Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:15

Jonas heeft een bolle buik en smalle schouders en voor een IJslander nogal een hoge schoft. Ook niet makkelijk. :n Alles schuift bij hem naar voren. Ik rij hem nu met Sæunn's JC (zie vorige pagina) of met een Kentaur dressuurzadel dat ik eerst voor Schimmetje had. Zijn eigen zadel past al jaren niet meer. Ik heb het al eeuwen te koop, maar raak het niet kwijt en inmiddels heb ik besloten om te proberen het te laten verbreden. Het schijnt een afwijkend model kopijzer te hebben, maar ik heb in mijn lunchpauze met een zadelmaker gesproken die denkt er wel wat mee te kunnen, dus daar rij ik zaterdag even heen.

Hier op Kveldje voor de foto, paste hem ook niet. Het is plat (en vrij hard := ) en heeft geen wrongen, maar ik vind het zalig zitten. Heb er gister nog een kwartiertje mee gereden om te kijken hoe het lag, maar het past echt niet.
Afbeelding

Afbeelding

Als de zadelmaker er iets mee kan gaat mijn dressuurzadel voor een klein prijsje de verkoop in.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:28

Dit gebeurde er bij mij...check de beugelriem....
Afbeelding

En alles was dan ook nog 'aangemeten' door 'deskundigen'. Vanaf nu doe ik het mooi zelf.

Imre

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:30

:oo := En dat noemt zich dan deskundig!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:37

Imre schreef:
:oo := En dat noemt zich dan deskundig!

Uberdeskundig zelfs....
Geen wonder toch dat ik altijd een blauwe tumtum had en niet in balans kon zitten? Dan je nog zoveel zitlessen nemen, maar dat wordt hem dan niet he?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:44

Nee, dat vind ik ook niet zo vreemd als ik de vorm van je zadel zie en hoe de beugels hangen. :x Auwie!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:46

Wow Ankem, daar krijg ik al pijn van en mijn doos kan qua zadels wel wat hebben :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:48

Auw. Ik ook :=
Pijnlijk...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:43

Hij is voor Kelly te groot en schoof wat, maar hij lag op haar wel super in balans en het deed geen pijn. Ik hoop dat hij haar ooit gaat passen, want hij zit, mits hij in balans ligt, wel heel fijn!

Ik ga inpakken, heb het gehad voor vandaag. Ga eerst lekker even langs stal,Kelly aan de longeerlijn knuppen. Tot later...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:58

@ Imre: dat soort zadels vind ik echt zalig <3 heb ooit eens op een stokoude stubben gereden, uit de tijd dat stubben nog zowat geen wrongen had, knalhard natuurlijk, maar het zat helemaal niet verkeerd.
Heb nu een Kieffer Wien uit 1986, die heeft een wat diepere zit, maar iig niet zo'n badkuip met flaporen, volgens mij had je die toen nog niet. Heel klein, kort zadeltje is het, 16,5 inch. Freggle heeft ook weinig ruimte voor een zadel op haar rug. Al paste de Bates van Japeloup tot mijn verbazing ook, en die is 18 inch.
Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Rijden ging gisteren goed, gelet op schouders laten vallen en handen dragen, en toen kon ik veel beter zitten. Wat maar goed was ook, want madame was errug fris :=

Vandaag haar aan de longe geknoopt net pessoa en aan het eind nog even laten uitrazen, man wat ging ze hard, ik was er duizelig van :')
Ze vond het wel erg leuk, thuis haar nog even lekker geknuft en muesli gegeven (mix ik met pavo daily plus, dan doet ze er langer over, want ze móet goed kauwen) en muesli rules 8-) vindt Vegs dan toch :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:42

Zooist schreef:
Leuk om al die foto's te zien. Mijn paarden staan in mijn profiel of op mijn site mocht iemand willen kijken.

Amanda, voor welk zadel wil je gaan?

Ik heb nooit op een boomlooszadel gezeten, dus ik kan er ook niet over meepraten. Daarnaast is het niet toegestaan met wedstrijden dus heb ik ook niet de behoefte om daarop te gaan zitten. Ben en blijf toch een wedstrijdmiep :D

Na lang wikken en wegen heb ik voor mezelf besloten de paardenstapel te verminderen en heb dus moeten kiezen. Voor mij was dit best moeilijk maar heb er nu eentje op het internet staan.

