[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:01

Hmm, ik rijd liever niet met slof. Wel heeft mijn instructeur een jambon geklust, waarvan ik moet zeggen dat dat hem wel (met het inrijden) meer naar beneden uitnodigt. Waarschijnlijk vraag ik inderdaad nog net te veel, te vroeg.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:02

Remember schreef:
MarcelDufour schreef:
Ik beoordeel dat puur als springruiter. Heb echt nog nooit een cross gereden (heb ik het lef niet voor) dus ik weet niet hoe daar over bepaalde onderdelen gesprongen moet worden.

Ik vind dat wel mooi om te horen eigenlijk, iemand die veel bereikt heeft en lastige parcoursen heeft overwonnen aangeeft hier 'het lef' niet voor te hebben :Y) . Heb je eigenlijk ooit wel eens wat cross hindernissen genomen, of is het niet des springruiters om hiermee bijv. af te wisselen? Ik las eerder in het topic wel over het verschil van springen in een parcours of een cross, dus misschien is het helemaal niet wenselijk om met een springpaard ook wat crosstraining te doen?
De crosslesjes die ik gehad heb vond ik erg leuk (en paard ook :)) ) en dat was allemaal zo laag en spelenderwijs dat het juist ontzettend fijn gymnastieken was!

Oh nee! Voor mij geen crosshindernissen! Ik schijt echt in mn broek. Een muur van 2.20 mtr doet me niks, een parcours van 1.60 mtr ook niet, maar crosshindernissen van een meter ga ik mooi niet op af! Ieder zijn ding, en ik ben een schoenmaker die het bij zijn leest houdt! :D Ik ken wel wat springruiters die het doen, en de stoerste daarin is Wout-Jan v/d Schans. Die is zelfs nog militarykampioen van Nederland geweest met Radetzky (meen ik). Albert Voorn deed het ook een tijdje maar toen hij hard onderuit ging in Lummen is hij er ook maar wijzelijk mee gestopt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:04

mo_van_dijk schreef:
Hmm, ik rijd liever niet met slof. Wel heeft mijn instructeur een jambon geklust, waarvan ik moet zeggen dat dat hem wel (met het inrijden) meer naar beneden uitnodigt. Waarschijnlijk vraag ik inderdaad nog net te veel, te vroeg.

Ik rij ook niet met de slof, gebruik hem alleen maar om een paard zijn hals te leren strekken. Tot ie helemaal met zn neus over de grond loopt. Als ze eenmaal weten dat ze dat mogen, dan heb je de slof niet meer nodig want ze doen het echt graag, dus zullen ze er zelf wel om gaan vragen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:07

Albert is twee jaar terug ook kopje onder gegaan in Etten Leur, meen ik! Wat een akelig gezicht om dat te zien, alhoewel er een andere gebeurtenis nog scherper op mijn netvlies staat!

Hier in de regio zijn ook weinig prof. ruiters die crossen. Mijn instructeur doet het alleen met de paarden van zijn werk en niet met zijn eigen paarden.

Marcel, Met uitrijden duikt hij inderdaad direct naar beneden als ik hem naar beneden uitnodig!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:08

Okee ik ga dit ook maar eens een tijdje in de gaten houden!
Ik ben momenteel even geblesseerd maar ik ga volgende week weer
eens opstappen en joolien (my BFF 4 life hahaha) vindt dit een nuttig topic. Ik rij zelf allerlei jonge paarden. Ook voor mensen die ermee willen springen.. Dus Vandaar!!

En marcel; Albert Voorn hoort ook niet in de cross daar is hij te kamikaze voor..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:09

mo_van_dijk schreef:
Hier in de regio zijn ook weinig prof. ruiters die crossen.

