[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:59

Sammy_xxs schreef:
Ja dat zegt zij dus ok, dat ik ophoudingen moet maken.
Maar precies wat je zegt, door die slof blijf je er te lang in hangen, en word het een gevechtje met kracht.
Ik kan ook echt zo niet omgaan met een slof, raak in de war met 2 teugels joh :')

Maar ik ga er proberen op te letten dat ik hem beloon als hij luistert door te ontspannen.

succes!

Sammy_xxs

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:02

Jaa dank je wel, ik zou wel graag zonder slof willen rijden.
Maar de eigenaresse is bang dat als ik zo een half jaar ga rijden dat ik een hele onderhals bij hem ga kweken... Dus ik moet maar ff leren om met slof te rijden.
Donderdag ga k weer rijden, ik laat wel weten hoe dat is gegaan :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:06

je kan ook voorstellen om het een paar weekjes of om en om zonder te mogen doen...
Ik kan ook slecht met een slof rijden :')
(maar soms kan het net wel ff helpen en kun je hem verder voornamelijk los laten hangen)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:12

Ja inderdaad, dat zou ik nog wel kunnen voorstellen.
Ja als ik ff niet oplet "trek" ik dus meer aan de slof dan aan de teugel, dus kijk ook constant naar beneden of ik wel de goeie vast heb. Zoo vervelend, dan zijn mn teugels weer te lang moet ik ze weer op maat nemen, en met een slof erbij gaat dat een stukkie langzamer ben ik gelijk weer het contact kwijt.

Pff wie een slof heeft uit gevonden damn you hahhahha

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:12

Babootje schreef:
lelberse schreef:
Oke als het goed is dan begrijp ik je. Ik moet dus zegmaar luisteren naar me pony wat goed is en niet goed.
Niet helemaal. Je pony kan jouw leermeester zijn als de pony goed beleerd is. Maar als de pony onbeleerd is, zul jij als amazone hem moeten beleren. Als jullie beiden onervaren zijn, dan is dat natuurlijk het allermoeilijkste. Dan moeten jullie samen leren en dan moet je echt heel goede begeleiding hebben en zelf handig zijn wil dat lukken.
lelberse schreef:
Ik vind het zelf ook niet fijn om met een strakke teugel te rijden. Dat rijd gewoon niet lekker en zn koppie gaat er alleen maar meer van omhoog naar mijn mening. Maar volgends haar blijkbaar niet. Ik ga het er zaterdag even met haar overhebben waarom dat dan goed is volgends haar .

Je instructrice kan best gelijk hebben hoor. Het is voor ons heel lastig om het niveau van jou en van je pony in te schatten vanaf de computer. Maar meestal is het zo dat als je pony zijn hoofd in de lucht gooit bij een beetje druk op het bit je te weinig impuls hebt. De eerste voorwaarden die in orde moeten zijn is gas, rem en stuur.ds Daarna kun je pas werken aan nageeflijkheid.

Ja ik ben inderdaad nog bezig met dat gas want dat wil soms nogal traag gaan. Maar als mijn pony omlaag wil dan doet hij dat alleen als hij langzaam loopt. Waarom dort hij dat? Is het anders moeilijker ofso. Die rem zit er in de bak al heel goed op alleen buiten nog niet. En het gas sit er buiten juist goed op alleen in de bak niet hihi

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:39

Dan is hij niet goed aan je hulpen en is het logisch dat hij niet correct aan de teugel gaat.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:43

superwoman schreef:
Dan is hij niet goed aan je hulpen en is het logisch dat hij niet correct aan de teugel gaat.

Oke dan ga ik nog meer schakelen

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:44

Hoi!
Ik rij bitloos maar eigenlijk komt het aan de teugel op hetzelfde neer, met of zonder bit, dus ik denk dat jullie me ook wel kunnen helpen?

IK heb mijn paardje nu bijna 4 jaar, ze is nu 8. Ik heb heel lang met bit gereden maar het heeft letterlijk jaren geduurd voor ze wat begon na te geven. En dan had ze nog de neiging om erg "friezennek" te doen; op te kroppen, kaak vastzetten, helemaal stressen bij de minste druk. Ik sta dan ook nog eens op een manege die erg "geen gel*l in de krul" is,, ik heb echt lang moeten zoeken voor ik een fatsoenlijke instructeur had en die heeft me erg geholpen, we hadden soms mooie nageeflijke momentjes. Dat "hield ze wel maar even vol" en dat was het weer opspannen, opkroppen,....
IK heb sinds april niet veel meer gereden wegens een blessure, die nu gelukkig ove is, maar ik heb geen tijd meer om te lessen door mijn studies.

