[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:12

Vw nw is een manier waarop je je paard rijdt. Dus een paard los kan dat niet... Ik zal eens kijken voor een foto van de houding Ja

Afbeelding
Dit is wel een voorbeeld, alleen moet het dan rijdend.

Omdat er hier niemand opzit, zie je dat de pony gaat stuwen ipv dragen, dat willen we eigenlijk niet zien. Als er een ruiter opzat, zou die de achterhand tot dragen kunnen brengen dmv zit en benen. Als dat het geval is, wordt de rug ook losgelaten (hier niet helemaal, het paardje houdt de onderrug wat vast) en werkt de houding gymnastiserend.
Het paardje zal het ongetijfeld prettig vinden om zo te lopen, maar juist met een ruiter kan dat 'laatste stukje' ook losgelaten worden.... dát is de meerwaarde van een ruiter imo.

@ Narya: longeren kan voor de mens idd aardig vermoeiend zijn... Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:23

en aan de longe kan het wel, dan zit je er ook niet op. en daar is geen hulpteugel voor nodig maar (ja daar komt hij weer) werk aan de hand kan daar wel nuttig voor zijn. Je paard kan er beter voorwaarts neerwaarts van worden doordat je eerst de achterhand activeert en het paard los maakt in zijn lijf, ik heb geen zin om het verder te verdedigen alleen bij mij helpt het en dat is waar het om gaat toch? En ik sta gewoon liever naast de dieren ipv dat ik erop zit.

Maar goed mijn laatste vraag, hebben jullie het wel eens toegepast? Ik weet namelijk van mezelf dat ik het onder zadel niet goed kan maar ook dat gaat nu beter nu ik aan de hand zie en voel wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:33

Goed, dat is dan een verschil van mening. Ik mag graag longeren ja, vind dat erg leuk. Ik kan me ook erg vermaken met grondwerk, maar... het echte loswerken kan ik alleen goed onder het zadel. Daarnaast is het voor mijn gevoel altijd een beetje spelen Bloos
Het is imo ook de combinatie: krachttraining wat je doet dmv van overgangen, waarmee je de kracht in de achterhand bedoelt te trainen. In het begin veel stap/draf, later kun je de overgangen moeilijker en zwaarder maken.

Ook dat is iets waar ik mijn benen bij nodig heb, om te voorkomen dat het paard in de volgende gang "valt". Dat is iets wat aan de longe vrij gemakkelijk gebeurt.
Ook qua buiging: ik wil voelen of de rug ook buigt, ik wil het zien, maar vooral voelen. Een actief ondertredend achterbeen kan ik zien, maar ernaast haal ik het er niet uit zoals onder het zadel... mijn beleving.... het gevoel is iets wat voor mij enorm belangrijk is.

Dat jij er liever naast staat is je eigen keuze, dat is ook prima. Dat hoef je verder niet te verdedigen Lachen
Toch geloof ik dat grondwerk een paard kan voorbereiden op het rijden, maar het kan imo geen vervanging zijn... je hebt op de grond simpelweg niet het gevoel en de mogelijkheden die je hebt als je erop zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:57

Ik heb ook niet gezegt dat het een vervanging is maar wel gebruikt kan worden als warming up of aanleren van nieuwe oefeningen. Het probleem van voelen ken ik, ik heb daarom ook veel moeite om met zadel te rijden dan voel ik namelijk helemaal niets meer dus ach wie weet leer ik ooit nog eens goed rijden maar ik wil toch verder met a/b pony's en dan wordt erop wel wat lastig Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:13

lailapri schreef:
Maar goed mijn laatste vraag, hebben jullie het wel eens toegepast? Ik weet namelijk van mezelf dat ik het onder zadel niet goed kan maar ook dat gaat nu beter nu ik aan de hand zie en voel wat er gebeurt.

Nee, ik heb het niet zo toegepast.
Heel simpel waarom niet -> Imo kan het paard veel makkelijker onder het gevraagde uit komen en dát wil ik niet aanleren. Paard zal imo niet sneller het gevraagde leren, maar juist langzamer. Fouten leer je moeilijker af, dan dat je wat nieuws aan leert.

