Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:38

Het mag van mij best snel en spectaculair, en ik vind een uitslaand voorbeen ook gaaf, alleen moet de achterkant wel meedoen...... er moet wel een basis achter zitten, als het alleen maar dat voorbeen is, en die hoofdhalshouding, dan geef mijn portie maar aan Fikkie (Raphi lust het namelijk niet).

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:39

Ik kom hier ook even buurten als het mag :o Zal vanavond wat topics doornemen (Zit nu op het werk)
Ook ik ben opnieuw begonnen met rijden: [WN-ITP] Beginning from scratch..
Leuk topic, ben benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:40

Welkom! En stoer van je 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:47

haha, yamcha, ja dat commentaar lag me ook niet zo, en ik had eerst nog de neiging om een heel epistel te gaan schrijven ,maar ik dacht al snel dat dat me niet zou gaan lukken om dat over te brengen daar... :+ en ik zeg heel eerlijk de drang was groot :D .
ja ik kreeg vorig jaar na het trainingsseminar de dvd van de knhs met op de voorkant een foto van adelinde die ook meegedaan had en idd ook zo een foto ; benen vooruit, achterin rug hangend, ellebogen achter het lichaam en strakke stang met open mond....en dan denk ik ? momentopname ? ,ja ok ; maar dan zit er toch wel een slimmerd op kantoor die een andere foto uitzoekt? als je dit voor alle instrukteurs en juryleden uitstuurd? ikkeniesnapnie
hallo sirius! :wave: leuk voor jk een cowgirl erbij <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:52

Heeft geen nut..... als mensen niet willen leren, houdt het op, spiegels zijn nutteloos als niemand er in kijkt.....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:00

welkom sirius!

Soms vraag ik me wel eens af waarom ik dressuur rijd of iig de wedstrijden wil rijden.
Ik vraag bevestiging aan mensen over hoe "goed" ik mijn paard rij enzo terwijl ik met het merendeel over hoe er gereden word het niet eens ben.... vreemd toch eigenlijk.

maar blijkbaar wil ik toch de erkenning dat ik het "goed" doe met mijn paard. en dat van mensen waarvan ik het oordeel eigenlijk meestal naast me neerleg := want mijn gevoel zegt me meer dan hun oordeel :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:05

Geen wedstrijden meer rijden..... althans, ik heb geen plannen in die richting.......

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:06

Yamcha schreef:
Zolang de ruiterij vooral trucjes wil aanleren, zullen er instructeurs zijn die trucjes leren...... de markt heeft geen moraal, die biedt alleen aan wat de klant wil hebben. Het zijn de leerlingen zélf die moeten willen leren, die moeten gaan vragen waarom, die moeten gaan willen denken.....

Dat is wat je moet veranderen, die mentaliteit. Een goede stoofpot zet je nu eenmaal niet in 5 minuten op tafel. En dan kun je 2 dingen doen: genoegen nemen met een instant-maaltijd, waarvan de kwaliteit vele malen minder is, of lang in de keuken gaan staan....... helaas hebben veel mensen liever snelle troep ;(

Je maakt je (terecht) nogal druk op de vroege maandagmorgen ;)
Maar kan me wel vinden in je mening: het beter willen rijden moet komen vanaf de leerling en hopenlijk treft ie een leermeester die daar in mee wilt gaan met geduld en respect en zonder het trukkendoosje.
Dan duurt het allemaal maar veel langer... en das net zo als met ene goede maaltijd het smaakt wel veel beter.
Vergis je niet hoor, ik volg jullie comment draadjes met knollentuin met grote aandacht en hoop vele met mij.
Super leerzaam hoe jullie er tegen aankijken, maar ben zelf nog niet van nivo dat ik in dat draadje iets nuttigs kan bijdragen.

Krijg wel de indruk dat veel jonge bokters zichzelf geweldig vinden en wel comment vragen maar het liever niet horen.
Zelf in de meest simpele dingen zoals dagelijkse omgang met paarden (bijt probleem bv) schijnt men het allemaal al te weten op 13 jarige leeftijd en tips geven is bijna een belediging.
Uitgetest is dat 70% van de jongeren zichzelf helemaal geweldig vindt..., wij komen toch van een iets andere generatie 8-) Yamcha.
Of het echt zo beroerd is gesteld met die moraal weet ik (nog) niet, ik zie zowel op locale wedstrijden spring/ dressuur/ cross de ruiters heel ontspannen en als een eenheid een parcours rijden met mooie prestaties maar ook ruiters die trekken, zagen en slaan....en waarbij een kind kan zien hoe gestresst het paard erdoor wordt gejaagd.
Het ontspannen deel is meestal wel hoger in aantal (vindt ik... maar ja wat is "ontspannen" he...)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:09

Welkom Sirius!