Sinds eind december was ik al even (lees : 2 keer) bitloos begonnen, maar toen werd ze helaas weer kreupel, ben nu sinds 2 weekjes weer rustig aan het werk opbouwen.
Bitloos is ze echt helemaal anders, ontspannender, rustig, echt een positieve verandring. Na een paar keer niet eens echt "intensief" rijden begon ze al na te geven, ik super blij natuurlijk!
Ze heeft veeel meer lengte in haar hals, ik denk dat ik mijn teugels nu wel 15 cm langer heb! IK rij nu ook veel meer puur op zit, in het begin had ik soms nog wat de neiging om op mijn teugels te gaan vertrouwen.

Nu de problemen : ze is dus kreupel geweest neemt nog vrij korte passen met haar voorbenen. Ik loop veel balkjes en rij lekker voorwaarts en dit wordt veel losser maar nog niet genoeg, haar achterhand begint ze al een beetje te gebruiken maar haar bespriering is zeer weinig door het op rust staan dus dat komt langzaam ook. Ik mag wel geen kleine voltes rijden en krijg haar daardoor niet echt soepel en los...
maar ik dacht dus dat ze heel leuk liep mooi gebogen hals over de hele lengte zowel in stap, draf als (soms) galop, maar toen ik in de spiegel keek liep ze echt té lang en té laag/ diep en zelfs lichtjes achter de ll. Ik had nog een losjes contact met mijn teugels, niet helemaal lossgegooid ofzo (al heb ik wel soms de neiging om dit te doen als ze nageeft) en ze hing ook helemaal niet, ik had niks in mijn handen.
Ik heb dan geprobeerd haar meer lengte te geven maar daar werd het alleen maar erger door, vooruit rijden kwam ze weer omhoog en teugels korter nemen ging ze echt op de handrem lopen en meer echter de ll.
Wat kan ik hieraan doen? Komt dit doordat ze w--gewoon niet "hoger" kan omdat ze nog niet genoeg spieren heeft en komt het allemaal vanzelf? Komt het door het bitloos? Doe ik wat fout?
Aan de ene kant ben ik blij dat ze niet zo gespannen en opgekropt meer loopt meer nu is het het andere uiterste.
Wat kan ik doen om het te verbeteren zonder haar teveel te belasten? Ik heb ook nog een beetje de neiging om soms te "voorzichtig" te doen met rijden omdat i bang ben dat ze weer kreupel word, heeft dit er wat mee te maken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:02

Phoe, je haalt een hoop dingen aan, die ik stap voor stap op wil reageren (voor zover ik tijd heb)
Ik heb ook regelmatig bitloos gereden met mijn z paard. Ik vond dat ze minder scherp op het bitloze hoofdstel regeerde. Vandaar dat ik met bit ook prettiger vond om zo minder grote hulpen te hoeven geven.
Kan dus zijn dat je je handen niet helemaal goed houdt,waardoor je beter resultaat met bitloos hebt. Ook kan het zijn dat het gebit van je paard moet worden nagekeken of dat een ander bit beter in de mond van je paard past.. Dus 3 mogelijkheden waardoor je paard nu prettiger op bitloos reageerd ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:03

Dan is het belangrijk welke hulpen je geeft om je paard aan de teugel te rijden en wat het advies is van je instructeur.

Weet je de reden van de kreupelheid,want eigenlijk zou hij nu niet korter moeten lopen. Zou het aan de hoeven kunnen liggen?

Kleine voltes heb je nog niet nodig, om hem soepel te maken voor het aan de teugel rijden. Dus geen probleem ;)

Dat hij nu dieper en langer is geworden is geen probleem. Denk dat hij wat actiever moet gaan lopen (niet sneller) en dat je langzaam met je instructeur dat kan verbeteren door oefeningen. Het is niet de bedoeling dat je het hoofd moet optillen. Acher de ll is niet zo erg,zolang hij maar niet achter de teugel gaat lopen of in een valse knik.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:18

Oke bedankt!
Ze heeft nu ronde ijzers vooraan, kan dat het zijn? Ze liep teveel op de toon waardoor haar gewrichten verkeerd belast werden. Ze staat goed(is geleidelijk aan gedaan) nu en de ijzers zijn tijdelijk voor wat extra steun nog.
Tandarts komt altijd 1x per jaar, binnen 1 a 2 maanden weer. Eerst reed ik met kneveltrens (jong paard) dan even met passoa omdat d instructevr toen dat aanraadde. Bij de "goede" instructeur heb ik op een dun trensje gereden en nu sinds ddd zomer (heb ik wel nìet veel mee gereden doör kreupelheid) had ik een dubbelgebroken happy mouth trens. En sinds december dus bitjoos
Actiever kan ik wel gaan proberen, zoals ik al zei ben ik nu soms te "voorzichtig" dus dat kan het ook wel zijn. Ik heb nu enkel af en toe dat het past om te lessen (vakanties ed) wat wel stom is want ik heb nu echt even een extra paar ogen en brein nodig!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:18

misschien dat je de hoefsmid even kunt bellen om te vragen of het aan de ijzers kan liggen. Daarbij even nagaan voor jezelf of jij twijfels hebt.
Als ze niet meer kreupel is etc, zou ik gewoon gaan schakelen en verruiming gaan vragen.
Bitloos is prima, zolang je maar voorruit gaat. Als zij er beter op loopt is het prima. Echter als je handen niet goed genoeg mee gaan, want natuurlijk lastig te merken is, doordat de signalen van het paard minder duidelijk zijn. Dan moet je daar dus goed aan blijven werken.
Lastig wanneer je minder les hebt, gelukkig heb je iig nog spiegels ;-)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:29