Van het zien kun je idd een hoop leren Ja en daarom kijk ik graag naar andere ruiters. Ook van hun fouten kan ik goed leren Ja.

Jij hoeft je niet te verdedigen hoor.Als het voor jouw werkt? Het is gewoon een discussie waar jij en ik van kan leren. Ik had het namelijk niet eerder "gezien". Voor mij iig geen nieuwe methode om te proberen, maar wie weet dat de volgende x wel wat langs komt wat ik kan gebruiken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:22

Narya schreef:
Jouw paard is wel heel erg actief bezig. Moet ik me dat voorstellen bij een actief achterbeen? Mij is verteld dat de ruimte tussen de stappen voor en achter even groot moet zijn, dat je dan een actief achterbeen hebt. Jouw paard lijkt dat toch wel aardig voor elkaar te hebben, of niet?

Was dat tegen mij? Bloos

tis idd waar dat de ruimtes even groot moeten zijn. Ja
Dan is het achterbeen voldoende onder de massa en kan hij beter dragen.

en idd , logeren is meer dan in het midden staan terwijl je paard om je heen rent Clown
Voor dressuur = óp de loodlijn of nét voor de loodlijn gevraagd.
Voor training zie je ook wel achter de loodlijn, maar daar kun je veel fouten mee maken, dus zou ik dat niet gelijk aanraden. ( fouten o.a: valse knik en achter de teugel)
succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:46

Yamcha schreef:
Vw nw is een manier waarop je je paard rijdt. Dus een paard los kan dat niet... Ik zal eens kijken voor een foto van de houding Ja

Dit is wel een voorbeeld, alleen moet het dan rijdend.

Omdat er hier niemand opzit, zie je dat de pony gaat stuwen ipv dragen, dat willen we eigenlijk niet zien. Als er een ruiter opzat, zou die de achterhand tot dragen kunnen brengen dmv zit en benen. Als dat het geval is, wordt de rug ook losgelaten (hier niet helemaal, het paardje houdt de onderrug wat vast) en werkt de houding gymnastiserend.
Het paardje zal het ongetijfeld prettig vinden om zo te lopen, maar juist met een ruiter kan dat 'laatste stukje' ook losgelaten worden.... dát is de meerwaarde van een ruiter imo.

@ Narya: longeren kan voor de mens idd aardig vermoeiend zijn... Haha!

deze had ik gemist alleen wat jij zegt klopt precies kwa onderrug, maar die kan hij ook niet loslaten, ook niet rijdend gezien het medisch is, zijn bekken staan gedraait en alles eromheen zit vast dus dat moet losgemaakt worden alleen nu komt het geen ostreopaat die ik durf te vragen gezien hij erge losse achterbeentjes heeft, als hij alleen maar denkt dat je wat anders gaat doen dan poetsen of hoeven uitkrabben en al helemaal bij een vreemde gaat hij op je zitten, slaan, etc. Een praam helpt iets maar niet voldoende en maakt hem alleen maar kwaad en dan gaat hij over lijken.
Maar gelukkig heb ik nu iemand aan het werk gezien die wel een goede kans maakt het wel te kunnen oplossen. Maar ik ben nog niet achter haar nummer om contact op te kunnen nemen en haar te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:20

Het zou idd fijn zijn als dat zou worden opgelost Lachen
Want door wat jij beschijft lijkt hij er idd heel erg last van te hebben...

Ik zie slechts een foto, daar kan ik geen medisch probleem uit halen (tenzij het heel duidelijk is).
lailapri schreef:

Over je vraag: nee, op die manier pas ik het niet toe. Ik vind longeren en grondwerk heel leuk, maar het is voor mij spel en geen training. Superwoman beschrijft prima waarom en ik ben het geheel met haar eens Lachen
superwoman schreef:
Nee, ik heb het niet zo toegepast.
Heel simpel waarom niet -> Imo kan het paard veel makkelijker onder het gevraagde uit komen en dát wil ik niet aanleren. Paard zal imo niet sneller het gevraagde leren, maar juist langzamer. Fouten leer je moeilijker af, dan dat je wat nieuws aan leert.

