paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:48

Ik lees/las wèl woede naar het paard toe. En wel naar aanleiding hiervan:

Citaat:
Hij is loopt maar te drammen en die hindernis trekt em als een magneet aan.

Citaat:
We reden B en hij kreeg gewoonweg zn voorbenen niet hoog genoeg of wilde ze niet optillen.

Citaat:
Vloog als een gestoorde op de hindernissen af

Citaat:
Dat is gewoon zijn zwakke punt,dat snelle en drammen.

Citaat:
En daarnaast vandaag om onverklaarbare redenen opeens zn benen niet meer wilde/kon optillen en daardoor bekant iedere hindernis sloopte.

Citaat:
die helaas wel wat prinsjesgedrag vertoont doormiddel van zn zin doordrijven en drammen zodra ie een hindernis ziet.
En daar moet nu aan gewerkt worden.

Citaat:
Het volledig onder controle krijgen en houden is niet iets wat je met een maandje erin krijgt

Citaat:
Hij had een martingaal om met een dubbelgebroken trens maar hij is toen zo met me aan de haal gegaan dat ik em heb beloofd dat ie me dat nooit meer zou flikken en dat ik hem daarbij zou helpen Knipoog

Voor de rest: er is al zo vaak gezegd in dit topic dat ze terug moet naar de basis. Legt ze gewoon naast zich neer. Laat ze eerst maar eens een dressuur wedstrijdje rijden. Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:54

Jongens; ts ging bezig met het zoeken naar een betere plek met meer vrijheid en dus weidegang/ paddock voor het paard.
Daarnaast rijdt ze nog 2 wedstrijden die reeds gepland stonden, en vanaf dat punt gaat ze het eerst eens even lekker rustig aan doen... gewoon even weer leren genieten van haar paard zonder druk.
Wat wil je nu nog meer?
We kunnen van alles gaan zitten zoeken in haar woorden, maar iets scherpere bewoordingen kunnen ook uit een stukje frustratie voortkomen. Dat hebben we allemaal wel eens, terwijl we donders goed weten dat de fouten vaak bij onszelf liggen.
Zolang je je paard niet afstraft op dit soort zaken, en lekker relaxed met het probleem aan de slag gaat, vind ik het niet erg dat je een stukje frustratie ventileert.... het is niet alsof haar paard het gaat zitten lezen....

Chill: give the girl a break...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:06

Dat van die 2 wedstrijden begrijp ik niet.
Waarom deze perse rijden?

Ik zou het lekker laten varen, en idd lekker even relaxen.
Het gebeurd normaal niet zo snel, maar stel: paard is niet te controleren, breekt eerst wat hindernissen af, en vervolgens beland hij in de hindernis, slaat over de kop, en durft nooit meer te springen...

Ik zeg niet dat het gebeurd, maar het is een mogelijkheid.. en dan sla je jezelf echt voor je kop...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:10

Daar zit wel wat in.... Door nu pas op de plaats te maken voorkom je misschien echte weerzin bij het paard op een gegeven moment.
We zijn er immers al over uit dat dergelijk gedrag ook een vorm van verzet kan zijn.
Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet.
Maar die 2 laten schieten is misschien niet zo'n heel gek idee...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:17

Persoonlijk zou ik die 2 wedstrijden zeker niet meer starten.
De kans dat er dan iets goed fout gaat is groot en dan heb je heel wat meer werk dan alleen terug gaan naar de basis.

Over de kop slaan is niet grappig, dat kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:26

Ik vind het geweldig dat TS er iets aan wil doen maar persoonlijk denk ook ik dat ze beter NU begint en niet na die 2 wedstrijden. Wie weet wat voor ongeluken er tijdens die wedstrijden kunnen gebeuren .

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:31

Misschien word het hem even teveel ik zou hem even een maand rust geven en daarna weer rustig beginnen.
In die maand rust gewoon lekker op het weiland laten lopen hem er 1 keer per dag even uithalen om te poetsen/wassen/knuffelen en misschien een stuk met hem gaan wandelen en grazen enzo.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:49

Ik denk, dat er al een paar goede ontwikkelingen zijn. Het grove ijzerwerk weg, meer weidegang en eventueel een beter gebalanceerd trainingsschema. Ik zou persoonlijk ook de 2 wedstrijden laten schieten. Alles wat je nu aan moeite erin steekt op het gebied van controle, verlies je waarschijnlijk weer op de wedstrijd zolang dit nog niet goed bevestigd is. Op die manier geef je een heel onduidelijk signaal aan het paard.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:10

