Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:33

arie53 schreef:
Simpelman schreef:
Geen enkele proef is perfect.

Wat mij in de voorgestelde video's vooral opvalt is het gebrek aan ruggebruik.
De paarden swingen niet door hun lijf.
P T overigens ook niet, alles is stug.

Kun je eens omschrijven wat je met ruggebruik bedoelt?

Volgens prof. Hilary Clayton is dit de juiste positie van het skelet in de passage.

[ Afbeelding ]

Citaat:
Mijn uitleg hier over staat al een aantal malen beschreven in dit topic.
Ik heb geen zin om die weer op te gaan zoeken of opnieuw te schrijven.
Hierbij een duidelijke video over dit onderwerp die overigens meer zegt dan woorden.
Zie ook holle en bolle rug.

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Overigens paardrijden is bewegen en en beweging bekijken en niet het bekijken van plaatjes.
Het is dynamisch en niet statisch, het gaat om bewegingskracht.

Ook in een dynamisch proces is het zwaartepunt de cruciale factor om de tactmatige bewegingen met de daaruit bindend voorgeschreven balans te onderhouden.

De goede man op de video bedoelt het wel goed maar hij benoemt de fysieke aspecten in het bewegingsproces wat krom.

Cruciaal voor een rijpaard is dat het fysiek in staat is om de totale massa in balans te kunnen verplaatsen. Daarbij spelen de bouw (verhoudingen in het skelet) en het daarvan afgeleide skeletmechaniek de ultieme factor om dit te kunnen realiseren. Van belang is dus dat het paard de achterhand kan laten dalen. Daardoor wordt de rug op de lenden recht en via de lendenwervels wordt de romp stabiel gemaakt en kan het paard het surplus aan gewicht op de voorhand gelijk over de diagonaal dragende benen verdelen. Alleen dan is er sprake van balans.

De meeste moderne paarden kampen echter met het probleem dat ze en een te weinig gewelfde hals met een geprononceerde nek hebben en een onvoldoende gewelfde rug met een te hoge achterhand en een lang achterbeen (de gevolgen van het racemodel van de Engelse Volbloeds) hebben waardoor ze het bekken onvoldoende naar voren kunnen kantelen om het boven omschreven gebalanceerde bewegingsproces mogelijk te maken.

Veel Iberische paarden hebben overigens een te sterk gehelde croupe die weliswaar veel actie geeft maar waardoor fysiek het achterbeen niet meer onder het midden (het zwaartepunt) geplaatst kan worden.

In de bijgaande link wordt duidelijk gemaakt hoe het skeletmechaniek zowel goed als fout functioneert. In geval van het laatste is met alle rijkunst van de wereld een in balans gereden paard uitgesloten. Op de video zijn deze afwijkende fysieke kenmerken zelfs voor niet insiders goed te herkennen.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=33&t=16129

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:40

Anoniem schreef:
[ Afbeelding ]

Jij vond bovenstaand Appuyement goed Arie. Je ziet toch hopelijk wel dat dit paard net omgezet wordt naar de rechterbuiging? Het paard gaat nog net de laatste pas naar links maar wordt al voobereid om het appuyement naar rechts te maken. Het gewicht is op dit moment al naar de rechterkant overgeplaatst.

Ja en dat voert de amazone correct uit door eerst het paard recht te stellen en dan pas het appuyement naar rechts in te zetten.

Waarbij dit geen afbreuk doet aan een correct uitgevoerd appuyement want ook het omstellen hoort bij het appuyeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:42

Ik heb de foto's eens gekeken van de goedgekeurde hengsten van je eigen stamboek Arie maar daar zie ik zelfs paarden met een doorgezakte rug zoals bijv. de hengst Phaeton. Bedoel je dat met een gewelfde rug?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:47

Anoniem schreef:
[ Afbeelding ]
[b]
Ik wil er nog wel bij vermelden dat het paard het appuyement goed uitvoerd maar dat de ruiter niet goed op zijn paard zit. Hij zit niet met de beweging mee. Zie de romp van de ruiter en de richting waar de ruiter heen kijkt.

Hij zit precies boven het zwaartepunt en kijkt precies zo het moet in een appuyement waarin het paard recht over een schuine lijn gaat.

Even voor de goede orde bij een incorrecte zit is een correct uitgevoerde oefening uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:53

arie53 schreef:
Anoniem schreef:
[ Afbeelding ]
[b]
Ik wil er nog wel bij vermelden dat het paard het appuyement goed uitvoerd maar dat de ruiter niet goed op zijn paard zit. Hij zit niet met de beweging mee. Zie de romp van de ruiter en de richting waar de ruiter heen kijkt.

