Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:43

goed gedaan TessaKaizoku. Ik zou toch regelmatig eens een privéles inlassen. ik denk dat je hier toch wel meer vooruitgang mee boekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:06

Dat zei mijn instructrice ook al :P

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:14

Inderdaad!meer kan ik er niet van maken.
Maar super dat je ondanks de zenuwen toch in galop bent geweest.
Ook super fijn dat je een instructeur/trice hebt die je helemaal snapt en er niet lollig over doet alsof je gek bent.
Had ik eerst maar nu heb ik een geweldige instructrice die zelf helemaal enthousiast is als ik weer iets heb overwonnen.haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:16

Ja echt heel fijn :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:00

TessaKaizoku schreef:
De priveles ging echt super!! :D Was wel heel bang en tranen stonden regelmatig bijna in mijn ogen maar mijn instructrice heeft gewoon heel veel gepraat en uitgelegd en me aan het werk gehouden. Echt super. Was eerst zo bang ik dacht ik ga geeneens galopperen ook al zat ik aan de longe maar heb het toch gewoon gedaan :)
Morgen heb ik weer gewone les :)

Goed gedaan meis! Je kan trots wezen! *\o/* heb je eigen paard of rijd je op manege paarden?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:04

debravanesch schreef:
goed gedaan TessaKaizoku. Ik zou toch regelmatig eens een privéles inlassen. ik denk dat je hier toch wel meer vooruitgang mee boekt.

Mee eens. Buiten dat ik uit ervaring weet dat je meer leert van een priveles, moet je er wel weer aan toe zijn om weer in de groep te rijden. (dus niet omdat de instructrice zegt dat je moet, maar zelf nog twijfelt) Ik weet niet of dat bij jou zo is.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:17

Ik ben niet bang aangelegd, stap zo op elk paard maar ik durf nu niet meer op mijn eigen paard...
Ik heb een 3-jarige appaloosa/arabier die ik bitloos western rijd, maar aangezien ze 3 jaar oud is heeft ze nogal eens d'r momentjes.
Gisteren, toen besloot ik weer eens te rijden en ik voelde wel aan dat ze wat tegendraads was, maar daar besloot ik geen aandacht aan te besteden.
Toen ik ging draven begon ze plots te bokken (geen kleine bok, maar rug bol maken & springen maar...) en dat doet ze wel vaker, een paar keer met de zweep slaan en madame houdt wel op. Deze keer was dat ook zo, gelukkig.
Daarna besloot ik weer te gaan draven, zette ze voor de 2e keer haar rug bol en begon te bokken, dus ik sla weer met de zweep om haar er doorheen te zetten, maar mevrouwtje begint opeens keihard te racen, recht naar het draad toe. Ik had dus al in de gaten dat dit niet goed ging komen en ik had ook geen tijd meer om een noodstop in te zetten of haar te draaien, en ja hoor, daar maakt ze vanuit de rengalop een noodstop, en ik val dus recht in het draad. Beetje last van mijn rug nu en een paar krasjes, maar op zich niets ernstigs.. Maar op zulke momenten word ik echt bang, en durf ik er niet meer op. Nu stond mijn moeder te kijken, en ik vertelde dat ik nu echt niet meer durfde, en toen ging mijn moeder erop. Inmiddels was mijn paard wel geschrokken. Ze voelde zich volgens mij een beetje schuldig, want ze deed opeens wel extra lief, maar ik was zo geïrriteerd als wat. Moeders erop en een paar rondjes gedraafd (wel Engelse rij-ervaring, maar nog nooit western gereden, ook nog nooit bitloos) en m'n paard was opeens uitzonderlijk braaf. Ik er nog even op aan de longe, drie stappen gedraafd en toen was het wel weer klaar.
Ik vind het nu echt eng om straks weer te gaan rijden. Ik doe ook Parelli met mijn paard en dat vind ik écht heel leuk, maar het rijden vind ik niet zo heel leuk. Lekker stappen en een buitenritje maken, super! Maar ik vind het niet leuk om zo gespannen op mijn paard te zitten.
Iemand tips hoe ik mijn paard beter stil zou kunnen zetten als ze weer gaat bokken?
En wat kan ik nu het beste doen, af en toe nog rijden om te zorgen dat ze het niet vergeet, of haar er wel even doorheen zetten dat ze braaf is, en nu dus even fanatiek blijven rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:58

Nicky84 schreef:
TessaKaizoku schreef:
De priveles ging echt super!! :D Was wel heel bang en tranen stonden regelmatig bijna in mijn ogen maar mijn instructrice heeft gewoon heel veel gepraat en uitgelegd en me aan het werk gehouden. Echt super. Was eerst zo bang ik dacht ik ga geeneens galopperen ook al zat ik aan de longe maar heb het toch gewoon gedaan :)
Morgen heb ik weer gewone les :)

Goed gedaan meis! Je kan trots wezen! *\o/* heb je eigen paard of rijd je op manege paarden?

