ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:58

super dat je de vinger er al in kan doen! Komt binnenkort helemaal goed dan :D
en mooi dat ze zo braaf was met het zadel joh!!
en inderdaad aan blijven raken met de achterbenen. dus dan blijf je eerst bij de hak..en steeds verder naar beneden... wel oppassen als ze zo dreigt natuurlijk.
en, als je haar voet hebt, pas naar achterhalen om uit te krabben/te vijlen wanneer ze (wat) ontspant.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:16

Wat fijn dat het zadel zo goed ging! Daan is ook best krampig met haar achterbenen, maar buiten de stal doet ze dit veel beter. Dit kan misschien helpen? (weet niet of je het in de stal doet of niet)

Vandaag weer aan de slag gegaan, wat een ramp. Bitje voor de 3e x in, ik doe haar er bijna een plezier mee :')
Rechtsom longeren gaat erg goed, de commando's zitten er al een beetje in. Linksom is drama. Ze wilt niet uit mijn buurt, en als ik haar zover heb draait ze om en rent rechtsom verder. Dus toen maar zonder touw, rent ze bijna door mij(en zweep) heen. Respect voor de mens is dus overduidelijk (nog) niet genoeg aanwezig..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 04:51

oeps, gek is dat he, ik had toen iemand die Bo eventjes het rondje llinksom aan de hand kon laten zien.
daarna ging het vrij goed eigenlijk. nu is het nog wel zo dat ze niet in stap ontspannen een rondje om me heen loopt, maar direct aandraaft. Maar ik vind het niet zo'n punt, zodra ik erop zit is het toch de bedoeling dat die longeerlijn zo snel mogelijk weg is.

trouwens ook zoiets, ik heb al die paarden beleerd, terwijl ze nog aan de longeerlijn zaten,
maar ik denk dat ik die er liever af heb de eerste keer in de bak. Zijn er mensen die dat ook doen?

't is toch maar een soort schijnveiligheid heb ik het idee, en voordat ik echt in de bak erop ga zitten heb ik natuurlijk al wat gehangen, en zijn we het terrein al wat over gewandeld in stap, aan de hand.

gelukkig heb ik er wel een heel vertrouwd gevoel bij, want ze s helemaal niet rillerig op het zadel en haar deken enzo. ik deed op staal ook nog ff de beugel omlaag, en dat deed ik helemaaal niet zo voorzichtig := en daar gaf ze dan weer helemaal niets om.
en het zadel wat aantrekken etc. geen probleem.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:56

Bij Daantje waren ze al eerder begonnen met longeren, en toen heeft ze aangeleerd om om te draaien en de andere kant op te rennen.. hopelijk gaat dat snel uit het systeem en kunnen we lekker verder oefenen en spelen.

Zadelmak maken etc. gaat toch allemaal langer duren, Daantje heeft besloten nog zeker 5 cm erbij te groeien :') Ze is ontzettend overbouwd en nog zo jong in haar koppie, dus mocht het nodig zijn dan wordt het pas echt inrijden als ze 5 is.

Er zullen trouwens vast wel mensen zijn die ze de 1e x al van de longeerlijn halen, moonprayer. Dat is natuurlijk gewoon je eigen keuze! Ik zou denk ik de 1e x wel de longeerlijn eraan laten zitten, ivm stuur en rem.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:43

Moonprayer: Ik heb meteen zonder longeerlijn erop gezeten. Wel iemand in het midden, de zogenaamde longeur incl. longeerzweep. Als er iets gebeurt kan de longeur ook niet veel doen, en ik was alleen maar bang voor het touw. Daarbij voelde het voor mij na het hangen al zo vertrouwd dat ik wel zonder durfde! (charlie is trouwens ook gewend aan longeren zonder lijn...)

