Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:41

Partyswitch, heel veel sterkte :(:) Wat onzettend verdrietig.

Ik lees hier nog trouw mee, maar heb even niet zo veel te melden.
Janus zijn hoef gaat goed sindsdat drukplaatje en ijzer er onder zit. Ben weer lekker aan het oefenen. Kwam erachter dat ik mijn linkerschouder nog te veel spande, dus momenteel veel aan het rijden met bewuste onstpanning van mijn schouder (da's best lastig :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:42

Stom is dat, he? :+

Ik herken je gevoel heel sterk, ik vind de zitlessen die ik nu aan de longe krijg, ook echt heel leuk. Ik vond het de eerste keer doodeng...... moest ik terugrijden op mijn zit, zonder teugels..... en ik had echt zo ik het nu voel, totaal geen controle.... niks, doodeng was het.

@ maaikiemike: die anatomie en biomechanica is een beetje mijn ding, zover hoef je ook niet te gaan, maar je moet wel weten dat nageven niet hetzelfde is als wijken voor druk, en je moet weten wat de definities zijn van die dingen, en dan kun je ook weten wat het verschil is.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:43

Ik krijg les van evelien :)

Ik wil heel graag als ik mijn studie haal (moet nog beginnen) weer een paard, een quarter. Dan heb ik nog ruim 4 jaar om opnieuw te leren rijden :+ Maar zit sowieso qua tijd dus ik hoop op een gedeeltelijk leasepaard of lespaard ofzo. Dus ik heb een mooie motivatie :)

Safiera, klinkt misschien heel rot hoor maar omdat ik in dezelfde situatie heb gezeten, is een paard dat beter bij je past niet beter dan? Ik vond het gewoon niet eerlijk voor mijn paard en hoewel ik het moeilijk vond, heb ik hem daarom ook verkocht.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:45

Yamcha schreef:
Stom is dat, he? :+

Ik herken je gevoel heel sterk, ik vind de zitlessen die ik nu aan de longe krijg, ook echt heel leuk. Ik vond het de eerste keer doodeng...... moest ik terugrijden op mijn zit, zonder teugels..... en ik had echt zo ik het nu voel, totaal geen controle.... niks, doodeng was het.
.

Ik dacht al ik mis een stuk tekst haha. Mijn eerste westernles heb ik echt niets meer gedaan dan stappen, halthouden, stappen, halthouden. Want die losse teugels vond ik doodeng, alhoewel dat juist met meer ontspanning zou moeten rijden :+

Ik heb trouwens nog een tic, kleine pony's stap ik zonder moeite op. Laat ze maar lekker gek doen. Is de pony groter dan 150/155, klap ik dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:48

Gooya schreef:
Partyswitch, heel veel sterkte :(:) Wat onzettend verdrietig.

Ik lees hier nog trouw mee, maar heb even niet zo veel te melden.
Janus zijn hoef gaat goed sindsdat drukplaatje en ijzer er onder zit. Ben weer lekker aan het oefenen. Kwam erachter dat ik mijn linkerschouder nog te veel spande, dus momenteel veel aan het rijden met bewuste onstpanning van mijn schouder (da's best lastig :P )

Mooi, Gooya! Dat is goed nieuws! Hoe loopt Janus nu? Want je moest opnieuw opbouwen herinner ik me.

Schouder ontspannen is een lastig ding. Voel je ook eanneer je hem aanspant? Dat helpt best wel. Ik kwam er bijvoorbeeld pasgeleden achter dat ik mijn.handen naar beneden druk als ik wil remmen (en ze daarna niet meer ga dragen) dus heb heel goed gelet op mijn remmen vandaag..... en volgens mij heb ik mijn handen veel meer gedragen :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:56

Janus gaat best goed. Hij is weer aardig terug op conditie. Ik ben erg tevreden over onze vorderingen. De aanleuning gaat steeds beter, Janus krijgt steeds meer vertrouwen in mijn hand, zoekt steeds vaker het bit op. Echt genieten :j
Ik heb helaas "vroegah" teveel leren sturen met mijn armen. Rechtsom ben ik daar nu helemaal vanaf. Dat toont Janus ook heel mooi in zijn lijf. Hij zoekt rechtsom heel snel de ontspanning op, mooie ronding in lijf, aanleuning etc. echt super. Links is Janus zijn bolle kant, moeilijker de bocht om te krijgen zeg maar, en ik heb teveel de neiging hem te helpen. Dat wil ik dan niet, en vervolgens bouw ik spanning op in mijn schouder. Ik weet dat de buiging uit de ribbenkast moet komen, maar ik heb zo geleerd om aan de voorkant te werken. Dit is echt een soort Pavlov-effect bij mij, dus zal nog wel even duren voordat ik dat eruit heb. Maar bewustzijn is het eerste nodig natuurlijk.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:07

