Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:00

@Amanda, heerlijk verhaal... fijn dat je door minder te verwachten van jezelf en paard ook gewoon meer plezier en minder frustratie hebt en dat je dat zo duidelijk terug kunt zien in het rijden, als sprietje zo de turbo aan heeft en daardoor gespannen is probeer ik er rust in te brengen door een 'oefening' te vragen wat ze goed kan en pas weer verder te gaan als ze weer wat relaxter is, doorvragen in dezelfde oefening zorgt bij haar ervoor dat we in versnelling 5 gaan anders *\o/* , meestal draai ik de volte op daar is het makkelijker voor haar en mij om terug te gaan naar ontspanning

@abra, ja je kan wel degelijk spanning overbrengen op het bit als je zelf gespannen bent met longeren, heb vorig jaar eens een clinic van Lammert Haanstra (hyperactief mannetje lol) gevolgd als toeschouwer en daar zag je het duidelijk, heb ook wel wat tips meegenomen ervan in hoe ik sta en hoe ik de longe vasthoud maar sprietje is echt niet lastig qua longeren.
Daaraan een vraagje gekoppeld... hoe longeren jullie? enkele longe, dubbele lijnen, lange teugelen, hulpmiddelen etc??
Ik longeer met enkele longe en elastiek (slap in een boogje :P) of met pessoa (niet zo vaak gebruikt), en zou graag meer handigheid in dubbele lijnen willen krijgen danwel lange teugelen aanleren ^^

Heel erg maar zelf ben ik niet zo thuis in zadels en bitten, weet er wel iets van natuurlijk maar gevoelsmatig te weinig om 'zomaar' iets aan te schaffen. Het zadel wat ik heb zat bij mijn paard :D, de vorige eigenaar had deze voor haar aangeschaft en op maat laten maken en hij is vorig jaar nog gecontroleerd door de zadelmaker (eigenlijk 2x in het afgelopen jaar), en ligt prima, moest een klein beetje bijgevuld worden aan 1 kant, en nieuwe stoten erop, maar de zadelmaker vertelde me al dat mocht ik mijn zadel willen verkopen dat hij hem graag over zou willen nemen :+
Ik rijd met een passier grand gilbert 18 inch, ik weet niet of het bij het model hoort of dat het 'aangepast' is (iig niet zichtbaar aangepast dan) maar met verlengde zweetbladen wat mij wel goed uitkomt want ik heb nogal lange stelten.

Qua bitje, eenzelfde verhaal, ze loopt nog steeds op het bitje waar ze op ingereden is 4 jaar geleden, de vorige eigenaar had meerdere bitjes geprobeerd maar hier liep ze het lekkerst op en aangezien ik en bijv instructrice niets raars zien/voelen is er niet echt een reden om te wisselen van bit, hoewel ik wel eens wat andere bitjes uit zou willen proberen om te voelen hoe anders ze dan er op loopt. Tandarts heeft het bit en mond in april gecontroleerd en het was een passend bitje voor haar.
Ik rijd met een enkel gebroken, 12.5 cm watertrensje van aurigan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:16

@Annemiek80: Zelf longeer ik eigenlijk nauwelijks, ik ben er niet handig genoeg mee. Over het algemeen rijd ik 4x per week, en de andere 3 dagen doe ik iets anders. Soms is dat wel laten lopen in de longeercirkel, maar dat is helemaal los. Geen lijn, geen hulpteugels, niet eens een halster om. Dat durf ik dus geen longeren te noemen, het is meer beweging geven :Y) Wel leg ik er dan vaak een paar balkjes, verhoogde balkjes, een zeiltje oid bij in om het interessant te houden.
Ondanks dat het heel wat anders is dan wanneer je echt goed kan longeren, merk ik wel dat ponylief zo even los lopen vaak wel lekker vind. Hij loopt als hij warmgelopen is altijd met zijn hoofd laag, ook in draf en galop :j

Verder heb je helemaal gelijk hoor, als je je zadel laat controleren en het ligt goed, je zit er goed op, waarom dan wat anders? Hetzelfde geld voor je bit, ik zou ook niet veranderen als het goed is :)