Hier helaas nog meer probleempjes en pech.. Pff! heb het nu wel gehad! eerst Charlie zijn gezondheid en nu die van mij. Maar goed ook dat gaat weer steeds beter en hoop vanaf volgende week weer flink aan het werk te kunnen gaan met 'm. Charlie is wel wat druk van het vele binnen staan (lees van 09.00-16.00 in de wei) Zo druk dat ie afgelopen zaterdag zo vrolijk was! Ik riep 'm en hij kwam heel enthousiast aanrennen vanaf de andere kant van de wei en toen.... Vloog meneer zo over de kop en heeft een flinke schuiver gemaakt! hij stond daarna gelukkig meteen weer op en het leek alsof hij om zich heen keek, zo van: Niemand heeft het gezien toch?! Toevallig kwam de osteo gister op stal, die heeft 'm nagekeken en hij was losser dan tevoren! Wie had dat verwacht.. Gelukig heeft ie dus niks over gehouden aan zijn buikschuiver!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:51

vandaag in deze storm toch ff een zadeltje opgegooid en mijn dametje in de bak gelaten.]

en gebaald dat ik geen fotocamera mee had...
wat liep ze WauW <3 :j _/-\o_
haha. het plastic om de hooibalen flapperde wild natuurlijk.
ze liep heeel super mee aan het touwtje naar de bak, hoewel ze in passage draafde bleef het touwtje los hangen.

heb ook nog weer geprobeerd met het bitje, in mijn hand, en een appeltje. ging al zonder stress, gaat dus ook helemaal goedkomen :)

wat een superbok haha

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:55

Ha klinkt goed zeg! Fijn dat de stress voor het bit nu duidelijk weg begint te gaan!

De mijne gaat ook erg goed. Al een paar keer zonder longeren opgestapt wat erg goed gaat. Ze gedraagt zich voorbeeldig. Links aanspringen in galop begint ze ondertussen ook te kennen en correct op mijn hulp te reageren. Rechts vindt ze nog moeilijk maar dat begint ook wel te beteren. Ze begint ook beter rechtuit in balans te lopen, vlot naar voor ook. Wijken voor beendruk begint een beetje door te dringen (ik wijk nog niet ofzo, eerder druk om haar dus op een lijn te houden of om ervoor te zorgen dat ze niet naar binnen/buiten valt). Ik ben zeker blij met haar vorderingen. In februari misschien starten met halve uurtjes les en op verplaatsing gaan rijden.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:28

die kleine vent van mij heeft al een grote kop.
hij heeft maatje extra full van hooftstel.
en maatje 13.5 van bit.

alleen hoe leren jullie je paard wennen aan het bit en uitijndelijk longeren aan het bit.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 04:40

ik longeer mijn eigen paard niet aan het bit. Mijn vorige paard had een zachte hand nodig, omdat zijn mond snel rood en geïrriteerd was en na het longeren was het altijd het ergst, dus ik heb daardoor ondervonden dat er dan toch erg veel druk op zo'n paardenmond komt, door de longeerlijn, ookal hoef je er nooit aan te trekken. Sommige paarden geven hier niks om, maar ik vind het niet een fijn idee.

wennen aan het bit, tja gaat vanzelf neem ik aan? zodra je op het bit gaat rijden, gewoon meteen wel netjes een lichte druk aannemen, zodat de teugels niet los vast komen, daar kan een paard van schrikken, omdat hij in zijn ervaring een klap in de mond krijgt als de teugels ineens in gebruik zijn :P

wat ik ga doen is eerst met 2 teugels rijden, zoals met stang en trens, teugels aan het halster als "noodstop" en teugels aan het bit, gewoon met nette druk. lijkt mij de eerlijkste manier om het paard eraan te laten wennen. Zowiezo denk ik dat dit de gepaste manier is voor mijn paardje, omdat ze super braaf en koel in het hoofd is, maar als er een knopje omgaat heb je het gedaan, en is ze echt van dr stuk. voordat je dan weer haar vertrouwen terug hebt ben je weer 2 stappen terug. Dat voorkom ik liever

inderdaad een groot hoofd dan haha. 13,5 bit :P
Bo heeft denk ik een pony bekkie, gelukkig had mijn vorige dat ook, hoef niks nieuws in huis te halen

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:49

Ik heb eerst een paar keer hoofdstel met bit ingedaan en dan halster erover en zo wat gaan wandelen. Na een tijdje ook zo longeren, dus eerst nog op het halster. Daarna heb ik wel gelongeerd op het bit eens ze heel goed aan mijn hulpen stond op de longe zodat ik er zeker niet aan moest trekken. Ging eigenlijk prima. Ik heb zo'n appelbitje gebruikt (en gebruik het nog steeds). Na een tijdje ook eens een elastiek geprobeerd om te zien hoe ze daarmee omging en daarna erop. Elastiek heb ik maar een paar keer gebruikt omdat ze uit zichzelf gemakkelijk te rond wordt. Dus liever nog even dat hoofd in de lucht :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:25