Ik rijd op manegepaarden ;)

Nicky84 schreef:
debravanesch schreef:

Mee eens. Buiten dat ik uit ervaring weet dat je meer leert van een priveles, moet je er wel weer aan toe zijn om weer in de groep te rijden. (dus niet omdat de instructrice zegt dat je moet, maar zelf nog twijfelt) Ik weet niet of dat bij jou zo is.

Ik wil wel gewoon in de groep blijven rijden :) Maar wel vaker een priveles erbij nemen!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:35

Nog beter! :j

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:37

Narita schreef:
Ik ben niet bang aangelegd, stap zo op elk paard maar ik durf nu niet meer op mijn eigen paard...
Ik heb een 3-jarige appaloosa/arabier die ik bitloos western rijd, maar aangezien ze 3 jaar oud is heeft ze nogal eens d'r momentjes.
Gisteren, toen besloot ik weer eens te rijden en ik voelde wel aan dat ze wat tegendraads was, maar daar besloot ik geen aandacht aan te besteden.
Toen ik ging draven begon ze plots te bokken (geen kleine bok, maar rug bol maken & springen maar...) en dat doet ze wel vaker, een paar keer met de zweep slaan en madame houdt wel op. Deze keer was dat ook zo, gelukkig.
Daarna besloot ik weer te gaan draven, zette ze voor de 2e keer haar rug bol en begon te bokken, dus ik sla weer met de zweep om haar er doorheen te zetten, maar mevrouwtje begint opeens keihard te racen, recht naar het draad toe. Ik had dus al in de gaten dat dit niet goed ging komen en ik had ook geen tijd meer om een noodstop in te zetten of haar te draaien, en ja hoor, daar maakt ze vanuit de rengalop een noodstop, en ik val dus recht in het draad. Beetje last van mijn rug nu en een paar krasjes, maar op zich niets ernstigs.. Maar op zulke momenten word ik echt bang, en durf ik er niet meer op. Nu stond mijn moeder te kijken, en ik vertelde dat ik nu echt niet meer durfde, en toen ging mijn moeder erop. Inmiddels was mijn paard wel geschrokken. Ze voelde zich volgens mij een beetje schuldig, want ze deed opeens wel extra lief, maar ik was zo geïrriteerd als wat. Moeders erop en een paar rondjes gedraafd (wel Engelse rij-ervaring, maar nog nooit western gereden, ook nog nooit bitloos) en m'n paard was opeens uitzonderlijk braaf. Ik er nog even op aan de longe, drie stappen gedraafd en toen was het wel weer klaar.
Ik vind het nu echt eng om straks weer te gaan rijden. Ik doe ook Parelli met mijn paard en dat vind ik écht heel leuk, maar het rijden vind ik niet zo heel leuk. Lekker stappen en een buitenritje maken, super! Maar ik vind het niet leuk om zo gespannen op mijn paard te zitten.
Iemand tips hoe ik mijn paard beter stil zou kunnen zetten als ze weer gaat bokken?
En wat kan ik nu het beste doen, af en toe nog rijden om te zorgen dat ze het niet vergeet, of haar er wel even doorheen zetten dat ze braaf is, en nu dus even fanatiek blijven rijden?

Heb je les van een instructrice? Misschien dat iemand je kan helpen met de angst?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:00

Combinatie van de 2 is inderdaad het beste. Ik heb pas een eigen paard en heb (met de examens nu) nog geen tijd gehad om echt te lessen. Ik ga dit wel doen. Eerst priveles en dan weet ik ineens in welke groep ik zou kunnen aansluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:10

Les gisteren ging ook weer goed gelukkig! :) Soms dan heb je gewoon zo'n dipje en ik vind het best lastig om er dan weer uit te klimmen maar het gaat nu wel goed gelukkig :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:10

Ja dat ken ik tessa,zo'n rottig dipje.om te huilen af en toe..
Maar gelukkig ging je les goed.super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:17

Ja ben echt heel blij :) Was wel grappig hoor die pony had geloof ik beetje last van gas :P Dan trok hij zijn hoofd naar beneden en gaf een enorme hoest en tegelijkertijd een enorme scheet dat de andere paarden er van schrokken hahahaha en dat echt supervaak :P

