[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:11

Bedankt iedereen, ik weet voorlopig wat ik moet doen :D

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:45

Ik heb voor morgen een priveles staan. Via bokt geregeld! Hopelijk kan ze me wat meer uitleg en me goed wijzen op mijn fouten. Ik vind het wel een beetje spannend want dit word mijn eerste priveles in mijn hele leven :) . Ik zal hier ook even vertellen wat zij van mijn rijkunsten vond dan kunnen jullie misschien ook nog wat tips geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:12

Ik vind het heel goed van je!

Ik ben echt benieuwd naar een verslag :j

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:17

die dinsdag ging niet dor omdat ze plotseling niet kon. wss word het nu dan a.s. dinsdag. dus volgende week zal ik zeggen wat zij gezegt had ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:45

Ah, jammer, maar ik wacht rustig af :)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:34

Sorry dat ik hier weer even ip terugkom, maar ben al een tijd niet op bokt geweest :oo

Yamcha schreef:
Niet met je binnenbeen duwen. Binnenbeen moet lang en los, anders blokkeer je de schouder van je paard. Veel instructeurs leren dat idd, omdat een paard dan makkelijker inknikt in de hals. Het is imo niet correct. Je paard moet tegen je hand aan willen lopen, over de buitenschouder weg willen lopen, dat begrens je met de hand, en dan komt je paard aan de teugel.

Doe ik het als ik het zo doe correct?
Stel dat ik naar rechts wil rijden, dus stelling rechts:
- rechterbeen, mijn binnenbeen, ontspannen, lang, dat hij eromheen kan draaien,iets op de singel,
-buitenbeen iets erbij houden
- binnen hand(rechts) de hand wijst als het ware naar binnen, zodat ik hem ruitme geef om naar binnen te buigen,
- buitenteugel begrenzen

Is dit correct? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 06:49

Ja, is keurig :)

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:33

Hallo allen,

Ik mag sinds kort een paard bij gaan rijden die eigenlijk nog volledig doorgereden moet worden.. Hij is zo'n acht jaar en is eigenlijk nog zo groen als gras onder het zadel (eigenaren rijden niet meer), de eigenaren zelf mennen er mee, voornamelijk in de lente/zomer.

Nu heb ik hem een paar weken terug voor het eerst gereden en hij is werkelijk zo stijf als een plank.. hij weet van stellen noch buigen... Ik kreeg echt het gevoel dat zijn rug behoorlijk vast zit, hij bokte ook in de gallop en lijkt dus gefrustreed...

Nu wil ik hem uiteraard los gaan rijden / werken en leren op zn eigen benen te staan want zn balans is tevens alles behalve goed..

Zo wil ik hem in alle gangen stap voor stap voorwaarts neerwaarts gaan laten lopen... eerst aan de longe, dan onder het zadel...

Heeft iemand nog tips voor mij voor het losrijden / doorrijden van een paard? Weet niet of ik deze vraag in het juiste topic post.. maar ik denk dat de aanleuning toch het belangrijkste is dus vandaar :)

Rijdt ondertussen 10 jaar paard en veel verschillende paarden onder mn kont gehad.. voorwaarts neerwaarts is altijd het eerst waar ik aan werk. Alle tips zijn welkom!

btw. het gaat om een Fries..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:18

Niet beginnen met aanleuning.

Eerst gewoon de gangen bevestigen.
Dus stappen: gewoon doorstappen, niet stilvallen, niet op je handen hangen, ontspanning.
Draven hetzelfde, leer hem doordraven, zonder steeds been te geven, been geef je pas als hij terugvalt, eerder niet. Je begint imo altijd met voorwaarts, en daarin op zoek naar de ontspanning, en als het paard voorwaarts is, en de takt is goed, mooie lange passen, en paard is ontspannen, gaan ze eigenlijk zelf wel naar je hand zoeken, en de weg naar beneden zoeken, daar hoef je meestal niet achteraan, veel ruiters doen veel te veel, en juist daardoor krijg je vaak weer een stuk spanning bij het paard, en worden de gangen kort en dribbelig.
Bij een Fries moet je er echt voor waken dat je niet te snel wil oppakken, veel Friezen vinden het makkelijk om zich dan achter de teugel op te kroppen, en wat je wilt is dat ie eerst de lengte zoekt, naar je hand toerijden dus, en echt op lengte houden, dus laat je niet verleiden die teugels steeds korter te pakken.
Verder aan de galop gaan werken als stap en draf echt goed taktmatig en in balans zijn, en dan liever aanspringen, even een paar galopsprongen en terug, Friezen vinden galopperen onder het zadel vaak moeilijk, en door korte stukjes te werken, worden ze mooi sterk, en gaat het steeds makkelijker. Blijf niet lang doorgalopperen of draven, liever korte stukjes, dan lange stukken, waarbij de gang aan kwaliteit inboet.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:26

Oke! ontzettend bedankt voor je tips Yamcha!

xxxhildexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:48

hallo allemaal, ik heb ook een vraag
ik heb een bijrijdpony (grote E) en die is erg snel, het rondlopen en alles gaat redelijk goed, maar het duurt wel elke keer lang voordat ik zover ben, (half uurtje ofzo), mijn instructrice zei dat ik maar eens op internet moest kijken naar rondrijden met je zit, en dus op je eigen tempo laten lopen, vooral dat laatste is een beetje mijn probleem, ik wil te snel met mijn handen een ophouding geven ipv met mn zit terugrijden, hebben jullie hier tips voor?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:24

Ik zit al een tijdje met een probleem; namelijk een koppige haflinger.
Ze weet prima hoe ze aan de teugel moet lopen, en ze kan het best. Maar ze vertikt het om te doen (lijkt het wel). De ene keer doet ze het prima, en de andere keer niet.
Het is ook niet zo dat ze constant aan de teugel loopt, maar gewoon als zij er zin in heeft. Maar dan ook niet in galop. Dit wekt soms enorme frustraties van mijn kant, dus vandaar dat ik dit bericht hier plaats. Hieronder ook foto's.

