ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:13

vertel vertel :P

ik niet zo vandaag haha.
had mijn hoofdstel onder het stof vandaan geplukt , en heb wel ervaring met groentjes die voor het eerst een hoofdstel om krijgen, maar meestal is het dan vooral het kopstuk wat een probleempje is..
mijn dame liet het bit in de buurt komen,
na een half uur had ze hem in, doormiddel van een hap hooi. maar ik was niet snel genoeg met het bakstuk, en daarna trapte ze daar natuurlijk never nooit meer in :=

maar ik zit nu dus even in dilemma. ga ik haar bitloos beleren?
en het bitje over een paar maanden samen met de pensionhouder doen ( die is vele malen handiger dan ik )

ik ben bang dat als ik alleen blijf "aanprutsen" ze verkeerde associaties maakt met het bit.

of toch elke dag even een vinger in haar mond krijgen en haar er zo aan laten wennen?
verder is ze helemáál niet kopschuw. je kunt haar overal kriebelen en daar geniet ze ook van. maar bij haar lippen vind ze dus niet okai.

feit was wel, na een uur rustig proberen het hoofdstel in te doen :P ( gelukkig heb ik wel bergen geduld) was ze helemáál niet meer rillerig van de longeersingel, deken en voetjes optillen :J

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:28

En stroop of appelstroop op het bit smeren? Misschien dat dat helpt?
Daantje had het bit al in haar mond voordat ik de keelriem vast had :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:41

Nou, hier komt ie.

Vanmiddag naar Dalica geweest. I.v.m. ziek zijn, kinderen ziek, en weersomstandigheden was het alweer een week en 3 dagen geleden dat ik voor het laatst gereden had.
Vol goede moed ging ik naar de toe, en heb voor het eerst gewoon bij de poetsplaats opgestapt, en gelijk naar buiten. Ben niet in de bak geweest, en heb haar niet eerst gelongeerd.
Ze was een beetje spooky in het begin. Schrok van een auto, terwijl ze normaal super verkeersmak is ;-) Maar een auto met aanhanger was dan weer niet eng :+
Vervolgens kwamen we langs het water, en kwamen er in het water 2 zwanen aangezwommen... En dat vond madam NIET leuk. Ze wilde omdraaien, dat hield ik tegen, waarop madam maar bedacht om na een klein bokje, dan maar achteruit te gaan lopen (kom je tenminste ook de andere kant op {:)-:( ). Dus hadden we een mooi patroon: Naar achteren, stil staan, paar passen naar voren, naar achteren enz. Ondertussen waren de zwanen dusver bij ons gekomen dat ze nu naast ons zaten. Om dat moment bleef madam staan, en leek heel hard na te denken 8)7 En na de optie's in overweging te hebben genomen, ging ze dan toch maar de weg gewoon vervolgen, en weer voorwaarts *\o/*
De rest van de rit ging super. <3 Hier en daar wat schrik reactie's, maar dat is dan 1 sec. schrikken, om vervolgens weer compleet aan de hand te staan. En groot blauw zwembad was niet eng, en een bruggetje waar we langs liepen ook niet noemenswaardig. Ik heb meer en deel gestapt, bos liet qua modder ook niet meer draf toe, maar de stukjes die we draafde voelde fijn, en controleerbaar.
Al met al een uur onderweg geweest, en voor het eerst een rondje gereden! Ben helemaal trots! Op haar omdat ze toch controleerbaar blijft, en het goed doet, en ook stiekem een beetje op mezelf, dat ik het toch maar doe, en haar in de juiste banen weet te krijgen :o
Hier kun je het rondje zien wat ik met haar gereden heb:
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=769829

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:46

moonprayer schreef:
maar ik zit nu dus even in dilemma. ga ik haar bitloos beleren?
en het bitje over een paar maanden samen met de pensionhouder doen ( die is vele malen handiger dan ik )

Is je pensionhouder nu niet aanwezig?
En wat doet ze als je het hoofdstel gewoon compleet indoet? (zo heb ik het bij Dalica ook gedaan, rechterhand met bakstukken over de neus, sta je zeg maar voor de boeg, en dan linkerhand het bit begeleiden, en bij het openen van de mond de rechterhand omhoog en hoofdstel/ kopstuk over de oren.)

