Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:06

Ankem: Het is een paard van stalgenoot, zij kan zelf niet rijden ivm ziekte. Deze merrie is verwaarloosd en nooit correct gereden. Ze zet haar rug helemaal vast en gooit haar hoofd omhoog. Ik denk dat de vergelijking met een paard wat net onder het zadel is, goed op gaat. Het enige wat ik met haar doe is aan een losse teugel (ook gevoelig in haar mond) stelling vragen. Proberen te zorgen dat ze rustig over haar rug loopt. Maar op het moment dat ik een rechte lijn probeer te rijden (en hierbij ook goed nadenk dat ik recht zit) trekt ze naar 1 kant. Ze gooit har hoofd dan zover omhoog dat ik geen contact meer heb en op mijn been reageert ze niet. Heb geprobeerd om zweepje tegen haar schouder te leggen, maar ook hier reageert ze niet op. Op het moment dat ik dan stelling vraag, vind ik het moeilijk om contact te houden met buitenteugel. Deze hangt erbij, wat dus niet de bedoeling is!
Wel weer een hele uitdaging voor mij! Heb zelf een paardje die nu (na 8 jaar) heerlijk loopt en waarbij we op elkaar ingespeeld zijn. Dus dit is erg wennen! Maar zeker leerzaam, voel me weer even een echte beginner...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:13

Maaikemike
Toen ik A de B les had zijn we bezig geweest met het rechtrichten. Ik heb er niet heel lang volgens gereden, omdat het niet bij mijn merrie paste. Het tempo lag vrij hoog en mijn merrie ontspande beter bij een lager tempo. Dus tempo omlaag, ontspannen en dan weer voorwaarts.
Een aantal dingen heb ik wel onthouden en gebruik ik nog steeds wel. Ik moest met het paard een rechte lijn stappen en me in de verte op iets fixeren, zeg maar het verlengde van de rechte lijn. Week het paard af van de lijn, dan net zoveel contrastelling nemen tot het paard weer recht liep.
Ook reed ik vierkante voltes. Ik moest ook rechte lijnen rijden en dan vooraf niet een richting bepalen. Het paard wil dan vaak een bepaalde kant op. Dan net de andere kant op sturen. Zo komt het initiatief bij jou te liggen en moeten ze wachten. Verder nog gideren, om ze snel van de schouder af te krijgen.
Wel een uitdagend projectje ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:13

Ik ben dan totaal niet adb maar doe het op dezelfde manier.
Zeker als die kant zo los is.

Moeilijk hoor zo'n paard rijden %)
Je moet echt helemaal terug naar iets wat heel dichtbij jezelf ligt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:19

Wel grappig om te zien dat je dezelfde manier gebruikt. Ik heb het niet lang gedaan. A de B is heel, heel voorwaarts. Mij te en er werd toen niet gekeken naar zit, ademhaling ruiter, etc. Mijn paard werd ook niet rechter, maar dat kwam omdat ik er als een scheve doedel op zat. Moest gewoon eerst mezelf rechtrichten ;)
Maar goed, overal haal je de goede dingen uit en de dingen die voor jou niet werken, laat je links liggen.

Ik denk dat longeren met dubbele longe, waarbij je ook met contrastelling werkt, ook goed voor dit paard werkt.

P.s. waar is je mooie avatar nou??

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:26

Die is even kwijt :+

Ik rij overigens niet zo gejaagd over het tempo als adb. Maar gebruik wel de contrastelling.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:30

Ik gebruik het ook. Ben ooit eens een weekend bij hem op stal geweest. Heb toen op verschillende paarden les gehad en ook gelongeerd.
Heel intensief en ik gebruik niet alles (oa het hoge tempo en de hoge handhouding bijvoorbeeld), maar wel het rechtrichten dmv contrastelling zoals hierboven omschreven.
Werkt heel fijn :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:31

Ik ben ook van mening dat het over het tempo jagen het onregematig lopen van paarden maskeert. Het wordt gebracht als de oplossing....
Een goede knnis van mij heeft haar paard met echt goed rechtrichten en heel veel buigingsarbeid weer helemaal goed gekregen. Had HKO en start nu weer Z1.

