[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:29

Remember schreef:
mo_van_dijk schreef:
Hier in de regio zijn ook weinig prof. ruiters die crossen.

Wat zal daar de reden van zijn dan? Ik bedoel ook niet zozeer in wedstrijdverband crossen, maar meer als training en afwisseling. Zo vind ik ook dat dressuurruiters vaker een sprongetje zouden moeten maken :j

De lesjes in het puppygroepje waar ik in zat waren van dit kaliber (werd later wel wat uitgebouwd natuurlijk), en dat vond ik echt wel spannend zat :j, maar het viel me op dat de paarden het allemaal zo simpel en speels oppakten. En dat terwijl Tris met springen echt wel heel drammerig en wat 'lomp' kan zijn. Op een of andere manier ging het best natuurlijk. De filmpjes zijn binnen het eerste half uur genomen.

De rede dat weinig profs het doen is omdat er te (nog) weinig handel in eventers is.
Alleen gaan trainen is vaak te ingewikkeld, omdat er weinig fijne terreinen zijn, waar je laag kunt springen en waar je de combinaties in een laag tempo in kunt rijden. En ook omdat het nou eenmaal een beetje een slechte naam heeft.

Ik ben het wel met je eens dat het een goede afwisseling is voor paarden. Als ik ga trainen neem ik ook een vrachtwagen vol paarden mee in alle leeftijden en ervaringen. Het terrein in Baarle-Nassau leent zich daar dan ook perfect voor, veel lage sprongen, lijntjes en combinaties. De paarden vinden het leuk om te doen en worden er makkelijk van. En in de training rij ik dan in een normaal tempo, dus ze worden er echt niet plat en onvoorzichtig van. Bijna al mijn wedstrijdpaarden hebben wel eens een crosstraining gehad.

Deze video is van een paard dat ik ook sgw start, maar daarin kun je zien dat het tempo in de training gewoon laag ligt.

grappig dat Marcel zegt dat ie niet over een vaste hindernis van een meter durft, dat hoor ik vaak van collega springruiters. Afgelopen jaar stond er in de derby van Breda een kippenkooi uit de cross van het jaar ervoor, het ding was denk ik 1.20m hoog, balkje erboven op 1.35m en niemand piept er nog :D
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 24-02-10 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:29

MarcelDufour schreef:
Zo is het, en als ie niet luistert, ros je hem gewoon in elkaar ~~}>
Nee hoor....grapje.

Hoezo nee hoor? Dat doe ik altijd! Gewoon keihard slaan en heel hard schreeuwen: STOM PAARD!!! -:(-

:+

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:32

Schoentje, dat weet je toch als je je inschrijft voor een derby? Dan moet je ook niet achteraf piepen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:33

Appieee schreef:
MarcelDufour schreef:
Nee hoor....grapje.

Haha ik zie het gezicht al van mijn dressuurinstructrice. :')
"Robbert zegt dat ik wissels moet leren, Marcel zegt dat jij de pot op kan met je contragalop en ook dat ik het gewoon moet doen, EN dat ik mijn paard in elkaar moet rossen als hij het verkeerd doet!"

hahahaha....ja, en dan moet je er bij zeggen dat ie hier maar ff langskomt als t em niet bevalt!! _O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:35

Marcel Dufour, De schrik van elke dressuur instructeur _O-

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:36

schoentje schreef:
De reden dat weinig profs het doen is omdat er te (nog) weinig handel in eventers is.

Ik denk dat het simpeler ligt. Ze hebben verstand! :)) -:) :=
Citaat:
grappig dat Marcel zegt dat ie niet over een vaste hindernis van een meter durft, dat hoor ik vaak van collega springruiters. Afgelopen jaar stond er in de derby van Breda een kippenkooi uit de sross van het jaar ervoor, het ding was denk ik 1.20m hoog, balkje erboven op 1.35m en niemand piept er nog :D

Waren die kippen niet kaal aan het einde van de proef????
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:37

Hehe.. Ik zal het doorgeven! }>

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:39

Mindfields schreef:
MarcelDufour schreef:
Nee hoor....grapje.