Jammer dat je zo ver weg woont, had je graag eventueel een handje willen helpen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:02

het hele probleem was het openen van de mond. :=

ik zal nog wel even appelstroop proberen!

het lukte niet omdat ze steeds met haar hoofd sloeg zodra ik met mijn hand bij dr mond kwam..
maar appelstroop en wat hooi eraan plakken :P kan ik nog wel pogen :P

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:04

Bedenk wel dat het hooi weg werken met bit niet ideaal is. ;-)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:17

maar dat is latere zorg denk ik haha :P
als het bit indoen maar gewoon normaal of leuk ord en het moet geen gevecht worden.

ik sta nu niet op die pensionstal, het was daar overbevolkt :P
heb nu wel een heel mooi plekje, elke dag weidegang en een buitenbak die zelfs nu nog mooi begaanbaar is :j
maar niet martin in de buurt bij dit soort dingen haha := :')

als ze weer overstuur raakt bij een volgende keer proberen ga ik eerst wel ff verder zonder bit.
Tot ik er handige hulp bij heb, kan ik het ook niet verpesten, dan duurt het weer langer.
heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de mond/bit indoen problemen gaf.
lukte altijd wel, heb meerdere malen paarden uit de opfok geplukt en zadelmak gemaakt :P

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:37

Ik lees hier al een tijdje mee, ben Denise, 31 jaar en 2 Tinkers aan het beleren.
Hoewel dat op het moment een beetje stil ligt wegens het weer.

@moonprayer: ik gebruik nu een halsterhoofdstel. Voordeel is dat ik het halster al om heb zitten en me volledig op het indoen van het bit kan focussen. Hebben ze het bit eenmaal in, dan hoef je het slechts nog vast te klikken.
Bij een gewoon hoofdstel kun je ook 1 bakstuk losmaken, dan kun je het hoofdstel vast omdoen voor je het bit in doet.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 03:58

dat had ik al geprobeerd :P
het hoofdstel kun je gewoon zonder problemen omdoen,
ze doet nergens gek over, oortjes kun je gewoon bij etc, t is echt alleen dat bekkie.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:12

Ik denk dat appelstroop met hooi wel een vreselijke plakbende wordt en voor je paard niet makkelijk weg te werken. Ik heb dit ook wel eens aan de hand gehad met een paard en ik deed gewoon een paar brokjes in mijn hand onder het bit zeg maar. En verder vooral veel geduld, niet boos worden en gewoon rustig blijven proberen.

Als een paard zo heel erg bokt op het zadel ben je dan niet iets te snel gegaan? Ik doet het zadel er pas op als het paard al goed gewend is aan dingen op/om zijn lijf en dan volgt er eigenlijk geen reaktie op het zadel zelf.

Wow Wendy, wat gaan jij en Dalica lekker! Super hoor dat je dit durft.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:37

Inderdaad wow Wendy! Super dat je zo ineens naar buiten gaat en dat het zo goed ging! Echt super aangepakt van jullie beiden!

Ik prijs mij dus wel erg gelukkig blijkbaar met de hoofdstel- en bitgewenning. Ben daar rustig mee begonnen op stal, ze vond dat wel vreemd om het bit aan te nemen maar al bij al ging het nog wel, dat heeft echt nog geen 10min geduurd volgens mij :) Daarna telkens halster erover en daarop longeren zodat ze toch het bit al gewoon was. Ondertussen is het al niets meer om dat bit aan te nemen. Ik ben wel blij dat ik voor zo'n appelbitje heb gekozen, ze reageert er erg goed op en nu met het rijden ook heeft ze op het einde altijd net mooie witte lipstick :D
Appelstroop kan misschien wel eens helpen ja. Er dan nog hooi aan plakken zou ik niet doen aangezien het dan inderdaad echt wel een plakboel wordt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:11

izzy dat was ook mijn plan ja, lekker longeren blijven op het halster,
en ook de eerste paar keer rijden een extra teugeltje aan het halster, mocht ze gek gaan doen dat ik haar daarop kan corrigeren.

we proberen wel even rustig door, komt wel goed.. verder is ze heel kroelerig, wellicht heeft ze ook wel haken. vrijdag komt de tandarts/hoefsmid misschien wil hij even kijken, (t is geen prutser die er ff tandarts bij is geworden hoor, hij is echt gepassioneerd en al 20 jaar bezig met gebitsverzorging )

misschien probeer ik toch eerst gewoon appel en wortel voordat ik de stroop uit de kast pak dan ja :P

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:19

@moonprayer: misschien is het een idee om het met snoepjes te doen. geef dr een snoepje van te voren zodat ze weet dat jij de persoon met lekkernij bent :D. leg het bit in je hand samen met de snoepjes en laat dr het bit tegelijk met de snoepjes innemen. klinkt natuurlijk heel simpel maar met veel geduld wint de lekkernij het meestal wel! daarna helemaal verwennen met nog meer snoepjes (of biks, of iets anders lekkers natuurlijk) zodat ze de link tussen bit innemen en lekkernij legt.