Wedstrijden vind ik wel leuk om te doen als afwisseling.
Niet voor het perfecte plaatje, maar gewoon voor de lol. Het is hier altijd erg gezellig, over het algemeen fijne, kritische en opbouwende juryleden, weer eens op een andere plek rijden.
Voor mij is het een daagje uit. Voor Jim is het erg spannend en goed voor de ervaring.
En we zien wel hoever we komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:14

@ Peetstap: Klopt, af en toe zit ik eens op mijn praatstoel, en dan moet die frustratie er even weer uit :')
Soms ben ik die mentaliteit gewoon spuugzat.......

Anderzijds is het onze generatie die die jongeren heeft opgevoed := wel weer een nadenkertje, maar goed, offtopic.
't Is vooral een schrijnend gebrek aan kennis, maar wat wil je ook in een land waar het meerendeel gilt dat je niet kan leren rijden uit een boek, en dan voor het gemak maar gelijk helemaal niks leest waar je wijzer van kunt worden..... daar word je toch doodmoe van? 't Is vooral het niet willen nadenken wat me frustreert, merk ik. Alles moet maar voorgekauwd worden, en als het te moeilijk wordt of teveel energie kost, is de meute weg.......
Nádenken, snappen wat je doet, snap wat jouw benen doen, en je handen, snap wat je lijf doet, snap hoe een paard leert. En als je het waarom niet snapt, leer het desnoods uit je hoofd. Maar doe wat met dat koppie...... daar is het voor. Paardrijden is een doesport, maar vooral ook een denksport...... en dat meen ik ook. Anders had dit topic ook geen bal zin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:19

Doen, denken, maar bovenal voelen en luisteren (naar je paard wel te verstaan).

Wat betreft de tips op bokt: ik neem ze met een korrel zout. Behalve als ze van mensen komen waarvan ik vind dat ze er verstand van hebben en waar ik wat van kan leren.
Maar ik hou het toch vooral bij mijn instructrice. Die kent mij, mijn paard en zolang ik daar nog onwijs veel van leer...

Gister trouwens weer heerlijk gereden. We gaan het echt snappen nu *\o/*
Krijg nu alleen problemen op plekken waar ze nooit zaten :+
Het voorwaartse, buiging, ondertredende achterbeen gaat eigenlijk heel goed.
Maar nu hebben we ineens een probleem met zijgangen en zijwaartse druk :?
Oftewel, wijken ging vooral erg voorwaarts richting hoefslag, met mijn binnenbeen op de negeerstand :?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:32

Yamcha schreef:
Geen wedstrijden meer rijden..... althans, ik heb geen plannen in die richting.......

Ik wel en rijd ook wel hele goede punten vaak. Juist omdat jury's het achterbeengebruik waarderen. Kijk ook maar hoe Zooist haar paarden rijdt en toch hele goede resultaten neerzet.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:40

Peetstap schreef:
Yamcha schreef:
Zolang de ruiterij vooral trucjes wil aanleren, zullen er instructeurs zijn die trucjes leren...... de markt heeft geen moraal, die biedt alleen aan wat de klant wil hebben. Het zijn de leerlingen zélf die moeten willen leren, die moeten gaan vragen waarom, die moeten gaan willen denken.....

Dat is wat je moet veranderen, die mentaliteit. Een goede stoofpot zet je nu eenmaal niet in 5 minuten op tafel. En dan kun je 2 dingen doen: genoegen nemen met een instant-maaltijd, waarvan de kwaliteit vele malen minder is, of lang in de keuken gaan staan....... helaas hebben veel mensen liever snelle troep ;(

Je maakt je (terecht) nogal druk op de vroege maandagmorgen ;)
Maar kan me wel vinden in je mening: het beter willen rijden moet komen vanaf de leerling en hopenlijk treft ie een leermeester die daar in mee wilt gaan met geduld en respect en zonder het trukkendoosje.
Dan duurt het allemaal maar veel langer... en das net zo als met ene goede maaltijd het smaakt wel veel beter.
Vergis je niet hoor, ik volg jullie comment draadjes met knollentuin met grote aandacht en hoop vele met mij.
Super leerzaam hoe jullie er tegen aankijken, maar ben zelf nog niet van nivo dat ik in dat draadje iets nuttigs kan bijdragen.