Ik zit nu prive even in een typische situatie en krijg het niet voor elkaar gebokst. In overleg met de eigenaar dus hiervoor gekozen. Heb nu ook echt iemand die me twee dagen in de week helpt omdat het haast niet te doen was. Daarnaast vind ik het lesgeven ook onwijs leuk en ben ik met What en Zoo zover dat ik ook wat langer onderweg ben voor een wedstrijd.

Ben er wel een beetje ziek van. Het is echt zo'n knappe meid <3
Maar goed, voor het mooie toch wat te klein voor me en Chee en Zoo heb ik zelf gefokt en What... tja.... die kan gewoon niet weg <3

Nee ;( Ik snap je helemaal, maar dat knappe kind. Hoewel je gewoon alleen maar goede leuke fijne paarden hebt. Als ik het geld had, had ik der vanm je gekocht. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:45

Yamcha schreef:
@ Imre: dat soort zadels vind ik echt zalig <3 heb ooit eens op een stokoude stubben gereden, uit de tijd dat stubben nog zowat geen wrongen had, knalhard natuurlijk, maar het zat helemaal niet verkeerd.
Heb nu een Kieffer Wien uit 1986, die heeft een wat diepere zit, maar iig niet zo'n badkuip met flaporen, volgens mij had je die toen nog niet. Heel klein, kort zadeltje is het, 16,5 inch. Freggle heeft ook weinig ruimte voor een zadel op haar rug. Al paste de Bates van Japeloup tot mijn verbazing ook, en die is 18 inch.
Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Rijden ging gisteren goed, gelet op schouders laten vallen en handen dragen, en toen kon ik veel beter zitten. Wat maar goed was ook, want madame was errug fris :=

Vandaag haar aan de longe geknoopt net pessoa en aan het eind nog even laten uitrazen, man wat ging ze hard, ik was er duizelig van :')
Ze vond het wel erg leuk, thuis haar nog even lekker geknuft en muesli gegeven (mix ik met pavo daily plus, dan doet ze er langer over, want ze móet goed kauwen) en muesli rules 8-) vindt Vegs dan toch :')

Zo'n oud zadeltje lijkt me ook ideaal. Keihard, maar wel plat en kort en met geen/weinig wrong.
Wel erg moeilijk om te vinden, helemaal in modelletje breeeed.

Ik heb net lekker gereden. De fish uit m'n zadel halen was inderdaad een goed idee. Galop was weer veel beter en de middendraf zat er ook ineens weer op. Zadel lag hem dus duidelijk lekkerder zo :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:01

Wil jullie (als stiekeme meelezer) even bedanken. Door het meelezen van alle verhalen en tips even een heel bewust momentje gehad vanmiddag. Eigen peerdje kan ik helaas niet rijden vanwege blessure. Paardje van stalgenoot gereden die uit een slechte situatie komt en onder het zadel loopt alsof het de eerste keer is, met angst. Doel is om haar te laten ontspannen, maar lukte van geen kant. Heb alles losgelaten en even na gaan denken. Toen kwamen de woorden loslaten, ontspannen, voelen, recht zitten, vragen, mee gaan enz. in me op. En het lukte! (niet de hele tijd, maar kan je ook niet verwachten.) Was even een geluksmomentje van besef. Zijn nog wel zeker 100 werkpunten, maar was hier erg blij mee.
Dus bij deze: Bedankt! (En ga alsjullieblieft zo verder!)

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:53

Ha maaikiemike, daar is dit topic nou precies voor. Leuk dat je resultaat zag! Welkom en vooral mee blijven lezen.

Dames, jullie zijn ook grapjassen. Heb ik net mijn knalharde Stubben weggedaan, zonder wrong en zo plat als een pannekoek, en beginnen jullie dat type zadel op te hemelen. Nou ik ben blij dat ik em kwijt ben, en ben gelukkig met mijn nieuwe zadel. Mijn onderkant is er ook gelukkig mee. Geen wielerbroek meer aan, optimaal voelen en een betere houding. Alleen jammer voor mijn portomonnaie. Ik hoop er trouwens wel wat langer mee te doen dan sommigen van jullie. Dat doet pas pijn in je beurs >;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:11

Ik heb ook een poosje een mega oude stubben romanus op proef gehad. Ik kon er goed op zitten. Enig nadeel vond ik dat de kussens vrij hard waren en het kussenkanaal vrij smal. Daarom is het hem uiteindelijk niet geworden.

Welkom maaikiemike. Mooi dat je een fijn moment hebt mogen meemaken. Dat smaakt naar meer he?