Mooi, ik ga de flaptop dichtgooien. Heb tot net zitten werken. Nu is het wel mooi geweest voor vandaag.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:55

Ik gebruikte bij mijn oude paard altijd easy action van de paardendrogist, dit werkte goed in combinatie met bleekselderij waardoor zij ook van haar vochtprobleem afkwam. En verder bekeek ik het altijd van dag tot dag met haar. Maar we begonnen altijd met een lekkere lange teugel lekker lang stappen en dan afwisselen stap draf en weer stap. galop deden we bijna niet meer alleen als het goed aanvoelde. veel sterkte ermee. Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
12rebel

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:21

Longeren aan de dubbele lijn word soms gedaan door eigenaresse. De eerste maand mocht ze bijkomen (oftewel een heleboel kilo's erbij eten en rustig wennen). Door het werk aan de longe is ze al erg vooruit gegaan. Ankem, wat jij beschrijft doe ik exact zo (wist niet dat het een methode was). Tot aan de contrastelling. Begrijp ik het goed dat wanneer je op de rechterhand rijd en het paard loopt weg over de linker (buiten)schouder, je dan linker stellling aan moet nemen? Hoop dat ik het allemaal in de praktijk kan brengen, zaterdag komen er kopers. Ben niet van de merries, maar vind haar wel erg leuk (en zeker leerzaam), dus hoop dat ze nog even blijft.
Wat betreft over het tempo jagen en hierdoor het 'probleem' maskeren: mijn meneer gaat juist dan kreupelen. Bij een verzameld drafje/galopje zie en merk je niets. (artrose in het hoefgewricht).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:36

Klopt vwb de stelling. Valt ze over de buitenschouder, dan juist stelling naar buiten vragen.
Succes ermee!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:31

Tempo is best een interessant iets!
Natuurlijk moet je het paard altijd aan je been hebben.
Maar heel veel instructeurs (ook wel grote namen) zie je altijd 'jagen', en ik betwijfel of dat werkt.

Misshcien ben ik zelf gewoon te traag om de beweging dan op te vangen, maar ik vind het soms fijn om even terug te gaan naar een 'tuttentempo', en als ik m'n paard daar goed heb, weer verder voorwaarts. Ik heb het idee dat dat voor mij werkt.
Doen jullie dat ook? Zijn er bezwaren om het zo te doen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:34

Ik begin met What en Zoo erg onder tempo om ze te laten wachten. Die willen zo ontzettend graag.

Dan ga ik daar wel heel veel verruimingen mee rijden maar elke keer weer terug naar een heel laag tempo. Hierin moeten ze dan laag blijven met de hals en de hoofd-halhouding mag niet veranderen als ik naar voren rijdt of juist terug rijdt.....

Het heeft een paar jaar gekost maar ze kunnen dit nu wel behoorlijk goed. Zoo vind dat nog moeilijker maar What is hier echt een master -:) in!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:37

Mijn witje is van zichzelf niet zo voorwaarts, dus die ben ik echt wakker aan het maken tijdens het rijden. Veel overgangen, vlot reageren op de hulpen, lekker stukje galopperen en ben nu bezig met een wat hoger tempo in draf wat langer vast te houden, dat vindt ze heel moeilijk. Ik pak wel tussendoor stukjes rust mee.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:43

Voor mijn gevoel heb je niks aan over het tempo jagen.
Volgens mij moet je die energie juist in het "dragen/ verzamelen" stoppen.
Je moet wel een voorwaartse impuls hebben anders heb je niks om mee te werken.
Ik vond dat evenwicht vinden nog wel lastig.

