Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En ja als je je ook al op je gemak voelt op een paard is het al een stuk beter te doen
Ik ben ook meer angstig op paarden waar ik niet fijn op kan zitten omdat ik dan juist bang ben dat ik sneller mijn evenwicht kwijt raak!
Dus als ik denk leuk! We gaan dit paadje even ontdekken, zie ik gelijk aan haar reactie of deze richting huis gaat. Het enige probleem wat ik dan heb, is dat ze sneller wilt, en vanuit draf een beetje dribbelend terug gaat naar stap.Duurt ook even voor ik haar terug heb. Ze loopt ook voor de kar en is best sterk. Ik merk op dat soort momenten dat ik gespannen wordt ( ze doet verder niets, gaat er niet vandoor ofzo) en allemaal rampscenarios voor me zie
(een paard aan de kletter die niet terug wil en ik er half aan hangend
) Ook voor de kar loopt ze op de terug weg behoorlijk door (ze is lui van nature). En ook stilstaan doet ze niet goed. (zijn er mee bezig)
) Heeft verder iemand nog tips?Nicky84 schreef:Ik vraag me even af, zitten jullie dan redelijk gespannen op het paard? Zo ja, merk je dan dat hij daarop reageerd?
Nicky84 schreef:Ik vraag me even af, zitten jullie dan redelijk gespannen op het paard? Zo ja, merk je dan dat hij daarop reageerd?
Ik heb als ik met paard naar buiten ga, ik ben niet echt bang, maar wel redelijk gespannen. Op de heen weg is ze niet vooruit te branden, op de terugweg is ze heel actief en alert. Het vervelende, ik weet de weg nog niet zo goed in het bos, en zij kent alle routesDus als ik denk leuk! We gaan dit paadje even ontdekken, zie ik gelijk aan haar reactie of deze richting huis gaat. Het enige probleem wat ik dan heb, is dat ze sneller wilt, en vanuit draf een beetje dribbelend terug gaat naar stap.Duurt ook even voor ik haar terug heb. Ze loopt ook voor de kar en is best sterk. Ik merk op dat soort momenten dat ik gespannen wordt ( ze doet verder niets, gaat er niet vandoor ofzo) en allemaal rampscenarios voor me zie
) Ook voor de kar loopt ze op de terug weg behoorlijk door (ze is lui van nature). En ook stilstaan doet ze niet goed. (zijn er mee bezig)
Op momenten dat ik gespannen ben ga ik maar zingen (als er niemand loopt) Heeft verder iemand nog tips?
Ze is verder echt braaf en nuchter.Alleen op de terugweg schiet ik dus in de stress.
Ik weet niet of die spanning ooit over zal gaan , ik hoop het voor je en al onze mede angsthazen

Daar moet ze dan weer even doorheen. Met 3 man hadden ze er al moeite mee, dus laat staan ikke met anderhalve hand, ga geen risico's nemen.
De bak is in zicht van de wei, dus zolang ze de paarden ziet is er geen vuiltje aan de lucht. Ik kan haar zelfs los in de bak poetsen! Helemaal geweldig! *bigsmile* dat mijn hyperdepiep energieke paardenbeest zo ontzettend braaf is momenteel. Het lijkt wel of ze er rekening mee houdt, met mijn 'toestand' en extra voorzichtig is
Normaal als ze losgelaten wordt in de bak gaat ze dus ook ècht LOS en denk ik vaak omg die gaat straks nog door de draad!
) en ook een behoorlijke overwinning mijnerzijds
gezien ik het niet zo heb op grooote paarden
Dus dat was een hele ervaring om tussen die reuzen door te lopen (al is een paard maar een paar centimeter groter dan die van mij is het voor mij al een reus

volgens mij iig dat je er plezier in beleeft) en zoals ik al zei, dat kan een heleboel uitmaken. Het geeft een bepaalde ontspanning. Beetje lastig uitleggen, maar snap je wat ik bedoel
) is er toch een bepaald vertrouwen in elkaar >> minder angst >> meer ontspanning > meer plezier, errug belangrijk
Ondanks mijn angst, onzekerheid, vooruitgangetjes, terugvalmomenten, probeer ik zoveel mogelijk aan de plezierige momenten vast te houden. Als ik dat niet meer had, had ik het allang opgegeven. 
Nicky84 schreef:Ik vraag me even af, zitten jullie dan redelijk gespannen op het paard? Zo ja, merk je dan dat hij daarop reageerd?
Ik heb als ik met paard naar buiten ga, ik ben niet echt bang, maar wel redelijk gespannen. Op de heen weg is ze niet vooruit te branden, op de terugweg is ze heel actief en alert. Het vervelende, ik weet de weg nog niet zo goed in het bos, en zij kent alle routesDus als ik denk leuk! We gaan dit paadje even ontdekken, zie ik gelijk aan haar reactie of deze richting huis gaat. Het enige probleem wat ik dan heb, is dat ze sneller wilt, en vanuit draf een beetje dribbelend terug gaat naar stap.Duurt ook even voor ik haar terug heb. Ze loopt ook voor de kar en is best sterk. Ik merk op dat soort momenten dat ik gespannen wordt ( ze doet verder niets, gaat er niet vandoor ofzo) en allemaal rampscenarios voor me zie
Op momenten dat ik gespannen ben ga ik maar zingen (als er niemand loopt) Heeft verder iemand nog tips?
Ze is verder echt braaf en nuchter.Alleen op de terugweg schiet ik dus in de stress.