook haast, wat er schuld aan is. Veel ruiters hebben het druk, of ze nou een of meer paarden op stal hebben, ze hebben altijd haast en het paard moet ff vlug gewerkt worden. Dan ben je dus al gauw geneigd om inderdaad alles te versnellen. Maar het is ook nadenken en proberen. Als je blind alleen maar doet wat iemand je zegt, en zelf niet experimenteert op zn tijd, dan zal je altijd in een bepaald stramien blijven.
Mijn leerlingen rijden dus na een tijdje allemaal op deze manier, en bij veel van hen zie je de paarden rustiger worden. Met als gevolg dat zij dat ook weer zo door zullen geven aan hun leerlingen.[/quote]

Heb jij bij Uulke van Meeteren in Abcoude gereden? Wat leuk! Mijn man en ik hebben daar in onze studietijd en een tijdje daarna gereden tot we verhuisden. Ik mocht mijn pony daar toen stallen omdat ik wat dressuurlessen voor hem gaf. Bij hem heb ik voor het eerst echt leren springen, hij was het die ons over 1.10 liet springen (lees: mij het vertrouwen gaf)! Hij gaf heel goed en consequent les, inderdaad eerst de basis en niet klooien!
Laatst bijgewerkt door Martie op 24-02-10 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:15

MarcelDufour schreef:
Mindfields schreef:

En.....er zijn ook paarden die van nature heel makkelijk omspringen. Ik selecteer ze daar op bij het uitproberen, maar het zijn ook de moeilijkste paarden om af te leren om dat in wendingen te doen. Nou wil ik ze het nooit afleren omdat het mij perfect uitkomt zo, maar voor dressuur zal dat een stuk lastiger liggen.

Ik heb mezelf daarmee bij mijn pony Sjol wel in de problemen geholpen.
Wist ik veel (nog nooit eigen paard gehad en geen dressuur ambitie of wat dan ook toen), dus altijd gecorrigeerd.
(je luisterd per slot van rekening naar je instructie, nu niet meer altijd }> )
Voordeel, je kan met haar contra rijden met stelling en buiging de andere kant op. (handig in de M)
Nadeel, zie later maar weer eens je wissels erin te prutsen.. _O- Contra wat te goed bevestigd..
(overigens niet als je er een kind van 6 op zet en die een 8 laat galoperen, dan springt ze gewoon over, fjorden :roll: )
Ga dat dus nu anders doen! Lesje geleerd. (deze changeerd ook makkelijk als ie los loopt)
En nu les van iemand die heel relaxt en vanuit onstpanning les geeft.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:15

MarcelDufour schreef:
Heel fijn paard heb je, die kan echt een stuk meer dan B! Ook het goeie temperament.
Lees eens vanaf pagina 1 van dit topic, dan kom je heel snel tips en adviezen tegen die je verder zullen helpen. Wat je wel moet proberen is om meer in de verlichte zit te gaan rijden, dat zou jou en je paard heel goed passen.
Vooral de oefeningen met die balkjes op de grond zijn voor jou goed.
Ik vind dat je er netjes op zit, en je bent heel rustig in je rijden....komt wel goed met jou. +:)+

Wat ontzettend leuk om te horen!! Wordt er helemaal trots van op mijn paard!
Toch maar eens de stap zetten om naar concours te gaan voor het springen...
Ik heb inderdaad het topic vanaf pagina 1 gelezen en heb de dingen die ik kan gebruiken er uit gehaald en naar een word bestandje gekopieerd. Zo kan ik ook buiten de lessen om zelf aan de slag gaan!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:18

Nina , ik denk ook dat je basis tempo net iets omhoog moet zodat je laatste drie galopsprongen je niet meer moet tussenkomen en gewoon kan afvloeien

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:20

'Niet accepteren' is niet meteen straffen hoor, haha, je kunt ook even terug rijden naar de draf en dan het lijntje nog eens rijden en dan belonen als het goed gaat haha! :P Je moet alleen niet denken 'ach laat maar zitten', want dan accepteer je het dus dat je paard een kunstje uitvoert waar je niet om gevraagd hebt.

