Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:54

Oh lastig is dat :j

Jim doet dat niet, het maakt hem niets uit en hij loopt niet anders.
Moet ook wel zeggen dat hij sowieso niet gevoelig is op zijn voeten. Hij banjert ook gerust over een onregelmatig grindpad waar ik hem eigenlijk niet overheen wil hebben :+

Ik heb zo'n zin om te rijden. Helaas vandaag nog steeds verhoging.
Ik ga vanavond wel even voeren en even een knuffel halen. 2 dagen niet naar stal is toch vreemd.
Ook al doet mijn bijrijdster het prima, het is toch raar :+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:04

Die van mij loopt altijd op eieren als we over een grindpad heen moeten. Ze heeft dunne zolen.

Het lijkt mij zo vreemd om een bijrijdster te hebben voor mijn paard. Ik zou dr echt niet uit handen kunnen geven. Heb dr nog nooit door iemand anders beweging laten geven zonder dat ik er bij was.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:13

Soms moet je wel!

Ik had ook liever gehad dat het anders gelopen was, maar je hebt helaas niet alles in de hand. Ik vind het heerlijk dat mijn meisje twee dagen per week gereden wordt door iemand anders. Het paard vind het ook fijn, ze hoeft niet echt heel hard te werken :P

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:23

Ik vond de stap om een bijrijder te nemen ook lastig, maar toen ik eenmaal eentje had gevonden voor Jonas heb ik eigenlijk ook nooit lang zonder gezeten. Het is voor hem belangrijk om regelmatig gereden te worden en het is geen moeilijk paard, dus ik kan er makkelijk iemand anders mee op pad sturen. Hij heeft wel steeds meer beperkingen en om die reden doe ik hem tegenwoordig alleen nog maar zelf. Dan weet ik tenminste zeker dat er niet gek met hem gedaan wordt en kan ik de ritjes aanpassen op hoe hij zich voelt. En ik geef natuurlijk af en toe kleine meisjes les met hem. Hij werd een jaar gedaan door een meisje dat hem 3x per week reed, toen zat ik er zelf nauwelijks nog op. Het klikte geweldig tussen hun twee en dat was heel leuk om te zien! Uiteindelijk kreeg ze het te druk en is ze ermee gestopt, maar omdat het zo goed ging met hun vond ik het helemaal niet erg dat hij door iemand anders werd gereden.

Voor Sæunn heb ik wel nog een bijrijder. Zij deed Kveld al voor mij en nadat hij verkocht is had zij het te druk met afstuderen, maar nu ze daarmee klaar is komt ze weer om de witte te rijden. Helemaal top! Lieve meid, kan goed met paarden omgaan en prima rijden. Ze komt altijd haar afspraken na, is zuinig op mijn paard en mijn spullen. :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:42

Ik heb met mijn overleden merrie ook heel even een bijrijdster gehad. Ik was er snel van genezen...
Afspraken niet nakomen, gewoon niet komen en mij niets laten weten, zodat ik geen andere oplossing kon vinden en dat terwijl ik net geopereerd thuis lag en de eerste weken niet naar stal kon, laat staan rijden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:43

Zulke bijrijders kunnen bij mij ook snel wieberen. :j Heb zelfs een keer een meisje gehad dat boos werd omdat ik haar na een proefritje niet als bijrijder wilde omdat ze niet geschikt was. :oo Ben blij dat ik niet voor haar heb gekozen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:49

Ik vond de stap al heel moeilijk en dan zo'n ervaring...Toen durfde ik het niet meer aan.
Ik kan nu niet dagelijks wat doen, maar ik weet dat ze elke dag uit de stal komt, een schone stal krijgt en 7 tot 8 keer gevoerd wordt. Dat geeft rust.
Ik rijd voor mijn werk dagelijks langs stal en mijn partner werkt er vlakbij. Dan kun je ook even snel om een hoekje kijken zonder dat je wat hoeft te doen.
Mijn streven is om 4x in de week wat te doen, maar er zullen ook wel eens weken zijn dat ik dat niet ga halen, ivm verplichtingen van het werk 's avonds.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:35

