ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:07

Afbeelding

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:39

Wat een leuke foto's!

moonprayer

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:33

tof hoor!!
ik kan niet wachtten tot ik bovenop die van mij zit :P
ofnouja, ik kan wel wachtten want ik wil het langzaam opbouwen haha
maar toch :P

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:52

@moonprayer, ik heb haar nu ook al een jaar hoor, en ze is nu 5, wordt 6 in mei. Ik heb eerst heel langzaam de basis erin gezet en haar lijf de tijd gegeven sterker te worden, dat had ze echt nodig. Maar heel soms was ik ook wel wat ongeduldig en wilde ik gewoon lekker gaan rijden. Maar ik ben heel blij dat ik het zo de tijd heb gegeven.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:30

Zo Axel staat weer thuis. Hij deed het weer super op de trailer.
Morgen als het weer beetje mee zit ga ik met hem aan de slag. Kan alleen maar buiten rijden dus hopen op een mooie dag!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:26

Hallo!

Mag ik hier ook meelezen en mee praten?
Ben sinds deze week eigenaar van een 5 jarige tinker, die op zijn 3e zadelmak is gemaakt, en tot deze week nooit meer wat heeft moeten doen.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:56

Welkom Snackie!

Tamara45: Lekker buiten gereden?

Hier gaat het ook de goede kant op! Daantje begint linksom longeren eindelijk een beetje te snappen. Na 2 weken rust was ze in het begin erg vervelend, vooral omdat ze paarden hoorde over de straat, maar toen hadden we eindelijk een doorbraak. Ze snapt in ieder geval dat ze niet alleen met haar achterbenen moet weg stappen, maar ook met haar voorbenen. *\o/* Ook hebben we haar nu officieel gemeten op 1.69, en dan staat haar kont nog hoger dan de schoft.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:11

Welkom Snackie!

Hopelijk heb je fijn kunnen buiten rijden tamara45!

Ik heb gisteren ook gereden, ze was heel erg flink. Ze springt nu al aan in galop, rechts over het algemeen ook goed als ik een beetje zorg dat ik het op de juiste moment vraag :)
Daarna buiten uitgestapt (voor de eerste keer) en ze was heel flink, superrustig en relaxed! Leuk zo! Als de buitenbak weer wat berijdbaar gaat worden, dan gaan we buiten trainen! En in februari toch maar eens beginnen met op verplaatsing gaan.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:15

Helaas is het gisteren niet goed gegaan. In heb begin wel en Axel deed ook goed zijn best (ik reed in de wei).
Maar ineens ging hij hard er vandoor. Het ging zo overwachts en ik weet ook nog steeds niet waardoor hij dit deed. Hij raakte compleet in paniek. Helaas verloor ik een beugel waarna hij rechts ging en ik er links afvloog. Hoef tegen mijn been gehad en zit nu met een dik been waar ik helaas niet meer veel mee kan.... Daarna nog even met vriend er naast aan de hand gestapt en ik er op. Dit ging wel direct weer vrij goed. Voelt beetje als een droom die in duigen valt..... (ik had geen angst meer maar zie er nu super tegen op om weer met hem te gaan rijden..)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:19

Ai Tamara45, dat is minder. Lastig dat je nu met je been niet direct weer kan rijden. Het zal een beetje tijd kosten om dat vertrouwen weer op te bouwen. Gewoon rustig aan doen en eerst weer wat thuis in de bak ofzo trainen? Of eerst een paar keer iemand hem laten longeren als jij erop zit?
Desnoods als je iemand hebt met wat lef, die er eerst een paar keer mee laten rijden zodat je zelf ziet dat het allemaal wel ok is?
Elk paard kan verschieten natuurlijk en zo'n jonkies geraken nog al eens wat gemakkelijker in paniek. Hopelijk krijg je snel je vertrouwen terug!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:25

Izzy, fijn dat het bij jou goed gaat!

Oeh vervelend Tamara! misschien valt het allemaal mee, de volgende keer opstappen en gewoon doen alsof er niks aan de hand is? Is voor jezelf moeilijker dan voor t paard wat izzy zegt zou ook fijn kunnen zijn voor jou gevoel :j
Fijn dat je vriend nog even mee gelopen is! dat scheelt alweer wat!