Deamen hapte al bijna direct naar het bit en nog steeds. Vond ik ook wel apart. Het ging bij ons dus eigenlijk ook vanzelf. Heb eerst ook gelongeerd met halster en nu ook met bit.
En wandelen ook buiten met bit. Hij is soms nog wel fris en dan is het toch prettiger met bitje. Ik heb een k&k ultra bit. Ook 13.5cm., Volgens mij is dat wel een normale paardenmaat hoor.
Wel een dik bit, 21mm, ben nog aan het dubben of ik niet een iets dunnere moet doen, het is best dik. Maar hij doet het er goed op dus waarom dan veranderen...

Verder ligt het bij ons dus bijna helemaal stil. Eerst had hij zich weer verstapt en liep hij niet helemaal zuiver. En toen was het kerst en oud en nieuw en nu is de bak is zooo nat. Zou hem misschien mee kunnen nemen naar de bak maar ben nou al steeds heen en weer aan het rijden met de andere twee paarden :n Onze bak kan best veel hebben maar dit :( .

Dus ik denk dat we maar een winterstop inlassen en dan als het over een paar weken beter weer is hem weer oppakken. Ben wel jaloers op diegenen die een binnenbak tot beschikking hebben hoor!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:48

hier nog eentje, wil zo graag verder trainen maar onze bak.. ;( en het weer.. |( !! (mooi-weer-ruiter :o ) dan mis ik ook wel echt een binnenbak! ik zit te dubben om volgend jaar winter toch op zoek te gaan naar een binnenbak, kan ik teminste goed blijven doorrijden, al ligt er een halve meter sneeuw! :+ Ik wil namelijk toch graag met hem is een wedstrijdje gaan starten ergens in september/oktober. dus in de winter moet er dan ook getraind worden.

longeren heb ik ook aant halster gedaan. wel met hoofdstel in, teugels eraf gehaald en halster eroverheen. zo was het in mijn idee het ''vriendelijkst'' om ze aan een bit te laten wennen. :D

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:29

Vandaag is Bolero gereden door een ruiter die jonge paarden rijdt bij mijn instructrice. Het ging heel erg goed, al vond ik het vreselijk moeilijk om te zien dat er iemand anders op haar reed, heel gek. Ik vind het heel moeilijk dat uit handen te geven, maar ja, ik durf dit zelf niet, dus dan maar loslaten. Zaterdag komt hij weer, morgen ga ik haar wel longeren want ze zal wel spierpijn hebben.

Longeren doe ik alleen aan het bit als ik het met dubbele lijnen doe. Anders aan het halster of met kaptoom. Bolero heeft geen moeite met het aannemen van het bit, ze pakt het eigenlijk vanzelf.

Onze bak is gelukkig nog steeds goed te doen, we hebben een eb en vloedbodem. Ik zou wel binnen kunnen rijden bij de rijvereniging naast ons maar ik rij nog steeds buiten, ik vind buiten gewoon fijner.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:23

Ik ben inderdaad heel blij dat ik een binnenbak ter beschikking heb. 1 van de redenen waarom ik haar deze winter wel in pension heb gezet. Dan kon ik toch wat doorwerken aangezien ik dat zadelmak toch echt goed bevestigd wil na de winter.

Super melrovers dat je nog steeds buiten kan rijden! Ik rij ook liefst buiten, maar het moet mogelijk zijn natuurlijk.

Gisteren heb ik weer gereden, direct opstappen is al geen probleem meer. Het longeren ga ik dus altijd weglaten, behalve als ze eens een tijdje vakantie heeft gehad :)
En ze begint ook al echt aan te springen in galop. Grappig maar dat had ze heel erg snel door. Het lijkt voor haar makkelijker om aan te springen dan erin te vallen. Ook aan de longe sprong ze vaak al aan. Goed voor mij uiteraard :D

YttelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:34

Ook ik ben sinds kort begonnen met het inrijden van m'n nieuwe paard. Het is een zesjarige KWPN merrie van Franco X Faust.