Dat zijn de moeilijkste dingen, vind ik. De dingen die je jarenlang zo gedaan hebt, om dat weer af te leren, dat valt zo tegen :=

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:08

Klopt ja. Het zou fijn zijn als iedereen meteen goed rijles krijgt, hoeft niemand weer wat af te leren :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:35

Sirius_ schreef:
Ik heb trouwens nog een tic, kleine pony's stap ik zonder moeite op. Laat ze maar lekker gek doen. Is de pony groter dan 150/155, klap ik dicht.

Gek eigenlijk, niet? Ik ken ook mensen die juist niet op kleintjes stappen, vallen ze eerder af zeggen ze dan :')

Had ik dat maar, de mijne is maar 1,45 :+

Verkopen kan ik gewoonweg niet. Heb deze pony gekregen en we zijn samen al door een heel moeilijke periode gekomen. Ik blijf hoop houden dat het helemaal goedkomt en we weer samen door het bos galopperen. Ik wil er iig alles aan gedaan hebben, al twijfel ik ook wel eens of het rieel is.

Moet er bij zeggen dat ik deze pony ook zelf heb beleerd, en toendertijd wel naar buiten ging. Plakte hem achter een brave tinkerhengstenkont (echt :') ) en gaan met die banaan. Durfde ik gewoon :=

Ook is er een tijd geweest dat ik de advertentie voor MP al klaar had... Met mij ging het toen heel slecht, en hij reageerde zó op mijn spanning, dat ik niet eens in de buurt kon komen. Op de poetsplaats zetten en poetsen werd al gevaarlijk. Draaien, steigeren en meer van dat soort. Nu gaat het iig zo goed dat ik normaal met hem kan wandelen buiten (alleen), aan de dubbele longe werk (wat de ene dag beter gaat dan de andere)... Ben dus wel met 'm bezig, hij staat niet de hele dag in het land.

Vandaag ging redelijk, hij was erg druk. Eerst geprobeerd in stap (dubb. longe) de rust er in te krijgen -lukte niet. Toen maar laten draven en galopperen -werkte ook niet. Op het laatst was hij nog niet moe, terwijl wel bezweet en aan het hijgen. Tja, wat doe je dan?
'Call it a day and just stop it' leek me het beste. Dat dus ook maar gedaan, morgen weer proberen. Qua regelmatigheid ging het wel goed. Lijkt of het beter is als ik een dag tussen de trainingen laat (?).

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:07

@Partywitch, heel veel sterkte, wat verschrikkelijk, zo ineens. Dat is de nachtmerrie van elke paardeneigenaar.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 03:38

Ik kom ook even binnenvallen hier...

Partyswitch, dat is echt vreselijk. Heel veel sterkte :(:)

Rhys, Die fantastischen Vier, I approve :j

En nu weer even on-topic... ten eerste, kan iemand een goede instructeur/trice aanraden in omgeving Arnhem? Die heb ik wel heel dringend nodig helaas. Na drie jaar boscrosspauze omdat 'alles slecht ging' heb ik nou niet bepaald een rechtgericht, nageeflijk, ruggebruikend ponytje onder m'n bips. Het gaat alweer wat beter, maar ik blijf nu hangen en ben op zoek naar iemand die écht goed is.

Ik ben dus ook opgegroeid met 'trek je paard maar in de krul', 'trek je paard schouderbinnenwaarts', 'duw je paard opzij zodat-ie wijkt' en 'trek je paard maar achterwaarts' en ik doe nu érg mijn best om dat af te leren, maar het gaat zó moeilijk. :o Gelukkig heb ik een geduldig dier dat erg duidelijk communiceert, nu moet ik het alleen nog leren verstaan. :\

Voelt iemand hier zich trouwens wel eens schuldig omdat ze hun paard jarenlang verkeerd behandeld hebben? Ik heb nu wel een enorm schuldcomplex namelijk.