Hoezo nee hoor? Dat doe ik altijd! Gewoon keihard slaan en heel hard schreeuwen: STOM PAARD!!! -:(-
:+

Of 'verdammtes pferd', als het duutsers benne!
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:39

MarcelDufour schreef:
schoentje schreef:
De reden dat weinig profs het doen is omdat er te (nog) weinig handel in eventers is.

Dat denk ik stiekem ook wel eens.. Ik heb laatst bijna een jeugdvriendin verloren
aan deze sport.. Uiteindelijk zit ze sinds kort weer op haar paard..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:40

MarcelDufour schreef:
Waren die kippen niet kaal aan het einde van de proef????

Ja, viel niet meer van te plukken :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:41

Axel_Valerie schreef:
MarcelDufour schreef:

Dat denk ik stiekem ook wel eens.. Ik heb laatst bijna een jeugdvriendin verloren
aan deze sport.. Uiteindelijk zit ze sinds kort weer op haar paard..

Alle paardensport heeft al levens gekost, dus daar zit het niet in.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:42

schoentje schreef:
Ja, viel niet meer van te plukken :D

Elk nadeel heeft een voordeel......die konden dus zo de oven in!
mo_van_dijk schreef:
Marcel Dufour, De schrik van elke dressuur instructeur _O-

Maar niet van de instructrices!!!
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:43

Nee dat snap ik wel hoor, ik denk ook dat dat ook uit mijn eigen angst voortkomt.. Ik bedoel alleen te zeggen dat op verschillende niveaus en verschillende disciplines van de sport het risico ook nogal verschillend is.. Het is natuurlijk niet zo dat ik denk dat daar de dooie vallen..

Wel lekker na de proef gelijk aan de bbq.. Was het mooi weer :P ?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:02

MarcelDufour schreef:
WowAmigo schreef:
@Marcel: je uitleg van je losrijden spreekt mij als "dressuurruiter"(kuch) enorm aan en ben met je eens dat men de paarden vaker los zou moeten durven laten.

Veel mensen zijn te bang om niet aan het "plaatje" te voldoen en durven helemaal niet los te laten (edit: lees: voorwaarts/neerwaarts te rijden).

En ik generaliseer ook wel een beetje, hoor. Want ik zie ook veel springruiters dezelfde fout maken. Het is ook vaak de haast die daar voor zorgt. Als je de tijd neemt, dan is het heerlijk om het zo te doen.
Wat ik ook veel zie tegenwoordig, zijn GSM paarden! Zodra het mobieltje afgaat, gaat het paard al uit zichzelf stappen, omdat ze dat gewend zijn. Ruiter gaat stappen en neemt telefoon op. Ik laat mijn telefoon altijd op stal als ik ga rijden.

_O- Nou je het zegt, inderdaad! Heb ik ook weleens gezien.

Ben het ook helemaal eens met het ontspannen en lang laten aan het begin en dat je dat zo weinig ziet. Ik zie geregeld mensen die (soms al in het eerste rondje) hun paard oppakken om ze aan de teugel (of erachter) te laten lopen. Na één rondje draven en binnen vijf minuten galpperen! Ook met vanaf de stal al met een elastiek eraan die hem aardig achter de loodlijn brengt. Vindt je het gek dat zo'n paard spanning geeft?!
Ik heb van mijn oude instructeur altijd geleerd dat je een jong paard eerst voorwaarts-neerwaarts laat gaan tot hij echt op eigen benen loopt en dan pas de teugels wat gaan oppakken. Dan bedoelt hij niet binnen het werkuur maar binnen een trainingperiode van zo nodig enkele maanden, zou zich later altijd terug betalen. Eerst balans, ontspanning en regelmaat! Ik ben ook nog steeds gewend om bij het losrijden het eerste kwartier vooral laag en lang te rijden (mag best geregeld met de neus over de grond) met wendingen en grote voltes en dan daarna pas oppakken. Steeds controleren of hij los genoeg is om te gaan doen wat je vraagt ook al rijdt ik echt basiswerk. Ik spring ook geen salto als ik net mijn bed uitkom (later op de dag ook niet, trouwens ;) ).

