Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:43

Nou... lekker dan.... samenvatting getypt, klik perongeluk ipv op het tabblad op het kruisje.... floep antwoorden weg :(
Een aangezien ik een lange werkdag gehad heb, en redelijk brak ben, ga ik het niet meer overtypen sorry... Ik volsta even met " Weer helemaal bijgelezen :) " , en Russel welkom in dit topic.

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:03

Ik heb vandaag echt fijn gereden. Zit op mobiel, dus morgen uitgebreide versie. Rijtechbisch zag het er niet uit. Maar ik kon me ontspannen en heb pobylief in zijn sop gaar laten koken. Kon zelfs erg lachen om zijn grappen en truckendoos die open ging toen hij er achter kwam dat ie het echt zelf moest doen, zonder op mij te kunnen hangen. We hebben het met een heerlijk ontspannen galopje kunnen afsluiten. Ben trots op mezelf, heb veel gelachen om Jim en ben weer even helemaal happy met hem.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:05

Super Amanda +:)+ En lachen op je paard is zoooo belangrijk. Ik heb het een hele tijd gemist, maar weet weer hoe het moet. Ben benieuwd naar je uitgebreide verhaal morgen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:13

Afbeelding

kennen jullie dit plaatje? Komt uit het CR-boek van Sally Swift. De tekst kan ik er nu niet letterlijk bijpakken (heb mijn boeken even uitgeleend), maar dit was een van mijn eye-openers.
Ik had vreselijk de neiging om mijn energie bij mijn lijf te houden, een beetje in elkaar te zitten. En als ik dit plaatje zie dan voel meteen weer hoe ik uit die houding kan breken, en me helemaal open kan stellen. Ben ook wel eens in deze houding gaan galoperen door de bak, en wow wat voelde dat bevrijdend.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:35

zo, allemaal happy :D ik ook! vandaag echt heerlijk gereden..ik heb dus 3 paarden en de jongste is groot, imposant en lomp. hij is hier geboren zelf gefokt uit mn merrie van 163 zn vader was 167 en meneer is gewoon 175 ..plus denk ik dat hij doordat hij hier zo op zn gemak is zich niet zo snel druk maakt,maar met rijden issie supervlot en voorwaarts.
maar goed het lompe blijft en ik vond m steeds net niet helemaal lekker op het bit[dubbelgebroken dik aurigan] wat ik gebruikte, heb er nu een net iets dunner bit ingehangen en ik voel een wereld van verschil..als je de bitten naast elkaar ziet zie je haast geen verschil,maar met rijden een verademing. dat zo klein verschil zo grote invloed heeft zegt mij dus nog kritischer te kijken naar hoe en met wat mensen op hun paard zitten
ha gooya ,is dat niet de zonnegroet die hij doet? ik zeg heel vaak tegen lesklanten deze beweging te maken,ik noem m ook de indiaan :j of, en die is vergelijkbaar,doe alsof je je jas over schouders uit wil doen,je spant dan nl je spieren anders als dat je je armen 'gewoon 'wijd doet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:38

Dat doe ik regelmatig. Ik sluit vaak af met een galopje in verlichte zit of zo. Altijd met lane teugel, zonder contact eigenlijk. Even spanning af laten vloeien. Soms is dag echg nodig, soms totaal niet en soms dan crossen we zo gewoon een paar rondjes omdaf we het leuk vinden. Jim kan ook echt uit zijn hum zijn als ik anders afsluit dan met een vrij galopje en daarna buiten uitstappen. We hebben een pad van iets van 500 meter waar geen auto's rijden. Helemaal langs de bak en wei. Heerlijk om uit te stappen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:17

Wat een spelfouten, via mobiel bokken :+
Maar goed, hier het hele verhaal.

Toen ik aan kwam rijden kwam Jim al hinnikend naar me toe gedraafd. Het is zo heerlijk als hij dat doet <3
Ook al is dat om het eten, dat weet ik ook wel. Maar toch :+
Hij is al een flinke wintervacht aan het kweken. Heel fluffy en teddy en ook nog eens met plakaten modder.
Dus lekker gepoetst en Jim stond er helemaal van te genieten. Hij zal wel jeuk hebben met al dat haar en verharen enzo.