Ik doe wel redelijk veel galop training, galop is haar beste gang, ze galopeert graag. Toch galopeer ik absoluut geen tig rondjes achter elkaar. Meer het aanspringen en dan wat licht schakelen en regelmatig terug. Mijn paard wordt snel wat al te enthousiast (heet) en met wat schakelen en het rijden van overgangen houd ik haar goed bij de les en gaat ze niet onder mij vandaan rennen. Ik merk dat ik nu al veel meer ontspannen kan rijden en ze beter onder mij blijft, ook al galopeer ik wel eens een keer een stukje door. :)
Laatst bijgewerkt door Lante op 24-02-10 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:20

Bij de training van Piet Raijmakers viel me op dat bij de lange lijn met balken wordt lichtgereden. Ik kan me voorstellen dat dit in ieder geval voor de ruiter makkelijker is dan het hele stuk in verlichte zit. Is er nog een andere reden of is het ook goed het wel in verlichte zit te doen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:21

Arnyek schreef:
Appieee schreef:
Bedankt voor je reactie Marcel, en de rest trouwens ook!
Ik ga gewoon mijn wissels oefenen voor het springen en blijf oefenen met de contragalop zodat het wel mijn wissels blijven en niet die van hem. :)

Meelezer hier }:0
Ik ga met de rest mee gewoon doen, heb ik ook gedaan. Maar let wel op dat je meteen een correcte (dressuur)wissel aanleert. Ik vind het nl. vele malen lastiger om een niet correct-aangeleerde wissel te verbeteren dan meteen een correcte aanleren. En dat is erg zonde als je ooit nog eens Z2 wilt gaan rijden.
Even aanvulling op Mindfields; ik heb de eerste periode met het aanleren van de wissels dit ook niet bij het springen gedaan. Om te voorkomen dat je hem beloont als de wissel niet goed genoeg is. Dan kan je alle rust en tijd nemen om de wissel correct aan te leren.

En dan toch maar een vraag; Marcel hoe denk jij over kunststof springmateriaal?

Vind ik wel een goeie zaak, mits het wel een kunsstof is die net zo makkelijk breekt als een houten hindernis. En ook, als hij breekt, niet breekt op een manier dat er puntige splinters komen. Zoals hardhout kan breken, bedoel ik.
Het is ook een uitkomst vanwege de lichtheid van het materiaal, minder onvriendelijk voor het paard, en veel minder onderhoudsgevoelig. Voor het oog maakt het geen verschil, want ze zien er identiek uit als houten hindernissen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:23

Lante schreef:
'Niet accepteren' is niet meteen straffen hoor, haha, je kunt ook even terug rijden naar de draf en dan het lijntje nog eens rijden en dan belonen als het goed gaat haha! :P Je moet alleen niet denken 'ach laat maar zitten', want dan accpteer je het dus dat je paard een kunstje uitvoert waar je niet om gevraagd hebt.

Ik doe wel redelijk veel galop training, galop is haar beste gang, ze galopeert graag en ontspant er makkelijk in. Toch galopeer ik absoluut geen tig rondjes achter elkaar. Meer het aanspringen en dan wat licht schakelen en regelmatig terug. Mijn paard wordt snel wat al te enthousiast (heet) en met wat schakelen en het rijden van overgangen houd ik haar goed bij de les en gaat ze niet onder mij vandaan rennen. Ik merk dat ik nu al veel meer ontspannen kan rijden en ze beter onder mij blijft, ook al galopeer ik wel eens een keer een stukje door. :)

Ik vroeg het omdat als je je contragalop wilt verbeteren, je paard een bepaalde basis van kracht in de galop moet hebben en daarnaast voldoende lossigheid. Probeer maar eens een maand lang je galopwerk uit te bouwen tot je 20 minuten achter elkaar kunt doorgalopperen in een rustig tempo op een volte in ontspanning. Probeer daarna je contragalop nog maar eens een stukje. Ik gok zomaar dat het dan al een stuk beter lukt omdat er meer kracht in je paard zit. Galop is ook de enige gangw aarin je de buikspieren aan het werk hebt zonder er ook maar iets voor te hoeven doen dan gewoon rustig galopperen. Daarnaast draait de wervelkolom in galop vanzelf al zoveel meer dan in de veel rechtere drafbeweging, dat het bekken als vanzelf losgedraaid wordt waardoor het achterbeen veel beter kan gaan ondertreden. Allemaal zinvol voor je contra!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:25

besita schreef:
Nina , ik denk ook dat je basis tempo net iets omhoog moet zodat je laatste drie galopsprongen je niet meer moet tussenkomen en gewoon kan afvloeien