Veggs heeft vandaag ook aan de longe gelopen. Kelly ook. Was de eerste keer. Heb ook de longeerhulp gebruikt. Ze begon wat stijfjes, maar kwam al snel los. De hulp vond ze eerst wat vreemd, maar later liep ze er heel fijn vwnw mee.
Tijdens het longeren een beetje aan het stoeien geweest met lichaamshouding en ademhaling. Als ik bij een overgang terug mijn adem te hoog had, kwam ze niet goed terug. Wanneer ik tijdens de overgang bewust mijn adem laag uitblies, dan kwam ze ook direct terug. Bij het aanspringen deed ik de beweging wat enthousiast voor, wat beantwoord werd met een vrolijke bok en een pittige galop. Ze geniet zo van het werk de oren staan altijd in standje naar voren of ontspannen opzij.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:06

Leuk zo spelen met je houding en ademhaling tijdens het longeren. Ik kom weinig aan rijden toe, dus vindt het jammer om een keer rijden onder het zadel in te moeten leveren voor longeren, maar het zou wel goed voor Tov zijn. Wat voor longeerhulp gebruik jij Ankem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:24

Leuk dat ze het leuk vond, Ankem :)

Ik vind het spelen met ademhaling, positie en houding ook erg leuk, Vegs reageert daag ook sterk op. Als ik teveel aan haar voorkant kom, komt ze gelijk naar binnen ook. Herken de verschillende manieren van commando's geven ook, je kan dan tempowisselingen doen met je stem, als je zacht en rustig praat, werkt ze wel actief, maar rustig, doe je enthousiast een commando geven, wordt ze heel voorwaarts, en heel energiek. Erg leuk.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:24

Maaikiemike, da's leuk om te lezen :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:30

Ik gebruik deze:
http://www.google.nl/search?q=longeerhulp&oe=UTF-8&hl=nl&client=safari&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=7Z0MT4CQKIWZOqiA2asH&biw=768&bih=900&sei=8J0MT7upNY6eOrLa_ZsHrl
Ik kan op de ipad niet goed plaatjes invoegen.

Een beetje uit nood geboren bij mijn overleden merrie. Die had zo'n schurft hekel aan een longeersingel. Dat was te pijnlijk voor haar schoftgebied ( was erg gevoelig). Longeren met een zadel vind ik niet fijn. Toen zag ik deze en ik heb hem besteld. Het werkte voor haar heel fijn en bij Kelly ook. Ze gaan er mooi vwnw van. Wil straks ook met dubbele longe doen, maar dat is voor later :)

Wat belangrijk is, is dat je goed geaard bent, je adem laag is en je er met de juiste intentie staat. Dat je je niet anders voordoet dan dat je daadwerkelijk voelt en wilt. Oprecht zijn.
Ik lees daar nu een boek over, heel boeiend.
Wat ook leuk is, is samen spelen in een roundpen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:41

Ademhaling is tijdens het rijden ook zo fijn om mee te spelen :)

Ik ben daar vandaag met Chee erg mee bezig geweest. Ik wilde hem wat meer terug laten draven en zo een beetje spelen met het tempo. Als ik dan dieper naar mijn buik adem moet hij langzamer draven en als ik normaal adem moet hij meer naar voren. Dan ging ik groter lichtrijden en dan ging hij groter draven. Ademde ik dan weer diep naar mijn buikdan kwam hij terug en goed zwaar uitademen en hij stond stil. Alleen toen viel hij bijna om omdat hij schrok van zijn eigen snelle reactie. :+

Dus volgende x zal ik iets minder fanatiek uitademen als ik hiermee bezig ben :')

Met What ben ik bezig geweest met hele grote arbeidspirouettes om zo zijn binnenachterbeen sterker te maken. Dat doe ik op een volte 15 mtr waarbij ik de schouder naar buiten hou en het binnenachterbeen eerst 1 hoef en daarna 2 hoeven naar binnen zet.

Het tempo moet hierin gelijk blijven en de hoofd-halshouding wissel ik af. Zo vind hij het wat lager makkelijker dan bovenin en dat bouw ik dan met de maanden uit tot hij sterk genoeg is om een hele pirouette te maken en mooi los bovenin te blijven.

Ontzettend leuk om hiermee bezig te zijn. Maar dit soort werk doe ik niet veel omdat het echt zwaar is. Morgen is zijn stapdag en kan hij lekker alles eruit lopen mocht dat nodig zijn.

Zoo mocht aan de longe en heeft zich gedragen als een beest :oo en Modelleke wordt op dinsdag en donderdag door mijn vriendinnetje gedaan.