Daarna opgezadeld. Ik pak het zadel, kijk naar Jim, hoor hem heel diep zuchten en hij gaat in de stand: ik ben moe :O Ik heb slaap :z Zie je dat niet?
Nee, dat zie ik nooit :D
Dus opgezadeld, voor de zekerheid maar een zweepje gepakt, want meestal betekent zo'n houding dat ik hem even over moet halen dat er gewerkt moet worden :D

Eerst gestapt met lange teugel. En aangezien mijn paard vol gewoontes zit, wordt er eerst gemest, wild geschud met de manen en neus naar voren gestoken, voor ik de teugels op maat kan pakken. :+
Stappen doen we altijd lang en laag. Veel voltes, omstellen van links naar rechts met 8en, slangevoltes, gebroken lijnen. Maar ook stelling/contrastelling. Tussendoor houd ik een keer halt en pak ik stukjes middenstap mee. Hij is best een diesel. Niet qua tempo, maar qua lossigheid van de spieren. Dus dit stappen doen we zeker een kwartier, tot hij los in zijn lijf aan voelt.
Dan draven we aan en doen hetzelfde. Teugels heb ik wel iets meer op maat, anders duikelt hij op de voorhand of gaat hij lekker hangen en stuwen van achter.
Eerst wordt een rondje gebriest, waarbij hij altijd probeert of hij de teugels uit mijn handen kan trekken. Helaas, dat lukte niet. Ik had mijn handen gewoon mooi stil. En toen ging de truckendoos open. Links vasthouden, rechts vasthouden, hangen, niet door willen lopen, schudden. Helaas voor hem zat ik alleen maar, gaf ik niks toe, maar werd ik ook niet boos. Geen aanleiding voor hem om iets uit te kunnen vreten. Tot ik het zat was en ik hem een aardige tik met de zweep op zijn reet gaf. Een grapje is leuk, maar niet te lang. Stiekem moest ik er wel om lachen, maar op een geven moment is het wel klaar.
Dat lachen is al een vooruitgang overigens, want de laatste 2 maanden irriteerde ik me vreselijk aan dat soort dingen en kon ik wel eens heel oneerlijk uit de hoek komen als hij me echt over het randje dreef zeg maar :o

Maar goed, tik gegeven en toen ging de turbo aan. Dus zweep weggegooid (meestal is 1 tik genoeg voor de rest van de rit) en hem laten lopen. Maar wel handen stil voor, geen cm. toegeven. En flink wat figuren laten lopen. Veel paarden denken: oliebol, zo hard lopen heb ik ook geen zin in.
Helaas, Jim had een bui: lopen, lopen, lopen, lopen.
Dus stopte niet meer. Dus heb ik hem terug genomen naar stap, even de rust er weer in gebracht en weer aan gedraafd. En toen liep hij braaf. Hij kreeg op een gegeven moment wel door dat ik hem de steun niet meer gaf door vast te houden. Dat was moeilijk, moest hij het ineens zelf doen.
En weer ging de truckendoos open. Maar niet op een vervelende manier. Ik moest er wel om lachen, wat is dat beest toch slim. Maar goed, hij gaf het op een gegeven moment op en ging lopen :~
Beide handen nog een galopje mee gepakt, waar ik heel erg op heb gelet niet mijn binnenhand vast te zetten, zodat hij vast kan pakken. En dat lukte aardig.
Galopje was in ieder geval heel mooi, juist aanspringen, meteen ontspannen en heel relaxt eigenlijk.

Samenvattend: hij liep echt niet volgens het boekje, daarvoor is het nog teveel wennen aan de lossigheid bij mij en is hij aan het zoeken. Dat merk je in de aanleuning, die is niet constant. Maar dat komt wel goed.
Ik was nu tevreden over mezelf en mijn handelen en krijg er weer een beetje vertrouwen in dat het wel goed komt met ons. Als ik zelf maar rustig en ontspannen blijf, zodat hij geen aanleiding heeft om te klieren.
En dat is best moeilijk voor mij :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:25

Amanda wat een leuk verhaal, ik zie het gewoon helemaal voor me.
Ken je "malle" uit de "ponyclub" (o jee ik ben echt oud) daar doet Jim mij aan denken :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:26

Ik ken Malle ook nog hoor :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:38

Hahaha, ja, die ken ik wel.
Ik vind hem meer een combinatie van Malle, Rakker en een stukje Shetan, van the Black Stallion.
Malle vanwege zijn uitdrukkingen, Rakker vanwege zijn streken en Shetan vanwege de eenkennigheid, vertrouwen en band die wij hebben.
Maar eigenlijk is hij gewoon Jim met vele gezichten :D

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:40

Ik denk dat voor velen van ons jouw verhaal heel motiverend is. Volhouden hoor! Zoals je bezig bent, komt het zeker goed.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:31

Gooya schreef:
Super Amanda +:)+ En lachen op je paard is zoooo belangrijk. Ik heb het een hele tijd gemist, maar weet weer hoe het moet. Ben benieuwd naar je uitgebreide verhaal morgen.