Ik vond de stap ook enorm. Ook minder goede ervaringen gehad.
Maar met Romana is het zo gegroeid. Ze woont vlakbij en is begonnen met vrijheidsdressuur. Gewoon rommelen en aandacht geven. Dat ging langzaam van rijden onder mijn begeleiding naar 1dag in de week zelfstandig rijden.
Jim vindt haar geweldig, ze heeft veel verantwoordelijkheidsgevoel, neemt rijtechnisch ook veel van me aan en durf Jim bij haar achter te laten.
Vond het heel spannend, want toen we voor het eerst kennismaakten was ze pas 14.
Ze wordt 16 dit jaar, dus nog steeds jong. Maar wat een topmeid!
Ben heel blij me haar. Straks als ik geopereerd ben gaat ze hem wat vaker doen. En heb daar alle vertrouwen in :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:03

oeh bijrijder.. tja daar hoef ik niet aan gelukkig. Ik vind het eerlijk gezegd een lastig iets, mijn dierbare meisje uit handen geven aan iemand anders. Heb er tijdens de vakanties al moeite mee.
Ik ga alleen op woensdag niet naar stal en dan gaat ze ff los terwijl een stalgenootje haar stalletje uitmest en voer klaar zet (tegen betaling, soort bijbaan :)).
Meisje is 14 en mag suus nog niet alleen rijden, eerlijk gezegd kan ze haar niet handelen. Suus is daarvoor net ff te lastig voor haar. Ik hoop dat het met de tijd wel gaat lukken. Dan kan ik mss 1 dag minder naar stal. Maar om eerlijk te zijn vind ik 6 dagen in de week prima :) Ik rij zeker 4 dagen in de bak en 1 x buitenrit en 1 keer of rijden of vrije dag (ligt eraan hoe gaar ik ben van de werkweek).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:52

Hebben jullie ervaring met het soepel en sterk houden van oude, krakkemikkige paarden? Jonas heeft door het vochtige weer erg veel last van zijn pootjes en gaat onder het zadel steeds minder goed. :\ Galopperen doen we nauwelijks nog omdat hij de overgang terug naar draf niet meer op kan vangen. Alleen als hij zelf aangeeft dat hij wel wil doen we een poging, maar soms vergist hij zich en doet hij wel een poging, maar doet het toch teveel pijn en blijft het bij een halfslachtige poging tot aanspringen die ik dan ook niet doorzet. :(:) In de bak werken mogen we al jaren niet meer, longeren ook niet (bak is erg zwaar). Ik laat hem af en toe los door de bak rennen, zodat hij onbelast beweging krijgt en ook om te zien hoe hij loopt. Wandelen vindt hij oerstom, tenzij ik een van mijn leskindjes erop zet. Jonas is echt een rijpaard, vindt hij zelf.

We maken drie tot vier keer per week een ritje van 15-30 minuten (meestal 20 minuten), waarbij het instappen de laatste weken steeds langer duurt. Ik rij hem in stap nageeflijk, doe wat schoudervoor en een pasje wijken beide kanten op. In draf loopt hij momenteel wat scheef, maar de laatste dagen gaat dat beter. Het is ook wat minder nat buiten, dus dat helpt. Ik draaf hem meestal aan de lange teugel, zodat hij zijn neus naar de grond doet en lekker zijn rugspieren strekt. Hij maakt steeds kortere pasjes achter omdat hij momenteel gewoon niet goed meekomt met zijn achterbenen. :\ Vandaag wilde ik hem na het losstappen en een paar korte stukjes draf wat oppakken en rond rijden, maar toen struikelde hij en ging hij plat op z'n knietjes. :\ Dat is precies de reden waarom we niet meer galopperen en dat hij het nu ook in draf gaat doen vind ik zorgwekkend.

Jonas vindt het werken enorm leuk en wil heel graag mee. Zijn lijf werkt hem echter steeds meer tegen. Ik hoop dat hij dit weekend als het droog is en gaat vriezen (zijn favoriete weertype) weer wat beter gaat lopen. Als iemand hier nog tips heeft wat ik onder het zadel met hem kan doen dan hoor ik het graag. Vrijheidsdressuur en lange teugelwerk zijn aan hem echt niet besteedt, een keertje als handpaard naast Sæunn of aan de fiets mee gaat nog wel, maar moet ik ook niet te vaak doen. Hij krijgt dagelijks een supplement om zijn lijf soepel te houden.