Ja de smid komt volgende week toch dus ik ga het idd even navragen dan!
Ze loopt regelmatig maar t zit gewoon tussen mijn oren haha.
Ik ga aan de slag gaan met göed actief rijden en verruimen en zien wat dat geeft. En op mijn handen letten is een goede tip, had ik niet aan gedacht :)

saartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:35

Van achteren naar voren rijden, rijd dat paard van je af. Daarnaast is les nog wel het allerbelangrijkste, met plezier zeker 5 dagen aan het rijden gaan en doelgericht leren te rijden.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:37

Ik heb nog een vraagje. Mijn instructrice zegt vaak dat ik meer met stelling miet rijden. Alleen hier lees ik dat je je binnenste hand juist iets naar voren moet doen. Hoe moet je dan stelling erop houden? Want hoe hard ik druk met mn binnenbeen dan moet er toch echt een beetje druk op de binnenteugel om er meer stelling op te krijgen.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:11

Ja dat vroeg ik me nou ook af :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:14

Welke hulpen geven jullie om stelling te vragen? Je binnenhand moet wel contact houden, maar geen (terugwerkende) druk uitoefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:45

Niet met je binnenbeen duwen. Binnenbeen moet lang en los, anders blokkeer je de schouder van je paard. Veel instructeurs leren dat idd, omdat een paard dan makkelijker inknikt in de hals. Het is imo niet correct. Je paard moet tegen je hand aan willen lopen, over de buitenschouder weg willen lopen, dat begrens je met de hand, en dan komt je paard aan de teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:46

Wanneer je stelling vraagt,breng je de binnenteugel van de hals en dus niet naar je toe. Wanneer je stelling hebt, kun je de binnenteugel los houden(dus ook een waslijntje), zonder dat het paard weer direct recht wordt. natuurlijk is een lichte aanleuning gewenst,maar vaak is deze te zwaar en is een waslijntje maken een goed controlemiddel. je rijdt dan op je buitenteugel (ook lichte aanleuning) Teveel binnenbeen is idd niet goed en vooral niet nodig. probeer altijd zo min mogelijk hulpen te geven.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:13

Ik weet niet of ik dit hier goed plaats? Toch heb ik even een vraagje :o

Sinds kort rijd ik een ander paard, dat overigens niet van mezelf is. Met dit paard heb ik een redelijk slechte aanleuning en weinig contact op sommige momenten. Ik krijg nu privelessen om dit te verbeteren. Bij mijn vorige paard ging het meer op gevoel en bijna ''vanzelf''. Nu krijg ik hier dus lessen in. Ik vraag mij alleen af of dit op de juiste manier gaat. Omdat ik er nu heel veel aan moet doen.
Is wat mijn instructrice uitlegt niet de valse knik? Een aantal dingen die ik moet doen die ik vreemd vind: Als mijn paard zijn hoofd omhoog wil brengen kneepjes geven aan de buitenteugel tot het hoofd omlaag gaat. Vaak achterwaarts laten lopen op druk op de teugels.
Dat was hem wel eigenlijk, bedankt voor het lezen :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:46

Het "vanzelf" is ook mijn manier. Zeker het achterwaarts op druk zie ik als nadelig. Paard moet voorwaarts blijven denken. En kneepjes is ook een no go bij mij (voor het aan de teugel rijden iig) 1 hulp moet resultaat geven,dus als je veel dezelfe hulpen moet geven voor resultaat,doe je hwt imo niet goed.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:52

Dankjewel. Helemaal stoppen met lessen lijkt me ook niet goed. We kunnen samen echt geen aanleuning of constant ligt contact vinden. Moet ik een andere instructrice zoeken? Of gewoon zelf veel gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:17

Ik zou zelf, als ik in jouw situatie zat, andere instructie zoeken, dit klinkt niet als iets waar mijn paard blij van zou worden.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:59

Dankjewel :D Dat ga ik dan zeker doen, het leek mij ook al alles behalve prettig voor het paard. Zijn er nog tips voor wat ik kan doen in de tijd dat ik intructrice-loos ben, om het zo te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:01

Niks willen, probeer in je eigen lijf de ontspanning te zoeken, en vooral genieten :) Vooral niks willen, dan rijd je het fijnst, weet ik uit ervaring :)