Ik vraag me wel vaak af of dit nou komt door ongeduld of onkunde (niemand heeft hen ooit verteld WAAROM het belangrijk is). Wat is jouw indruk?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:06

Hoeft idd niet alleen met een jong paard, mijn eigen paard (nu 12) rijd je helemaal naar de gallemiezen als je die meteen oppakt, die heeft minstens een half uur basiswerk nodig, als het niet meer is.

Vind ik het mooiste wat er is, dat basiswerk! Mis ik veel bij de basisinstructie trouwens. Ik heb het pas geleerd toen ik bij Marleen le Mat kwam te lessen. Die vroeg "wat ben je aan het doen?" en vervolgens mocht ik 3 weken alleen maar stappen in de les...

Later bij Rosalinde Heck gelest en die is er ook heel goed in.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:07

Wat een ontzettend leerzaam topic!

Ik heb een wat meer specifieke vraag. Ik heb een springgefokte merrie, van Centurion Montfort (Capitol I) x Cor de la Bryere en ik breng haar uit in de M1 dressuur. Daarnaast spring ik af en toe met haar, omdat mijn paard dit zo ontzettend leuk vindt. Ikzelf vind het een beetje eng, na nare ervaringen met een te moeilijke pony, wat jaren geleden.
Ik spring met haar in de springlessen van de rijvereniging en ik begin het zelf ook steeds wat leuker te vinden. Nu wil ik graag met haar eens wat proberen te springen op concours, eerst in de BB, maar later in de B.

Ik heb toen ik haar net had eens een oefenparcours gesprongen in de BB en dat is gefilmd. Recenter materiaal heb ik niet, maar ik denk dat hier haar (en mijn) springtechniek wel goed op te zien is.
Inmiddels heb ik een springzadel aangeschaft, kan ik zelf wat beter tempo houden en zie ik de afstanden iets beter (het is nog steeds wel erg lastig die afstanden). :o

Nu ben ik erg benieuwd of je ook specifieke trainingstips hebt, die echt van toepassing zijn op mijn paard en ik als combinatie.
Ook zou ik heel graag willen weten wat je van de springtechniek van mijn paard vindt, ik heb hier zelf namelijk niet zoveel kijk op, ben een rasechte dressuurruiter.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:10

Interessant topic, blijf dit volgen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:13

Martie schreef:
MarcelDufour schreef:
En ik generaliseer ook wel een beetje, hoor. Want ik zie ook veel springruiters dezelfde fout maken. Het is ook vaak de haast die daar voor zorgt. Als je de tijd neemt, dan is het heerlijk om het zo te doen.
Wat ik ook veel zie tegenwoordig, zijn GSM paarden! Zodra het mobieltje afgaat, gaat het paard al uit zichzelf stappen, omdat ze dat gewend zijn. Ruiter gaat stappen en neemt telefoon op. Ik laat mijn telefoon altijd op stal als ik ga rijden.

_O- Nou je het zegt, inderdaad! Heb ik ook weleens gezien.