Ik zou geen appelstroop of iets dergelijks nemen want dat kennen ze namelijk niet (ik neem aan dat je ze niet standaard appelstroop voert.. :+ ) gewoon snoepjes of andere lekkere dingen werkt meestal beter.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:35

ja, had ook al snoepjes geprobeerd, maar ze is niet op dr achterhoofd gevallen en wist meteen of ik het bit in de buurt had of niet := oeps, heb een slim paard gekocht geloof ik :P

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:23

:+ :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:15

Hoe is ze met wormkuur geven?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 04:09

weet ik nog niet, ik heb haar pas sinds 3 december :o :+
maar ik denk dat dat ook en kwestie was van op dr eten smeren, brood of appel ofzo.
ik heb appektjes gehaald, morgen nog even proberen :) we hebben de tijd zal ik maar denken :o

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:17

Zo, heb een tijdje niet meegelezen ivm druk zijn met andere dingen. Hopelijk gaat het nog steeds goed bij iedereen?

@ Wendy, wat fijn dat je haar eigenlijk zo weer mee naar buiten kan nemen! Ik kan me helemaal voorstellen dat je trots bent :)
Ik heb laatst een klein stukje langs de weg gestapt, de 50 meter heen gingen goed en toen zijn we weer terug gegaan. Maar toen schrok hij ergens van en daarna stond hij ook nog eens stokstijf op de weg omdat hij ergens in de verte een ander paard in de wei zag. Ik wist niet wat hij zou gaan doen en wou het ook niet afwachten en ben er dus af gesprongen. Misschien ook niet de beste keuze, maar toen we op de oprit naar stal kwamen en hij weer rustig was, ben ik er weer opgeklommen. Zoek nu dus iemand die met mij een rondje wil stappen, of een voorbeeldpaard of iemand die hem aan de hand meeneemt en ik er dan op.

@ moonprayer, leuk zo´n slim paard... Daar ben je mooi klaar mee zeg! Ik wou ook met de snoepjestruc aan komen, maar daar trapt ze dus ook al niet meer in. Misschien het bit voortaan voorverwarmen? Ik zou ook niet zitten wachten op zo´n ijskoud stuk metaal in mijn mond... :brr: (dat die van mij daar nog steeds intrapt vind ik echt heel bijzonder :D )

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:41

ik kom weer even binnenvallen, lees alles mee maar kan niet overal op reageren sorry! maar wilde even het volgende kwijt aan

moonprayer: je moet je paard overal kunnen aanraken, dus ook bij de mond. bij de neus bij de lippen. Ga hier dus verder op oefenen. Oren aanraken, gaat dit goed ga je naar de ogen. gaat dit goed ga je richting de jukbeenderen, gaat dit goed ga je richting de mond, gaat dit niet goed ga je weer terug naar de jukbeenderen.
Zorg dat waar je ook aanraakt, zij dit accepteert: dus haar hoofd rustig houd, er eventueel van geniet ;)
Zodra ze het ene punt accepteert geef je haar even rust door je hand weg te halen, begin je weer op punt 0 ga je naar het punt wat goed ging + een punt verder.
dus als de ogen aangeraakt kunnen worden, zonder dat ze haar hoofd wegtrekt, ga je richting de jukbeenderen. hier zelfde proces. dan schuif je verder (dus houd je hand rustig op het hoofd, niet meer af afhalen als je een stap verder aan het maken bent) naar de mond. werk in cm's, liefst mm's . elke mm welke goed gaat rust je, dus houdt je je hand stil, of ga je even een stapje terug zelfs (en eventueel weer helemaal er af, en weer op punt 0 beginnen). wat ik vaak doe is heen en weer, dus van punt goed richting (!) punt spannend. (richting dus niet direct BAM naar punt spannend want dat red je toch niet want dat is nog spannend dus zal het paard te heftig op reageren, maar in de buurt van spannend zal sneller geaccepteerd worden. en die ruimte blijf je dan steeds langer in, zodat ze daar ontspannen in worden, en je vanuit punt ontspannen weer een punt verder gaat opzoeken).
en zo schuifel je steeds verder richting de mond.