In mei schreef ik nog dit over hem, maar dat lijkt eeuwen geleden http://www.thebulletreviews.com/imre/wordpress/?p=573

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:00

Welk suplement geef je hem? Ken je spiercompositum van de groene os? Fijne is dat je je vraag ook per mail aan hun kan stellen en kunnen je dan goed adviseren.
Heb je hem een deken op?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:07

Ik heb zelf niet zo'n paardje (meer), maar merk dat Glucosamine écht super werkt. Staan bij ons op stal 2 paardjes aan de Glucosamine en paardje van vriendin op andere stal ook. Die knappen enorm van dit spul op! Ze lopen minder stram en reageren minder heftig op veel vocht in de lucht en kou.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:15

Hij heeft een deken op. :j Al jaren, helpt hem goed in de winter. Hij krijgt Easy Mover van de paardendrogist. Ik heb andere producten geprobeert, maar hier loopt hij het fijnst op. Bovendien heeft hij vrij zwaar zomereczeem en wil ik niet iets met veel suiker of chemische bijstoffen. Spiercompositum zou ook wel iets voor hem kunnen zijn, ik ga dat eens bekijken. Groene Os heeft fijne producten. Glucosamine heb ik nog niet gegeven, gelatinaat wel, zes maanden lang. Dat deed absoluut niets. Volgens mijn DA heeft een dergelijk supplement weinig effect bij artrose in een vergevorderd stadium.

Een paar jaar geleden heeft hij een injectie met anabolen gehad bij de kliniek omdat hij ineens achter heel slecht was en een jaar later had hij in een natte herfst een terugval. Toen heeft hij twee weken metacam gehad om hem in beweging te kunnen houden. De artrose zit in zijn spronggewrichten, vooral links. Hoe zijn kogels intussen zijn weet ik niet. Hij stond vroeger met twee ruinen, waarvan Jonas (uiteraard) de baas was. Die speelden en knokten nogal veel en nadat hij een keer kreupel is geweest op beide achterbenen tegelijk is die groep uit elkaar gehaald. Hij staat nu met Sæunn samen, dat gaat prima. Zij is vrij rustig en als ze wel een idioot momentje heeft (zoals vandaag) doet hij meestal niet mee. Hij wordt trouwens in juni 23. De slijtage komt door zijn werk als manegepaard op het strand, tien jaar lang.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:58

Ai imre, het is wel een beetje een zorgenkind die Jonas. Ik heb er weinig verstand van maar als je het over mensen hebt dan werkt glucosamine ook niet altijd. Mijn vader heeft zijn wervelkolom versleten. En ook zijn heupen zijn niet je van het. Glucosamine heeft hij geprobeerd,maar als de klachten echt ernstig zijn dan helpt het niet meer. Wil je natuurlijk niet ontmoedigen. Misschien eerst bij de veearts informeren want het spul is akelig duur.

Vanmorgen lekker gereden. Vind het wel moeilijk om zonder 'de spiegel van mijn instuctrice 'zelfcorrigerend'te zijn. Wat wel lukte was echt ontspannen te zitten. Wohw wat had ik een lange benen, en wat zat ik stevig op mijn kont.
Even daarvoor had tov een sprong opzij gemaakt omdat ik bijna over een bakkabouter reed, en ik bleef mooi zitten. Kijk dat is weer goed voor het vertrouwen en dat doet je dan weer loslaten :D

Kom jullie af en toe ook in andere topics tegen. Leuk! Yamcha wat weet jij veel van paardenvoeten, en jou reactie op die manenknipactie Zooist _O- (nu gaat iedereen natuurlijk zitten 'bladeren'.)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:00

Poeh, lastig Imre. Heb helaas geen tips, mijn dame op leeftijd springt nog rond als een 5 jarige.
We hadden een oude shet en die was op t laatst ook heel slecht, maar die stond ook alleen in het land, de laatste 10 jaar van zijn leven.

