[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:05

Omdat we geen (lichte) aanleuning hebben, kan ik ook geen ontspanning vinden. Vooral in galop ''trekt'' ze haar hoofd enorm heen en weer en valt ze uit elkaar. in draf is dit ook al. Ze loopt eigenlijk altijd onder mij vandaan, meezitten met haar vind ik erg lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:26

Maar het tempo wordt pas van jou als jij ontspant, benen lang en los, rustig en diep ademhalen, zachte billen, daar gaat zij in mee. Het begint bij de ruiter, zij gaat heus niet uit zichzelf denken: Hé, zal ik me eens ontspannen, dan kan mijn mens beter zitten. Zo werkt het niet, het begint bij jou. Bij jouw ademhaling, bij jouw lijf, rust in je hoofd, rust in je lijf, dan pas komt er rust in je paard.

SW had een prachtige merrie, en als je die wilde terugrijden, en je ademhaling was niet diep en rustig, legde ze de kin op de borst, en sjouwde gewoon door. Als je je ontspande, bewust je lijf zacht en zwaar maakte, en rustig en diep uitademde, had je niks nodig, kwam ze zo terug. Dat zijn paarden waar je van leert rijden...... paarden, die je gehoorzamen, ook als je alles fout doet, zijn heel lief, maar je leert er niks van.
Dus wees blij met je paard. Ze is een prima spiegel, kijk goed naar haar, en je ziet waar het bij jou fout gaat. En wat je nodig hebt, is een instructrice die niet roept dat je paard moet ontspannen, maar dat jíj moet gaan zitten en ontspannen, en je ook uitlegt hoe. En dan je paard de feedback laat geven.

Bij mij gingen alle paarden min of meer vanzelf aan de teugel, tot ik Vienna ontmoette, en die kwam overeind...... Vienna leerde me mijn hand mee naar voren te geven, te begrenzen als ik mijn paard tegen de hand aan had gereden maar nooit hand en been tegelijk.... Vienna leerde me om niet te sturen op mijn binnenhand, maar de buitenschouder te begrenzen, en binnenhand lós! Anders liep ze over de buitenschouder weg, en gelijk had ze. Vienna kwam pas terug als mijn ademhaling goed was, en dan had ik mijn handen niet nodig.
Lynn kent niet eens een ophouding met de hand, Lynn komt terug op je zit, die kent de hand alleen als begrenzing als ze wil hangen, maar niet als rem..... dan legt ze de kin op de borst. En ze heeft gelijk, want haar mondje is veel te zacht om te gebruiken als rem. Ze mag tegen mijn handen duwen, maar er niet op hangen, ze moet zichzelf dragen. Ik wil dat ze terugkomt op mijn zit omdat ik niet wil dat zij op de voorhand valt.
Dat soort paarden zijn niet erg geschikt voor beginners, voor beginners zijn ze te sensibel, maar het zijn goede paarden als je echt wilt rijden :j je komt niet weg met foutjes, namelijk.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:33

Super dankjewel. Duidelijke uitleg :)
Hoe ik het aan moet pakken weet ik alleen nog niet, heb je daar misschien tips voor? Zo'n instructrice vinden is lastig, dus ik ben waarschijnlijk wel een paar maanden zonder instructrice.
Zelf moet ik inderdaad meer leren te ontspannen, maar dat blijf ik lastig vinden op dit paard. Ik heb ook altijd het idee te lange of te korte teugels te hebben, vooral dat laatste ,op les dan. Als ik zelf rijd heb ik veel te weinig verbinding en geen contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:50

Lange teugels is niet erg.

Wat een goede is om mee te beginnen is je ademhaling: leg je hand op je buik en voel eens waar je ademhaling zit: of die laag in je buik zit of hoog in je borst. Concentreer je daar eens op, gewoon in stap. Je zult merken dat je paard mee gaat ademen met j
Dan pak je teugels in een hand en leg je andere hand oonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:57

Sorry, er ging iets mis.
Goed.
Je legt je andere hand onder je billen en voelt of ze zacht en ontspannen zijn. Binnenhand naar voren en stuur met je navel, niet met je handen, bit is geen stuur. Voel je dat je paard tegen je buitnteugel duwt, geef je daar een kleine ophouding,eer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:58

Ruzie met mijn foon -:(-
Goed. Laatste was: meer niet. Voorlopig genoeg te oefenen, denk ik.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:01

Dankjewel. Haha, ik dacht al dat je met je mobiel aan het schrijven was. Niet erg hoor ;)
Bij te lange teugels heb ik geen contact, is dat niet erg? Zo kan ik ook geen aanleuning vinden, toch? Of heb ik het nu helemaal mis?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:03

Als ik niet in de les rijd, zijn mijn teugels ook altijd wat langer. Ze wordt daar altijd een stuk langzamer van lijkt het. Ontspannen we dan te veel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:29

Ik zou nu niet bezig gaan met aanleuning. Eerst ontspanning bij jou en lekker gaan rijden. Vanuit die ontspanning komt de aanleuning wel.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:34

