Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:12

ik probeer er niet aan te denken wat er is gebeurd maar het blijft eng, ik denk dat niemand hier er helemaal overheen komt

Anoniem

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:45

Wow super lies!!!!!! Echt geweldig! Voelt vast heel fijn :) En ja als je je ook al op je gemak voelt op een paard is het al een stuk beter te doen :) Ik ben ook meer angstig op paarden waar ik niet fijn op kan zitten omdat ik dan juist bang ben dat ik sneller mijn evenwicht kwijt raak!

Even wat ander nieuws, ik ben geslaagd voor mijn vwo-examen!! *\o/*

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:51

Ja dat is zo.mijn houding is echt veel beter op haar waardoor ik ook beter dingen kan uitvoeren. Ben er heel blij mee.
Toen ze net gekocht was mocht ik als een van de eerste erop maar toen vond ik het dood eng,zo'n nieuw paard en ook nog schrikachtig maar nu gaat het super!enne jij ook super,van harte gefeliciteerd!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:13

Ik vraag me even af, zitten jullie dan redelijk gespannen op het paard? Zo ja, merk je dan dat hij daarop reageerd?
Ik heb als ik met paard naar buiten ga, ik ben niet echt bang, maar wel redelijk gespannen. Op de heen weg is ze niet vooruit te branden, op de terugweg is ze heel actief en alert. Het vervelende, ik weet de weg nog niet zo goed in het bos, en zij kent alle routes :') Dus als ik denk leuk! We gaan dit paadje even ontdekken, zie ik gelijk aan haar reactie of deze richting huis gaat. Het enige probleem wat ik dan heb, is dat ze sneller wilt, en vanuit draf een beetje dribbelend terug gaat naar stap.Duurt ook even voor ik haar terug heb. Ze loopt ook voor de kar en is best sterk. Ik merk op dat soort momenten dat ik gespannen wordt ( ze doet verder niets, gaat er niet vandoor ofzo) en allemaal rampscenarios voor me zie :o (een paard aan de kletter die niet terug wil en ik er half aan hangend :+ ) Ook voor de kar loopt ze op de terug weg behoorlijk door (ze is lui van nature). En ook stilstaan doet ze niet goed. (zijn er mee bezig)
Op momenten dat ik gespannen ben ga ik maar zingen (als er niemand loopt :o ) Heeft verder iemand nog tips?
Ze is verder echt braaf en nuchter.Alleen op de terugweg schiet ik dus in de stress.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:42

Nicky84 schreef:
Ik vraag me even af, zitten jullie dan redelijk gespannen op het paard? Zo ja, merk je dan dat hij daarop reageerd?

Als ik gespannen ben blijf ik meestal stappen totdat ik merk dat ik al wat meer ontspannen wordt. Mijn paard reageert er niet echt op maar voor mij is het fijner. Ik wacht eerst totdat ik mijn paard goed onder controle heb ik stap en pas daarna ga ik draven.

Ik ben wel trots op mezelf, zaterdag heb ik weer op mijn paard gezeten aan de longe, terwijl mijn instructrice haar vasthield. Kleine stapjes, dat wel, maar alles op z'n tijd, m'n paard is pas 4 dus heb nog alle tijd :D

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:52

Ja dat doe ik ook inderdaad. Gek heenweg heb ik t niet, alleen de terug weg. Ik heb zoiets ze moet draven als ik t wil (en niet als een gek wegschieten) en stappen als ik dat wil( terugweg).Ben wel aan t oefenen en t gaat opzich wel goed. Maar ik wordt er soms wel gek van haha.

Goed van je dat je toch blijft rijden! KLeine stapjes is toch niet erg? Rustig aan hoor op jou tempo...dan komt het zeker goed.:)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:02

Wat ik vandaag gedaan heb gelooft niemand. Voor de eerste keer gesprongen met mijn eigen paardje. We dachten gewoon cavaletti te doen vandaag, maar dat was voor mevrouw niet goed genoeg want in draf stapte ze gewoon over de 30 cm. Dan maar in galop en daar vloog ze over alsof het minstens 60cm was. Ik ben mooi blijven zitten (zij heeft me natuurlijk wat gered), maar opzic was het ook langs mijn kant een mooie maar akelige sprong, ben er eigenlijk wel trots op

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:30

Super goed zeg! Daar kan je mooi trots op wezen.
En als je weer een dipje krijgt,hier aan denken. Dat helpt!(teminste,bij mij dan).

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:44

Doe in elk geval nooit iets waar je niet volledig achterstaat. Dit heeft mij 10 dagen in het ziekenhuis gekost!

