Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:51

Citaat:
gewoon naar voren houden........ zolang ze er de pas in hebben kunnen ze niet omhoog

Nors opkijken klinkt wel heel simpel

Als een paard niet meer wilt, of iets niet vertrouwd gaat het langzamer lopen of achterwaarts, kan je net zoveel drijven wat je wilt een paard die echt niet wil, doe het ook echt niet

Wat betreft dat ei, dat heb ik mensen zien gebruiken die paarden africhten voor de subsport (GP-ruiters) dus in praktijk doet men het.
Of het echt werkt, dat weet ik niet.

Mijn pony, kan net zo dwars zijn als die van jullie maar gaat veel verder, draait om en gallopeer zomaar weg of hij laat zich vallen of hij springt in de sloot.
Meestal voel ik aan de manier van terughoudenheid hoe ver of eigenwijs hij is.

Als ik voel dat ik het niet ga redden, stap ik af en begleidt hem een stukje, dan is ie altijd braaf.

het is ook heel simpel.......... gewoon al niet terug laten komen in tempo Haha! Haha!

KIWIKO ik nodig je uit om op mijn dwerg te komen rijden, ik zweer dat je hem niet voorwaarst kan houden.
Meneer gaat opzij doet piaffe of gooit je tegen een boom aan maar als ie ergens niet langs wilt, doet ie het niet.

Ik win wel hoor maar niet door voorwaarts te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:52

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:
Vivaldi heeft hier wel een punt Nadya Haha! helaas uit ervaring wijs geworden.......

het is heel helaas dat heel veel paarden verziekt worden omdat er niet adequaat opgetreden word indien nodig...... helaas is daar de huidige fokkerij die alleen maar op sprtprestaties fokt zeker debet aan

Nee, hij/zij heeft geen punt in combinatie met mijn tekst. Ik reageer altijd adequaat indien nodig. Knipoog
Heb nog geen paard verziekt in mijn leven in al die ruim 30 jaren niet. Zij snapt niet wat ik bedoel en dat kan als je een andere insteek met africhten hebt. Knipoog

wat er dus niks mee te maken heeft, jij zet het woord luisteren neer.. dus zo begreep ik dat Clown andere insteek, kan.. maar geloof niet dat dat hier van toepassing is Clown
Ben ook maar blont..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:53

Overigens ben ik dus ook helemaal niet voor getut, hoor. Knipoog
Wel voor een duidelijk, eerlijk leiderschap waarin je bereid bent om altijd naar je paard te luisteren en te kijken. Of je aan te passen aan je paard. Of je paard de tijd te geven iets te leren met de juiste begeleiding. Lijkt me voor een 4-jarige nog niet zo'n slecht plan. Knipoog
(En ik ben ook hartstikke blont, niets mis mee!!! Haha! )

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:54

Met andere paarden erbij is het hetzelfde ik moet me wel minder kwaad maken omdat ze zal volgen maar ik denk vooral aan mijn veiligheid anders had ze al langer afgezien, die beken zijn gemeen gevaarlijk en dat is de enige reden dat ik niet zo kwaad kan worden, of ze staat te bokken op straat daar trek ik me niets van aan maar heel hoog steigeren dan wordt het benauwd... ik kan zeggen laat mijn beugels hangen maar ze bokt zo hoog dat ik er misschien onmiddelijk langs voor af lig... ze steigerd langs beide kanten kunnen we zeggen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:54

tita schreef:
KIWIKO ik nodig je uit om op mijn dwerg te komen rijden, ik zweer dat je hem niet voorwaarst kan houden.
Meneer gaat opzij doet piaffe of gooit je tegen een boom aan maar als ie ergens niet langs wilt, doet ie het niet.

Echt lief.......... ik heb met dat bijltje de afgelopen 25 jaar al zoveel gehakt........ die ponie van jou die denkt er niet meer aan om spatjes als dat te maken als ik opstap........ heeft zo een dier instinctief al in de gaten...... echt Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:55

Hoe lang heb je haar al? Wat is haar geschiedenis? Is ze misschien bang voor dat water aan beide kanten? Kun je er eens een filmpje van laten maken misschien? Ik probeer effe mee te denken.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:57

Nadya schreef:
Wel voor een duidelijk, eerlijk leiderschap waarin je bereid bent om altijd naar je paard te luisteren en te kijken. Of je aan te passen aan je paard. Of je paard de tijd te geven iets te leren met de juiste begeleiding. Lijkt me voor een 4-jarige nog niet zo'n slecht plan. Knipoog

en je doet het ook goed Haha! Haha! daar gaat het niet om........

