Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:15

Amanda schreef:
Die 1e zoek ik!
De rest is allemaal met een staand tussenstukje. Dus met de smalle kant op de tond (en gehemelte). Die andere is draaiend en dus gewoon plat op de tong.

*\o/*

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:18

Is dat hetzelfde als zo'n Robart bit? Die heb ik gehad, maar daar liep hij weer voor geen meter op.
Verder is het geen zeikerd hoor :')
En anders blijf ik gewoon met deze rijden. Loopt hij ook goed op. En dat bit heeft over de 100 euro gekost, dus eigenlijk moet hij het er nog maar even mee doen :=

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:20

Mijn paard heeft blijkbaar wel het liefst een bit met losse ringen (heb ik mij laten vertellen).
Hoe merk je dan dat je paard niet zo een grote mond heeft? Vertelt de tandarts dat?
Ik heb een met een bol tussenstukje en er zou nog iets speciaal aan zijn, dat het lichter is dat normaal?
De ene keer speelt hij super veel met zijn bit en de andere keer laat hij het gewoon rustig liggen. Als ik het net heb ingedaan bedoel ik dan.
Bij zijn vorige eigenaar hing hij heel hard op het bit, al heb ik daar nog niet zo veel last van gehad. Daarvoor wordt toch vaak een rolletjesbit voor gebruikt? ervaringen?
Ook heb ik al zo een bit met een speeltje(?) aan gezien. Hoe werkt dat dan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:26

Je kan het zelf ook wel zien. Maar ik heb het aan de tandarts gevraagd voor bevestiging.
Die overigens heel verbaasd was, want er was nog nooit eerder iemand geweest die die vraag gesteld had :+
Rolletjesbit wordt gebruikt voor paarden die vastpakken. Maar ik vind het symptoombestrijding. Geen oplossing.
Een speeltje is om te spelen, om kauwen te bevorderen en makkelijker op los te laten. Ik heb er geen ervaring mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:16

Hij doet het niet :+
Maar een shank zeker?
Weet je, een bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter.
Zelfde met bitloos overigens. Dat is ook niet per definitie vriendelijker.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:17

Hee, nu is het bericht van justkid weg en slaat mijn bericht nergens op _O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:18

Ik zag hem ook nog hoor AManda!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:19

Afbeelding

Ja de foto deed het ineens niet meer dus moest ik ff een andere zoeken ^)

Duzzzz hierbij gooi ik mijn bit even in het hoender/kippenbokthok bij wijze van knuppel }>

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:20

Zie mijn bericht boven :D
Maar wat is die tongboog (of wat is het?) hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:22

Ik niet, en vind idd dat je bericht nergens op slaat :+

_O-

Bittenverhaal is wel interessant ja, heb Vegs nu op een ongebroken watertrens, daar loopt ze best aardig op, iig niet meer zo te klieren met haar mond, met die dubbelgebroken deed ze steeds stom met haar tong.
Zat te denken aan zo een K&K africhtingsbit, ongebroken maar dan met tongboog, van aurigan...... kijken hoe dat bevalt, mss is er gewoon te weinig ruimte voor haar tong......

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:23

t is een high port correctional bit
Hij kan in het midden ook nog wat bewegen dus snappen jullie vast wel waarom ik met een los teugeltje wil/ moet rijden.
Het is volgens mij wel heel anders dan stang en trens hoor.
Ik heb maar een stel teugels maar wel een hefboomwerking.
hoe krommer de shanks hoe minder hefboom.
Die van mij zijn vrij recht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:24

Ja het staat er wel erg stom nu :')

Africhtingsbit hoor ik ook goede verhalen over :j
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Stang = hefboomwerking voor mij :D
En daarbinnen heb je ook tig mogelijkheden.
Maar dat tussenstuk zo in het midden had ik nooit gezien. Moeilijk bit lijkt me.
Vanwaar de keuze voor dit bit?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:24

Yamcha schreef:
Ik niet, en vind idd dat je bericht nergens op slaat :+

_O-

Bittenverhaal is wel interessant ja, heb Vegs nu op een ongebroken watertrens, daar loopt ze best aardig op, iig niet meer zo te klieren met haar mond, met die dubbelgebroken deed ze steeds stom met haar tong.
Zat te denken aan zo een K&K africhtingsbit, ongebroken maar dan met tongboog, van aurigan...... kijken hoe dat bevalt, mss is er gewoon te weinig ruimte voor haar tong......

Ik heb zo'n africhtingsbit! Maar gebruik hem al jaren niet meer.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:26

Op een snaffle bit (een soort trens meestal dunner) ben ik begonnen.
Op deze loopt ze al drie jaar erg fijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:27

Fijn is fijn en dan is het goed.
Maar waarom heb je met de overstap voor dit specifieke bit gekozen? Lijkt me niet een standaardbit.
Ik veroordeel overigens niets hè, maar ik ben wel nieuwsgierig naar je keuze voor dit bit :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:39

Met dit bit heb ik de meeste mogelijkheden om met zo min mogelijk hulp zo veel mogelijk duidelijk te maken.
Het is een vrij algemeen westernbit zover ik weet. (maar wel voor gevorderden ik gebruik dit niet als er eens iemand op Kid komt rijden)
Je hebt ze ook ongebroken, dan is het een soort stang.
Dat vindt Kid helemaal niks, daar gaat ze mee klooien, hangen,nou ja dingen doen die niet handig zijn.