Ben het ook helemaal eens met het ontspannen en lang laten aan het begin en dat je dat zo weinig ziet. Ik zie geregeld mensen die (soms al in het eerste rondje) hun paard oppakken om ze aan de teugel (of erachter) te laten lopen. Na één rondje draven en binnen vijf minuten galpperen! Ook met vanaf de stal al met een elastiek eraan die hem aardig achter de loodlijn brengt. Vindt je het gek dat zo'n paard spanning geeft?!
Ik heb van mijn oude instructeur altijd geleerd dat je een jong paard eerst voorwaarts-neerwaarts laat gaan tot hij echt op eigen benen loopt en dan pas de teugels wat gaan oppakken. Dan bedoelt hij niet binnen het werkuur maar binnen een trainingperiode van zo nodig enkele maanden, zou zich later altijd terug betalen. Eerst balans, ontspanning en regelmaat! Ik ben ook nog steeds gewend om bij het losrijden het eerste kwartier vooral laag en lang te rijden (mag best geregeld met de neus over de grond) met wendingen en grote voltes en dan daarna pas oppakken. Steeds controleren of hij los genoeg is om te gaan doen wat je vraagt ook al rijdt ik echt basiswerk. Ik spring ook geen salto als ik net mijn bed uitkom (later op de dag ook niet, trouwens ;) ).

Ik vraag me wel vaak af of dit nou komt door ongeduld of onkunde (niemand heeft hen ooit verteld WAAROM het belangrijk is). Wat is jouw indruk?

Ik denk dat het ligt aan degene van wie je les hebt (gehad) en of je naderhand nog bereid bent om na te denken over andere dingen dan dat je geleerd hebt. Als ik geen les van Uilke van Meeteren, Andre Heijligers en Piet Raijmakers had gehad, was de kans groot geweest dat ik dit ook niet zou doen zo. Dat jij het bijvoorbeeld van jouw instructeur zo leert als je beschrijft, dat heeft invloed op de rest van je leven dat je rijdt. Zo werkt het andersom ook. Leer je om gelijk maar stelling te rijden, dan zal je dat hoogstwaarschijnlijk altijd zo doen. Het is zeker ook haast, wat er schuld aan is. Veel ruiters hebben het druk, of ze nou een of meer paarden op stal hebben, ze hebben altijd haast en het paard moet ff vlug gewerkt worden. Dan ben je dus al gauw geneigd om inderdaad alles te versnellen. Maar het is ook nadenken en proberen. Als je blind alleen maar doet wat iemand je zegt, en zelf niet experimenteert op zn tijd, dan zal je altijd in een bepaald stramien blijven.
Mijn leerlingen rijden dus na een tijdje allemaal op deze manier, en bij veel van hen zie je de paarden rustiger worden. Met als gevolg dat zij dat ook weer zo door zullen geven aan hun leerlingen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:15

WowAmigo schreef:
Hoeft idd niet alleen met een jong paard, mijn eigen paard (nu 12) rijd je helemaal naar de gallemiezen als je die meteen oppakt, die heeft minstens een half uur basiswerk nodig, als het niet meer is.

Vind ik het mooiste wat er is, dat basiswerk! Mis ik veel bij de basisinstructie trouwens. Ik heb het pas geleerd toen ik bij Marleen le Mat kwam te lessen. Die vroeg "wat ben je aan het doen?" en vervolgens mocht ik 3 weken alleen maar stappen in de les...

Later bij Rosalinde Heck gelest en die is er ook heel goed in.

Dat is ook wat ik denk. Instructeurs zijn er het meeste schuld aan. En je ziet, jouw instructrice veranderde je, en nu wil je niet meer anders. Maar dat soort instructeurs en instructrices zijn (nog) in de minderheid.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:22