En toch ben ik het met die redenatie niet helemaal eens.
Als leerling zijnde neem je een instructeur om te leren en verwacht je ook dat die persoon voldoende kennis in huis heeft om het je op de juiste manier te leren. Natuurlijk mag je als leerling kritisch zijn en is een open, vragende houding een pré.
Als je je kind naar school brengt, verwacht je ook dat daar een goed geschoolde leerkracht voor het kind is, die het kind op juiste wijze benadert en kennis bij brengt. Dat verwacht ik ook van iemand die les geeft. Iemand die mij nog dingen kan leren, bijbrengen, zonder dat het op een truukjes manier gaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:49

Ik ben blij dat ik vroeger als 6 jarige maar 20 lesjes heb gedaan op de manege. Die manege was in een dorp verderop en dat was eigenlijk te ver fietsen voor mij op die leeftijd. Mams had er al snel genoeg van om mij te brengen en te halen en bovendien hadden wij thuis ruimte en mogelijkheden om een pony te houden dus ik kreeg zelf een pony *\o/* Ik was een echte boscrosser, zonder zadel, met alleen een halster en daaraan een touw geknoopt en gaan met die banaan. Dat heeft 1 groot voordeel gehad, ik heb nooit iets op de zaag/trek/kneed methode geleerd :D Dat hoef ik dus niet af te leren. Hoe het dan wel moet....dat weet ik ook nog niet _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:02

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Geeft niet, iets aanleren is makkelijker dan iets afleren.

ankem: ja en nee. Je moet het zeg maar in het groot zien, als je bij wijze van 20 ruiters hebt, waarvan 2 met een grote mond die alles volgens zichzelf al kunnen, maar die vooral kunstjes kennen, en een stuk of 10 die die ruiters braaf navolgen, en alles doen wat zij doen, en dan nog 8 die op een andere manier willen rijden, zal het grootste deel van de instructeurs kiezen voor het deel waar het meeste geld te vangen is........

Natuurlijk verwacht je dat je op de goede manier les krijgt, maar helaas is dat gewoon veelal niet zo. En dus zul jij, als je anders wilt, daar meer moeite voor moeten doen, jij zult jezelf van een stuk kennis moeten voorzien om te kunnen beoordelen wie goed is, en wie niet. Je kunt er simpelweg niet blind vanuit gaan, dat wie zégt goed les te geven, dat ook daadwerkelijk doet.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:15

En toch, als ik van een gediplomeerd of gecertificeerd instructeur les zou nemen, heb ik die verwachting wel. Waar moet je (als beginner) anders op vertrouwen?
Als je solliciteert zul je toch ook moeten aan tonen dat je beschikt over de juiste competenties en vooropleiding..?

Ik ben nu inmiddels wel zover dat ik kritisch genoeg ben. Dat is denk ik ook de reden dat ik nu geen instructrice dicht bij huis kan vinden...oeps...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:22

Ik snap je. Ik vind ook dat je daarop zou moeten kunnen vertrouwen....... maar het kan niet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:49

gefeliciteerd Kinke

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:53

vertrouwen erop kan niet... zo als je ook niet kan vertrouwen op de kundigheid van zadelmakers. Want 5 zadelmakers is 5 meningen. Helaas word je ook daarmee door schade en schande wijs.

Wel vind ik dat naar mate je meer leert / weet je de keuze kan maken die bij je past. voor ons is het deze "nieuwe" manier maar voor vele de kudde... omdat ze daarin thuis zijn, zich veilig voelen en niet de zoektocht naar beter (iig imo) willen aangaan. Want gewezen worden op je eigen fouten is altijd lastig te slikken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:00

Yamcha schreef:
....

Natuurlijk verwacht je dat je op de goede manier les krijgt, maar helaas is dat gewoon veelal niet zo. En dus zul jij, als je anders wilt, daar meer moeite voor moeten doen, jij zult jezelf van een stuk kennis moeten voorzien om te kunnen beoordelen wie goed is, en wie niet. Je kunt er simpelweg niet blind vanuit gaan, dat wie zégt goed les te geven, dat ook daadwerkelijk doet.
Ontdek zelf bij het paardrijden dat de theorie / gedachte / diepgang achter een aangeleerde handeling zeer verhelderend kan werken op dat handelen zelf. (geld niet alleen voor paardrijden trouwens ;) )
Daarom gaat de vergelijking: kids > school > leren ook wat manko omdat wij met dieren omgaan en daar over en weer veel wordt verlangd.
Wij hebben n.l. met een levend wezen & karakter als "lesmateriaal" te maken, meteen al zodra je contact maakt.
Vindt vergelijk van opvoeden <> leren paardrijden veel dichter bij elkaar liggen, alleen je mot een paard beslist niet vermenselijken en dat doen nou juist veel pennykids met hun pony's.
Jullie zien toch ook vaak kids geflipt reargeren terwijl hun pony precies doet wat ie moet doen ?
Zie zelf weet niet hoe vaak onlogische reactie's op de meest simpele lichaamstaal van een paard of pony dat ik me afvraag: wat leren jullie nog hiervan of wat willen jullie eigenlijk leren ?