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:19

Hmm, klik net de link van JK aan, volgensmij gaan ze zometeen trail doen, ik zie ineens balkjes en een hek de bak in komen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:22

gister was reining.
trail is leuk en echt supermoeilijk t is sturen op de vierkante cm

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:26

Op een volte gaat Jim juist in de turbo+ :+
Wat ik meestal doe is juist iets ingewikkelds vragen, waardoor hij daar met zijn hoofd bij moet zijn en niet bij: LOPEN, LOPEN, LOPEN!
Het loperige komt pas bij het aandraven tevoorschijn overigens. Ik stap altijd lang warm en bij het aandraven weet ik eigenlijk pas in wat voor bij hij is.
Maar omdat hij dan nog niet helemaal warm is, kun je hem ook niet meteen in een oefening dubbelvouwen.
Meestal doe ik dan veel omstel oefeningen. Dus 8en op grote en kleine voltes, veel overgangen terug naar stop, rust er in en weer aandraven.
En als ik het echt zat ben kom ik even goed in met een ophouding. Dat werkt maar even, maar dat even is vaak genoeg om hem weer even bij de les te houden.
En als het echt niet lukt ga ik meteen galopperen en laat ik hem even flink galopperen. Ook wel met oefeningen en tempowisselingen. Maar dan kan hij toch even zijn ei kwijt.

Als iemand andere tips heeft dan hoor ik het graag!

Longeren doe ik vaak met pessoa. Jim is niet zo fijn met longeren en de dagen er na minder fijn te rijden.
Jammer, want ik longeer altijd graag.
Liefst met dubbele lijnen, maar dat accepteert hij niet.
Wel de lijn achterlangs, maar de inwerking die ik dan heb in mijn handen.
Dus ik los het bij Jim liever rijtechnisch op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:26

@JK: Vind trail er altijd supergaaf uitzien :j Tenminste, ik kijk regelmatig hier op bokt bij WN-foto's, verder ken ik het niet :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:33

Ik ook Blijheid :j
Heb er de ballen verstand van, maar vind trail er heel gaaf uitzien :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:46

Enige tip die ik voor je heb, is wat je al doet Amanda. Aan het werk zetten. Ik merk dat als ik teveel bezig ben met hem onder me te houden, hij alleen maar loperiger wordt. Als ik hem flink aan het werk zet, komt hij vanzelf meer bij me.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:50

Ik longeer redelijk vaak, probeer toch elke week minstens 1 keer te longeren. Zo traint hij zijn spieren op een goede manier, en met het rijden krijg ik dat nog niet voor elkaar. Ik zie trouwens al een echt verschil met sinds ik hem ben beginnnen longeren, (en misschien nu ook beter rijden).
Had al eens geplaatst hoe ik longeer dus dat even zoeken :Y)

Citaat:
Ik longeer met een slofteugel maar wel op de manier als een LAUFFERTEUGEL, en ik kruis de onderste touwtjes zodat hij stelling kan nemen. Daar ontspant mijn paard heel goed op, want hij kan kiezen hoofd omhoog of omlaag. En hij gaat steeds sneller voor omlaag.
(hier nog wat meer uitleg erover http://www.teamvanderspeeten.com/longeren.html )

Update: Hij loopt nu altijd met zijn hoofd omlaag en goed benen er onder zolang ik niet teveel spanning op de lijn en in mijn arm heb. Vandaar mijn vraag ook ;)

Ik ga eens in een ruitersportzaak langs gaan en vragen of die geen testbitten hebben, zoals je ook met zadels kan doen, lijkt me wel leuk om te proberen..

Die trail ik vind dat het er uitziet alsof alles vanzelf gaat <3 wil ik ook kunnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:53

Precies Merel! Dat heeft Jim ook.