Van het zien kun je idd een hoop leren Ja en daarom kijk ik graag naar andere ruiters. Ook van hun fouten kan ik goed leren Ja.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:53

Hey, ik had een 2 vraagjes.
Ik rijd nu iedere week 1 keer op Alex, een manegepaard van 1.80. Hij wil na ongeveer een half uur best lekker nageven, alleen ik heb 2 probleempjes.
Soms het ik het idee dat hij wil gaan hangen, maar als je hem de ruimte geeft om iets lager te gaan lopen is hij zo licht als een veertje en voelt het alsof je niks in je hand hebt. Hoe weet ik of ik hem mischien te kort houd? Het is een groot paard, dus hij heeft ook best een lange nek.
Vraag 2: Voel je het als een paard zijn rug goed gaat gebruiken bij het nageven? Want soms voelt het alsof hij zijn rug een beetje "omhoog doet."

Ik kan het natuurlijk ook aan mijn instructrice vragen, maar het leek me ook interessant om het eens van m'n medebokkers te horen.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:27

superwoman schreef:
Loodlijn is laat maar zeggen een denkbeeldige muur/lijn voor het paard. Wanneer het paard de muur als eerste raakt is z'n neus vóór de loodlijn.
op de loodlijn zal hij recht tegen de muur lopen en achter de ll zal hij als eerstemet z'n voorhoofd de muur raken.

jip en janneke taal = het makkelijkste toch? Bloos

Bedankt!
Ik zat er al een tijdje naar te zoeken, nu snap ik het eindelijk Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:28

Surface schreef:
Bedankt!
Ik zat er al een tijdje naar te zoeken, nu snap ik het eindelijk Haha!

hihi, graag gedaan!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:32

Miss_Malfoy: Die twee vragen stelde ik mijn instructrice ook eens, want ik snapte er werkelijk niets van op dat moment. Clown

Punt 2: Het is iets wat moeilijk uit te leggen is, maar wat goed te voelen is.
Als mijn paard haar rug op de goede manier gebruikt, dan voel ik onder mij een paard dat fijn loopt, gecontroleerd, dan voel ik dat ze niet uitzwaait of in twee delen loopt. Goh ik weet echt niet hoe ik dit goed moet uitlegen, het is een gevoel.

Ik denk dat je bij punt één dat ook wel voelt.
Als je je teugels te kort hebt, dan heb ik het idee dat je toch wat meer naar voren gaat zitten/hangen, ook wordt het paard tegengehouden van voren; misschien reageerd het paard hierop door langzamer te lopen of te stoppen of hij komt in verzet.
Dit is een theorie als ik er zo simpel over nadenk, maar misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind hoor;)

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:09

ik had in een eigen topic me probleem met aan de teugel rijden gesgrefen(hoe je het ook maar noemt)

maar het rare is als ik alleen rij doet ze het wel sonder probleem komt er iemand anders in de bak kan ik het vergeten ...

en wat wel grappig was een meisje die bij mij op stal rijd zei: als je graag je paard aan de teugel wil ehbben enso kan je makkelijkere een ZZ dresuur paard kopen...

SuperMacho

ik had in een eigen topic me probleem met aan de teugel rijden gesgrefen(hoe je het ook maar noemt)

maar het rare is als ik alleen rij doet ze het wel sonder probleem komt er iemand anders in de bak kan ik het vergeten ...

en wat wel grappig was een meisje die bij mij op stal rijd zei: als je graag je paard aan de teugel wil ehbben enso kan je makkelijkere een ZZ dresuur paard kopen...