Voorheen heeft ze een lui leven als fokmerrie gehad en daardoor is ze dus ook niet ingereden. De oude eigenaren hebben wel een begin gemaakt met het longeren en van daaruit heb ik het verder opgepakt.

We zijn begonnen met het longeren met hoofdstel en bitje in en daarover het halster. Dit pakte ze allemaal zeer braaf op. Doordat ze zo braaf was en de beginselen al kenden, hebben we haar vrij snel het zadel op gedaan. Ze was hier wat rillerig bij maar, verder zeer braaf. Wel de eerste paar rondjes even raar gelopen doordat, er toch iets geks op haar rug zat.

Nadat ze goed aan het zadel was gewend zijn we begonnen met het hangen. Ook hierbij was ze weer zeer braaf! Wel wat spannend maar, na een paar stappen ontspande ze goed.

Na een aantal keer hangen besloten we dat het tijd werd dat we er op gingen stappen. Dit vindt ze dus minder! Eerst een poging tot hangen gedaan maar, dit stond ze ineens niet meer toe. Wegspringen en of lopen.

Nu zitten we dus vast op dit punt. Het opstappen lukt gewoon niet. Als ik m'n been omhoog doe dan loopt ze al weg. Krijg ik m'n voet toch in de beugel dan, springt ze weg. Hierbij kijkt ze wel uit dat ze niet op je springt! Het is totaal geen gemeen paard maar, wel een stresskip en rillerig. Zou het wegspringen gewoon uit angst komen of speelt ze een spelletje met ons?

Iemand hier ervaring mee?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:41

Mijn merrie was eerst ook bang toen ik wou 'hangen', omhoog gaan en verschieten elke keer. Staleigenaar die is er gewoon opgestapt en klaar was het. Ze heeft er niets meer op gedaan. Je moet wel opletten hoe je opstapt, dat je niet met je voet in haar buik prikt. Die kleine dingen zijn vaak erg belangrijk. En zelf even 'durven' natuurlijk. Misschien dat ze het al voelt aankomen dat jij zelf ook wat onzeker bent? Dat was bij mij wel belangrijk, staleigenaar had geen schrik en stapte er zo op, ik was al een beetje onzeker toen ik wou hangen. Ze voelen dat wel snel. En dan in het begin de eerste week niet anders gedaan dan op- en afstappen. Nu staat ze heel mooi stil om op te stappen, ik stap op via een stoeltje en ik heb geen hulp nodig :) Ze blijft beter staan dan mijn 13-jarig PSG paard :=

Langs de andere kant is het wel raar dat je nu ook niet meer kan hangen terwijl dat daarvoor wel zonder problemen ging? Is ze ergens gevoelig in haar rug? Beginnende drukplek van een deken misschien? (ik zeg maar wat hoor, kan goed zijn dat ze totaal geen deken op heeft) Even goed inspecteren of je overal aan haar rug kan komen en met je vingers eens druk zetten langs beide kanten van de ruggengraat en dan van de schoft tot helemaal achteraan gaan en kijken of ze ergens op reageert?
Haar overal 'betasten', aan haar buik komen, daar wrijfen en zachtjes kloppen, vooral de plaatsen waar je benen kunnen komen zodat ze daar iets minder gevoelig op wordt? Mijn merrie was eerst ook bang van het been en reageerde daar ook soms fel op.

YttelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:06

Zelf dacht ik ook dat ze missc gevoelig (spierpijn) in haar rug was. Daarom heb ik haar een weekje lekker laten staan. Wel lekker los geweest en gelongeerd. (zonder zadel) Het drukken op haar rug heb ik ook gedaan een hier reageert ze niet op. Betasten van benen, buik, oksel etc. kan ik ook gewoon doen.