Dan mijn allerlaatste vraag, wie o wie kan mij literatuur aanraden? Ik heb nu o.a. een boek van de Spaanse rijschool in Wenen, ben de titel even kwijt, maar ik vind al die ouderwetse Duitse zinnen wel lastig en de lettergrootte is ook niet bepaald uitnodigend. :+

Het spijt me trouwens als mijn bericht een beetje warrig is, mijn schrijfstijl is niet zo denderend op dit tijdstip. :=

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:40

partyswitch; heel veel sterkte!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:59

Partyswitch, wat een ontzettend naar nieuws :\
Heel veel sterkte, wat moet jij je rot voelen :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:06

hoi, gooya wat goed dat janus beterder wordt,je zal zien dat gaat best snel dat weer opbouwen, aarden pakken zo snel weer conditie op. :j
nou, hier is de kogel door de kerk.. goof wordt donderdag geopereerd.. :\ ik moet m morgen middag wegbrengen en dan ben ik m zo zeggen ze daar: ga er vanuit over t weekend heen :oo ik kan m helemaal zo lang niet missen, en ik vind m zieig, zo ver weg en dan alles vreemd..en zo lang := [ik heb er meer last van dan ik gedacht had]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:09

Kan het me voorstellen kt......

Isnieleuknie.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:16

Knollentuin :(:) Ken een bokker en haar paard is al 2 keer aan zijn ogen geopereerd, allebei de keren goedgegaan, dus in het kader van uitspreken: Het komt goed! :(:)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:18

Dat is al snel KT. Sterkte!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:19

Partywitch wat een ellende. Vreselijk.. heel veel sterkte.

Gooya wat fijn dat janus beter gaat +:)+

Oh KT spannend.. .snap dat je het eng vind. maar..." 't Komt wel goed schatje".
Ze zullen echt wel goed voor hem zorgen. Mss kan je zaterdag ofzo ff naar hem toe?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:41

ja dat hoop ik wel, ik denk dan alleen dat er per ongeluk een trailer aan me oto hangt en in t kader : nu we er toch zijn?? <<) O:) :o? [wie weet mag ie dan wel meeeeeee <3 ]

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:48

Appelmoes_11 schreef:
Rhys, Die fantastischen Vier, I approve :j

Ha! volgens mij ben je de eerste, in al die jaren dat dat onderschrift er al staat :D

Schuldgevoel heeft iedereen die opnieuw is begonnen denk ik...en soms heb ik het ook nog weleens over een recente gebeurtenis. Ik heb bijv. zondag gereden en toen ik terug naar huis reed realiseerde ik me dat ik weer véél te veel met de voorkant bezig was geweest. Daar baal ik nu nog steeds van :o, en het spijt me dan idd ook echt voor m'n paard. Het arme brave dier. Maar ja, aan de andere kant zijn er zoveel paardeneigenaren die helemaal niet naar hun beest luisteren, en dan mag die van mij blij zijn }> . Je moet het wel in perspectief blijven zien.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:58

hmmm mss dan maar niet gaan KT. Want ze laten hem niet voor niets blijven.
beter zekere voor het onzekere.
Mss kan je ze bellen en willen ze wel ff de hoorn aan zijn oor houden. Kan je lieve woordjes tegen hem zeggen :=

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:43

Denk dat KT beter de box naast hem kan huren om er een bed voor zichzelf in te zetten. Maar kan me heel goed voorstellen dat het niet fijn is om er niet continu bij te zijn. Ken KT en dr Goof en als je het hebt over 1 zijn met je paard.... en dan niet alleen met rijden
Ik ga iig voor jullie duimen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:46

Ook vanuit hier word meegeduimd!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:47

Sterkte alvast, KT. Vier dagen is wel heel lang, hopelijk valt t mee en kan je em vrijdag nog ophalen!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:53

begrijp het ook hoor. zou het zelf ook hebben... 't is een dierbaar bezit... en je moet hem toch nu maar uit handen geven. Maar toch.. vertrouw erop dat hij er prima doorheen komt. En tja ... keuze is er niet. Want uitzaaiingen naar de rest van zijn hoofd lijkt me geen optie.