gaat ze dus moeilijk doen als jij richting de mond gaat, probeer dan dus wel je hand op het hoofd te houden, desnoods een stap terug (dus richting jukbeenderen/oog/verder) en zodra ze het hoofd stil heeft haal je je hand weg, beloon je haar. ze moet leren als ik blijf bewegen houd jij dr druk, als ik stil blijf gaat de druk weg. Dit is dus hetzelfde principe als met aansporen, maar dan andersom, snapje em nog ;)
aansporen=druk zodra ze gaan = druk weg. maar nu wil je het andersom, je wilt rust, stilstaan. dus zet je je paard weer voor de keuze. mijn hand/bit komt er aan en jij blijft met je hoofd stil staan, blijf je bewegen/gek doen houd mijn druk(hand/bit) aan, houd jij je hoofd stil, ben je rustig = de druk weg. zo leren ze zichzelf niet aan om van iets wat ze niet willen weg te (kunnen) vluchten, maar ervaren ze dat als ze rustig blijven, datgene waar ze zo moeilijk om deden, eigenlijk helemaal niks doet :)

als dit allemaal lukt, dus je neusvleugels, lippen, kin alles kan aanraken zonder dat ze weg wilt, dan kun je weer een stapje verder, door je vinger in de mond te stoppen,dat moet ze ook accepteren (wat gispycobs ook al aangaf, ontwormen maar ook dierenarts,tandarts, iedereen moet in de mond kunnen kijken wanneer dit moet). ook dit weer met het zelfde mm stappenplan.

Als dit allemaal goed gaat, ga je het bitje er pas verder bij pakken. Met het bitje geld ook het stappenplan.. dus bit richting het hoofd, pas weghalen als het hoofd stil is. bitje tegen de mond aanleggen, tot ze rustig is en dan weghalen. vervolgens pak je je oefeningen er bij van vinger in de mond = mond open, en leg je het bitje in de mond.

ga dan niet gelijk rijden met je hoofdstel, maar doe het hoofdstel weer uit, geef haar wat lekkers en zet ze lekker terug in de box/wei :)

hoop dat je er wat aan hebt :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:38

<3 <3 <3 *\o/* *\o/* *\o/*
Wat heb ik toch een heeeeerlijk paardje!! Ben echt verliefd <3 <3
Vanmiddag weer een rondje buiten gereden. En er zal al zo'n progressie in, in vergelijking met dinsdag! Al stukjes met hoofdje ontspannen ipv heel hoog. En 2 blaffende loslopende honden zonder baasje tegen gekomen. Gaf ze (gelukkig!) ook niets om! Al wat meer tempo in draf kunnen maken, wat ze ook super deed!
Ben zo ontzettend blij met der! Echt in de 7e hemel ;-)

Enny, wellicht eerst met een stalgenoot op stap dan inderdaad! Heb ik met Dalica ook gedaan! (Nou, vooruit, 1 keer.. Daarna alleen op stap, nu 4 keer in totaal).

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:04

Ik hoop van 't weekend ook weer wat met Deamen te kunnen doen. Door het weer een alle drukte rond kerst hebben al mijn paarden nu vakantie :D . Nouja, ook niet verkeerd natuurlijk.
Een weekje hebben ze vrij. Gelukkig kunnen ze wel in de bak/ wei.

Enny, als je alleen naar buiten gaat moet je wel door durven pakken. Anders kan je inderdaad beter even met een ander paard gaan. Doe ik ook hoor.
Vorig jaar had mijn merrie en tijd stil gestaan en ik dacht daarna wel even een alleen naar buiten te gaan, nou ik heb het geweten pfff := . Niet dat ze er vandoor ging of zo hoor.
Maar heeel druk en overal kabouters en om willen draaien. En ook al is ze maar 1.65m, ze maakte zich wel 2.00m groot. Ik ben ook niet de allergrootste held dus ga met Deamen mooi met een ander paard eerst.

