Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Remember schreef:MarcelDufour schreef:Ik beoordeel dat puur als springruiter. Heb echt nog nooit een cross gereden (heb ik het lef niet voor) dus ik weet niet hoe daar over bepaalde onderdelen gesprongen moet worden.
Ik vind dat wel mooi om te horen eigenlijk, iemand die veel bereikt heeft en lastige parcoursen heeft overwonnen aangeeft hier 'het lef' niet voor te hebben. Heb je eigenlijk ooit wel eens wat cross hindernissen genomen, of is het niet des springruiters om hiermee bijv. af te wisselen? Ik las eerder in het topic wel over het verschil van springen in een parcours of een cross, dus misschien is het helemaal niet wenselijk om met een springpaard ook wat crosstraining te doen?
De crosslesjes die ik gehad heb vond ik erg leuk (en paard ook) en dat was allemaal zo laag en spelenderwijs dat het juist ontzettend fijn gymnastieken was!
mo_van_dijk schreef:Hmm, ik rijd liever niet met slof. Wel heeft mijn instructeur een jambon geklust, waarvan ik moet zeggen dat dat hem wel (met het inrijden) meer naar beneden uitnodigt. Waarschijnlijk vraag ik inderdaad nog net te veel, te vroeg.
mo_van_dijk schreef:Hier in de regio zijn ook weinig prof. ruiters die crossen.
mo_van_dijk schreef:Remember, Ik denk om dezelfde reden als Marcel al aanhaalde. Tevens hebben we het een paar pagina's geleden gehad over grondtempo en weer op het achterbeen komen na het crossen. Sommige paarden 'verleren' dit en zijn nog moeilijk (foutloos)rond te sturen in het parcours.
MarcelDufour schreef:Over het algemeen bereik ik dat door de eerste 10, 15 minuten helemaal met een losse teugel wat ontspannen rond te stappen. Beetje kletsen hier en daar. En als het zo niet lukt, dan met een slofteugel beetje naar beneden rijden en dan op het juiste moment vrij laten. Vaak is het zo dat paarden moeten leren dat ze het ook mogen, want veel paarden kunnen het vaak niet eens aanleren omdat al vrij vlug nadat de ruiter er op zit, stelling gevraagd wordt.
mo_van_dijk schreef:Marcel, Met uitrijden duikt hij inderdaad direct naar beneden als ik hem naar beneden uitnodig!
Axel_Valerie schreef:Okee ik ga dit ook maar eens een tijdje in de gaten houden!
Ik ben momenteel even geblesseerd maar ik ga volgende week weer
eens opstappen en joolien (my BFF 4 life hahaha) vindt dit een nuttig topic. Ik rij zelf allerlei jonge paarden. Ook voor mensen die ermee willen springen.. Dus Vandaar!!
En marcel; Albert Voorn hoort ook niet in de cross daar is hij te kamikaze voor..
Replay schreef:Ik heb Albert zijn eerste cross zien rijden, paar jaar terug, en vond hem super beheersd door het terrein gaan, kon menig deelnemer een voorbeeld aan nemen. Hoe die man erop zit vind ik echt super!
@ Marcel, volg het topic al de hele tijd maar heb helaas geen vragen, daar ik alles verkocht heb. Vind dat je hele goede antwoorden geeft waar iedereen wat mee kan. Ben zelf meer van de SGW maar de basis moet ook goed zijn natuurlijk! Ga zo door....
mo_van_dijk schreef:Axel, dan vind ik eigelijk je opmerking niet zo netjes. Die man kan zo geweldig rijden. Ik denk dat 95% van de ruiters tijdens een cross alleen maar kunnen dromen om zo rond te rijden!
Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar tussen dat jij 5 was en 2 jaar geleden zit waarschijnlijk een lange tijd.
*Edit: 15 jaar*
Lappie_Lap schreef:1.Kun je ook uitleggen waarom een paard niet lang laag kan lopen, terwijl er stelling gevraagd wordt? Omdat het dan uit zijn balans gehaald wordt en niet durft te zakken met de hals?
Citaat:2. Vraag jij dan dat eerste kwartier helemaal geen stelling en buiging, dus voor het oog lijkt het paard dan als een 'plank' door de bochten en wendingen gaat?
Zoals gezegd vraag ik de eerste stelling pas in galop, mestal na 30 a 40 minuten. En nee, geen enkel probleem, het tegenovergestelde eigenlijk, ze zijn dan heerlijk in de mond.Citaat:3. Heb je dan na dat kwartier, als je wel met de stelling en buiging begint, niet meer werk om het paard weer uit dat 'strakke' wbt lengtebuiging te krijgen?
Na dat half uur vraag ik wel stelling. Ongeveer op de loodlijn.Citaat:4. Vraag je na dat kwartier, wanneer je wel stelling en buiging begint te werken, nog steeds lang en laag van het paard. Of richt je dan het paard op?
Citaat:Ik ben erg benieuwd, omdat ik m'n E dus probeer lang laag te laten lopen. Dit omdat ze erg druk is en graag daarbij de rug weg drukt. Het liefst heb ik dat ze met de neus over de grond loopt en in het begin mag ze zelfs wat van me sloffen (in draf), als ze het spul maar ontspannen en los laat. De ene dag lukt het me wel, de andere dag niet.
Maar ik vraag dus wel stelling en buiging, nadat ik ong. 5 minuutjes aan een lange teugel heb ingestapt. Maar dat doe ik ook vooral om de aandacht bij mij te krijgen en veel bochtjes/slangevoltes/zijgangen ed. te rijden.