Dat ben ik met je eens.
In het filmpje was ik zelf zooo ontzettend zenuwachtig, dat ik onder het tempo ging rijden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:25

Martie schreef:
Heb jij bij Uulke van Meeteren in Abcoude gereden? Wat leuk! Mijn man en ik hebben daar in onze studietijd en een tijdje daarna gereden tot we verhuisden. Ik mocht mijn pony daar toen stallen omdat ik wat dressuurlessen voor hem gaf. Bij hem heb ik voor het eerst echt leren springen, hij was het die ons over 1.10 liet springen (lees: mij het vertrouwen gaf)! Hij gaf heel goed en consequent les, inderdaad eerst de basis en niet klooien!

Ja, bij Uilke is het begonnen allemaal. Daar reed ik samen met Sven Harmsen, Tanja van Malsen en Martin v/d Dungen. (vader van de ponyamazone die het zo leuk in dressuur doet momenteel). Uilke was ook degene die regelde dat ik naar Henk Nooren ging.
Was een hele fijne, goeie instructeur. Af en toe kon ie chagrijnig zijn, maar wij gaven daar weinig om. :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:27

besita schreef:

Dat klopt, daarom adviseerde ik haar ook om verlicht te gaan rijden, want dan is dat al een deel opgelost.
Fijn beestje he, voor haar? Dat is een type paard dat ik wel mag.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:28

Mindfields schreef:
Lante schreef:
'Niet accepteren' is niet meteen straffen hoor, haha, je kunt ook even terug rijden naar de draf en dan het lijntje nog eens rijden en dan belonen als het goed gaat haha! :P Je moet alleen niet denken 'ach laat maar zitten', want dan accpteer je het dus dat je paard een kunstje uitvoert waar je niet om gevraagd hebt.

Ik doe wel redelijk veel galop training, galop is haar beste gang, ze galopeert graag en ontspant er makkelijk in. Toch galopeer ik absoluut geen tig rondjes achter elkaar. Meer het aanspringen en dan wat licht schakelen en regelmatig terug. Mijn paard wordt snel wat al te enthousiast (heet) en met wat schakelen en het rijden van overgangen houd ik haar goed bij de les en gaat ze niet onder mij vandaan rennen. Ik merk dat ik nu al veel meer ontspannen kan rijden en ze beter onder mij blijft, ook al galopeer ik wel eens een keer een stukje door. :)

Ik vroeg het omdat als je je contragalop wilt verbeteren, je paard een bepaalde basis van kracht in de galop moet hebben en daarnaast voldoende lossigheid. Probeer maar eens een maand lang je galopwerk uit te bouwen tot je 20 minuten achter elkaar kunt doorgalopperen in een rustig tempo op een volte in ontspanning. Probeer daarna je contragalop nog maar eens een stukje. Ik gok zomaar dat het dan al een stuk beter lukt omdat er meer kracht in je paard zit. Galop is ook de enige gangw aarin je de buikspieren aan het werk hebt zonder er ook maar iets voor te hoeven doen dan gewoon rustig galopperen. Daarnaast draait de wervelkolom in galop vanzelf al zoveel meer dan in de veel rechtere drafbeweging, dat het bekken als vanzelf losgedraaid wordt waardoor het achterbeen veel beter kan gaan ondertreden. Allemaal zinvol voor je contra!