Ja echt! Daarom is het ook zo belangrijk dat je een enthousiaste, positieve instructeur hebt, want van die mensen die alleen maar fouten kijken ga je chagrijnig kijken en daar gaat je paard weer slechter van lopen. 8-) :Y)
Tsja als je glimlacht, heb je automatisch meer ontspanning dan met een strak bekkie, dus het werkt echt! Mijn springjuf roept ook altijd dat ik moet blijven lachen. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:39

Ik heb momenteel geen instructeur, ben aan het rondkijken wat en wie ik nu wil.
Of ik ga lessen op de locatie waar ik ook start. Of toch thuis. En CR of niet.
Ik ben er nog niet uit :+
Heb ook geen haast, dat scheelt ook.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:28

Knollentuin ook lekker gereden. Wat een klein verschil in bit, verschil kan maken voor je paard. Ik heb sinds kort een rotarybit. loopt mijn paard erg fijn op.

Leuk om je verslag te lezen Amanda. Fijn dat het vertrouwen in de toekomst weer goed is. Moeilijk om een goede instructeur te vinden. Succes met je zoektocht.

Vanmorgen druk geweest met zadels passen. Ik had Janus lekker losgereden om meteen goed te kunnen voelen.
Begonnen met een Crown. Zadel lag te ver achter over, en dat kon met vulling niet opgelost worden. Verder wel een fijn open zadel. Janus liep hier mee, zoals met mijn huidige zadel.
Daarna Massimo trail. Helaas te kleine zitting. Apart zadel, erg wennen, maar zeker moeite waard om nog verder te proberen (met grotere zitting).
Daarna Bates. Boommaat was aan de krappe kant, moet 34"worden, en achterin moet opgehoogd worden, maar verder een heerlijk zadel.
Daarna Anky. Hihi Paard was niet vooruit te branden onder dit zadel. Zadel was te lang, Janus had moeite met buiging in zijn lijf, en ik zat ook niet zo heel lekker. In stap scheelde het echt een hoeflengte. Duidelijk ongeschikt dus.
Vervolgens Massimo dressuur 2. Niet fijn. Ik zat absoluut niet lekker, en Janus liep hier ook een stuk minder fijn. Had meteen weer mijn irritante gevoel van "onderbenen naar voren". ook ongeschikt.
Kieffer Europe. Niet eens geprobeerd. Totaal ongeschikt voor Janus.

Duidelijk is geworden dat mijn wensen (en wat het beste bij paard past)zijn:
kort zadel. weinig wrong, vlakke zitting, teruggeplaatste beugelophanging, voldoende breed kussenkanaal, 34 inch boom.

Vervolgplan: A.s. maandag ga ik de Bates ophalen met juiste boommaat en goede vulling. Hier mag ik een week mee rijden.
De week daarna ga ik de Massimo trail ophalen, hier mag ik ook weer een week mee rijden.
Wanneer Japeloup terug is van vakantie, ga ik beide zadels ophalen, en met beide zadels rijden in de les.
Daarna beslis ik of het een van de twee gaat worden.

Ik krijg overigens een mooi bedrag terug voor mijn huidige zadel. Absoluut geen afknijpbedrag. Uiteraard lijdt ik wat verlies, maar ik heb ook een jaar met dat zadel gereden. Denk dat ik er particulier niet veel meer voor terug zou krijgen.

Wordt vervolgd :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:32

+:)+
Voorlopig dus alweer een stap verder :j
Trail is echt even wennen hè :D
Maar als je eenmaal gewend bent <3
Ik vind elk zadel nu een harde zitting hebben :+
Totaal verziekt :D

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:49

Haha, ik heb een oude Stubben en ik vind die helemaal niet hard zitten. Tot ik dan eens op een wintec van een vriendin mocht rijden :oo . Die is zoo veel zachter...
Over bitten, ik rijd nu met een gewoon dubbel gebroken bit maar ik zou graag eens wat anders proberen.
Zoals die aurigan, geeft dat nu echt een verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:51

@Amanda: Wat goed om te horen! Kunnen lachen om de grapjes van je paard in plaats van boos te worden, super +:)+
@Knollentuin: Bijzonder blijft het, dat zulke kleine dingen zoveel kunnen uitmaken :j Mooi dat je nu een goed bitje gevonden hebt :)
Trouwens ook bijzonder hoe weinig sommige mensen weten van bitten. Hoe vaak ik al niet geschokt de opmerking heb gekregen:"Waarom rijd je met een stang!! Die zijn super-scherp!!!" terwijl ik met een ongebroken trensje rijd :+
@Gooya: Klinkt goed! Wat fijn dat je beide zadels mag uitproberen!