Ik twijfelde over een sprong en dacht om er snel van af te zijn om die hindernis maar meteen te nemen... maar door mijn twijfel twijfelde mijn paard ook en minderde vaart waardoor ik naar voren kwam en toen ik weer naar achter wilde gaan zitten sprong hij toch... dag evenwicht hallo zand! Klaplong als gevolg en 10 dagen in het ziekenhuis gelegen!

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:47

Nicky84 schreef:
Ik heb als ik met paard naar buiten ga, ik ben niet echt bang, maar wel redelijk gespannen. Op de heen weg is ze niet vooruit te branden, op de terugweg is ze heel actief en alert. Het vervelende, ik weet de weg nog niet zo goed in het bos, en zij kent alle routes :') Dus als ik denk leuk! We gaan dit paadje even ontdekken, zie ik gelijk aan haar reactie of deze richting huis gaat. Het enige probleem wat ik dan heb, is dat ze sneller wilt, en vanuit draf een beetje dribbelend terug gaat naar stap.Duurt ook even voor ik haar terug heb. Ze loopt ook voor de kar en is best sterk. Ik merk op dat soort momenten dat ik gespannen wordt ( ze doet verder niets, gaat er niet vandoor ofzo) en allemaal rampscenarios voor me zie :o (een paard aan de kletter die niet terug wil en ik er half aan hangend :+ ) Ook voor de kar loopt ze op de terug weg behoorlijk door (ze is lui van nature). En ook stilstaan doet ze niet goed. (zijn er mee bezig)
Op momenten dat ik gespannen ben ga ik maar zingen (als er niemand loopt :o ) Heeft verder iemand nog tips?
Ze is verder echt braaf en nuchter.Alleen op de terugweg schiet ik dus in de stress.

Zingen is echt een heel goed idee!!
Ik praat als ik gespannen ben ook heel veel tegen mijn paard (ik denk als ik ga zingen dat hij meteen terug naar stal galoppeert, haha). Dat werkt voor mij fijn.

Mijn paard heeft het juist andersom... heen heeft 'ie er onwijs veel zin in en op de terugweg dan is 'ie niet vooruit te branden.

Wij doen vaak als onze paarden gespannen zijn op de terugweg alleen maar stappen en niet meer draven en galopperen om de rust erin te houden.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:51

ik wou springen, ik had alleen niet verwacht dat ze er zo hoog zou over vliegen.
Ik heb ook even op haar gezeten zonder zadel. had ik nog nooit gedaan (was bij het uitstappen) en voelde raar, maar was wel leuk

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:25

Ooh ik wil ook zonder zadel! Niet op dat jonge beessie waar ik nu op rij hoor.lekker op die andere haf. Maar ik heb een probleem: ik kom er niet op _O-

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:37

ik heb een stoel gebruikt, hihi. Ik had het echt nog nooit gedaan, maar voelde echt super. Zeker eens doen

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:36

Oh ja dat kan ook natuurlijk.haha zal het zeker eens doen!

sabrina0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:04

hoi ! ik weet niet hoe is een bericht moet plaatsen maar ben zelf ook erg onzeker van mijn kunnen op het paard. zijn er ruiters omgeving arnhem die mij willen helpen? advies geven ect?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:13

Ik was dit topic eigenlijk vergeten tot ik het van de week weer tegenkwam. Mijn angst was er nog overigens... Vorig jaar ben ik opnieuw begonnen met rijden met een nieuwe instructrice, wel op het paard waar ik zoveel vanaf gevallen ben. Zij werkt met mij aan mijn houding, zit en vooral aan ontspanning. Een tijdje geleden kreeg ik een uitnodiging om in een IJslandergroep mee te gaan rijden. Dat heb ik gedaan, maar wat vond ik het eng in het begin. Nu gaat het langzaamaan beter; tijdens deze les doe ik dingen die ik niet voor mogelijk had gehouden 1 jaar geleden. Twee weken geleden ben ik een week naar Polen geweest naar een IJslanderstoeterij. De nadruk lag niet op het rijden, maar wel 2 lessen gehad. Naderhand kwam voor mij de ommekeer: veel gereden de afgelopen week, 2 keer les gehad en (hoogtepunt): vandaag voor de allereerste keer gesprongen met mijn paardje. Rijtechnisch zal er nog wel e.e.a. aan gemankeerd hebben, maar ik zit met een grote smile dit te typen, zo trots ben ik op mijn paardje maar ook op mezelf... :D :o

fjordjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:24

Afgelopen les ging eigenlijk hardstikke goed! Ik weet dat het probleem echt bij mezelf ligt maar ik moet hem gewoon heel goed bij me houden want dan kan hij geen andere dingen doen en dan schrikken.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:10

