Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Axel_Valerie schreef:Ik heb het over de beginperiode.. Begin jaren 90 dus.. Ik weet dat hij toen vrij hard was voor zijn paarden en later tot inkeer is gekomen toen hij met andere methodes bezig is gegaan..
Wel leuk dat wist ik namelijk dan weer niet!
En nee 2 jaar geleden was ik geen 5 jaar oudhaha!
mo_van_dijk schreef:Marcel, dan ben ik zelf nog niet zo ontspannenIk probeer het wel, maar zit zelf minder relaxed!
MarcelDufour schreef:Ik rij ook niet met de slof, gebruik hem alleen maar om een paard zijn hals te leren strekken. Tot ie helemaal met zn neus over de grond loopt. Als ze eenmaal weten dat ze dat mogen, dan heb je de slof niet meer nodig want ze doen het echt graag, dus zullen ze er zelf wel om gaan vragen.
Appieee schreef:Misschien is de vraag al gesteld, maar dan moet ik 70 pagina's eerst doorlezen dus hopelijk roep ik hiermee geen ergenissen op!
Ik zit met een dilemma. Ik rijd een 5-jarige Nassau en met springen gaat het momenteel heel goed. We springen in de klasse B en dressuur starten we binnenkort L2.
Alleen.. Nu kan mijn paard geen wissels springen, in principe is dat natuurlijk geen probleem in de klasse B, maar als hij in de verkeerde galop land moet ik kiezen om hem OF door te galloperen in de verkeerde galop wat mijn stijlpunten niet echt goed zal doen, of terug nemen en opnieuw aanspringen wat ik eerder altijd deed, maar daardoor verlies ik steeds mijn grondtempo.
Nu had ik gisteravond les van Robbert Ehrens en die zei dat ik hem de wissels gewoon aan moest leren en probeerde ook even wat met me uit en zei dat hij zeker wist dat mijn paard het heel makkelijk op zou pakken. Alleen.. Nu zegt mijn dressuurinstructrice dat ik gek ben als ik hem de wissels aan ga leren met oog op de contragalop in het M dressuur straks. Heb jij advies wat het slimste is om te doen nu?
Appieee schreef:Misschien is de vraag al gesteld, maar dan moet ik 70 pagina's eerst doorlezen dus hopelijk roep ik hiermee geen ergenissen op!
Ik zit met een dilemma. Ik rijd een 5-jarige Nassau en met springen gaat het momenteel heel goed. We springen in de klasse B en dressuur starten we binnenkort L2.
Alleen.. Nu kan mijn paard geen wissels springen, in principe is dat natuurlijk geen probleem in de klasse B, maar als hij in de verkeerde galop land moet ik kiezen om hem OF door te galloperen in de verkeerde galop wat mijn stijlpunten niet echt goed zal doen, of terug nemen en opnieuw aanspringen wat ik eerder altijd deed, maar daardoor verlies ik steeds mijn grondtempo.
Nu had ik gisteravond les van Robbert Ehrens en die zei dat ik hem de wissels gewoon aan moest leren en probeerde ook even wat met me uit en zei dat hij zeker wist dat mijn paard het heel makkelijk op zou pakken. Alleen.. Nu zegt mijn dressuurinstructrice dat ik gek ben als ik hem de wissels aan ga leren met oog op de contragalop in het M dressuur straks. Heb jij advies wat het slimste is om te doen nu?
Axel_Valerie schreef:Ik heb nu ook even een vraag (bedenk ik mij net)
Ik heb een tijdje geleden (voor mijn auto-ongelukje) "voor gesprongen" met het paard van Joolien. Dat was voor de Oruncursus. Het paard van jolien ziet echter geen enkele uitdaging in relatief lage hindernissen zeker niet als het enkeltjes zijn. Hij doet dan gewoon ook niks, weigeren of er doorheen rennen. Ik heb van te voren gevraagd of ik hem misschien eerst iets voorzichtiger mocht maken door hem even over een aantal hoge kruisjes heen te laten springen. Daar waren zij het niet mee eens hij moest zijn techniek ook op lagere hindernissen kunnen toepassen zonder problemen.. Kun jij mij misschien vertellen hoe je dat dan anders kunt oplossen? Want mij is altijd verteld dat je dan het beste gewoon even wat hoge kruisjes neer kunt zetten..
Wat gaaf dat jij dat hebt meegemaakt.. Ik ben jaloers Marcel.. (misschien klopt de tijdlijn niet helemaal in de dingen die ik gelezen heb)
besita schreef:MarcelDufour schreef:Ik rij ook niet met de slof, gebruik hem alleen maar om een paard zijn hals te leren strekken. Tot ie helemaal met zn neus over de grond loopt. Als ze eenmaal weten dat ze dat mogen, dan heb je de slof niet meer nodig want ze doen het echt graag, dus zullen ze er zelf wel om gaan vragen.
dat vind ik voor mezelf ook een heel prettige manier van rijden en loswerken ..ik leer ze eigenlijk heel vroeg al om zo met het neusje over de grond te lopen ..