Afbeelding
Hier ging het dus wel redelijk.

Afbeelding
Dit is dus een andere keer, in galop.

Normaal gaat het dus niet zo als de eerste foto (die in draf).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:13

Ten eerste moet je je denkwijze bijstellen. Dit is niet de schuld van een eigenwijze haflinger... Als je dat blijft denken,heeft het geen nut om advies te geven.
Elk (gezond) paard kan aan de teugel lopen,wanneer de ruiter de juiste hulpen geeft. Paard hoeft het niet te leren, die reageerd gewoon op hulpen.

Ten 2e staat er niks over de hulpen die je geeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:18

xxxhildexxx schreef:
hallo allemaal, ik heb ook een vraag
ik heb een bijrijdpony (grote E) en die is erg snel, het rondlopen en alles gaat redelijk goed, maar het duurt wel elke keer lang voordat ik zover ben, (half uurtje ofzo), mijn instructrice zei dat ik maar eens op internet moest kijken naar rondrijden met je zit, en dus op je eigen tempo laten lopen, vooral dat laatste is een beetje mijn probleem, ik wil te snel met mijn handen een ophouding geven ipv met mn zit terugrijden, hebben jullie hier tips voor?

Je zal daar zelf aan moeten werken. Je zal geduldiger moeten zijn tijdens het rijden en dus niet je handen gebruiken. train jezelf,niet het paard,dan gaat het paard vanzelf beter lopen. Verder vertel je niks over je hulpen,dus kan ook hierop weinig advies geven.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:24

Waarom doet ze het de ene keer wel en vijf minuten later niet, terwijl ik niks anders doe? Hetzelfde voor galop. Ze gaat liever zo ver mogelijk met haar hoofd naar beneden.

Wat betreft hulpen, ik heb de teugels goed in contact. Ik speel met de teugels, en geef af en toe mee. Als ik de teugels langer maak gaat ze gelijk met haar hoofd omlaag. Wel in contact met de teugels.

Overigens heb ik ook les gehad, nu een tijd lang niet meer door drukte etc. maar het aan de teugel gaat net zo alsvoorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:35

Toch ligt de oorzaak niet bij het paard :) wss doe je dus wel iets anders, maar ben je je daar niet van bewust.

Daar is een instructeur heel handig voor, als het goed is, ziet hij/zij die dingen dus wel en attendeert je er ook op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:36

Paardrijden is steeds reageren op het paard. Blijkbaar voel je niet op tijd aan dat het paard een andere hulp nodig heeft of dat jij zelf onbewust toch iets anders doet.

Je speelt dus met de teugels,dat is dus niet goed. Dat staat in dit topic en vele andere al vaak omschreven.
Eerst zet je het paard scherp aan het been. dit wordt vaak onderschat en denkt men dat het wel goed is,terwijl dat dus niet zo is. Daarna is een goede lichte aanleuning belangrijk. Kwestie van leren aanvoelen. Dit gaat een stuk makkelijker wanneer een instructeur je laat weten wanneer je iets fout doet en goed doet,zodat je dat gevoel kan leren herkennen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:48

Hoi hoi! :)
Ik heb weer eens wat fotos opgezocht, ze stonden op camera maar alle batterijen waren leeg :+
Maargoed, hier zijn ze:
Afbeelding
Twee ruiters hoor! Mijn beugels zijn daar ontzettend kort, i know, maar ik was eraf gevallen en wou er niet nóg eenbkeer vanaf vallen. Hier, bij de bovenste twee fotos, heeft hij eigenlijk meer uit zichzelf gelopen. Af en toe wat gespannen, vandaar dat ik eraf viel, maar volgens mij komt dit in de buurt?

Onderste foto is mn zusje, lijkt dat wel goed? Ik had er zo mn twijfels bij :?

Maar verder heb ik alleen been gebruikt, zit gebruikt en de teugelhulp beperkt gehad. :D

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:49

Foto had ik ook ergens anders voor gebruikt, niet op die tekst letten :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:28

Volgens mij heb je die foto.s hier al eerder geplaatst.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:17

Dat waren andere :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:16

ik zie nauwelijks verschil. Nog een hoop werk dus ;)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:16

Oke -O-
Ja, ik zal eraan werken! :)

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:03

hej allemaal!
ik heb een vraagje:
hoe krijg je in godesnaam je paard/pony aan de teugel???
kan iemand me helpen? :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:08

Door dit topic eens grondig door te lezen ;)

DAarnaast moet je het helemaal zelf doen ;)