Bovenste 2 dames: Goed bezig!! *\o/*

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:42

super goed bezig

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:40

inderdaad goed bezig allen!
Rijden op Roch ging redelijk goed.
Van te voren een beetje gespannen door het 'aan de kletter gebeuren' van de vorige keer maar toen ik er op zat was het gelijk weer weg.
Ze is heel de les nergens van geschrokken,dat voor haar echt heel knap is. Het is nog en jong dier dus ik neem dat geschrik van 'onzin dingen' nog niet kwalijk maar ik probeer het altijd op de juiste manier op te lossen. Vond het eerst wel raar dat een onzekere ruiter zoals ik op zo'n onervaren jonge pony rijd maar nu weet ik waarom:ik word er zelf zekerder van. En er is ook nog eens een leuke klik tussen ons.
De rechter galop deed ze super,been naar achter en gaaannn maar de linker galop ging met moeite. Ze werd ook even boos omdat mijn beenhulp iets sterker was dan ik wou.haha maar na een tijdje begreep ze dat het niet mijn bedoeling was en gingen we weer vrolijk verder. Op het laatst kwamen er ook andere paarden de bak in en ze bleef nog steeds heel braaf (normaal holt ze er het liefst gelijk achter aan).
Zo,dit was het weer voor even.ben er erg tevreden over.
Zzl ik het ooit echt helemaal overwinnen,die spanning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:41

Mooi dat het zo goed ging Lies! Fijn dat je een klik hebt met Roch :) Ik weet niet of die spanning ooit over zal gaan , ik hoop het voor je en al onze mede angsthazen :P

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:08

Even geleden dat ik wat heb gepost. Maar leuk om te lezen dat er vooruitgang geboekt wordt onder 'de angstige ruiters' GA ZO DOOR +:)+ +:)+

Ikzelf ben nog altijd ontzettend aan het tobben met m'n ontwrichte vinger. Inmiddels mogen beginnen met revalidatie, maar daar reageert mijn eigenwijze vinger erg op. Dus vanavond mijn allereerste les weer helaas moeten verzetten, omdat ik het speciaal voor het paardrijden gefabriceerde spalkje er met geen mogelijkheid omheen kreeg vanwege de zwelling en de pijn. Ik baal werkelijk als een stekker, vooral ook omdat het er inzit dat er alsnog een plastisch chirurg aan te pas moet komen.

Gisteren wel al geprobeerd op een meer dan braaf paardje dat desnoods met 1 hand te rijden is. Het ging moeizaam; ik kon de teugel eigenlijk op geen enkele manier vasthouden zonder er last van te hebben.
Wat wel positief was, is dat ik er door het 'ongevalletje' geen extra of nog meer angst aan overgehouden heb. Dus toch ondanks 't ongemak een heerlijke duin/bosrit gehad.

Mijn eigen paard is weer een gevalletje apart. Ze was ondertussen naar volledige weidegang gegaan en elk jaar steekt dan weer even het probleem 'van de kudde af, de poetsplaats op' de kop op :n Daar moet ze dan weer even doorheen. Met 3 man hadden ze er al moeite mee, dus laat staan ikke met anderhalve hand, ga geen risico's nemen.
Maar ik heb een manier gevonden om toch met 'r bezig te zijn.... loswerken :)
Gaat hartstikke lekker :j De bak is in zicht van de wei, dus zolang ze de paarden ziet is er geen vuiltje aan de lucht. Ik kan haar zelfs los in de bak poetsen! Helemaal geweldig! *bigsmile* dat mijn hyperdepiep energieke paardenbeest zo ontzettend braaf is momenteel. Het lijkt wel of ze er rekening mee houdt, met mijn 'toestand' en extra voorzichtig is <3 Normaal als ze losgelaten wordt in de bak gaat ze dus ook ècht LOS en denk ik vaak omg die gaat straks nog door de draad!
Goh, zou dit dan die "klik" zijn waar men het altijd over heeft :roll:

Verder ben ik een paar keer mee geweest met mijn lesgeefster naar haar dressuurwedstrijden (superleuk :)) ) en ook een behoorlijke overwinning mijnerzijds ;) gezien ik het niet zo heb op grooote paarden :? Dus dat was een hele ervaring om tussen die reuzen door te lopen (al is een paard maar een paar centimeter groter dan die van mij is het voor mij al een reus :D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:28