Wat zal daar de reden van zijn dan? Ik bedoel ook niet zozeer in wedstrijdverband crossen, maar meer als training en afwisseling. Zo vind ik ook dat dressuurruiters vaker een sprongetje zouden moeten maken :j

De lesjes in het puppygroepje waar ik in zat waren van dit kaliber (werd later wel wat uitgebouwd natuurlijk), en dat vond ik echt wel spannend zat :j, maar het viel me op dat de paarden het allemaal zo simpel en speels oppakten. En dat terwijl Tris met springen echt wel heel drammerig en wat 'lomp' kan zijn. Op een of andere manier ging het best natuurlijk. De filmpjes zijn binnen het eerste half uur genomen.

Loswerken, 2 balkjes op de grond
http://www.youtube.com/watch?v=DVCcNZL8zcM&NR=1

Kuil in en weer uit
http://www.youtube.com/watch?v=haKa3YOj5A8&NR=1
Laatst bijgewerkt door Remember op 24-02-10 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:10

AV, Heb je Albert in het echt zien crossen? Ik vond het een van de meest beheerste ruiters in de cross... Ik zou willen dat ik zo beheerst rond kan komen :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:13

Remember, Ik denk om dezelfde reden als Marcel al aanhaalde. Tevens hebben we het een paar pagina's geleden gehad over grondtempo en weer op het achterbeen komen na het crossen. Sommige paarden 'verleren' dit en zijn nog moeilijk (foutloos)rond te sturen in het parcours.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:15

Ik heb Albert zijn eerste cross zien rijden, paar jaar terug, en vond hem super beheersd door het terrein gaan, kon menig deelnemer een voorbeeld aan nemen. Hoe die man erop zit vind ik echt super!

@ Marcel, volg het topic al de hele tijd maar heb helaas geen vragen, daar ik alles verkocht heb. Vind dat je hele goede antwoorden geeft waar iedereen wat mee kan. Ben zelf meer van de SGW maar de basis moet ook goed zijn natuurlijk! Ga zo door....

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:15

Je was me voor MO!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:17

mo_van_dijk schreef:
Remember, Ik denk om dezelfde reden als Marcel al aanhaalde. Tevens hebben we het een paar pagina's geleden gehad over grondtempo en weer op het achterbeen komen na het crossen. Sommige paarden 'verleren' dit en zijn nog moeilijk (foutloos)rond te sturen in het parcours.

Duidelijk, thanks!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:19

Niet persoonlijk want toen was ik ongeveer 5 jaar oud. Ik heb echter wel artikelen gelezen en foto's gezien. Mijn opa was altijd van de cross. Hij trainde paarden voor de military en deed iets op de stallen van het koningshuis. Maar Albert staat in 1 van de boeken van mijn opa heel vaak.. (plakboeken endergelijke)..

Ik zit er trouwens zelf aan te denken om eens keer mee te doen bij marcel beukers (daar woon ik tegenover). Moet ik wel eerst even het geschikte paard vinden..

edit: Ik ga dan ook gewoon lekker bij de puppy's want ik poep ook in me broek van sommige dingen die ik daar zie..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:23

Axel, dan vind ik eigelijk je opmerking niet zo netjes. Die man kan zo geweldig rijden. Ik denk dat 95% van de ruiters tijdens een cross alleen maar kunnen dromen om zo rond te rijden!

Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar tussen dat jij 5 was en 2 jaar geleden zit waarschijnlijk een lange tijd.
*Edit: 15 jaar*
Laatst bijgewerkt door Mootje op 24-02-10 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:24

MarcelDufour schreef:
Over het algemeen bereik ik dat door de eerste 10, 15 minuten helemaal met een losse teugel wat ontspannen rond te stappen. Beetje kletsen hier en daar. En als het zo niet lukt, dan met een slofteugel beetje naar beneden rijden en dan op het juiste moment vrij laten. Vaak is het zo dat paarden moeten leren dat ze het ook mogen, want veel paarden kunnen het vaak niet eens aanleren omdat al vrij vlug nadat de ruiter er op zit, stelling gevraagd wordt.

1.
Kun je ook uitleggen waarom een paard niet lang laag kan lopen, terwijl er stelling gevraagd wordt? Omdat het dan uit zijn balans gehaald wordt en niet durft te zakken met de hals?

