Remember schreef:mo_van_dijk schreef:Hier in de regio zijn ook weinig prof. ruiters die crossen.
Wat zal daar de reden van zijn dan? Ik bedoel ook niet zozeer in wedstrijdverband crossen, maar meer als training en afwisseling. Zo vind ik ook dat dressuurruiters vaker een sprongetje zouden moeten maken
De lesjes in het puppygroepje waar ik in zat waren van dit kaliber (werd later wel wat uitgebouwd natuurlijk), en dat vond ik echt wel spannend zat, maar het viel me op dat de paarden het allemaal zo simpel en speels oppakten. En dat terwijl Tris met springen echt wel heel drammerig en wat 'lomp' kan zijn. Op een of andere manier ging het best natuurlijk. De filmpjes zijn binnen het eerste half uur genomen.
De rede dat weinig profs het doen is omdat er te (nog) weinig handel in eventers is.
Alleen gaan trainen is vaak te ingewikkeld, omdat er weinig fijne terreinen zijn, waar je laag kunt springen en waar je de combinaties in een laag tempo in kunt rijden. En ook omdat het nou eenmaal een beetje een slechte naam heeft.
Ik ben het wel met je eens dat het een goede afwisseling is voor paarden. Als ik ga trainen neem ik ook een vrachtwagen vol paarden mee in alle leeftijden en ervaringen. Het terrein in Baarle-Nassau leent zich daar dan ook perfect voor, veel lage sprongen, lijntjes en combinaties. De paarden vinden het leuk om te doen en worden er makkelijk van. En in de training rij ik dan in een normaal tempo, dus ze worden er echt niet plat en onvoorzichtig van. Bijna al mijn wedstrijdpaarden hebben wel eens een crosstraining gehad.
Deze video is van een paard dat ik ook sgw start, maar daarin kun je zien dat het tempo in de training gewoon laag ligt.
grappig dat Marcel zegt dat ie niet over een vaste hindernis van een meter durft, dat hoor ik vaak van collega springruiters. Afgelopen jaar stond er in de derby van Breda een kippenkooi uit de cross van het jaar ervoor, het ding was denk ik 1.20m hoog, balkje erboven op 1.35m en niemand piept er nog