Hij zit precies boven het zwaartepunt en kijkt precies zo het moet in een appuyement waarin het paard recht over een schuine lijn gaat.

Even voor de goede orde bij een incorrecte zit is een correct uitgevoerde oefening uitgesloten.

:n De ruiter dient ten alle tijden in dezelfde richting te kijken als dat het paard heen gaat. Ooit van de evenwichtshulp gehoord Arie?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:39

Anoniem schreef:
De ruiter dient ten alle tijden in dezelfde richting te kijken als dat het paard heen gaat.

Absoluut mee eens!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:51

sanne83 schreef:
Citaat:
De ribbenbuiging is er wel zij het beperkt natuurlijk. Lengtebuiging dus.
Nombrado heeft daar haar eigen uitleg over, helemaal zelf verzonnen. Blijft het maar rompkanteling noemen.
Beweert zelfs dat rompkanteling lengtebuiging is. Dat hebben we toch allang in meer topics uitbediscussieerd?
Nombrado: rompkanteling bestaat niet, dan alleen in jouw hoofd.

Nombrado heeft in deze gewoon (deels) gelijk.
Waar vroeger (en dat lees je dus in Steinbrecht) gedacht werd dat een paard een gelijkmatige lengtebuiging kon aannemen, zien we nu dat dat een optische illusie is. Dat betekent dus dat de manier van rijden gewoon nog steeds houdbaar is, maar dat de theorie erachter anders is.
De gewrichten van de ruggengraat kunnen allen bewegingen uitvoeren in drie verschillende richtingen: flexie-extensie, laterale buiging en axiale rotatie (door Nombrado als rompkanteling aangeduid). Met uitzondering van bekken en hals regio, hebben de gewrichten over de rest van de ruggengraat een gekoppelde laterale en axiale rotatie, wat betekend dat een paard geen pure lengtebuiging kan aannemen, maar ook altijd gelijktijdig een kantelende beweging zal maken met dezelfde gewrichten. Dit voelt dan als lengtebuiging.

"Lengtebuiging" wordt grotendeels veroorzaakt door de positie van heup/bekken, de beweging van de schoudergordel en de hals buiging. Er is maar een hele minimale buiging in de ribben en lendenen regio, wel belangrijk, maar echt minimaal.
Het idee dat lengtebuiging wordt veroorzaakt door ribbenbuiging is echt gedateerd.

Dank je voor je mooie technische uitleg.
axiale rotatie en idd door mij uitgelegd als "rompkanteling"

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:55

Nombrado: Samengevat zou je dus kunnen zeggen dat jij alles met je zit kan, buigen en verzamelen, rechtrichten en verlengen.... Maar dat je niet gaat vertellen hoe of wat? Als ik het verkeerd heb begrepen hoor ik het graag.

Weet je zelf wel wat je precies doet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:03

Arie, kun je nog eens reageren op het filmpje van Anja Beran? Jij haalt foto's van haar aan als zijnde goed klassiek voorbeeld. Ipv je achter FEI regels te verschuilen, kun je dan eens aangeven wat jij ziet gebeuren bij bv 2.13 en 2.20?

http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo

Peppertree schreef:
Vertel liever wat je dan wel doet, in plaats van ons in het ongewisse te laten over die zit waarmee jij alles kunt.

Of nog beter; laat het ons zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:18

Arie stelt heel veel vragen, ook aan mij maar ik heb op mijn vragen nog geen enkel antwoord gekregen. Helemaal nergens. :n

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:25

Anoniem schreef:
Arie stelt heel veel vragen, ook aan mij maar ik heb op mijn vragen nog geen enkel antwoord gekregen. Helemaal nergens. :n

Arie is meer van de monoloog :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:34

arie53 schreef:
Anoniem schreef:
[ Afbeelding ]
[b]

Citaat:

:n De ruiter dient ten alle tijden in dezelfde richting te kijken als dat het paard heen gaat. Ooit van de evenwichtshulp gehoord Arie?

In een appuyement gaat een paard recht over een schuine lijn.

Even de proef op de som: Loop zijwaarts (de benen kruisen elkaar) en kijk recht voor je uit. Doe nu dezelfde exercitie en kijk met je hoofd gedraaid in de richting van de denkbeeldige schuine lijn. Laat ons je ervaringen maar even weten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:38

@Peppertree, ik denk dat op zit rijden niet uit te leggen is in een boekje (behalve mss vanuit centered riding), maar ik geloof wel dat dit zeker effect heeft.