2.
Vraag jij dan dat eerste kwartier helemaal geen stelling en buiging, dus voor het oog lijkt het paard dan als een 'plank' door de bochten en wendingen gaat?

3.
Heb je dan na dat kwartier, als je wel met de stelling en buiging begint, niet meer werk om het paard weer uit dat 'strakke' wbt lengtebuiging te krijgen?

4.
Vraag je na dat kwartier, wanneer je wel stelling en buiging begint te werken, nog steeds lang en laag van het paard. Of richt je dan het paard op?

Ik ben erg benieuwd, omdat ik m'n E dus probeer lang laag te laten lopen. Dit omdat ze erg druk is en graag daarbij de rug weg drukt. Het liefst heb ik dat ze met de neus over de grond loopt en in het begin mag ze zelfs wat van me sloffen (in draf), als ze het spul maar ontspannen en los laat. De ene dag lukt het me wel, de andere dag niet.
Maar ik vraag dus wel stelling en buiging, nadat ik ong. 5 minuutjes aan een lange teugel heb ingestapt. Maar dat doe ik ook vooral om de aandacht bij mij te krijgen en veel bochtjes/slangevoltes/zijgangen ed. te rijden.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 24-02-10 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:25

Uhh Hij reed toch voornamelijk military en cross in de jaren 90??

Ik ben trouwens groot fan van de man hoor.. Ik snap niet waarom jullie dat zo opvatten. Ik bedoel er niet mee dat hij voor grote risico's gaat. Ik bedoel er alleen mee dat hij erg goed het onderste uit de kan kan krijgen bij een paard.. Misschien is kamikaze daarvoor niet het goede woord..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:27

Laatst bijgewerkt door Mootje op 24-02-10 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:29

Ik heb het over de beginperiode.. Begin jaren 90 dus.. Ik weet dat hij toen vrij hard was voor zijn paarden en later tot inkeer is gekomen toen hij met andere methodes bezig is gegaan..

Wel leuk dat wist ik namelijk dan weer niet!

En nee 2 jaar geleden was ik geen 5 jaar oud :+ haha!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:32

Ik heb een google zoekopdracht toegevoegd in mijn vorige post.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:34

mo_van_dijk schreef:
Marcel, Met uitrijden duikt hij inderdaad direct naar beneden als ik hem naar beneden uitnodig!

Als je begint te rijden, doe je dat dan ook? Mocht dat niet zo zijn, dan moet je dat eens proberen. Echt of je hele andere paarden onder de kont hebt op den duur. Heel lekker gevoel, ontspannen, helemaal op eigen benen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:36

Marcel, dan ben ik zelf nog niet zo ontspannen :o Ik probeer het wel, maar zit zelf minder relaxed!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:37

Axel_Valerie schreef:
Okee ik ga dit ook maar eens een tijdje in de gaten houden!
Ik ben momenteel even geblesseerd maar ik ga volgende week weer
eens opstappen en joolien (my BFF 4 life hahaha) vindt dit een nuttig topic. Ik rij zelf allerlei jonge paarden. Ook voor mensen die ermee willen springen.. Dus Vandaar!!

En marcel; Albert Voorn hoort ook niet in de cross daar is hij te kamikaze voor..

Ik heb weer wat meer geleerd over vrouwen, door Joolien. Heb ff meegelezen als jullie aan het kleppen zijn! :o Rooie oortjes, hahaha.
Albert is geen kamikaze hoor, als er een precies en risicoloos rijdt is het Albert wel!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:39

Replay schreef:
Ik heb Albert zijn eerste cross zien rijden, paar jaar terug, en vond hem super beheersd door het terrein gaan, kon menig deelnemer een voorbeeld aan nemen. Hoe die man erop zit vind ik echt super!

@ Marcel, volg het topic al de hele tijd maar heb helaas geen vragen, daar ik alles verkocht heb. Vind dat je hele goede antwoorden geeft waar iedereen wat mee kan. Ben zelf meer van de SGW maar de basis moet ook goed zijn natuurlijk! Ga zo door....