Bijrijders heb ik nooit gehad, maar lijkt me wel ideaal, als het werkt tenminste. Mijn paarden staan heel afgelegen, ik heb geen bak. Bovendien staan ze bij mn ouders, en die zitten er vast niet op te wachten dat er allerlei mensen op t erf rond gaan lopen. Wat betreft de verzorging kan ik gelukkig terug vallen op mn vader, die doet echt veel.

Vandaag heb ik gelongeerd en Venna was blij! Snuiven, rennen en bokken. Ze deed nooit gek, sinds de osteopaat wel.
Heb vrijdag les, en verheug me er zo op!

Ben nu nog aan het 'afkicken' van een vergadering, kan dan nooit meteen in bed gaan liggen...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:53

Vervelend is dat altijd hè rhys. Ik heb daar ook altijd last van.

Ik zou niet weten wat te geven aan Jonas. Het klinkt voor mij een beetje alsof tie 'op' aan het raken is en dan ben ik een harde :o

Ik ga ook even de reactie opzoeken! :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:07

He die Jonas toch....

hoewel ik snap dat je niet aan chemische zooi wil ivm zijn zomereczeem zou ik toch eens in die richting gaan kijken. Alleen glucosamine werkt niet bij paarden, je moet de combinatie glucosamine, hyalironzuur, choïndronogwattes en MSM. Die combinatie is niet alleen goed voor het kraakbeen zelf maar versterkt ook de aanmaak van kraakbeenvloeistof zodat ze makkelijker gaan bewegen. Je weet hoe Jes er van op is geknapt, van een paard wat bijna niet meer wilde/kon lopen naar een paard wat als een dolle stier door het bos heen springt.
Nadeel is alleen wel dat het prijzig is. De Lubrichon die ik heb kost €163 (incl BTW) voor 4 kilo. Met twee paarden doen we daar een kleine twee maanden mee.

Ja ik was er nog wel :o maar lees vooral mee. Rijden stond op een laag pitje door het slechte weer en een te natte bak. Zaterdag nog een lesje met Flynn gehad, in de stortregens :+ Hij maakte nog een enorme snoekduik, gelukkig wist hij overeind te blijven (en ik in het zadel). Jessie heb ik in geen maanden meer gereden, die heeft een pietsie te veel energie om er mee naar het bos te gaan dus daar wandel ik vooral mee. Leuk hoor, 600 kilo die *\o/* naast je loopt en wandelaars en automobilisten de stuipen op het lijf jaagt :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:56

Tov schreef:
Ai imre, het is wel een beetje een zorgenkind die Jonas. Ik heb er weinig verstand van maar als je het over mensen hebt dan werkt glucosamine ook niet altijd. Mijn vader heeft zijn wervelkolom versleten. En ook zijn heupen zijn niet je van het. Glucosamine heeft hij geprobeerd, maar als de klachten echt ernstig zijn dan helpt het niet meer. Wil je natuurlijk niet ontmoedigen. Misschien eerst bij de veearts informeren want het spul is akelig duur.

Dat is precies wat mijn DA ook zegt en de reden dat ik glucosamine nog niet heb geprobeerd. Gelatinaat deed ook niets en was ook rete-duur. De kruiden die hij nu krijgt doen wél merkbaar iets voor hem en zijn prima te betalen (28 euro, doe drie maanden met een pot, nu iets minder lang omdat hij vanwege het natte weer meer krijgt). Misschien dat ik het kan aanvullen met devil's relief voor de natte perioden, dat verlicht de pijn en is ook natuurlijk.

Ik vind het prima om hem met wat simpele dingen soepel en op de been te houden, maar ik ben net als Zooist vrij hard: hij is versleten en heeft eczeem. Zolang hij nog mee kan komen is het prima, kan hij niet meer mee op lichte ritjes dan houdt het op. Ik ga er geen megadure poedertjes en pijnstillers in stoppen. Hij is niet het type voor met pensioen op de wei, dat vindt hij afschuwelijk, hij kan niet in de kudde vanwege zijn wangedrag en het risico dat hij zijn benen nog stukker maakt als hij blijft knokken en hij heeft eczeem. Al met al niet echt een fijne oude dag. Ik ken mensen die dat wel doen, hun kapotte paarden met dagelijkse medicatie en pijnstillers in leven houden, zo steek ik niet in elkaar.

