Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:31

In welke omgeving zit je @hwn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:33

Air, de bolle rug die we graag zien om de ruiter te dragen, is om het paard te beschermen, immers is de rug niet gebouwd om te dragen.

Dat is dan het enige wat we moeten leren, maar alle oefeningen waar we zo trots op zijn, kunnen ze van nature al, alleen het is dan het kunstje om de ruiter het paard te gaan vertellen wanneer hij wat moet doen.

Want echt al die oefeningen het paard leren? De fok speelt erop in om de sportpaarden dergelijke oefeningen nog mooier en gestroomlijnder te laten uitoefenen.

Het correct ruggebruik en de nageefheid is dan wat je ind het paard moet leren, maar ook omdat wij er op zitten..en om de natuurlijke reaktie om die rug weg te drukken te af ge leren, anders is het snel over met het rijden.

We weten allemaal wat voor een ellende je daar mee krijgt. Het is ook minder mooi...want dat speelt natuurlijk ook een rol. Ik denk ook dat dat het moeilijkste van paardrijden is. En dat moeten we ze inderdaad leren..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:34

Anoniem schreef:
haha, ik zie nu de foto's die Arie53 heeft geplaatst. Ik mag toch hopen dat je niet serieus een appuyement, pirouette en passage ziet. :D

Dan is dit zeker ook een koe die een pirouette maakt? ;)
[ Afbeelding ]

Ik denk dat ik mijn paard in ga ruilen, deze heeft meer talent voor het hogere werk :+ _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:36

Moet je natuurlijk wel van bont houden. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:37

nou leren leren....
Niet zozeer de oefeningen leren, maar wel de hulpen van de ruiter. De rest wordt dan een resultaat.
Anders krijg je idd een kunstje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:38

listiglistje schreef:
Anoniem schreef:
haha, ik zie nu de foto's die Arie53 heeft geplaatst. Ik mag toch hopen dat je niet serieus een appuyement, pirouette en passage ziet. :D

[ Afbeelding ]

Ik denk dat ik mijn paard in ga ruilen, deze heeft meer talent voor het hogere werk :+ _O-

whahaha

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:39

Simpelman schreef:
Grappig Arie53,

Ik zie geen appuyement, geen pirouette en geen passage.

Ik sluit me hierbij aan.
Arie, je weet me elke keer weer te laten zoeken, maar ik kan het echt niet vinden....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:43

Alhoewel ik twijfel....hij heeft wel heel veel talent voor de hoogste graad van oprichting,
een sterk achterbeen met veel buiging in de gewrichten en een mooi grijpend voorbeen!
Zal ik voor Berta61 gaan of trouw blijven aan mijn vosreus....

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:56

Moeilijke keus Listiglistje. Geeft die vos ook melk? :9
Ik denk toch dat je de vos maar moet houden. Leuk paard heb je.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:58

listiglistje schreef:
Anoniem schreef:

[ Afbeelding ]

Rolt-weer-van-de-bank _O- _O- _O-
Van mij mag dit een HK topic worden hoor. Ik vind het wel gezellig :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:00

Gezellig. :D
Maar wie beslist daar over BaBootje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:07

@Listigliesje

Die van mij doet dat gewoon met amazone

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:08

En zonder contact aan de voorkant. :))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:09

Anoniem schreef:
En zonder contact aan de voorkant. :))

Lijkt me in dit geval zeker wel het beste :D :D :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:10

Nou Babootje ik zou een open sollicitatie schrijven naar de Spaanse rijschool! De oefeningen kent hij al zo te zien :+

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:15

Prachtige courbette @ Babootje :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:17

listiglistje schreef:
levendige fantasie heeft hij zeker Simpelman... nou ik ben ze in 35 jaar tijd nog niet tegengekomen :D was het maar waar!

Dat sommige paarden fysiek aanleg hebben voor het uitvoeren prima, maar dat moet wel getraind/geleerd worden.

Daarbij zijn er veel paarden die nooit leren paifferen of passageren, dus sowieso de meeste paarden kunnen het niet,
anders zouden er wel meer op GP nivo lopen als het allemaal zo makkelijk zou gaan!

Of de ruiters? Overigens wordt niet beweerd dat dit gemakkelijk is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:20

Simpelman schreef:
Grappig Arie53,

Blind? Maar misschien heb je weleens van natuurlijke aanleg gehoord? Of ook doof?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:26

Anoniem schreef:

regio Kortrijk (België)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:29

arie53 schreef:
Simpelman schreef:
Grappig Arie53,

Blind? Maar misschien heb je weleens van natuurlijke aanleg gehoord? Of ook doof?

Arie, er zitten hier nogal wat bokkers die zelf behoorlijk wat (rij)ervaring hebben. En die zeggen allemaal het niet te zien. Zijn die dan allemaal blind of zou jij het misschien niet goed zien? Vind jij het niet vreemd dat jij zowat de enige bent die iets denkt te zien? Het zou mij aan het denken zetten als iedereen wat anders zou zien dan ik. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:30

hwn schreef:
Anoniem schreef:

regio Kortrijk (België)

Ik ben daar niet bekend met instructeurs.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:04

listiglistje schreef:
Abacab schreef:
Het topic gaat nog steeds over AR en klassiek. Maar hetgeen Nombrardo hier stelt is wel exact de wijze waarop men er in de AR over denkt. Dit is nl. wat BB zijn leerlingen altijd voor houdt. Hij geeft ook aan dat je paard je grootste leermeester is.