Ik heb mijn tinker sinds woensdag.
Vrijdag heb ik op hem gezeten voor het eerst. uiteraard na hangen etc. en dat ging braaf, zo braaf, dat na 10 rondjes de longe eraf ging,en ik zelf verder reed. Alleen toen deed de loop knop het niet meer. Dus uiteindelijk een zweepje erbij.
2x been met comando stap erbij, tikje als er geen reactie kwam. dat werkte.
Perongeluk nog 5 passen draf erbij, maar dat was niet eng of vervelend.

Zondag ben ik weer op hem gaan zitten, wij hebben geen bak, dus het moet of in het weiland of langs de straat. hij reageerde meteen goed, en met wandelen geeft hij nergens iets om, dus ik dacht, ach, dan maar langs de straat 400m heen en 400m terug, had het zweepje niet nodig, hij reageerde braaf.

Verder is hij vrij tot donderdag denk ik, beetje werken aan de hand, en 1 a 2x per week een kwartiertje lijkt me genoeg voor hem. hij heeft zijn vuurdoop nu wel gehad geloof ik ;)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:27

Dat gaat ook goed Snackie! En meteen op de baan zeg! Héhé, de loopknop stond er bij mijn merrie in het begin ook niet op toen we los gingen van de longe :D Ondertussen is dat wel weer goed gekomen. Ze snapte het eerst gewoon niet.
Ik rij ondertussen om de dag, dan een dag wel, dan een dag rust, dan weer rijden, dan weer rust. Rijden is max een half uurtje en veel stap-draf-stap en op het einde een paar draf-galop-draf overgangen. En vooral dus ontspannen proberen rijden dat ze haar hals mooi lang maakt. Ze heeft nog geen druppel zweet gelaten :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:29

Het gaat imo te snel met de mijne.
Scheelt wel dat hij zadelmak was gemaakt op zijn 3e, en ze vergeten niet snel.
Daarom moet ik mezelf echt op de rem trekken. anders zit ik volgende week al in het bos.

En ik zit midden in de polder, op zondag is het meer fiets dan auto verkeer. dan kun je best langs de weg, door de weeks zal dat het niet worden, dan is er een hoop sluip verkeer namelijk.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:37

Aha inderdaad, als ze ooit al iets geleerd hebben, vergeten ze dat vaak niet en heeft het gewoon wat opfrissing nodig :)
Zelfs al is de weg rustig, met een jong paard toch altijd een beetje afwachten wat het gaat geven natuurlijk :) Wel super dat het zonder problemen gaat. Hopelijk gaat het opbouwen verder goed en kunnen jullie daarna genieten van de bosritjes!

Ik ben met mijn 13-jarige gisteren in het bos gaan wandelen, daar had hij toch duidelijk deugd van! Ik had een rustig ritje in gedachten met 1 rustig galopje, ja daar dacht meneer wel anders over! Het is eens iets anders dan altijd het dressuurwerk in de bak. Ik denk dat mijn jonge merrie later ook niet erg moeilijk gaat zijn om buiten te rijden, die is echt koel in d'r hoofdje :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:44

Jep, het was ook wel even een gokje, maar begeleiding ernaast scheelt veel, maar het gekke dier kijkt nergens van op. en scheelt dat we daar ook al 3x gewandeld hadden?

Waar ga jij het bos in? bij stekene?
Leuk he, die ouderen zijn soms nog gekker dan die jonge dieren :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:38

Ik ben in Puivelde geweest. Stekene wil ik nog wel eens doen, maar dan moet ik eens met een vriendin afspreken die daar woont & de weg kent :) Ik ga van thuis uit meestal in Sinaai zelf of in Puivelde wandelen. Ken jij het daar ook misschien?