nina88 schreef:
Wat een ontzettend leerzaam topic!
Ik heb een wat meer specifieke vraag. Ik heb een springgefokte merrie, van Centurion Montfort (Capitol I) x Cor de la Bryere en ik breng haar uit in de M1 dressuur. Daarnaast spring ik af en toe met haar, omdat mijn paard dit zo ontzettend leuk vindt. Ikzelf vind het een beetje eng, na nare ervaringen met een te moeilijke pony, wat jaren geleden.
Ik spring met haar in de springlessen van de rijvereniging en ik begin het zelf ook steeds wat leuker te vinden. Nu wil ik graag met haar eens wat proberen te springen op concours, eerst in de BB, maar later in de B.
Ik heb toen ik haar net had eens een oefenparcours gesprongen in de BB en dat is gefilmd. Recenter materiaal heb ik niet, maar ik denk dat hier haar (en mijn) springtechniek wel goed op te zien is.
Inmiddels heb ik een springzadel aangeschaft, kan ik zelf wat beter tempo houden en zie ik de afstanden iets beter (het is nog steeds wel erg lastig die afstanden). :o
Nu ben ik erg benieuwd of je ook specifieke trainingstips hebt, die echt van toepassing zijn op mijn paard en ik als combinatie.
Ook zou ik heel graag willen weten wat je van de springtechniek van mijn paard vindt, ik heb hier zelf namelijk niet zoveel kijk op, ben een rasechte dressuurruiter.

Heel fijn paard heb je, die kan echt een stuk meer dan B! Ook het goeie temperament.
Lees eens vanaf pagina 1 van dit topic, dan kom je heel snel tips en adviezen tegen die je verder zullen helpen. Wat je wel moet proberen is om meer in de verlichte zit te gaan rijden, dat zou jou en je paard heel goed passen.
Vooral de oefeningen met die balkjes op de grond zijn voor jou goed.
Ik vind dat je er netjes op zit, en je bent heel rustig in je rijden....komt wel goed met jou. +:)+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:23

reeskees schreef:
Interessant topic, blijf dit volgen.

Dank je, leuk om te lezen zulke reactie's.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:25

MarcelDufour schreef:
Appieee schreef:
Misschien is de vraag al gesteld, maar dan moet ik 70 pagina's eerst doorlezen dus hopelijk roep ik hiermee geen ergenissen op!

Ik zit met een dilemma. Ik rijd een 5-jarige Nassau en met springen gaat het momenteel heel goed. We springen in de klasse B en dressuur starten we binnenkort L2.
Alleen.. Nu kan mijn paard geen wissels springen, in principe is dat natuurlijk geen probleem in de klasse B, maar als hij in de verkeerde galop land moet ik kiezen om hem OF door te galloperen in de verkeerde galop wat mijn stijlpunten niet echt goed zal doen, of terug nemen en opnieuw aanspringen wat ik eerder altijd deed, maar daardoor verlies ik steeds mijn grondtempo.

Nu had ik gisteravond les van Robbert Ehrens en die zei dat ik hem de wissels gewoon aan moest leren en probeerde ook even wat met me uit en zei dat hij zeker wist dat mijn paard het heel makkelijk op zou pakken. Alleen.. Nu zegt mijn dressuurinstructrice dat ik gek ben als ik hem de wissels aan ga leren met oog op de contragalop in het M dressuur straks. Heb jij advies wat het slimste is om te doen nu?

Kiezen wat je nu werkelijk wilt. Springen of dressuur. Bovendien begrijp ik die dressuurinstructeur niet van je, want bij mij springt een paard alleen maar om als ik dat wil. Dus de contragalop is geen enkel probleem. Dat doe ik vaak zat, wendingen rijden in de contra, gewoon voor de lol.

Ik rijd met twee voormalig springpaarden (door anderen opgeleid en uitgebracht) dressuur maar contragalop is wel degelijk een probleempje bij mij; ze vinden het veeel makkelijker om even om te springen dan om op mijn hulp te wachten haha! Ik ben er heel consequent in, maar het blijft erg moeilijk. :D
Ik denk dat je daar vooral in de opleiding mee moet oefenen. Niet accepteren dat ze zonder hulp omspringen, ze moeten blijven wachten en dus ook stukjes contra blijven rijden als je naast het springen ook ambitie hebt met dressuur (toch?).