Ik zit al 35 jaar in de paarden, maar nog nooit meegemaakt dat je
op een paard gaat zitten en alles al kent en zelf doet :+ zou wel mooi zijn!

Volgens mij ben ik de chauffeur die moet aangeven wanneer, hoe en wat.....

Dit (en de meeste berichten die daarna nog geplaatst zijn) is dus weer precies de reden waarom ik hier niet meer gereageerd heb de laatste pagina's. Dat simplistisch reageren op 'dingen die volgens meneer Bent of AR zo moeten blablabla..'

NEEEEE dat is niet exact zoals dat in de AR bedoeld is, Bent bedoelt niet dat je op een paard gaat zitten en hoppaaaa: hij doet gewoon precies wat je wil! En dat zonder training!
Noouuuu wat zitten we dan nog moeilijk te doen en te plukken aan de kandares.

Ik vind het gewoon triest dat mensen het zo in het simpele weten te trekken. Waar begin je dan in godsnaam nog met uitleggen als de hele essentie al uit verband wordt gerukt van hoe iets eigenlijk bedoeld is. Dan ben je al met achterstand aan een discussie bezig. Wat me de laatste pagina's ook opgevallen is, is dat degenen die zelf AR beoefenen en daar uitleg over kunnen geven, niet meer deelnemen. En wat krijg je dan; er worden vragen gesteld over AR en beantwoord door mensen die niks met AR hebben. Ofwel een gekleurd antwoord. Ik voel me niet geroepen om uitleg te blijven geven om bovenstaande reden. Er wordt zo vaak slecht gelezen of de tekst wordt zodanig uit verband gerukt dat je die achterstand niet meer in KAN halen. Het is erg vermoeiend als je wel e.e.a. probeert uit te leggen.. en dan vind ik het zonde van mijn tijd! Het levert me immers ook niets op. Ja in priveberichten, leuke discussies die er WEL toe doen en waar nog wel wat leerzaams uit te halen valt omdat je al over de drempel van onbegrip heen kan stappen en elkaars essentie begrijpt! Dat ontbreekt er hier erg vaak aan.

Het is zo makkelijk om suggestieve vragen neer te kwakken in het topic of om de leukste thuis uit te hangen maar dat maakt dat de ander meteen in de verdediging schiet. Zelden worden hier open vragen gesteld zonder ondertoon en dat is heel jammer voor de discussie. Denk daarom ook dat het topic beter op slot kan, zeker gezien de posts hierboven..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:06

@Ansie,
Je hebt gelijk.

Even de moraal...
Om samen even over na te denken, want tussen alles door is het toch ook wel een gezellig en interessant topic:

Er wordt voor een deel oneerlijk gediscussieerd en voor een deel met "welles nietes" argumenten.
Dat levert niets op.
Heel veel onderwerpen zijn off topic.
Regels van respect worden overtreden.
Er zijn mensen die hun "handel" komen promoten onder valse voorwendselen.

Als er wél met argumenten wordt gediscussieerd komt er heel vaak géén beargumenteerd repliek van de andere zijde. Mogelijk een gebrek aan moed of gefundeerde kennis?
Beaam eens af en toe dat iemand een goed argument heeft dat versoepelt de discussie.
Van een discussie kan iedereen beter worden ook als men ongelijk heeft.
Het gaat toch om de waarheid/kennis, niet om het winnen?

Door sommigen worden er regelmatig stellingen gepost die door een deel van de deelnemers als volkomen onbegrijpelijk beschouwd worden.
De reacties zijn dan soms erg fel en getuigen inderdaad vaak van gebrek aan respect.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:33

@Ansie, vind idd ook dat de AR wat op de achtergrond geraakt, ik zie zelfs - helaas - hoe langer hoe meer modern opduiken in dit toppic.

Want ondanks alle tegenargumenten blijf ik het gevoel hebben dat AR voor ons meer geschikt is dan KR (ik zeg niet dat dit voor ieder paard zo is, wel voor onze specifieke situatie en beperkingen), maar ik heb ook geen zin om de rest van mijn dagen rondjes/vierkantjes te rijden in een traag tempo, ik wil ook wel een "normale" rit ertussendoor, en mijn merrie denkt er vast ook zo over. Dus zijn er mensen die de AR gebruiken als basis en van daaruit naar het "gewone" of zelfs wedstrijdrijden overgaan? Hoeft daarom niet met goed wedstrijdresultaat te zijn, de winnaars in de wedstrijdring zijn toch niet mijn favorieten, teveel spanning en show.

Ook ik blijf het een interessant toppic vinden, al lukt het me soms moeilijk om met al die informatie door de bomen het bos nog te zien en er mijn ding uit te pikken.

Nog een vraagje: de "Spaanse dressuur", onder welke categorie zou je die plaatsen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:58

Spaanse Dressuur is Klassieke dressuur en ook rijkunst, in zijn origine bewaard en gepresenteerd in de rijschool in Xeres. Denk aan de Spaanse Rijschool in Wenen.

Er is hier wel verwarring mogelijk, er wordt veel aan working equitation gedaan, dit is niet Klassiek maar gebruiksrijderij, het is een mengsel, het accent ligt op andere punten.
Overigens heel mooi om te zien.