Ik heb net ook fijn gereden. Rijd nu met een boomloos zadeltje van een vriendin, en voel daarin 10x beter wat ik allemaal nog fout doe. Confronterend, maar nuttig :j Ik begin (na 4x rijden) mijn balans weer een beetje te hervinden, kon al een hele lange zijde mijn bovenbeen goed houden en die stukjes lag mijn onderbeen lag ook keurig op de plek in plaats van ver naar voren. Moeilijk, maar o zo leuk als het goed gaat :D

Wel moeilijk vind ik nu mijn beenhulpen in wendingen. Eerder zat ik dus altijd met mijn onderbeen te ver naar voren, en nu ligt mijn onderbeen waar ik hem eerder had als ik hem naar achteren legde. Als ik nu mijn buitenbeen wat naar achter wil leggen voelt het heel raar, alsof ik mijn been tot achter mijn oren trek }:0 Maargoed, dat zal ook wel wennen :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:55

Fijn Gooya dat je nu op de goede weg bent naar een passend zadel vinden.

Ik heb een KN en die vind iedereen hard, maar dat vind ik wel meevallen. Heb ook heel even een Kentaur gehad. Die was echt heel zacht om te zitten. Maar te nauw voor suus.

Ik heb bij suus ook een dubbel gebroken bit erin. Heb een keer een dubbelgebroken aurigan geprobeerd, maar suus vond er niets aan. Heb nu wel een iets dunnere erin dan eerst, suus heeft niet veel ruimte en ze is hier toch net iets prettiger op dan de dikke dubbel gebroken.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:59

Vanaaf weer les van Knollentuin *\o/* *\o/* *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:00

Wintec vind ik nog heel hard :+
Heb hiervoor een Wintec gehad.
Kentaur was te nauw en te diep voor mij :+
Boomloos lijkt me ook bijzonder. Ik vind dat ik er een te dik achterste voor heb. Stalbaas heeft nog een boomloos westernzadel liggen. Misschien dat ik eens vraag om die te proberen :D

Bitten was ook een zoektocht inderdaad. Ik had een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje, vanwege een laag gehemelte. Super fijn bitje! Tot hij velletjes kreeg van de draaiende bitringen.
Dus toen moest ik een Dtrens of bustrens. En helaas, die heb ik niet kunnen vinden met plat tussenstuk. Nu heb ik een anatomisch gevormde aurigan of argentaan (wat is het verschil?) van Sprenger (doet zeer in de portemonnee) en hier loopt hij ook wel fijn op. Is een wat dunner bitje, maar een dikke past niet in zijn mond en loopt hij helemaal voor geen meter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:04

Bitje was hier ook zoeken :j
Ik ben begonnen op een dubbelgebroken bitje met rond middenstukje, toen eenzelfde bit van aurigan, toen een wat dunnere, maar ponylief bleef maar met het middenstukje 'gooien'. Hij blijft heen en weer wriemelen met zijn tong. Nu heb ik dus een dun ongebroken trensje, en daar loopt hij heel fijn op. Hij laat zijn tong nu rustig liggen in plaats van de hele tijd met het bit te emmeren.
Ik heb overigens net als Amanda ook een wens voor een bit wat ik niet kan vinden. Het liefst zou ik rijden met een metalen dunne ongebroken kneveltrens, omdat me dat het allerstilst lijkt liggen. (knevels niet vast aan het hoofdstel uiteraard) Jammergenoeg zijn die nergens te vinden. Sowieso is een ongebroken kneveltrens heel lastig, ik heb er tot nu toe 1 gevonden in Engeland, maar die is van rubber en dik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:06

Kneveltrens zou ik juist weer in deze versie zoals ik nu heb willen proberen en dan met plat tussenstuk. Bestaat niet geloof ik :+
Ongebroken trens pakt Jim heel erg op vast. Dus dat is geen optie.
Daarnaast friemelt hij graag met zijn bit, dus dubbelgebroken is het prettigst.
Alleen dat kleine mondje is wel lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:11

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:13

ik heb een dubbelgebroken bustrens met plat tussenstukje van Harry's horse. Koste 21 euro geloof ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:14

Die 1e zoek ik!
De rest is allemaal met een staand tussenstukje. Dus met de smalle kant op de tond (en gehemelte). Die andere is draaiend en dus gewoon plat op de tong.