Kid heeft een "dingetje" waar we aan moeten werken. Ze wil niet (lang) op de poetsplaats staan. We hebben een nieuwe poetsplaats en nu is het foute boel als ze wat langer moet wachten. Tuttebel.
Voorheen kon ik haar zo een uur laten staan zonder problemen maar nu gaat ze draaien, schrapen, zich enorm opwinden. Ze werkt zich helemaal in het zweet :roll:
Dat ze dan de binnenbak aan het slopen zijn met kraantjes en heftrucks dat vindt ze dan allemaal heel normaal.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:51

Vriendin van mij heeft tijdje van AdB les gehad. Paard flipte helemaal van het gejaagde.
Paard heeft ook een verleden en kan slecht tegen teveel druk. Dan blokkeert ie compleet. Nu ze rijdt via BB is paard erg opgeknapt en alles wat voor onmogelijk werd gezien blijkt nu toch ineens te kunnen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:03

Het is zo belangrijk je rijderij af te stemmen op het paard. Er is niet één manier die ervoor zorgt dat je het beste uit je paard kan halen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:06

Nou jaaaa :D Denk ik toch beetje anders over inmiddels :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:17

Ik niet. Je kan van iedereen iets leren. De kunst is om eruit te pikken wat voor jou EN je paard goed voelt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:19

Ik sluit me bij Zoo aan.
Het ene paard is het andere niet. Dus de ene methode die bij de ene werkt, zal bij de ander niet werken.
Kunst is om van alles wat je leert en hebt geleerd, datgene te gebruiken wat het best bij je paard past.
Dat is juist waar veel instructeurs in tekort schieten vind ik.
Het vasthouden aan 1 manier. Maar zo werkt het niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:20

Wauw Amanda, dat wij het nu ALWEER eens zijn :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:23

Het wordt gewoon eng :D

Laten we zeggen dat ik onderweg een boel geleerd heb van mensen in combinatie met mijzelf en de paarden die ik heb gereden.
En grootste leermeester is dan toch wel mijn eigen monster geweest de afgelopen jaren.
Soms heb je dan ineens van die momenten: :)*

Overigens wel slecht voor het vertrouwen in instructeurs :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:31

Daar zeg ik maar niks over :')

Zo leer ik ook onwijs veel door te kijken naar anderen. En dan pik ik daar wel uit wat ik wel wil en kan doen en wat ik niet wil of kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:36

Ik geloof wel dat je van iedereen iets kunt leren, echt wel, maar ik denk dat je dan wel iets verder moet zijn dan ik en Vegs. En dan denk ik wel dat je overal iets uit kunt halen, maar dan moet je basis wel goed bevestigd zijn, moet je weten wat je sterke en zwakke kanten zijn, moet je weten wat werkt voor je paard en wat niet, en dan kan dat.

Maar op dit moment hou ik het liever bij gewoon Japeloup. Wij zijn nog zo bezig met de basis zowel bij mij als bij Vegs, en ik denk dat het wijs is om die er eerst goed in te krijgen. Zij is zadelmak, en opstappen is nog spannend, ze is leuk aan het been en ze kan een beetje tempowisselingen en figuren en zo, en ik kom er steeds meer achter dat het vertrouwen hebben is, weten dat ik echt wel blijf zitten enzo, en ik moet geen instructeur hebben die vooral aan het paard wil werken, daar kan ik nu gewoon niks mee.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:39

Maar er zal een tijd komen dat ook jij op deze wijze voldoende geleerd hebt en klaar bent voor een andere stap. Maar dat kan en mag nog jaren duren. Jullie zijn nog zo groen samen!

Hoe gaat het nu met het rijden? En heb je al wat gedaan met de tips?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:55

Amanda schreef:
Ik sluit me bij Zoo aan.
Het ene paard is het andere niet. Dus de ene methode die bij de ene werkt, zal bij de ander niet werken.
Kunst is om van alles wat je leert en hebt geleerd, datgene te gebruiken wat het best bij je paard past.
Dat is juist waar veel instructeurs in tekort schieten vind ik.
Het vasthouden aan 1 manier. Maar zo werkt het niet.

Ik ben het ook helemaal met jullie eens. Ik vind het ook heel leuk om bij lessen en trainingen van anderen te kijken, want ook daar leer je weer heel van. Kijken hoe anderen met een probleem omgaan, hoe die het oplossen, wat die instructeur er van zegt. Ik pik overal de dingen uit die mij passen en waarvan ik denk dat ik er wat aan zou kunnen hebben.