Ander punt, hij doet dit op wedstrijd ook. Zeker op het moment dat ik de proef in ga, omdat ik hem dan niet zo aan het werk moet zetten en aan de proefonderdelen vast zit. Hoe kan ik het dan oplossen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:54

volgens mij zijn alpenquarters (haflingers) vaak erg goed in trail.
Als het goed is gaan ze achteruit inparkeren langs balken en moeten ze over een "brug" ,paard mag niet aarzelen en moet braaf alle aanwijzingen van de ruiter opvolgen.
Er zitten echt hele leuke oefeningen in die in vereenvoudigde vorm ook voor andere ruiters en paarden leuk zijn als afwisseling.
Je kunt balken netjes achter elkaar leggen maar je kunt ze ook op een hoop gooien en er dan tussendoor stappen. :D
Ik weet niet of dat hier ook inzit.
Ze moeten ook door een deur waarbij ze de deur volgens mij niet los mogen laten en ook maar met een hand mogen vasthouden.
Ik ga Kid uitlaten :wave:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:57

Amanda schreef:
Precies Merel! Dat heeft Jim ook.

Ander punt, hij doet dit op wedstrijd ook. Zeker op het moment dat ik de proef in ga, omdat ik hem dan niet zo aan het werk moet zetten en aan de proefonderdelen vast zit. Hoe kan ik het dan oplossen?

Ik doe heel sneaky in de loze hoeken en rechte stukken een iniminie tempowisseling, net een tikje schoudervoor, een hele kleine ophouding aan buitenteugel zodat hij net iets contrastelling neemt(valt niet op als je staat te kijken, maar het gaat mij om de reactie die ik voel). En ik probeer heel erg op te letten dat ik niet mee ga liften, maar echt blijf rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:00

Denk dat de tip van MWM heel goed is, echt zorgen dat je blijft rijden. En evt wat sneller doorstromen naar een hogere klasse, dan worden de proeven wat moeilijker en heb je ook meer om hem bezig te houden :j

Zusje had er ook wel eens last van. Ze reed Z dresuur met oude pony, maar ook B cross. Moest ze bij de croos-wedstrijden dus ook een B dressuurproef rijden. Ze scoorde daarin nooit heel erg hoog, omdat pony die proeven niks aan vond en veel meer afgeleid was dan in een Z proef.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:10

Amanda schreef:
Op een volte gaat Jim juist in de turbo+ :+
Wat ik meestal doe is juist iets ingewikkelds vragen, waardoor hij daar met zijn hoofd bij moet zijn en niet bij: LOPEN, LOPEN, LOPEN!
Het loperige komt pas bij het aandraven tevoorschijn overigens. Ik stap altijd lang warm en bij het aandraven weet ik eigenlijk pas in wat voor bij hij is.
Maar omdat hij dan nog niet helemaal warm is, kun je hem ook niet meteen in een oefening dubbelvouwen.
Meestal doe ik dan veel omstel oefeningen. Dus 8en op grote en kleine voltes, veel overgangen terug naar stop, rust er in en weer aandraven.
En als ik het echt zat ben kom ik even goed in met een ophouding. Dat werkt maar even, maar dat even is vaak genoeg om hem weer even bij de les te houden.
En als het echt niet lukt ga ik meteen galopperen en laat ik hem even flink galopperen. Ook wel met oefeningen en tempowisselingen. Maar dan kan hij toch even zijn ei kwijt.

Als iemand andere tips heeft dan hoor ik het graag!

Hier juist precies andersom lol, als we in de binnenbak rijden zijn we al ingestapt (20-25 min langs de weg) en beginnen we eigenlijk gelijk met draven, doe ik dit niet dan gaat ze enorm lopen drammen. Ook galopperen neem ik dan even mee, even een rondje enerzijds, rondje andere kant, voordat ik 'echt begin'.
Enerzijds moet je mijn merrie er ook wel bijhouden hoor, ik kan niet 10x dezelfde oefening doen want na 2x weet ze het al en gaat ze nogal wat eigen initiatief tonen :'), maar als ze heet wordt, wat bij haar uit in lopen/lopen/rennen is dat meestal omdat ze mij niet snapt, ik te grote hulpen geef of te onduidelijk ben, dan gaan we eerst weer even de volte op voor de ontspanning, ook voor mij trouwens, en dan proberen we het opnieuw. Voltes en 8-tjes rijd ik ontzettend veel om haar bij mij te houden, focus op mij werkt heel goed