Vraag een gemiddelde manage instructeur eens waarom we eigenlijk lichtrijden en waarom we naar buitenvoorbeen mogen kijken als we dat niet goed aanvoelen....(=basics) ze weten het niet, ik wist het eerst ook niet: je doet het.
Ze kennen van de gangen de beenzetting niet eens goed, laat staan de dingen waar jullie hier over praten.
Ga je zelf op onderzoek uit, dan komen de antwoorden vanzelf en wordt het veel logischer wat je doet op en met je paard in de omgang.
Is overigens geen reden op zichzelf om een andere instructeur te zoeken, je kunt een prima band hebben met je instructeur en er veel van leren zonder dat hij of zij theoretisch alles perfect kan onderbouwen.
Sommige hebben de gave iets heel duidelijk en puntig over te kunnen brengen en je daarbij wel zelfvertrouwen kunnen geven. 8-)
Dat zelfvertrouwen krijgen is me dan effe meer waard als alle theorie erachter, die zoek ik zelf wel bij elkaar.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:04

@peetstap
Ik denk dat het vergelijk niet zo zeer tussen kind/dier werd gemaakt, maar meer naar het verlangen van goede les.
Als ik mijn kind naar de creche of school breng, wil ik dat daar een geschoolde leidster/leerkracht zit, die weet waar ze mee bezig is. Dat verwacht ik ook van een instructrice. Al vind ik een gediplomeerd instructrice nog niets eens het belangrijkste, als het maar iemand is die beschikt over goede pedagogisch!/didactische vaardigheden. En sommige mensen hebben dat van nature. Andere niet. En meestal leren die dat ook niet. Wel verwacht ik dat ze genoeg kennis in huis hebben en zichzelf ook regelmatig bijschoolt in wat dan ook. Want dat leert je kritisch kijken. Het uitroepteken bij pedagogisch staat er om een reden. Naar mijn idee schort het daar vaak ook aan. Als ik les heb, dan wil ik wel met een goed gevoel de les verlaten. Ik heb zovaak meegemaakt dat er vanuit een hoek van de bak alleen maar geroepen werd wat er niet goed ging. Ik wil dan weten waarom niet en hoe ik het zou kunnen verbeteren. Ook wil dat ook gelijk voelen, zodat ik de kennis aan het gevoel kan koppelen. Ik doe dan weer een succeservaring op, wat mijn gevoel van competentie vergroot. Wanneer mijn eigenwaarde daardoor stijgt, neemt ook de motivatie toe.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:16

Ankem: we zitten op een lijn, sorry dat ik je eerst niet helemaal goed begreep.

Voorbeeld wat ik bedoel: kreeg kortgeleden opm. dat ik wat slordig beenhulpen gaf, paardje liep niet lekker door in draf.
Mijn instructie nam me even apart en liet me voelen door been vast te houden en wat te draaien wat ik verkeerd en goed deed, ik was dus te onduidelijk voor dit paard.
Gaf ook meteen aan dat door de zit op dit paard voor mij lastiger was om mooie beenhulpen te geven.
Goed win-win effect: ik wist waarop ik moest letten > m'n zelfvertrouwen bleef en de uitdaging lag er ook.
Een ander zou alleen maar blijven roepen: geef es been... geef es been..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:45

en precies daar zit m de kneep peetstap, ik vind dat als je besluit om iemand te gaan helpen dat je dan niet helpt door alleen maar te zeggen wat een ruiter moet doen en wanneer, ik wil proberen iemand zo te begeleiden dat die iemand zelf gaat voelen wat er gebeurd en wat er ndig is om dat te corrigeren of te versterken, leren leren zeg maar. helpen om iemand zo bewust te laten worden van wat voor invloed je nu daadwerkelijk op je paard hebt en met hoeveel of hoe weinig je wegkunt komen, of terug... en idd op wedstrijden zie ik mensen met punten naar huis gaan dat ik denk.. :o? dan snap ik t niet, maar ook mensen die heel mooi en fijn en correct rijden en die punten niet krijgen. ik zie zelfs [ik ben de enige niet hoor] paarden in de subtop met een weggedrukte rug de proef doorlopen en punten halen, en dan heb ik even daarvoor uit lopen leggen aan iemand dat een paard zo niet hoort te lopen- achterhand er niet mooi onder, niet dragend, geen kanteling in t bekken....leg het mij maar uit..

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:47

ik wilde even laten weten dat ik de komende tijd niet erg actief op het forum zal zijn. Ik heb vanmorgen om 5 uur mijn paard in moeten laten slapen. Gisteravond kreeg hij koliek en dit is niet goed afgelopen....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:50

partywitch schreef:
ik wilde even laten weten dat ik de komende tijd niet erg actief op het forum zal zijn. Ik heb vanmorgen om 5 uur mijn paard in moeten laten slapen. Gisteravond kreeg hij koliek en dit is niet goed afgelopen....

Ai ,.. das een zware dreun... sterkte....