Die ouderen zijn inderdaad soms gekker ja :)

Begeleiding ernaast doet veel inderdaad! De eerste keren dat de mijne los moest zocht ze constant naar haar begeleider op de grond. Ondertussen kent ze het al wel dat die nu op haar rug zit :=

In elk geval blijft het wel super dat jouw paardje zo goed reageert op het buiten rijden!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:47

hier ben ik ook weer eens :)

leuke foto's!
hoi snackie! fijn dat het zo goed gaat met je nieuwe tinker!

aii tamara beterschap.

ik heb gister sinds 3 weken weer op Britt de bange fries gereden. 1 week niet gereden vanwege de vele regen, daarna 2 weken niks kunnen doen omdat ze enorm ziek was vd enting en de hals opgezet en pijnlijk. gelijk in de bak, want de paddock was bezet door mn kleine mannen :)

Het ging als vanouds, enorm werkwillig, lekker voorwaarts, maar in de draf schoot ze ineens vooruit met dr hoofd in spanning/paniek om hoog - geen rem aan het hoofdstel, gelukkig wel op mijn stem.
arme ding heeft nog pijn in de hals denk ik :(

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:57

Oei, ferme reactie op de inenting dan! Ocharme Britt, gelukkig reageerde ze wel goed op je stemhulp!
Hopelijk is de pijn snel weg!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:11

Izzy, nee ik ken alleen het bos bij stekene, en dan richting clinge.
Toen ik nog thuis woonde heb ik daar wel eens gereden (kom van origine uit axel)

Arme Britt, dat is niet zo grappig! beterschap voor haar.

Vraag aan jullie.
Als jullie beginnen vanaf het hele begin met een paard wat rijp is voor inrijden.
Hoe ziet jullie week er dat uit?
hoeveel keer ben je er serieus mee bezig,en hoeveel dagen krijgt het dier vrij?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:25

Ik werk er een 3 a 4x in de week mee,max 30min. En ik wissel meestal af, een dag wel werken dan een dag niet werken enz. Ik vind het wel belangrijk om regelmatig iets te doen, herhaling blijft hetgene waarvan ze leren. De dagen daartussen mag ze gewoon rusten, op de wei spelen, ... en val ik haar niet lastig :D Als ik merk dat de fut er zo wat uit aan het gaan is, laat ik ze eens een paar dagen langer staan. En sowieso af en toe eens een 4 of 5 dagen vakantie ertussen. Ik probeer dat dan altijd wat te regelen dat zij vakantie krijgt als ik het erg druk heb op m'n werk of als de DA voor inentingen is geweest, dat gaat prima hier.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:30

met werken bedoel je longeren en rijden denk ik?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:30

Ja inderdaad, momenteel enkel rijden en niet meer longeren. Vind ik beter voor haar benen. Longeren is altijd op die cirkel, rijden doe ik veel rechte lijnen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:59

Ben ik met je eens.
ja ik kan niet eens longeren.
ik wacht op bevestiging dat ik de bak van de buurman mag gebruiken. dat zou perfect zijn

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:11

Ik werk ongeveer 4 tot 5 keer per week met Bolero. Het voorbereiden op rijden doe ik ook door aan de dubbele longe de hele bak door te stappen. Ik loop er dan achter. Op deze manier kunnen we rechte lijnen en figuren lopen en went ze aan de bak en aan het lopen zonder iemand in het midden. Dit heeft ons erg geholpen. Het rijden gaat nu bijna vanzelf.
Gisteren ben ik gaan rijden en heb ik haar helemaal figuurtjes kunnen laten lopen in stap op alleen mijn zit. Been snapt ze nu ook al goed alleen het buigen blijft moeilijk. Vandaar de oefeningen van figuurtjes lopen op de zit. Als ze eenmaal los gestapt is kan ik al heel fijn rijden. Echt een tof gevoel!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:26

Buigen merk ik ook dat ze dat nog moeilijk vind. Maar ja, ze moeten het nog allemaal leren en sterk worden natuurlijk. Dus niet geheel onlogisch. Als dat buigen beter zal gaan, dan zal het aangaloperen in de juiste galop ook wel beter gaan. Ze begint nu wel al wat in te buigen voor mijn binnenbeen in stap maar het is nog wat met momenten :)

Dat zou handig zijn dat je in de bak van je buurman aan de slag kan Snackie!