voor de gein zou je eens mee moeten naar die van mij en waar hij staat......... heel natuurlijk allemaal........ echt super voor elkaar, maar daar zie je echt de paardenrandfiguren van de paardenmaatschappij zegmaar Lachen

Anoniem

tita schreef:
Citaat:
gewoon naar voren houden........ zolang ze er de pas in hebben kunnen ze niet omhoog

Nors opkijken klinkt wel heel simpel

Als een paard niet meer wilt, of iets niet vertrouwd gaat het langzamer lopen of achterwaarts, kan je net zoveel drijven wat je wilt een paard die echt niet wil, doe het ook echt niet

Wat betreft dat ei, dat heb ik mensen zien gebruiken die paarden africhten voor de subsport (GP-ruiters) dus in praktijk doet men het.
Of het echt werkt, dat weet ik niet.

Mijn pony, kan net zo dwars zijn als die van jullie maar gaat veel verder, draait om en gallopeer zomaar weg of hij laat zich vallen of hij springt in de sloot.
Meestal voel ik aan de manier van terughoudenheid hoe ver of eigenwijs hij is.

Als ik voel dat ik het niet ga redden, stap ik af en begleidt hem een stukje, dan is ie altijd braaf.

het is ook heel simpel.......... gewoon al niet terug laten komen in tempo Haha! Haha!

maar is jouw pony bang, als ie zo gek gaat doen?

Urielle

KiWiKo schreef:

Dat is ook niet altijd even simpel Kim. Paarden genoeg die als je dan been geeft of er met de zweep aankomt juist tegengesteld reageren en nog meer vertragen/stoppen/gaan steigeren.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:58

Nadya schreef:
Hoe lang heb je haar al? Wat is haar geschiedenis? Is ze misschien bang voor dat water aan beide kanten? Kun je er eens een filmpje van laten maken misschien? Ik probeer effe mee te denken.....

Ik of Tita?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:58

Paardenrandfiguren??? Negatief of positief bedoeld, Kim? Knipoog
Ik zou best mee willen, maar het is zo ver hier vandaan......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:58

Nadya schreef:

En ik ben ook geen blonde trut die hoe dan ook gelijk met de zweep begint te zwaaien hoor Knipoog
Wij doen ook aan eerlijkheid, en kijken wat er aan de hand is. Maar met dominantie reken ik gewoon gelijk af..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:59

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is ook niet altijd even simpel Kim. Paarden genoeg die als je dan been geeft of er met de zweep aankomt juist tegengesteld reageren en nog meer vertragen/stoppen/gaan steigeren.

Klopt zeker!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:59

Eponastable schreef:
Nadya schreef:

Ik of Tita?

Tita??? Neeee, haar verhaal ken ik al een beetje. Knipoog
Ik zit toch in jouw topic?

tita

Viva mijn pony is buiten een clown die vreselijk veel lol heeft en lekker druk kan doen als er dan ineens een oranje container staat ipv groen of grijs dan doet ie gewoon raar.

Heb er altijd lol om hoor Haha!

KiWiKo

Nadya schreef:
Paardenrandfiguren??? Negatief of positief bedoeld, Kim? Knipoog
Ik zou best mee willen, maar het is zo ver hier vandaan......

Heel positief natuurlijk.,......... mijn vent valt hier ook onder Haha! Haha! Haha! en das echt een schatje als je eenmaal zijn gebruiksaanwijzing kent Haha! Haha!

tita

Citaat:
Tita??? Neeee, haar verhaal ken ik al een beetje. Knipoog
Ik zit toch in jouw topic?

ojaaaaa welk verhaal

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:00

KiWiKo schreef:
ik heb er ook echt zin in Haha! Haha! of ik het overleef is een tweede........ maargoed, zit daar zonder verkeer in de aardappelvelden....... wat kan er misgaan Haha! Haha!

ach en als ie steigerd sla je hem een aardappel op de kop, misschien is dat beter dan een ei!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:01

tita schreef:
Viva mijn pony is buiten een clown die vreselijk veel lol heeft en lekker druk kan doen als er dan ineens een oranje container staat ipv groen of grijs dan doet ie gewoon raar.

Heb er altijd lol om hoor Haha!