Hoe rijd ik ontspannen en voorwaarts? Paard is soms namelijk te ontspannen en dan wil ze niet meer voorwaarts. Voor de ontspanning is ze altijd heel kijkerig. Dit krijg ik pas weg door is aan de slag te gaan. Dan komt de ontspanning en wordt ze langzaam. Het zal hier wel mis gaan tussen de communicatie tussen mij en het paard, maar wat er mis gaat...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:38

Is ze wel aan je been?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:40

Met actief rijden wel. Het opvallende was, was dat ze als ik op de manier van mijn instructrice rijd, ze veel voorwaartser is. Als ik haar laat ontspannen en zelf ook, dan reageert ze niet, ook niet op een been voor bijvoorbeeld stelling of wijken voor de druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:47

Dan is ze imo niet aan.je been. Ze moet in ontspanning ook voorwaarts zijn :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:52

Klopt, uhm hoe zorg ik daar voor? Sorry dat ik je al heel lang lastig val met vragen, als je er genoeg van hebt, is dat geen probleem! ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:46

Schakelen. steeds enkele pasjes naar voren vragen en weer rerug rijden op je zit.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:05

Klopt, hiervan wordt ze wel actief. Het probleem is dat het lijkt of ze maar 2 dingen kent: de heel actieve houding en de wel heel ontspannen houding. Nu wil ik samen een tussenweg van deze twee houdingen zoeken. Maar hoe, dat weet ik nog niet. Een instructrice heb ik vanaf morgen niet meer, want dan ga ik afbellen. Hoewel ik dankzij haar wel de actieve houding van het paard heb leren kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:34

Heb je weleens van cruisecontrol op je paard gehoord?

Je geeft been, paard gaat en pas als ze zelf inhoudt, corrigeer je met been. Op die manier hoef je niet steeds te drijven.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:40

Ja, dit is ook wel zo in haar actieve houding. Als ze heel erg ontspant, gaat ze na drie passen weer terug. moet ik dan om de drie passen drijven? Lijkt mij niet toch? Is mijn paard in de les zo actief omdat ze het niet fijn vindt? Of ben ik buiten de les niet duidelijk genoeg?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:43

AmberBeauty schreef:
Klopt, hiervan wordt ze wel actief. Het probleem is dat het lijkt of ze maar 2 dingen kent: de heel actieve houding en de wel heel ontspannen houding. Nu wil ik samen een tussenweg van deze twee houdingen zoeken. Maar hoe, dat weet ik nog niet. Een instructrice heb ik vanaf morgen niet meer, want dan ga ik afbellen. Hoewel ik dankzij haar wel de actieve houding van het paard heb leren kennen.

Je kunt ook eerst overleggen. Vertellen hoe jij het wil doen en kijken of ze je daarbij kan helpen. Dat je deze manier niet prettig vind,maar ondanks dat wel wat geleerd hebt. Wie weet komen jullie er samen wel uit. Een keer een kneepje om tempo terug te nemen kan prima,dan krijg je soms ook net een momentje dat je pasrd wat makkelijker kan zakken,wanneer je dan wat ontspanning geeft. Denk dat het afschrijven van deze instructrice,zonder nieuwe niet in je voordeel gaat werken (tenzij jullie er niet uit komen natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:44

Jup, Jup en Jup. Daar komt het imo wel op neer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:45

AmberBeauty schreef:
Ja, dit is ook wel zo in haar actieve houding. Als ze heel erg ontspant, gaat ze na drie passen weer terug. moet ik dan om de drie passen drijven? Lijkt mij niet toch? Is mijn paard in de les zo actief omdat ze het niet fijn vindt? Of ben ik buiten de les niet duidelijk genoeg?

Zelf eerder terug rijden of drijven, zodat je je paard voor bent en jij het tempo bepaald.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:47

Helemaal waar. Als ik op zoek ga naar een andere instructrice zit ik de komende tijd denk ik zonder. Het is niet dat ik af en toe een klein kneepje moet geven. Het is net zo lang tot mijn paards hoofd zakt en anders moet ik de druk op de buitenteugel vergroten.
Ik kan inderdaad eerst proberen te overleggen. Zal ik dan gewoon vragen of het geen pijn doet om de druk te vergroten en kneepjes te geven tot ze zakt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:56

Nee,zou gewoon aangeven dat je niet zoveel in de mond wil zitten. Dat je de ervaring hebt dat het ook met minder kan en of ze daar voor open staat en je daarbij kan helpen..

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:59

Dankjewel. Volgende les zal ik het daar dan eerst over hebben. Buiten de les, kan ik dan het beste oefenen met het ontspannen en daarbij voorwaarts werken? Of doen wat er in de lessen gezegd wordt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:09

je gaat werken met je lessen als het goed voelt en jij (jullie) er voordeel in hebben. Misschien wil je instructeur niet anders en staat ze achter haar methode. Dan is het beter om te stoppen.