Bedankt, en ik ben het met je eens. Ik heb Albert ook diverse crossen zien rijden, en winnen. Maar daar is hij net zo precies in als bij het springen. Zijn voordeel was dat hij ook in de cross de perfecte afstanden kan rijden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:40

MarcelDufour schreef:
Ik heb weer wat meer geleerd over vrouwen, door Joolien. Heb ff meegelezen als jullie aan het kleppen zijn! :o Rooie oortjes, hahaha.
Albert is geen kamikaze hoor, als er een precies en risicoloos rijdt is het Albert wel!

Vertel!
Volgens mij heeft AV het nu wel begrepen :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:41

mo_van_dijk schreef:
Axel, dan vind ik eigelijk je opmerking niet zo netjes. Die man kan zo geweldig rijden. Ik denk dat 95% van de ruiters tijdens een cross alleen maar kunnen dromen om zo rond te rijden!

Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar tussen dat jij 5 was en 2 jaar geleden zit waarschijnlijk een lange tijd.
*Edit: 15 jaar*

Dat is de jeugd...wij waren ook zo toen we jonger waren. Toch? Ik wel tenminste.
Maar Albert is een van de allerbeste ruiters die ons land heeft voortgebracht.
En ook een geweldige instructeur!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:50

Lappie_Lap schreef:
1.Kun je ook uitleggen waarom een paard niet lang laag kan lopen, terwijl er stelling gevraagd wordt? Omdat het dan uit zijn balans gehaald wordt en niet durft te zakken met de hals?

Het gaat in dit geval niet om de stelling of lang laag lopen, maar om ontspanning te krijgen, en op eigen benen te leren lopen.
Dit is geen dressuurtraining, maar puur springen. Veel ruiters (te veel) hebben al stelling zodra ze 1 of 2 minuten op het paard zitten.

Citaat:
2. Vraag jij dan dat eerste kwartier helemaal geen stelling en buiging, dus voor het oog lijkt het paard dan als een 'plank' door de bochten en wendingen gaat?

Ik merk aan je benadering dat jij van de dressur bent. Wat ik zeg gaat puur over springen. Mijn paarden lopen niet als een plank de wendingen door, maar met de neus zowat over de grond, met een hele lange teugel. En dat doe ik niet de eerste 10, 15 minuten, maar het eerste half uur!

Citaat:
3. Heb je dan na dat kwartier, als je wel met de stelling en buiging begint, niet meer werk om het paard weer uit dat 'strakke' wbt lengtebuiging te krijgen?
Zoals gezegd vraag ik de eerste stelling pas in galop, mestal na 30 a 40 minuten. En nee, geen enkel probleem, het tegenovergestelde eigenlijk, ze zijn dan heerlijk in de mond.

Citaat:
4. Vraag je na dat kwartier, wanneer je wel stelling en buiging begint te werken, nog steeds lang en laag van het paard. Of richt je dan het paard op?
Na dat half uur vraag ik wel stelling. Ongeveer op de loodlijn.

Citaat:
Ik ben erg benieuwd, omdat ik m'n E dus probeer lang laag te laten lopen. Dit omdat ze erg druk is en graag daarbij de rug weg drukt. Het liefst heb ik dat ze met de neus over de grond loopt en in het begin mag ze zelfs wat van me sloffen (in draf), als ze het spul maar ontspannen en los laat. De ene dag lukt het me wel, de andere dag niet.
Maar ik vraag dus wel stelling en buiging, nadat ik ong. 5 minuutjes aan een lange teugel heb ingestapt. Maar dat doe ik ook vooral om de aandacht bij mij te krijgen en veel bochtjes/slangevoltes/zijgangen ed. te rijden.

Na 5 minuten vind ik persoonlijk wel heel vlug! Maar, zoals ik zei, dat doen er heel veel, maar ik vind dat ze dan ook niet mogen klagen als ze niet genoeg ontspanning in hun paard hebben. Het een is het gevolg van het ander.
Blijf ik wel zeggen, dit is puur springen, en dressuurruiters zullen dit niet zien zitten, over het algemeen.