SuperMacho

SuperMacho

SuperMacho

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:10

beetje erge dubbel post slome puter dagt druk ff wat vaker srry!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:50

Marchador schreef:
Miss_Malfoy: Die twee vragen stelde ik mijn instructrice ook eens, want ik snapte er werkelijk niets van op dat moment. Clown

Als mijn paard haar rug op de goede manier gebruikt, dan voel ik onder mij een paard dat fijn loopt, gecontroleerd, dan voel ik dat ze niet uitzwaait of in twee delen loopt. Goh ik weet echt niet hoe ik dit goed moet uitlegen, het is een gevoel.

Als je je teugels te kort hebt, dan heb ik het idee dat je toch wat meer naar voren gaat zitten/hangen, ook wordt het paard tegengehouden van voren; misschien reageerd het paard hierop door langzamer te lopen of te stoppen of hij komt in verzet.
Dit is een theorie als ik er zo simpel over nadenk, maar misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind hoor;)

Ok dankje.
Ik zit ook zo in over die teugels, omdat ik bang ben dat hij te diep gaat lopen, ofdat hij me gewoon in de maling neemt en een lekker lange teugel wil. Dat is namelijk wat hij het mooiste van de les vind, uitdraven aan de lange teugel. Nagelbijten / Gniffelen
Neusje keurig langs de loodlijn en op kniehoogte, en als we moeten gaan stappen ook echt niet stoppen he. Clown

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:50

Marchador schreef:

Ok dankje.
Ik zit ook zo in over die teugels, omdat ik bang ben dat hij te diep gaat lopen, ofdat hij me gewoon in de maling neemt en een lekker lange teugel wil. Dat is namelijk wat hij het mooiste van de les vind, uitdraven aan de lange teugel. Nagelbijten / Gniffelen
Neusje keurig langs de loodlijn en op kniehoogte, en als we moeten gaan stappen ook echt niet stoppen he. Clown

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:42

Hallo, Ik wou ook even mijn probleem aangeven! Ik heb namelijk, ik krijg bepaalde paarden wel nagevelijk, maar dan heb ik het probleem dat ik mn hand vast zet, maar ik snap excact wat ze bedoelen en heb het al meeredere malen gevraagd, mischien dat iemand het hier kan uitleggen? Alvast bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:36

simoneghille schreef:
Hallo, Ik wou ook even mijn probleem aangeven! Ik heb namelijk, ik krijg bepaalde paarden wel nagevelijk, maar dan heb ik het probleem dat ik mn hand vast zet, maar ik snap excact wat ze bedoelen en heb het al meeredere malen gevraagd, mischien dat iemand het hier kan uitleggen? Alvast bedankt!

Je krijgt de paarden dus niet nageeflijk, helaas.
Jij gaat niet voldoende met de beweging mee van het paard z'n mond. Je zet je handen op 1 punt, terwijl het paard z'n hoofd beweegt bij elke stap. Laat alsjeblijft los aan de voorkant.
Een paard nageeflijk rijden doe je door je te richten op de achterhand (aan het been rijden)en als je hand gewoon mee gaat met de beweging, zal het paard vanzelf zakken met z'n hoofd.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:50

ja wat moet je dna aan te diep lopen?

en hoe kan het dat manegeponys niet nageven?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:11

niet passende zadels
vaak onjuiste instructies
veelal last van rug of geblokkeerd in lijf en gebit etc etc

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:04

angelax schreef:
en hoe kan het dat manegeponys niet nageven?

Nors opkijken Hoe moet ik het dan noemen als het manegepaard waarom ik rij schuimt, en heel ontspannen met z'n neus langs de loodlijn loopt?

Manegepaarden en pony's kunnen wel degelijk nageven. Natuurlijk zijn er manege's waar weinig om het niveau van de paarden gegeven word, maar zo zijn er ook ruiters met eigen paarden die daar niks om geven. Maar op manege's waar het tuig in orde is, de instructie goed is en daardoor de ruiters ook, geven de paarden wel degelijk na. In principe kan ieder paard nageven, maar je moet hem er wel de kans toe geven.