[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:20

Als zijn achterhand er niet goed inzit heb je gelijk de oplossing voor je probleem! Goed de achterhand eronder zetten dus. Haha!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:21

ja daar ben ik allang mee bezig !
alleen kan niet zo vaak rijden dus wordt niet echt beter.
ik heb ook geen goede bak is een klein vierkantje dus je hebt niet 1 kant waar je goed kan middendraf enzo

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:21

Maar wat vooral heeft geholpen bij mijn paardje (en ja daar verschillende de meningen over) is het werken aan de hand, longe en lange teugel. Hij vind dit makkelijker en steeds leuker en wordt ook onder zadel enthousiast. Wel is hij hiervoor naar een osteopaat geweest en een goede tandheelkundige.

edit mijne heeft ook op de grond de achterhand eronder leren zetten. hij maakte zelfs van de week zijn 1e terre a terre achtige sprongen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:24

angelax schreef:
ja daar ben ik allang mee bezig !
alleen kan niet zo vaak rijden dus wordt niet echt beter.
ik heb ook geen goede bak is een klein vierkantje dus je hebt niet 1 kant waar je goed kan middendraf enzo

Je hoeft echt niet zozeer een middendraf te doen om de achterhand eronder te krijgen hoor Knipoog
Gewoon veel schakelen ; pasje vooruit, terughalen, schijnovergang, figuren (en daarin veel schakelen /overgangen enz.)
Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:25

en buiging vragen tijdens de figuren, dan activeer je binnen achterbeen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:27

dat bedoel ik ook niet.
ik vind gewoon fijn om middendraf en goed gallop enzo en dat kan dus niet.
maar als ik rijd zijn het veel figuren en overgangen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:20

ik heb ook een vraagje. mijn merrie doet het super met lopen ik kan nadat ze 1,5 maand niet is gereden (door een blessure) er ook zo weer opstappen, maar nou is er toch een klein probleempje.
Ze loopt te goed aan de teugel. Ze buigt uit zichzelf in zonder dat ik hoef te vragen maar ze gaat dan al snel te diep en dan komt ze terug in tempo. Ze vergeet als het ware haar achterhand eronder te zetten. Ik laat haar nu helemaal los van voren en ik blijf drijven. Zijn er nog tips om haar te helpen der achterhand meer te activeren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:07

InekeH87 schreef:
ik heb ook een vraagje. mijn merrie doet het super met lopen ik kan nadat ze 1,5 maand niet is gereden (door een blessure) er ook zo weer opstappen, maar nou is er toch een klein probleempje.
Ze loopt te goed aan de teugel. Ze buigt uit zichzelf in zonder dat ik hoef te vragen maar ze gaat dan al snel te diep en dan komt ze terug in tempo. Ze vergeet als het ware haar achterhand eronder te zetten. Ik laat haar nu helemaal los van voren en ik blijf drijven. Zijn er nog tips om haar te helpen der achterhand meer te activeren?

lijkt erop dat ze achter de teugel kruipt en achter je been.
Laat haar lekker naar de sterren kijken en zet haar aan je been. Als dat weer goed gaat kun je weer wat aan de voorkant gaan "vragen".

Hopelijk heeft ze geen last van haar mond of haar rug. Rug kan je zelf voelen en kijkenof ze gevoelig reageerd. Mond is voor de tandarts of dierenarts.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:02

maar een blokkade in de rug voel je niet, daarvoor zul je moeten testen of rechts evenveel kan bewegen als links of allebei niet en daar moet je een opleiding voor volgen.
Maar idd nergens last van?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:05

lailapri schreef:
maar een blokkade in de rug voel je niet, daarvoor zul je moeten testen of rechts evenveel kan bewegen als links of allebei niet en daar moet je een opleiding voor volgen.
Maar idd nergens last van?

De kans dat er nu na rust een blokkade in de rug is waar het paard zó veel last van heeft, is zeer klein Knipoog Ik zou pas een osteopaat aanraden als de problemen blijven en ook de instructeur niet begrijpt waarom het paard zo loopt. Meeste gevallen is het gewoon een kwestie van verkeerde hulpen die het paard wil ontwijken.
Ook blokkades komen vaak door verkeerd rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:29

Ik ga een vraag stellen waarvan ik niet weet of deze hier hoort.
Mij is verteld dat wanneer een paard zijn achterhand gebruikt tijdens het rijden, dat hij zijn achterbenen over het spoor van de voorbenen neerzet.
Maar n.a.v. een topic van een tijd geleden (juiste tact), heb ik het idee dat dat dus absoluut niet klopt. Ik zie trouwens bij geen enkel paard het been over het spoor van zijn voorbeen zetten, maar of er op of net iets ervoor.