De meeste westernpaarden worden op een hand en met een stangbit (shanks) gereden.
Volgens mij moet dit op wedstrijden ook, ik geloof vanaf 6 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:19

@Yamcha: Zo'n bit heb ik met vorige pony een tijdje gebruikt :j Ik vond het wel vrij scherp. Tenminste, hij was op alle bitten redelijk zwaar (en op ongebroken al helemaal) en op dit bit ineens licht als een veertje. Wij hebben het alleen af en toe gebruikt als hij echt aan het klöten was.
Ter illustratie, zusje reed Z dressuur met pony, maar als we een weekje op vakantie geweest waren (pony ging dan op de wei) dan was hij zó beledigt dat hij spontaan geen grote volte meer wilde lopen. Dan ging dit bitje er in en was het gelijk klaar :+ Of als het bitje niet beschikbaar was deden we een strotouwtje van het ringetje van het zadel naar de neusriem. Een strotouwtje zó lang dat er zelfs met halsstrekken geen spanning op kon staan. Daar schrok de pony dan van 'Onee, een touwtje!!' en deed ie ook niet meer moeilijk. Sommige types :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-11 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:21

Mijn oude pony was ook vreselijk beledigd als ik weg was geweest. Duurde aantal dagen voordat ik hem normaal uit de box kon halen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:22

Jup, herkenbaar :j En dan denk je nog dat je ze een plezier doet met een weekje op het land lopen :+
Gelukkig is ponymans een stuk makkelijker, die vind alles wel best :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:25

Voor de liefhebbers of geinteresseerden.
Wel kritisch kijken hoor :j
http://www.dutchwestern.nl/Dutch_Western/LiveFeed.html

Rieky Young is nu aan het "los" rijden en volgens mij komt Anky ook aan start vanavond
(ben van beide geen fan :o )

Ik zie een boel stomme dingen :(
ik moet nu naar de ouderavond van mijn jongste zoon.
Laatst bijgewerkt door justkid op 15-09-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:33

Bedankt voor de info over het bit. Weer wat geleerd :D

Vandaag weer bijzonder gereden met Jim. De turbo was aan en de rem haperde :+
Dus maar flink aan het lopen gezet. Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling, dus we hadden een beetje een meningsverschil. Maar hij ging uit eindelijk lopen!! Damn, wat een gaaf paard heb ik dan toch! Hypergevoelig op de hulpen, scherp aan het been, fijne oprichting en super ruggebruik. Maar ontzettend lastig om te rijden. Om hem er ontspannen in te houden. Hij is dan zo bloedfanatiek dat hij alleeb naar wil lopen, lopen, lopen. Best lastig, maar liever zo dan in de staak :D

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:26

Goedzo Amanda!

Ik heb nog wel een paar vragen (hoop dat jullie dat niet erg vinden) maar hier krijg ik toch zeker wel goede antwoorden :D
Een bit kan dus wel te dik zijn voor een paard, maar kan het ook te dun zijn? Of geld dan alleen dat hoe dunner hoe scherper het inwerkt? Ik heb vandaag eens in mijn paard zijn mond gekeken en ik zag alleen maar tong. :+
Kun je via de longe ook spanning op je paard overbrengen? Dus als je schouder, arm, hand gespannen is loopt je paard minder goed dan wanneer dat ontspannen is.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:48

Ik heb niet zoveel verstand van paardenmonden. Ook niet van verschillende bitten. Mijn ervaring met mijn paard leert dat een enkelgebroken bit enorm vervelend (pijnlijk) voor hem is. Op dubbelgebroken bitten krijg ik veel meer ontspanning. Mijn bit is redelijk dun http://www.hippostyle.nl/images/NI%20ro ... strens.gif Ik denk dat er een grens is aan dun. Te dun en een grove ruiterhand is in mijn ogen een soort snijdraad op tandvlees. Lijkt me heel erg pijnlijk. Een paard heeft op de plek waar het bit ligt, weinig bescherming tussen bot en vlees. Heel gevoelige plek dus.

Via de longe kan je zeker spanning op je paard overbrengen. Je eigen houding kan al spanningsverhogend werken, maar dus ook ontspannend. Je hele energie die je uitstraalt heeft al invloed. Als je de longeerlijn vasthoudt, en je hebt een stugge verbinding ipv een meegaande verbinding, dan voelt je paard dat.
Als hij steeds met zijn bit tegen de stugge ruiterhand aanloopt, dan weet ik wel zeker dat ie daardoor minder goed loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:48

Via de longe kan zeker :j

Ik merk dat als mijn armen en schouders gespannen zijn Vegs ook niet wil zakken, dan blijft ze vechten tegen de longe. Als ik loslaat, laat zij ook los :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:35

@JK: Leuk, ik ga zeker een stukje kijken :j
@Abra: Ik denk dat er in de gemiddelde ruitersportwinkels weinig te dunne bitten hangen. Over het algemeen denken mensen toch dat dik=vriendelijk, dus er hangen vooral dikke bitten en extreem dikke bitten. Ik denk (maar ben niet helemaal zeker) dat je dus bijna niet fout kan gaan, misschien als je bijvoorbeeld een onderlegtrens als gewone trens gaat gebruiken.
Je kan de dikte van je bit trouwens meestal wel bespreken met je paardentandarts, die kunnen over het algemeen wel inschatten of ze met een groot of klein bekkie te maken hebben en hoed dik je bit ongeveer mag zijn :)
Spanning via de longe, absoluut :j Niet alleen via de lijn zelf, maar ook doordat je een gespannen uitstraling hebt.