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:15

Doorstromen doe ik zeker meteen. In ieder geval ook gelijk naar de L2 en even afhankelijk van hoe het gaat ook naar de M1. Dan blijven we daar wel hangen :+
Tip van Merel zal ik zeker meenemen. Handig!
Blijven rijden deed ik wel, maar ik kon niet meer doordringen. Ik kon hem te weinig afleiding van het lopen geven zeg maar. Die kleine oefeningetjes tussendoor zijn wel het proberen waard als hij zo'n bui heeft :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:18

Handige van 2 paarden die op elkaar lijken :j Ik bedoelde het blijven rijden ook als je doorgedrongen bent. Ik vergeet dat wel eens, heb ik hem eindelijk op mij gericht, loopt hij super en ik stop met alles. Dat houdt hij even vol, maar dan zakt hij toch weer terug in zijn onoplettendheid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:19

Ja, op die fiets. Paardrijden is niet makkelijker :+ :')
Zeker niet met zo'n eigengereid, slim en looplustig monster :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:23

_O- Leuk he? _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:09

Nou :+
Saai is het in ieder geval nooit :+

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:12

@bitten; ik las het hierboven ook al ergens, maar ik vind het altijd zo gek dat mensen denken dat een gebroken trens veel vriendelijker is dan een ongebroken trens (die idd meteen 'stang' genoemd wordt...).
Ik heb heel wat geprobeerd, steeds vanalles aangeschaft en weer verkocht; van Mylers, K&K's, Robarts etc. tot simpele HH-bitjes. Een watertrens wil ze niet lekker aannemen, de Myler heeft het een poos volgehouden maar daar werd ze wat hangerig op. Uiteindelijk op advies van de paardentandarts een ongebroken trens gepakt. Daar is ze wel fijn op, maar met springen gaat ze er een beetje te veel in vechten. Ik heb haar nu fijn op een dubbelgebroken bustrens met bol tussenstuk. De ongebroken trens heb ik nog wel hangen, maar al lang niet nodig gehad.

Vaak als het rijden niet lekker gaat is het eigenlijk beter om juist je hand er eerst buiten te laten, paard zoekt hem vanzelf weer op...maar dat is een inzicht dat ik ook nog niet zo lang heb :+.

Vanavond ga ik voor het eerst rijden na de gebitsbehandeling van dinsdag (twee super drukke dagen gehad met vergaderingen tot 22u - dus geen tijd gehad voor paardjes pesten)...ben erg benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:08

Amanda, op een andere site lees ik nu weer dat een niet recht gericht paard op een volte naar binnen valt en juist in de turbo gaat. Misschien is dat bij jouw paard zo?
Daar lees ik weer over vierkante voltes en eerst los stappen in contra stelling totdat hij rechter wordt, dan gaat hij rustig en rond de volte door.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:07

ja vierkantjes draven en galopperen dat doen wij ook vaak.
Haha Kid kan al een paar pasjes in draf appuyeren, men wat is dat moeilijk. :x
In stap is het makkelijk dan kun je precies met je zit en benen aangeven wat je wil en dan wil Kid dat de ene kant op best doen maar de andere kant is met enorm zwiepsteerten, die vindt ze lastig buigen.
Maar dan in draf, pffff dat vind ik maar moeilijk hoor.
Kid ook. :D
Toen zijn we nog maar even een rondje buiten gaan rijden.
Dat moet ik ook weer opbouwen; een stalgenootje met wie ik altijd buiten reed heeft net haar paard verkocht dus nu moeten we weer alleen.
Ik ben echt een scheitert, ik weet niet of ik dat ooit nog overwin ;(

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:10

Fijn dat je iemand gevonden hebt die je weer vertrouwen geeft.

Veel succes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:18

russel schreef:
Amanda, op een andere site lees ik nu weer dat een niet recht gericht paard op een volte naar binnen valt en juist in de turbo gaat. Misschien is dat bij jouw paard zo?
Daar lees ik weer over vierkante voltes en eerst los stappen in contra stelling totdat hij rechter wordt, dan gaat hij rustig en rond de volte door.

Nee is gedrag. Hij doer het ook niet altijd. In dit geval wilde hij overenthousiast aan het werk. Die dagen hebben we ook wel eens :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:20

Peggy1970 schreef:
Fijn dat je iemand gevonden hebt die je weer vertrouwen geeft.

Veel succes.
:? :D