Ik twijfel hier zelf aan.
Wie kan mij vertellen of dit klopt?
Tevens kom ik er dan niet uit wanneer je wel kan zien dat het paard zijn achterhand goed gebruikt. Hij bolt zijn rug, maar soms is dat echt heel moeilijk te zien!?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:18

Idd kan komen door verkeerd rijden, maar ook een glijer op de wei of een botsing of vechten etc. Mijn jonkies voor ik ermee begin gaan ook naar een osteopaat oid en ze hebben niet veel maar ook die waar ik al mee was begonnen (nog niet rijden) loop veel beter aan de longe omdat die kleine dingen ze toch duidelijk dwars zaten. Net als het gebit, de kaak en hun hoeven.
Blokkades hoeven ook niet weg te gaan met rust.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:26

ik rij bitloos dus last van haar mond kan ze niet hebben. Ook als ik helemaal de teugels niet aanneem krult ze zich op. Ik probeer zoveel mogelijk voorwaarts te rijden en ik ben met mijn instructrice bezig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:29

InekeH87 schreef:
ik rij bitloos dus last van haar mond kan ze niet hebben. Ook als ik helemaal de teugels niet aanneem krult ze zich op. Ik probeer zoveel mogelijk voorwaarts te rijden en ik ben met mijn instructrice bezig.

en wanneer je een hoofdstel met bit pakt?
Dit paard reageerd niet goed op "iets", dus moet je gaan zoeken om dat op te lossen.
Wat zegt je instructrice ervan? Waarom denkt zij dat en wat je paard doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:14

Kan best zijn idd dat het paard op een bit beter reageert...

Ik geloof idd ook niet zo in een blokkade.
Ik denk eerder dat dit paard goed aan het been gezet moet worden, en dat je op die manier het op moet lossen.
Opkrullen kan een manier zijn om het been te ontwijken, dus been erbij (eventueel een spoortje) en er aan rijden!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:51

heb je misschien een foto?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:47

Hey, ik kom weer eens langs.
Ik heb een filmpje van het rijden op alex.
Het is niet bijzonder goed, maar mischien kunnen jullie nog wat tips geven? Vooral in draf was ik bezig om Alex te laten nageven. Galop ging niet erg, alex had er geen zin in (hij is er heel slecht in rechtsom) en er reden constant mensen in de weg. Boos!
Nouja, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen:
http://nl.youtube.com/watch?v=djHBYBln-ro

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:57

Wat mij vooral opvalt zijn je benen, probeer deze stil te houden.
Ik zou de teugels ietsje korter nemen, je ziet de buitenteugel toch af en toe wat los (als waslijntje).
Persoonlijk zou ik ook meer voltes rijden en niet constant de hoefslag volgen. Dus lekker afwisselen, Volte vergroten en verkleinen, slangenvoltes, achtjes, s-jes. Overgangen en tempowisselingen.
De rechtergalop zou ik niet door blijven galopperen, maar direct terug nemen en opnieuw aanspringen, je ziet vlak daarna in het filpmje dat hij het wel kan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:58

Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd hoor, maar dit is wat ik zie.
Mochten er verbeterpunten zijn op de dingen die ik aangeef, dan hoor ik dat wel Haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:00

Ok dankje!
Kijk nu weet ik het eindelijk met die teugels, want ik zit altijd maar te twijfelen, langer of korter.

Ik kon inderdaad wel wat meer figuren rijden. Jammer genoeg had het merendeel van de andere ruiters niks van bakregels, en ze reden allemaal op paarden die naar anderen schoppen. Nadat ik 3 keer bijna een botsing heb dacht ik: "laat ook maar met die figuren."

Bedankt voor je tips, top!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:06

Hm ja ik kan me wel voorstellen dat je dan zoiets hebt van laat maar, maar toch zou ik er proberen tussendoor te rijden.
Wat ik bij mijn paard merk is dat als ik de hoefslag blijf volgen, ze 4 keer kan buigen (bij elke hoek).
Te kort en te weinig naar mijn idee om haar soepel te maken.
Neem je bijvoorbeeld de slangenvolte dan heb je meerdere bochten om in te buigen met kleine rechte stukken en dan buig je de andere kant op.
Ik moet heel eerlijk zeggen, ik weet niet of het voor elk paard werkt. Die van mij reageerd er super en onder mij voel ik een meer dansend paard, blijf ik de hoefslag volgen, dan voel ik onder mij een paard wat meer dendert.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:08

Ik mis stelling, ook op de hoefslag kan je stelling vragen, naar buiten of naar binnen, en ook in galop in de bochten, want hij gallopeerd nu erg 'stijf'.
Overigens kon je soms best even een volte maken, ook in galop is dit goed om stelling te vragen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:09

Ik zie trouwens nu pas dat je zonder beugels rijd, klopt dat?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:10

Ok, meer figuren en stelling. Lachen

@Marchador:
Ja dat klopt, ik had er zomaar weer eens zin aan, en voor mijn houding kan zoiets nooit kwaad. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:11

Dat zeker niet!
Maar ik twijfelde even aan mezelf Knipoog Vandaar Haha!