Bedankt voor de tip, hier kan ik wel wat mee. :)
Ik zal eens proberen of ik het galoperen aan één stuk door wat uit kan gaan bouwen nu.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:32

MarcelDufour schreef:
Martie schreef:

Ja, bij Uilke is het begonnen allemaal. Daar reed ik samen met Sven Harmsen, Tanja van Malsen en Martin v/d Dungen. (vader van de ponyamazone die het zo leuk in dressuur doet momenteel). Uilke was ook degene die regelde dat ik naar Henk Nooren ging.
Was een hele fijne, goeie instructeur. Af en toe kon ie chagrijnig zijn, maar wij gaven daar weinig om. :D

Ja, dat laatste is ook herkenbaar :D Wanneer was dat? Wij reden daar in de jaren 80.....
Die man heeft zo'n kijk op paarden! Hij had ook voor de manege geregeld leuke jonge of ietwat verreden paarden waar we dan mee aan de gang mochten. Hebben hele fijne paarden daar gereden waar je veel van kon leren, soms juist omdat ze gecorrigeerd moesten worden. Was ook mooi als hij er zelf eens opstapte, je zag dat hele paard veranderen.... Dat soort mensen laten inderdaad een indruk achter.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:33

Martie schreef:
Bij de training van Piet Raijmakers viel me op dat bij de lange lijn met balken wordt lichtgereden. Ik kan me voorstellen dat dit in ieder geval voor de ruiter makkelijker is dan het hele stuk in verlichte zit. Is er nog een andere reden of is het ook goed het wel in verlichte zit te doen?

Als je Piet Raijmaker les ziet geven, of les van hebt, dan herken je heel veel van wat ik hier allemaal adviseer en de oefenstof, want dat is inderdaad rechtstreeks uit zijn keuken.
Waarom zou je het de ruiter makkelijk maken? Laten ze maar net zo hard werken als dat de paarden doen. :D
Verlichte zit is heel goed voor de ontlasting van de rug van het paard, en hij gaat er veel prettiger door galloperen. Dus zou ik inderdaad zeggen om het in de verlichte zit te doen. Ik heb veel overgenomen van Piet, maar er zijn ook wel af en toe verschillen. Dit is er een dus.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:36

Martie schreef:
Ja, dat laatste is ook herkenbaar :D Wanneer was dat? Wij reden daar in de jaren 80.....
Die man heeft zo'n kijk op paarden! Hij had ook voor de manege geregeld leuke jonge of ietwat verreden paarden waar we dan mee aan de gang mochten. Hebben hele fijne paarden daar gereden waar je veel van kon leren, soms juist omdat ze gecorrigeerd moesten worden. Was ook mooi als hij er zelf eens opstapte, je zag dat hele paard veranderen.... Dat soort mensen laten inderdaad een indruk achter.

Dat was van 1976 tot 1979, toen gingen we allemaal onze eigen weg. Sven ging naar Daan Nanning, Tanja ging naar Henk Nooren, en ik was maar kort bij Henk en ging naar Piet Raijmakers. Martin ging naar Duitsland.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:42

MarcelDufour schreef:
Martie schreef:

Als je Piet Raijmaker les ziet geven, of les van hebt, dan herken je heel veel van wat ik hier allemaal adviseer en de oefenstof, want dat is inderdaad rechtstreeks uit zijn keuken.
Waarom zou je het de ruiter makkelijk maken? Laten ze maar net zo hard werken als dat de paarden doen. :D
Verlichte zit is heel goed voor de ontlasting van de rug van het paard, en hij gaat er veel prettiger door galloperen. Dus zou ik inderdaad zeggen om het in de verlichte zit te doen. Ik heb veel overgenomen van Piet, maar er zijn ook wel af en toe verschillen. Dit is er een dus.

Inderdaad, zo heb ik het ook geleerd. Kindlief gaat gewoon aan de bak en blijft lekker in de verlichte zit haar balkjes rijden!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:43

MarcelDufour schreef:
Martie schreef:

Dat was van 1976 tot 1979, toen gingen we allemaal onze eigen weg. Sven ging naar Daan Nanning, Tanja ging naar Henk Nooren, en ik was maar kort bij Henk en ging naar Piet Raijmakers. Martin ging naar Duitsland.

Jammer, hebben we jullie net gemist!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:46

Kennen jullie de vaardigheidsproeven van de FNRS? Dat zijn proeven met een sprong erin, wat balkjes en pilonnen (slalom). Het grootste gedeelte van de proeven wordt in verlichte zit gereden. Als je ziet hoeveel kinderen stiekem gaan lichtrijden als ze langer dan 3 meter in verlichte zit moeten zitten, dan weet je dat het best goed is om dat eens te oefenen. :)

Edit: niet kloppende zin