WowAmigo schreef:@Marcel: je uitleg van je losrijden spreekt mij als "dressuurruiter"(kuch) enorm aan en ben met je eens dat men de paarden vaker los zou moeten durven laten.
Veel mensen zijn te bang om niet aan het "plaatje" te voldoen en durven helemaal niet los te laten (edit: lees: voorwaarts/neerwaarts te rijden).
Appieee schreef:Kiezen is niet echt een optie denk ik. Springen vind ik leuker en ik zou zelf ook liever in het M springen terecht komen dan in het M2 dressuur, maar ik weet wel dat het met dit paard beide haalbaar is en ik vind het zonde om het eén als het ware "aan de kant te zetten" want beide disciplines verlopen op dit moment heel goed.
Maar wat ik me dan ook afvraag, stel ik zou mijn paard de wissels leren met het springen, in het begin zal ik ze veel meer moeten rijden de wissels, misschien als hij het eenmaal door heeft dat hij ze dus vanzelf gaat doen en het lijkt me dat je dat er nog moeilijk uit krijgt. Dan is het dus, als ik jou goed begrijp, het slimste om onder het aanleren van de wissels ook af en toe stukjes contragalop mee te pakken zodat hij aanleert dat hij alleen wisselt als ik dat zeg en niet als automatisme?
Mindfields schreef:Inderdaad, je bent nog lang geen M dressuur en tegend e tijd dat je het wel bent hoop ik toch dat je zoveel controle over je paard hebt dat je hem alleen als jij het wilt om kunt laten springen. Ik zou dus niet aarzelen hoor, gewoon aanleren en lekker blijven dressuren en springen.
Mindfields schreef:Appieee schreef:Kiezen is niet echt een optie denk ik. Springen vind ik leuker en ik zou zelf ook liever in het M springen terecht komen dan in het M2 dressuur, maar ik weet wel dat het met dit paard beide haalbaar is en ik vind het zonde om het eén als het ware "aan de kant te zetten" want beide disciplines verlopen op dit moment heel goed.
Maar wat ik me dan ook afvraag, stel ik zou mijn paard de wissels leren met het springen, in het begin zal ik ze veel meer moeten rijden de wissels, misschien als hij het eenmaal door heeft dat hij ze dus vanzelf gaat doen en het lijkt me dat je dat er nog moeilijk uit krijgt. Dan is het dus, als ik jou goed begrijp, het slimste om onder het aanleren van de wissels ook af en toe stukjes contragalop mee te pakken zodat hij aanleert dat hij alleen wisselt als ik dat zeg en niet als automatisme?
Ik zou sowieso veel contragalop rijden omdat dat supergoed is om te doen mbt het ontwikkelen van draagkracht in het achterbeen en lossigheid in de rug. Als je paard goed aan je hulpen staat hoef je niet bang te zijn dat hij zelf om zal springen. In het proces van het aanlerenvan de wissels hoort dat er wel tijdelijk even bij omdat het paard dan nog niet bevestigt is maar vress niet, dat herstelt zich zodra het paard de oefening helemaal begrijpt.
Sorry dat ik me er mee bemoei Marcel maar heb dit proces ook al vaak doorlopen met diverse paarden en nog nooit een probleem gehad met contragalop of zelf wisselen dus ik dacht wellicht heeft ze ook wel iets aan mijn antwoord.
Appieee schreef:Kiezen is niet echt een optie denk ik. Springen vind ik leuker en ik zou zelf ook liever in het M springen terecht komen dan in het M2 dressuur, maar ik weet wel dat het met dit paard beide haalbaar is en ik vind het zonde om het eén als het ware "aan de kant te zetten" want beide disciplines verlopen op dit moment heel goed.
MarcelDufour schreef:besita schreef:dat vind ik voor mezelf ook een heel prettige manier van rijden en loswerken ..ik leer ze eigenlijk heel vroeg al om zo met het neusje over de grond te lopen ..
Maar jij kent dit ook heel goed van bij Eric. Eric en ik hebben dat bij dezelfde instructeur geleerd...Andre Heijligers uit Asten.
Geweldig hoe fijn ontspannen paarden je daar van krijgt, he?
besita schreef:In de tijd dat de merrie bij Eric was heb ik ook veel Pietje gezien natuurlijk en ben iemand die altijd in de paddock of de stallen te vinden is ( Niet de VIP)en met de ogen steelt ..en vooral Piet deed het en toen ben ik dat thuis gaan na-apen ..en stond versteld hoe snel de paarden het door hebben en er zo fijn en ontspannen van gaan lopen ..ik kan op zo'n momenten echt met een dikke smile op het gezicht zitten ( want ik rij enkel nog de hele jonge en dan enkel dressuurmatig )
MarcelDufour schreef:Zo is het, en als ie niet luistert, ros je hem gewoon in elkaar![]()
Nee hoor....grapje.