Mijn instructrice gaf als tips om bij een bepaalde letter steeds weer even diep uit te ademen en als je langzamer wilt ( naar langzamere gang ) ook bewust diep uitademen en als je actief weg wilt juist inademen. En proberen pony steeds bezig te houden met tempowisselingen en figuren zodat je eigenlijk geen tijd hebt om over je angst na te denken :P En er vanuit gaan dat als je valt je alleen een blauwe plek hebt want ze zei dat in de zoveel jaar dat ze lesgeeft het ergste wat ze meegemaakt heeft gebroken benen of hooguit gebroken sleutelbenen zijn en vooral een hoop blauwe plekken :P

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:20

ik vandaag ook weer even een opflakkering gehad. Paard schrok namelijk van het geluid dat de wind maakt op de zijwand van de binnenpiste en ze sprong dan ook even opzij. Ik heb toch gewoon doorgereden.

Wel maar even gereden, want ze had een wondje op haar voorbeen (knie) en dit hinderde haar wat (het wondje was nogthans dicht, niet dik en had ook niet warm)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:41

Kan ik me voorstellen het waait echt superhard vandaag!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:03

Narita schreef:

aan de longe blijven rijden?
en flink actief doorrijden als ze wil bokken.
doe haar voor het rijden dan aan de longe?
beetje energie eruit

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:41

Ik meld me ook aan! Ik ben ook een angstige ruiter. Ik heb het altijd gehad, het wordt nu misschien iets minder maar nog niet zo goed dat ik zonder zorgen op elk paard stap. Ik heb al 5 jaar een haflinger en ben er nog nooit afgevallen, zelfs niet met beleren, maar toch rij ik té voorzichtig omdat ik soms bang ben dat ze schrikt. Dat doet ze ook wel zo af en toe, maar ik moet leren dat ik dan niet meteen voorover ga zitten en alleen maar stap en een beetje draaf :) Een paard kan schrikken, dat kun je ze moeilijk afleren.
Op mijn haflinger kan ik het nog wel handelen, maar ik heb ook een 3jarige kwpn er staan die straks beleerd wordt en ik ben nu al bang dat ik voor dat paard te angstig ben aangelegd ;( Ik wil er dus graag van af! Tijdens de les heb ik er geen last van, want dan ben ik teveel bezig om me zorgen te maken.

Misschien ook een tip voor jou Narita, les nemen? Behalve dat je er van leert helpt het je ook je niet zo op je angsten te focussen maar op het rijden zelf. Ook ff 5 min longeren helpt natuurlijk:)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:12

Ik heb vandaag weer ergens anders gereden ipv thuis. Paard was superbraaf en rustig, en moet zeggen dat scheelt echt. Het is wel waar; hoe vaker je zulke dingen doet, hoe makkelijker het gaat. Dit was weer een goede ervaring en weer een proefje gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:53

Mooi dat het goed gegaan is Diana! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:07

Ik heb gisteren trouwens weer gereden, in andere groep voelde me wel angstig maar zat ook op vertrouwde pony dus alles is gewoon goed gegaan :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:39

bij angst toch altijd doorzetten. Je ziet het zelf. Natuurlijk komt de angst weer naar boven bij iets nieuws, maar ook dit overwin je uiteindelijk

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:29

Vandaag weer stiekem best trots op mezelf.
Ik rij nu tegenwoordig vast op de haf van de staleigenaresse.
T is een leuk beestje,maar nu komt het:ze is nogal schrikachtig en moet nog het een en het ander leren. Daar was ik al wel van op de hoogte,maar vond het wel een uitdaging.
Vandaag voor de derde keer erop. Voor het eerst samen in de buitenbak. Ging allemaal goed totdat de vriend van de eigenaresse ineens de tractor (die vlak naast de buitenbak stond) aanzette. Hij had niet gezien door de bosjes dat ik aan het rijden was.pfeerd aan de kletter maar ik bleef wonder boven wonder heel rustig en maakte haar weer kalm en liep rustig langs de brommende tractor.ging na een tijdje goed. ik ben daarna zonder angst gewoon doorgegaan en toen begon er een heel leuk op lege flessen te stampen...weer aan de kletter. Daarna zijn we toch maar naar de binnenbak verhuisd en heb daar lekker,nog steeds wonderlijk,zonder angst doorgereden.
Was wel een hele leerzame les.hihi

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:36

super goed gedaan

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:39

Hihi dankje.
Heel raar,beestje schrikt vaak maar toch voelt het vertrouwd op haar rug.