@abra, ja je kan wel degelijk spanning overbrengen op het bit als je zelf gespannen bent met longeren, heb vorig jaar eens een clinic van Lammert Haanstra (hyperactief mannetje lol) gevolgd als toeschouwer en daar zag je het duidelijk, heb ook wel wat tips meegenomen ervan in hoe ik sta en hoe ik de longe vasthoud maar sprietje is echt niet lastig qua longeren.
Daaraan een vraagje gekoppeld... hoe longeren jullie? enkele longe, dubbele lijnen, lange teugelen, hulpmiddelen etc??
Ik longeer met enkele longe en elastiek (slap in een boogje

Heel erg maar zelf ben ik niet zo thuis in zadels en bitten, weet er wel iets van natuurlijk maar gevoelsmatig te weinig om 'zomaar' iets aan te schaffen. Het zadel wat ik heb zat bij mijn paard

Ik rijd met een passier grand gilbert 18 inch, ik weet niet of het bij het model hoort of dat het 'aangepast' is (iig niet zichtbaar aangepast dan) maar met verlengde zweetbladen wat mij wel goed uitkomt want ik heb nogal lange stelten.
Qua bitje, eenzelfde verhaal, ze loopt nog steeds op het bitje waar ze op ingereden is 4 jaar geleden, de vorige eigenaar had meerdere bitjes geprobeerd maar hier liep ze het lekkerst op en aangezien ik en bijv instructrice niets raars zien/voelen is er niet echt een reden om te wisselen van bit, hoewel ik wel eens wat andere bitjes uit zou willen proberen om te voelen hoe anders ze dan er op loopt. Tandarts heeft het bit en mond in april gecontroleerd en het was een passend bitje voor haar.
Ik rijd met een enkel gebroken, 12.5 cm watertrensje van aurigan.