Fijn dat je paard rekening met je houd!dat zal inderdaad wel de klik zijn.
Hahaha ik weer hoe je je voel tussen de reuzen. Ga ook wel eens op pad naar een evene,emt en op een afstand is het allemaal leuk en aardig maar als ik er vlak langs sta heb ik toch wel zoiets van 'ga weg,ga weg'.gewoon omdat ik niet weet hoe dat paard reageerd. Eigenlijk heel dom van me maargoed.haha

Tessa, ben er zelf ook heel blij mee.had het niet verwacht dat ik met haar een klik zou hebben. Ik was te bang en zij te jeugdig. Maar juist die joligheid maakt me zekerder. 15 september is er op stal een onderlinge. Ze heeft al een keer meegedaan maar dat ging niet.ze zag iets te veel spookies.haha maar nu heb ik van,als zij mij vertrouwd kunnen we het misschien gewoon proberen. En aan de andere kant ben ik bang voor valpartijen op de kiezelsteentjes waar je overheen moet rijden voor je de bak in gaat.....denk dat ik dan toch op de oude vertrouwde pony ga waar ik eerst altijd op reed,die staat ook op diezelfde stal.
Wat vinden jullie?

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 02:13

Zowiezo al òòòntzettend stoer dat je mee wilt doen met een wedstrijdje! Niks voor mij, ik zou stijf staan van de zenuwen. Maar misschien toch op Roch, de jonge pony vanwege die klik. Dat kan een heleboel uitmaken. Dat zeg ik omdat ik iets dergelijks heb met een jonge haflinger ( oké het is dan wil een haf, maar toch ook een erg jong ding). Ik rijdt er wel 's op in de duinen, samen met de eigenaren, maar toch... zeker ook een zeer spannend gebeuren. Met dat beestje heb denk ik dat klik-gevoel (wat het ook precies moge zijn :roll: volgens mij iig dat je er plezier in beleeft) en zoals ik al zei, dat kan een heleboel uitmaken. Het geeft een bepaalde ontspanning. Beetje lastig uitleggen, maar snap je wat ik bedoel
Ondanks dat het beestje wel eens een schriksprongetje naar links of rechts wil maken of een vreugdebokje op z'n tijd (ik haat vreugdebokjes :o ) is er toch een bepaald vertrouwen in elkaar >> minder angst >> meer ontspanning > meer plezier, errug belangrijk ;) Ondanks mijn angst, onzekerheid, vooruitgangetjes, terugvalmomenten, probeer ik zoveel mogelijk aan de plezierige momenten vast te houden. Als ik dat niet meer had, had ik het allang opgegeven.
Je moet je laatste les zien als een vooruitgang en dan niet toch, bij wijze van spreken, 'een stapje terug' willen doen door de onderlinge op de oude vertrouwde pony te doen. En je hebt nog tijd toch? Mag je zelf je paardje uitkiezen voor de les?
Hopelijk heb je hier iets aan, althans ik probeer maar een beetje mee te denken.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 02:44

Nicky84 schreef:

Ja meestal wel redelijk gespannen. Buiten zeker meer dan in de (buiten)bak. Als ik op mijn eigen paard zit, een behoorlijk sensibel dier, nog veel meer. Daar is het juist de heenweg dat ze door mijn gespannenheid nogals nerveus en dribbelig kan worden. Terwijl juist als we op de terugreis opaangaan, ik meestal denk... hèhè alles is gelukkig goed gegaan en ontspan en Jorka dan ook op een gegeven moment ontspant en zelfs haar eeuwige hoog-in-de-lucht-hoofd eindelijk wat laat zakken en rustig mee naar huis loopt. Alle andere paardjes die ik wel 's rijdt, hebben er inderdaad juist flink de pas in als ze hun kop huiswaarts hebben staan. Niet dat ik daardoor echt in de stress schiet. En ik probeer ze wel het tempo te laten lopen dat ìk wil.
Maarja, ik weet natuurlijk niet hoe het zal gaan de eerstvolgende keer met mijn eigen paard, na het ongelukje met m'n hand. Het zal nog wel even duren voor dat weer kan, maar ik denk dat dat wel èxtra spannend gaat worden :/

Tips heb ik eigenlijk zo eventjes verder niet; ik moet het veelal zelf van tips hebben haha :D
Althans niet voor het buiten rijden. In de bak, waar minder kan gebeuren, ontspan ik door om me heen te kijken naar bv de andere paarden, de natuur, de vogeltjes, dus zeg maar me niet zo te focussen op m'n paard. Ik en dus paard ontspan daardoor :j