En idd kan een paard in vrijheid ook verzamelen, gaan "zitten"... Nooit een hengst zien passageren om indruk te maken op een merrie? Of een merrie die in de stal piaffe en levade doet omdat ze gescheiden wordt van haar veulen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:42

hwn schreef:
En idd kan een paard in vrijheid ook verzamelen, gaan "zitten"... Nooit een hengst zien passageren om indruk te maken op een merrie? Of een merrie die in de stal piaffe en levade doet omdat ze gescheiden wordt van haar veulen?

1. is met de staart erop lopen, niks passage

2, is gewoon stress/nerveus, niks piaffe of levade

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:46

Ik weet dat je op zit kunt rijden. Alleen ben ik benieuwd hoe nombrado dat doet zonder aanleuning. Daarnaast vraag ik me af waarom ze hoofdstellen en zelfs bitten gebruikt terwijl ze deze helemaal niet nodig zegt te hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:02

Anoniem schreef:
Ik heb de foto's eens gekeken van de goedgekeurde hengsten van je eigen stamboek Arie maar daar zie ik zelfs paarden met een doorgezakte rug zoals bijv. de hengst Phaeton. Bedoel je dat met een gewelfde rug?

Je leert vast nog eens het verschil tussen doorgezakt en functioneel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:05

Peppertree schreef:
Nombrado: Samengevat zou je dus kunnen zeggen dat jij alles met je zit kan, buigen en verzamelen, rechtrichten en verlengen.... Maar dat je niet gaat vertellen hoe of wat? Als ik het verkeerd heb begrepen hoor ik het graag.

Weet je zelf wel wat je precies doet?

jaaa, nombrado heeft zo haar eigen extra (zit)hulpjes *rolt-weer-om-van-het- _O- )

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:06

listiglistje schreef:
hwn schreef:

1. is met de staart erop lopen, niks passage

2, is gewoon stress/nerveus, niks piaffe of levade

Gelukkig zijn er tal van paarden die vrijheid ook de genoemde oefeningen laten zien. Niet voor niets schrijft de FEI zelfs voor om datgene te presenteren wat hij ook uit vrije wil doet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:08

Anoniem schreef:

Eerst goed lezen. En aan vragen met een denigrerende toon ga ik sowieso voorbij.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:08

listiglistje schreef:
Anoniem schreef:

Arie is meer van de monoloog :D

Citaat:
Arie stelt heel veel vragen

Dat staat weer haaks op de monoloog.

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:14

hahaha, arie punt voor jou :+ :+

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:18

jasmijn78 schreef:
Arie, kun je nog eens reageren op het filmpje van Anja Beran? Jij haalt foto's van haar aan als zijnde goed klassiek voorbeeld. Ipv je achter FEI regels te verschuilen, kun je dan eens aangeven wat jij ziet gebeuren bij bv 2.13 en 2.20?

http://www.youtube.com/watch?v=_oSHXKzHmqo

Aan het begin van de training van deze Ramzes wordt duidelijk gezegd dat dit een probleempaard is die zij probeert te corrigeren. Op de door jouw genoemde minuten zou het paard normaliter meer naar binnen gesteld mogen zijn. Met inachtneming van de toelichting en de genoemde problematiek kan ik mij echter voorstellen dat deze buitengewoon kundige amazone het paard eerst het paard recht te richten alvorens een fase verder te gaan.

Lightbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:43

@Lapuccele. Een paard hoeft niet perse piephakken te krijgen van bv overbelasting, dit kan net zo goed door een trap van buitenaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:48

Lightbeam schreef:
@Lapuccele. Een paard hoeft niet perse piephakken te krijgen van bv overbelasting, dit kan net zo goed door een trap van buitenaf.

Dat weet ik maar het viel mij op dat het aan beide benen is. Paard is ook nog erg jong en dat hij ook de goedkeuring voor de dekdienst heeft gekregen ondanks zijn piephakken en diepe rug.
Paard ziet er verder zeker goed uit. Mooi in conditie maar ik heb gewoon wat vraagtekens over dat dit een paard is wat volgens Arie aan het evenwichtsmodel voldoet. Het is vast een leuk gebruikspaard maar ik zie er geen vaderdier in. Deze is nog heilig met wat ik verder heb gezien van dit stamboek.

Lightbeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:52

Ik heb verder niet het filmpje gezien hoor, sorry! haha