Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Simpelman schreef:Alle mensen die denken dat je een paard kunt verzamelen zonder teugel hebben nooit een verzameld paard gevoeld.
Zij laten dan namelijk het paard slechts de achterhand onderbrengen.
Dit is een kunstje.
Verzamelen is het bundelen van de ingebrachte impuls uit de achterhand in de hand.
Vanuit de hand wordt dan geregeld waar die impuls naar toe afvloeit, naar een verheven opwaartse beweging of naar een uitgestrekte.
[ Afbeelding ]
kvind het getuigen van arrogantie, dat wij ruiters dit paarden moeten leren.
Een paard kan het al!
ook zonder enig bit.
Een paard zal zijn lichaam zo functioneel mogelijk gebruiken. Als ruiter hoor je dit te respecteren.
Een ruiter die dit een kunstje noemt? respecteert het natuurlijke paard niet.
Peppertree schreef:Is de nageeflijkheid die je verkrijgt door buigingsarbeid, de nageeflijkheid die nagestreefd zou moeten worden? Is buigen een criterium voor nageeflijkheid of andersom? Is dat ook een verschil tussen klassiek en academisch?
oji schreef:Nombrado en Arie, ik zou zeggen, pak Steinbrecht er eens bij. Hele paragraaf inclusief plaatjes aan gewijd.
Citaat:„Die richtige Dressur ist daher eine naturgemäße Gymnastik für das Pferd, durch die seine Kräfte gestählt, seine Glieder gelenkig gemacht werden. Durch sie werden die kräftigen Teile zugunsten der schwächeren zu größerer Tätigkeit angehalten, diese durch allmähliche Übung gestärkt, und verborgene Kräfte, die aus natürlichem Hang zur Bequemlichkeit vom Pferd zurückgehalten werden, hervorgerufen, wodurch endlich vollkommene Harmonie im Zusammenwirken der einzelnen Glieder mit ihren Kräften entstehen, die das Pferd befähigen, auf die leisesten Hilfen seines Reiters solche geregelten und schönen Bewegungen andauernd und zwanglos auszuführen, die es aus eigenem Antrieb nur in Augenblicken der Erregung flüchtig zeigt. Je vollkommener der Bau des Pferdes, und je edler seine Abstammung ist, um so mehr hat es diese gewünschte Harmonie in seiner Bewegung von Natur."
nombrado schreef:kvind het getuigen van arrogantie, dat wij ruiters dit paarden moeten leren.
Een paard kan het al!
ook zonder enig bit.
Een paard zal zijn lichaam zo functioneel mogelijk gebruiken. Als ruiter hoor je dit te respecteren.
Abacab schreef:nombrado schreef:kvind het getuigen van arrogantie, dat wij ruiters dit paarden moeten leren.
Een paard kan het al!
ook zonder enig bit.
Het topic gaat nog steeds over AR en klassiek. Maar hetgeen Nombrardo hier stelt is wel exact de wijze waarop men er in de AR over denkt. Dit is nl. wat BB zijn leerlingen altijd voor houdt. Hij geeft ook aan dat je paard je grootste leermeester is.
listiglistje schreef:Het topic gaat nog steeds over AR en klassiek. Maar hetgeen Nombrardo hier stelt is wel exact de wijze waarop men er in de AR over denkt. Dit is nl. wat BB zijn leerlingen altijd voor houdt. Hij geeft ook aan dat je paard je grootste leermeester is.
Ik zit al 35 jaar in de paarden, maar nog nooit meegemaakt dat je
op een paard gaat zitten en alles al kent en zelf doetzou wel mooi zijn!
Volgens mij ben ik de chauffeur die moet aangeven wanneer, hoe en wat.....
Babootje schreef:Hwn, met een los teugeltje zullen ze best gaan ontspannen, maar niet de juiste spieren trainen, want die worden getraind dmv aanspanning (m.n. de buikspieren). En dat gaat nooit uit zichzelf.
listiglistje schreef:Met alle respect voor jou hwn, je rijdt gewoon stap, draf en galop recht toe recht aan waarschijnlijk (tenmiste ik bespeur beperkte rijtechnische kennis en nivo uit je tekst, welke nog niet toe is aan de (hogere) oefeningen). Natuurlijk vind een paard dat prima, maar je moet ook de grenzen opzoeken en misschien zelfs soms er overheen gaan als sporter. Dat gebeurt bij atleten ook....
Oh ja instructie waarbij je de buitenteugel moet vasthouden en moet kneden op de binnenteugel,
dan zou ik direct andere instructie zoeken![]()
Een paard hoort op 2 teugels te lopen, met constante aanleuning, als je je paard met je zit
en benen voorwaarts rijdt, zakken ze er voor vanzelf in en lopen ontspannen naar de hand toe.