Maar als jij elke keer moet afstappen alsie dat doet... ik zou daar geen lol om hebben hoor.
wat nou alsie een keer opzij springt en er komt net een fietser aan die hij niet ziet..
Jou paard krijgt jou wel elke keer zover om af te stappen.. dan win je niet hoor..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:03

minkie schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb er ook echt zin in Haha! Haha! of ik het overleef is een tweede........ maargoed, zit daar zonder verkeer in de aardappelvelden....... wat kan er misgaan Haha! Haha!

ach en als ie steigerd sla je hem een aardappel op de kop, misschien is dat beter dan een ei!! Clown

ik heb de mazzel dat mijn paard uit conditie is en zonder spier Haha! hij staat al 1,5 jaar op het land......... dus mij lanceren tegen het dak van de binnenbaan aan gaat niet meer zo goed Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:05

Maar je hebt echte dominantie (gevaarlijk gedrag voor de mens) en paarden die het gewoon moeilijk vinden om het leiderschap uit handen te geven (dat heeft de mijne Clown ). Niet kwaadaardig bedoeld, maar het zit gewoon in zijn karakter (mede door de rassen die er in zitten Haha! ).

Bij hem verdien je echt geen hogere rang door er op in te hakken, hoor. Dan doet hij niets meer voor je of hij doet het wel, maar niet meer met plezier. Natuurlijk moet hij doen wat ik hem vraag, mits ik zeker weet dat hij mijn vraag wel begrijpt. Zo niet, dan beloon ik elke poging totdat hij het wel goed doet (en dan beloon ik hem helemaal!!!). Lachen

En zo ben ik momenteel ook bezig met een merrie, die overal van schrikt, omdat ze op alles let, behalve degenen die met haar werken. Ik geef het vooral tijd, geduld en oefening, oefening, oefening. Best moeilijk voor haar eigenaren, die hoopten dat ze snel ingereden kon worden, maar ik heb eerlijk gezegd dat ik het eerste jaar er nog geen ruiter op zie zitten. Is het beestje gewoon niet aan toe en ik wil dat ze eerst op haar eigenaresse gaat letten, zelf gaat nadenken i.p.v. op alles met een vluchtreactie reageren. Levensgevaarlijk en onzinnig om er nu al op te gaan zitten...... Mensen op die stal noemden het ook 'dominant' (hier op bokt gelezen Knipoog ). Ik zie het meer als enorme onzekerheid en onervarenheid. Knipoog

Tuurlijk heeft zo'n beestje een duidelijke leider nodig. Duidelijk zie ik niet meteen als 'grof' (even zo omschreven, kan even niet op het woord komen). Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:06

tita schreef:
ojaaaaa welk verhaal

Tita, wij kennen elkaar een beetje langer dan vandaag, toch? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:08

Nadya schreef:
Maar je hebt echte dominantie (gevaarlijk gedrag voor de mens) en paarden die het gewoon moeilijk vinden om het leiderschap uit handen te geven (dat heeft de mijne Clown ). Niet kwaadaardig bedoeld, maar het zit gewoon in zijn karakter (mede door de rassen die er in zitten Haha! ).

en de kunde zit hem in dat stukje onderkennen............

en daar adequaat op te reageren

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:09

Eponastable schreef:
Hoe lang geduld hebben jullie eigenlijk? Als je paard zo zich omdraait en niet meer voort wilt... probeer je eerst rustig aan of mep je direct op hun kont?

Voor ie omdraaid die benen er al aan Knipoog en "boos" toespreken. Als ie omdraaid of steigert zijn alle middelen geoorloofd naar mijn mening.

Mijn paard heeft het ook gedaan, weliswaar niet zo heftig, maar hij is er helemaal vanaf. En hij mag best ergens bang voor zijn, of beetje voor uitwijken....tis geen machine... maar hij moet WEL luisteren, en als ik zeg dat ie die kant op moet moet ie maar van mij aannemen dat dat o.k. is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:10

KiWiKo schreef:
Nadya schreef:

en de kunde zit hem in dat stukje onderkennen............

en daar adequaat op te reageren

Precies. Maar dat is vrij lastig voor ons allen vanachter de laptop, nietwaar?
Vandaar dat ik wat ''gereserveerder'' reageer op methoden met enige vorm van geweld. Voor hetzelfde geldt krijgt dat dier een trauma. Kom je er niet uit, zoek dan kundige hulp, maar een topic op bokt is naar mijn idee nou niet echt eh..... kundig. Clown