Ik heb gelukkig ook goed nieuws: ik krijg contractuitbreiding. Een volle dag erbij. *\o/*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:15

Jonas is wat dat betreft ook wel een moeilijk geval ja.

Tja, ik houd mijn kapotte paard (kapotte kniebanden en knieartrose) ook goed met medicijnen (Lubrichon). Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daar mee te stoppen of Jes af te laten maken. Paard is topfit, zit goed in haar vel en heeft de grootste lol nog met wandelen en rijden. Ze loopt nou zó goed dat je aan haar niet ziet dat ze een knie heeft die in puin ligt. Momenteel doe ik zelfs te weinig met haar, ze zit zo stikvol energie dat ze dat op een wat mindere manier gaat uiten. Heb goede hoop dat we van het zomer weer door het bos stuiven. Dit zou haar slechtste periode moeten zijn (nat en koud) maar ze loopt fantastisch!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:31

Gefeliciteerd Imre met je uitbreiding!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:38

Bedankt! :D Was nogal onverwacht, maar daarom juist heel fijn.

Wat Jonas betreft, ik heb over drie weken een afspraak staan om hem te laten enten en een checkup te doen, dus dan overleg ik meteen even met de DA over zijn benen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:48

Moeilijk van Jonas. Hij wil wel, maar eigenlijk is zijn lijf een beetje op...
Ervaring heb ik er niet mee, dus daar kan ik je niet bij helpen.

Pfff, ben al vanaf zondag niet op stal geweest. Blijf verhoging houden, benauwd, kop vol snot.
Eigenlijk al vanaf zaterdag.
Net de huisarts gebeld, die vertrouwt het niet. Dus moet even naar de longen laten luisteren.
Heb al eerder longontsteking gehad...
Bah!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:51

Beterschap!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:29

@ Imre: oefening die ik van de chiropractor heb gekregen is om hem goed los te maken in de hals en rug. Kan je doen door middel van een wortel laag bij de grond houden en dan naar links en rechts te gaan. Dit steeds verder naar zijn lichaam doen. Dit zou helpen dat hij zijn hals en rug los maakt, zodat die niet vast komen te zitten tijdens het rijden (want door pijn gaan ze vaak scheef lopen). En inderdaad voornamelijk lange teugel, laag in de hals en veel rechtuit rijden. Weet niet of je hier wat aan hebt. Voer zelf Motion JMT bij. Ben nu 3,5 week bezig, maar zie ook nog geen verschil.

Pijnlijke voeten ken ik ook. Als hoefsmid is geweest kan ik zeker 2 dagen niet rijden. Ook op harde ondergrond kreupels meneer altijd.
Bijrijden fenomeen ken ik ook. Heb t geprobeerd maar mevrouw kwam haar afspraken totaal niet na en als ik er wat van zei werd ik genegeerd. Zit er nu toch wel weer aan te denken. Heb een doe-het-zelf stal en het zou toch wel erg makkelijk zijn.

Heeft iemand nog tips wat ik moet doen met een paardje die niet recht is en tijdens het rijden van een rechte lijn door hand en been heen loopt? Ze walst dan een kant op. Ze gooit hierbij haar hoofd zover de lucht in dat ik ook geen contact met haar mond heb. (Gelukkig zijn er ook goede momenten). Liep hier vandaag even tegenaan.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:49

@Imre
Wat ontzettend naar dat Jonas niet goed in zijn velletje zit op dit moment. Ik heb geen ervaring met een supplement tegen atrose. Ik heb alleen maar Z.E. ervaring en ervaring met drainage compositum, groene leem en probiotica. Het lijkt alsof Jonas in zijn hoofd nog heel graag wil, maar dat zijn lijf het laat afweten.
Ik ga wel mee met de mening op is op....Een paard moet nog een paardwaardig bestaan kunnen leiden..
Gefeliciteerd met je uitbreiding!

Heel veel beterschap Amanda. Ik hoop dat je snel weer naar stal kunt.

Maaikiemike
Werk je ook wel eens met contrastelling?