Als het goed is moet Kel de longeerhulp wel kennen maar dat is natuurlijk onwijs lang geleden. Zelf gebruik ik liever de dubbele longe. Maar zo heeft ieder zijn voorkeur :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:19

Ik longeer eigenlijk nooit. Mag niet bij ons in de bak. Dus tja dan houdt het op. Suuske was er toch geen fan van.
Die ging alleen maar draven en deed wat ze zelf wilde. Longeerzweep is reden tot paniek dus dat erbij is taboe.

Rijden gaat goed. Maandag liep suus lekker maar ik ben wat aan het stoeien met haar hoofd hals houding. Ze komt snel op en gaat bij aanleuning steeds zwaarder hangen. Kwam er niet uit maandag hoe dit op te lossen.
Gisteren met rijden begon ze weer met mutsen. Toen hoorde ik stilletjes in mijn achterhoofd.... laat los, laat gaan, laat het haar zelf uitzoeken. Kleine ophouding dat ze laag moet komen, aangevuld met been en LOS en ONTSPAN in je handen. Geef mee...
Ging goed... werkte... ze liep aan het einde erg braaf :D Ik deed het dus goed. Ze zocht goed contact zonder te hangen.
*\o/* Ik was er blij mee.

Vandaag is haar vrije dag en donderdag gaan we ermee verder. Ik heb voor de 28ste een wedstrijd gepland. Hoop dat ik de laatste 2 winstpunten in de B erbij rijd. Dan kan ik rustig aan gaan werken aan de L proefjes.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:28

FIjn om te lezen dat ik niet de enige ben die regelmatig een mantra door haar hoofd laat gaan tijdens het rijden.
Hier ook, ophouding, ontpan, voorwaarts, hielen laag.. ontspan..

Pablo longeer ik meestal een of twee keer per week. Soms dubbele lijnen, soms met de pessoa..
Ik vind longeren altijd een fijne manier van werken.. je ziet zoveel meer. En pablo vind het erg leuk.
Moet zeggen dat hij toch wel graag werkt de laatste tijd..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:32

Ik ga vandaag ook longeren. Schimmes zit wat vast en wil niet goed inbuigen op links. Komt vanuit haar schoft/schouder. Ik zat er van het weekend even zonder zadel op en toen voelde ik ook duidelijk dat ze wat scheef was. De volgende dag onder het zadel in het bos lekker losgewerkt, maar ik moet het wel even in de gaten gaan houden. Ik ga haar dus weer regelmatig aan de dubbele longe trainen en wat meer bakwerk invoeren tijdens het rijden. Binnenkort ook maar weer een bezoekje van de osteopaat plannen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:37

Ik ben ook mijn eigen instructrice tijdens het rijden hoor :D
Alsof ik een oortje in heb. Dat gaat ook aan 1 stuk door in mijn hoofd :D

Ik wissel rijden veel af met kaptoomwerk op de grond, longeren en Freestyle.
Grondwerk is echt niet weg te denken uit onze training. Vind het erg belangrijk dat ik mijn paard ook op de grond zie lopen en zie hoe ze zich beweegt en wat er precies gebeurd met haar lichaam. Maar ook voor het leren van nieuwe oefeningen kan ik niet zonder grondwerk om de oefening aan te leren zonder dat ik erop zit en zie wat er tijdens het aanleren van deze oefening gebeurd met haar lichaam. Plaatst ze haar achterbenen goed onder haar lichaam? Hoe beweegt ze in haar heupen? Waar houdt ze zich vast?
Door met haar op de grond te werken wordt ik ook véél bewuster van mijn eigen lichaam en word ik steeds sneller in het reageren op een reactie van mijn paard.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:41

Grondwerk doe ik ook regelmatig. :j Of bijvoorbeeld lange teugelen of longeren. Ik vind afwisseling in het werk belangrijk en zo hou je het voor alle partijen leuk. Mijn vorige paard trainde ik ook regelmatig aan de fiets, lekker onbelast rechtuit.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:50

Mijn paard is afgelopen maandag bekapt door meneer de orthopedische smid. Voor het eerst dat ik mijn paard mee heb laten doen met de paarden van mijn instructrice die standaard door hem worden bekapt.
Mijn paard loopt normaal altijd de eerste dagen enorm op eieren.
Deze smid heeft alleen iets bijgevijld. Amper een milimeter. Mevrouw deed gisteren alsof ze écht niet meer kon lopen en haar achterbenen eraf lagen :7
Zodra dr ook maar heeeeeeeeeeel iets is veranderd dan loopt ze alsof dr benen eraf zijn gehakt.