Met bit hebben wij eigenlijk geen problemen gehad maar wij hebben hem van geboorte af aan overal aan gezeten (ook met vingers in zijn mond) dus dat zal het ook zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:05

moonprayer schreef:

ik heb maar even niet je hele verhaal gequote, maar je kan ook het bit eerst warm maken door onder een warme kraan te doen, dan is het wat minder koud...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 04:38

wat fahyafemke zei ga ik wel mee aan de gang inderdaad, ze is totaal niet kopschuw, en vind het heerlijk als je haar kriebelt, dus ik had geen problemen verwacht, maar inderdaad, haar mond opendoen levert stress op.
ik ben de vorige keer geëindigd dat ik het hoofdstel zo had vastgemaakt dat het bitje op haar neus hing, hier werd ze al helemaal zenuwachtig van := maar hooi wint het dan altijd wel geloof ik :P dus ze ging wel lekker staan eten, heb haar beloond en het verder niet meer geprobeerd.

en ik was ook inderdaad zowiezo al niet van plan om er een longeerlijn aan te hangen zodra het bit erin zat. Ik longeer eigenlijk nooit op het bit, alleen op stage plekken heb ik dat wel gedaan als het daar gebruikelijk is, en dat is het bijna overal. Maar ik heb zelf het idee dat er nogal veel druk op zo'n bekkie komt te staan met die longeerlijn. kweetniet, staat me een beetje tegen om dat bij mijn eigen paard te doen :P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:06

je kan het beste met een kaptoom longeren. het gewicht van de longeerlijn ligt dat boven op de neus, en als het onder aan de neus/kin dus hangt, kan het paard zijn hoofd scheef gaan houden om het gewicht te compenseren, wat later voor problemen in de rug kan geven (gedeelte net achter het zadel)
Op internet is hier wel wat over te vinden, heb nu (zoals gewoonlijk) geen tijd om het op te zoeken haha maar dacht ik zeg het even :j

ik zelf heb al 2 weken niks kunnen doen met mn friesje. 1 week niet vanwege het weer, en deze week niet omdat ze vreselijk ziek is geworden van de enting :( dikke hals, niet van de grond kunnen eten, hoge koorts. zo zielig. ik ga nu weer temperaturen hoop dat het beter is..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:52

vandaag eerste keer zadeltje op gehad, ging heel braaf, in de bak sloeg ze wel een paar keer naar het zadel, in de galop. En ze kwam een keer omhoog, maar het was niet echt spectaculair stijgeren, een keer een boze stem opzetten en het was klaar :+

ergens is het een super mak schaap in omgang, met poetsen kan ik alles aanraken, en ze had een mok plekje, die kan ik gewoon wegkrabben, en zalven. alleen hoevenkrabben is dan ineens wél weer drama. haar voorbeentjes gaan super, maar zodra ik achter wil krabben dan tilt ze haar been krampig op, en soms dreigt ze ook met slaan. Blijft wel bij dreigen.
ik vind dit heel typisch want ik merk dat het verder een doodbraaf dier is, en ze is dol op haar aandacht en knuffels.

wat ik nu dus maar doe is zodra zij in haar hoofd heeft dat ik haar achterbenen wil optillen en uitkrabben, dan ga ik haar daar gewoon maar aanraken, wat fahyafemke al zei, overal aan kunnen raken (wat dus eigenlijk altijd kan, totdat ze denkt dat ik ineens wat anders van haar wil?)

persoonlijk denk ik dat ze misschien te ruig bekapt is, want ze komt op mij wel over als een sensibel beestje, en als je het verbruikt heb bij dr denk ik dat je dan gewoon pech hebt, t is een dame :')

Maar dat ik zo het zadel erop kon "gooien" en dat ze er zo mee weg liep. hij bleef nog ff hangen achter de deur natuurlijk :') ..ook niks aan de hand. heel koel. :j

het komt wel helemaal goed met mijn dametje, maar sommige dingen hebben even tijd nodig, ik kan nu al wel een vinger in haar mond doen, dat is wel handig met straks een bitje in.

heb toch maar even met een helaster gelongeerd, want die kaptoom verschuift toch, vind ik niet fijn. en zo'n mooie wél fijn werkende academische kaptoom vind ik te duur, aangezien ik hem alleen een paar maandjes gebruik, tijdens het zadelmak maken.