Het is idd raar dat we nu niet meer kunnen hangen of erop kunnen zitten. Missc dat er toch een stukje onzeker bij mij vandaan komt. Daarom heb ik besloten om er de eerste paar keer iemand anders op te laten. Het is niet dat ik zelf niet durf/bang ben maar, missc is dit onderbewust wel zo. Ik wil haar niet verpesten dus, dit lijkt me een verstandige keuze.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 04:55

lijkt mij inderdaad ook een verstandige keuze, als je even twijfelt bij het opstappen hebben sommige dat direct door. en wat ik veel zie, wat werkt is dan opstappen in stap...

ik had bo vandaag even uitgebreid gepoetst en geknipt, ze staat er dus helemaal netjes getoiletteerd bij :D
we konden niet naar buiten, maar dus wel even het zadeltje op gedaan, en ik ging ook proberen te hangen, maar deed alleen 10 cm ophijsen en er weer af, ging goed tot ik eraf ging.. toen deed ze even goed gek, echt helemaal bol met haar rug, en ze wou haast gaan zitten... na een minuutje deed ze briesen en kauwen en ontspande ze weer, toen was het goed. ik kon daarna ook gewoon probleemloos aan het zadel zitten. gek paard := volgende keer gewoon weer. tot ze het normaal vind, dan weer een stapje verder

gekke blijft wel dat ik haar voeten helemaal kan poetsen en aanraken, en dan even later kan dat niet meer, óf als er iemand anders bij de stal staat kan het niet meer en als ik alleen ben wel. (bedacht iemand op stal die er even bij was komen staan, toen het dus ineens niet meer kon.) ja, het kán wel, maar ze tilt hem eerst 3x spastisch op, en dan pas kan ik er heel voorzichtig gewoon aanzitten.

Maar nog steeds geen dingen waarvan ik denk dat het niet goed gaat komen, t is een aparte, maar haar baasje ook :=

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:17

Hallo, ook ik wil mij hier graag melden :D
Ik heb een bijna 5 jarige haflingerruin Axel welke nu net 3 weken onder het zadel is. Ik heb hem laten beleren en hij komt als het goed is morgen weer thuis zodat ik het verder zelf weer kan oppakken. Ik had Axel zelf al het één en ander geleerd. Zadel en hoofdstel en het hangen. Ik durfde helaas de stap zelf niet te maken om voor het eerst op te stijgen. Daarom het door iemand laten doen die goed ervaren en niet bang is. Hij doet het super! Zijn van de week voor het eerst met hem ook een buitenritje wezen maken. En wat was ik trots op mijn kanjer! Hij liep zelfs voorop en gedroeg zich echt super. Heb er ook veel zin in dat hij weer thuis komt. Natuurlijk wel heel spannend om hem zelf nu te gaan rijden, maar ik heb er alle vertrouwen in. Hij moet nog super veel leren maar ik geef hem de tijd.

YttelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:49

@tamara45 ik zie dat je in weerdinge woont.. Zelf woon ik in Ter Apel dus, dat is aardig dicht bij elkaar. Waar heb jij je paardje heen gebracht, als ik vragen mag?

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:19

ik stuur je wel even een pb

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:33

Welkom Tamara! Die eerste keer opstijgen is altijd wel spannend. Ik durfde dat ook niet zo maar. Gelukkig hulp gehad dus van mijn staleigenaar!
Leuk zeg dat het op buitenrit ook al goed gaat! Binnenkort kan je lekker zelf ermee aan de slag!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:40

welkom Tamara!

Eerste x opstijgen vond ik ook heel spannend. Maar omdat hij geen kik gaf met hangen heb ik het aangedurfd en ben zo steeds een stapje verder gegaan.

En wat eerder geschreven werd over het hangen. Ik vond dat zelf met name ook zeer onprettig, kan me voorstellen dat het voor het paard ook niet fijn is. Verder heb ik geen tips aangezien Deamen er niet op reageerde.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:37

Welkom Tamara, spannend morgen! Heb je op de africhtingsstal ook al gereden op hem?

Vandaag heeft mijn dochter Bolero gereden, het ging echt zo goed, ik ben zo trots op mijn meisjes :-). De galop was eigenlijk niet de bedoeling, maar ze heeft ook gegaloppeerd, en ook dat ging super. Ze heeft al veel balans, ze deed het alsof ze het dagelijks doet. Een paar keer ging ze trutten omdat ze ergens niet langs durfde maar ze was uiteindelijk makkelijk te overtuigen. Er zijn ook wat foto's van, die is mijn man nu aan het bewerken, straks zal ik wat foto's plaatsen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:05

Afbeelding