Blijft inderdaad een leuk topic zo! Heb al weer helemaal inspiratie voor wat springen en daar is mijn paard ook blij mee. :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:30

Lante schreef:
[Ik rijd met twee voormalig springpaarden (door anderen opgeleid en uitgebracht) dressuur maar contragalop is wel degelijk een probleempje bij mij; ze vinden het veeel makkelijker om even om te springen dan om op mijn hulp te wachten haha! Ik ben er heel consequent in, maar het blijft erg moeilijk. :D
Ik denk dat je daar vooral in de opleiding mee moet oefenen. Niet accepteren dat ze zonder hulp omspringen, ze moeten blijven wachten en dus ook stukjes contra blijven rijden als je naast het springen ook ambitie hebt met dressuur (toch?).

Blijft inderdaad een leuk topic zo! Heb al weer helemaal inspiratie voor wat springen en daar is mijn paard ook blij mee. :)

Komt ook omdat springruiters hun paarden leren om te wisselen in de wendingen. Op het rechte stuk zelden, dus wel logisch dat die paarden bij iedere wending direct omspringen, omdat ze dat gewend zijn. De dressuur kijkt wat dat betreft veel nauwer.
Leuk dat je zegt dat je weer zin in springen hebt. Dat lees ik geregeld hier, en dat doet mij weer plezier.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:31

Lante schreef:
Ik rijd met twee voormalig springpaarden (door anderen opgeleid en uitgebracht) dressuur maar contragalop is wel degelijk een probleempje bij mij; ze vinden het veeel makkelijker om even om te springen dan om op mijn hulp te wachten haha! Ik ben er heel consequent in, maar het blijft erg moeilijk. :D

Op het moment dat ik aan de galopwissels begin in de training, beloon ik ELKE poging tot het uitvoeren van een wissel, ook als die mislukt, ook als die in twee delen gesprongen wordt en ook als ik het niet vraag. Het paard wordt vanzelf sneller in het achterbeen en gaat hierdoor de wissels steeds makkelijker springen. Op het moment dat hij ze elke keer netjes in 1 keer springt ga ik werken aan het op MIJN hulp springen. Zo voorkom ik dat het paard gestresst wordt van de wissels(wat je helaas zo vaak ziet gebeuren waardoor het aanleren helemaal niet meer wil lukken) en ik krijg er een sterk paard mee wat zelf oplossingen gaat bedenken voor het probleem(namelijk dat overkruist galopperen het niet helemaal is).

Maar stelregel is: NOOIT boos worden, gewoon rustig opnieuw aanspringen en weer opnieuw doen. Net zo lang tot het paard mooie vloeiende wissels springt zonder ook maar 1 moment te hebben gedacht OHNEE ik moet iets moeilijks doen helluuuup!!

Ik neem er dan ook echt de tijd voor, gerust twee, drie maanden dat ik niet op concours ga maar puur bezig ben met trainen.

Na die drie maanden kan ik ook seriewissels rijden om de drie, vier galopsprongen en vindt mijn paard het zelfs heel leuk om te doen. Mijn contragalop is ernog nooit slechter van geworden, juist beter omdat hij sterker werd van de wissels(die toch een behoorlijke mate van snelheid en kracht in het achterbeen vragen).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:35

Vind juist die ontspanning ook heerlijk, niet alleen voor je paard, maar ook voor jezelf.
Heb wel klein gelukje,moet al 10 minuten over de weg naar de vereniging. (nieuwe paard gaat nog aan de hand)
En als je een goed verkeersmak paard hebt, kan je daar heerlijk relaxt lang laag rijden.

Ben heel gejaagd van mezelf en dan is het helemaal belangrijk die ontspanning van het paard even te zoeken.
Hij wordt dan lekker los in zijn lijf.

Beken meteen dat ik het nu wel heel moeilijk vind, met een groen paard.
Hij snapt echt laag ook nog niet, ben al blij als ik hem op kniehoogte krijg met ontspanning. (voor 3 tellen, tot hij weer wat hoort :D )

Mindfields dat wat jij zegt over die wissels zegt mijn instructeur ook.
In begin al gaat het fout, niet straffen als hij ongewenst springt, omdat je dan later die onrust krijgt.