Eh mensen,ik rij al die tijd al wedstrijden en het gaat altijd goed.
Omdat het nu een keer fout is gegaan wil dat niet zeggen dat Davey en ik geen wedstrijden aan kunnen.
We hebben nu 4 keer indoor gereden waarvan hij 1 maal tweede,1 maal derde ,1 maal 6de en eenmaal 10de is geworden,dus alle keren prijs.
Bij de laatste outdoor was ie ook weer 3de.
In totaal 7 wedstrijden gereden waarvan 5 in de prijzen.
Oke hij is druk en ja hij dramt maar daarom nog niet ongeschikt voor wedstrijden.
Feit is wel dat wij moeten werken aan het drammen en vliegen,maar om nou te zeggen dat ie een wedstrijd niet zou aankunnen vind ik zelf erg ver gaan.
Natuurlijk wil ik rustig door de baan gaan en alles in de hand hebben,dat lijkt me logisch.
En ja hij moet beter luisteren en nee hij mag me niet negeren.
Ik doe alles wat in mijn vermogen ligt ten goede van mn paard,maar als ik twee wedstrijden wil uitrijden is dat opeens helemaal fout?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:14

Waarom kies je niet voor je paard en zijn welzijn. Wat voegen die twee wedstrijden eigenlijk toe? Je paard ligt er niet wakker van. Dus waarom persé?

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:16

Ik vind dat meetje hard bezig is met davey om alles recht te krijgen, en vind het daarom ook zwaar overdreven van sommige bokkers zo uittevallen. Uiteraard vraagt ze hier om hulp en naar mijn mening heeft ze goede tips uit dit topic opgenomen. alleen zijn we met zijn alle mensen onder elkaar hoor, jullie beschrijven meetje nu als een werkelijk monster en dat is niet zo!!!
Ze is gek van haar dier en knokt hier ook hard voor, ongeacht ze kon weten dat hier weer heibel werdt gemaakt opende ze toch dit topic waarom? Om nuttige informatie en tips te krijgen. Niet om bij een fout antwoord afgezeken te worden, het kan desnoods toch ook anders geformuleerd worden?

Sorry maar vind dit onnodig en oneerlijk om bij 1 klein(bij jullie) foutje iemand zo in de vlakte te gooien. Sorry maar ik vind dat niet de juiste manier om iemand te helpen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:17

Waarom blijf jij nou doorzeuren?
Ik heb genoeg andere keuzes gemaakt voor het welzijn van Davey en ben niet van plan om die wedstrijden af te zeggen.
Dat is heel simpel leg je er maar bij neer............

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:19

Niemand valt haar aan. Er worden nuttige en goede tips gegeven. Maar die wil ze niet horen. En Prissey je bent haar dinnetje maar beslist geen paardenkenner. Lief dat je haar wilt helpen, dat wel Ja

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:22

Hoe weet jij nou wie of wat ik ben je bokt naam doet je geen eer aan das jammer. maargoed meerdere offtopics kun je pb-en slimme(uhum).

meetje laat ze gaan doe wat met de nuttige tips uit je topic

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:27

slimmerik schreef:
Niemand valt haar aan. Er worden nuttige en goede tips gegeven. Maar die wil ze niet horen. En Prissey je bent haar dinnetje maar beslist geen paardenkenner. Lief dat je haar wilt helpen, dat wel Ja

Jij blijft maar bezig he?
Het enige wat jij kunt is mensen hun topic vergallen.
Overal waar je komt,kom je enkel om te rellen.
Heb jij dan alle wijsheid in pacht? Nagelbijten / Gniffelen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:30

Ik heb je genoeg tips gegeven. Hoeveel winstpunten heb je al eigenlijk in de dressuur? De ultieme tak van paardensport betreffende beheersing? Wat is je reactie op o.a. ThePast03 zijn/haar post?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:33

Nou jij geeft geen tips,jij geeft bevelen dat is iets heel anders.
En hoeveel punten ik heb gaat je helemaal niks aan Knipoog
Ik ga jou echt geen voer voor rellen geven Doei, doei

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:46

slimmerik schreef:
Ik lees/las wèl woede naar het paard toe. En wel naar aanleiding hiervan:

Citaat:
Hij is loopt maar te drammen en die hindernis trekt em als een magneet aan.

Citaat:
We reden B en hij kreeg gewoonweg zn voorbenen niet hoog genoeg of wilde ze niet optillen.

Citaat:
Vloog als een gestoorde op de hindernissen af

Citaat:
Dat is gewoon zijn zwakke punt,dat snelle en drammen.

Citaat:
En daarnaast vandaag om onverklaarbare redenen opeens zn benen niet meer wilde/kon optillen en daardoor bekant iedere hindernis sloopte.

Citaat:
die helaas wel wat prinsjesgedrag vertoont doormiddel van zn zin doordrijven en drammen zodra ie een hindernis ziet.
En daar moet nu aan gewerkt worden.

Citaat:
Het volledig onder controle krijgen en houden is niet iets wat je met een maandje erin krijgt

Citaat:
Hij had een martingaal om met een dubbelgebroken trens maar hij is toen zo met me aan de haal gegaan dat ik em heb beloofd dat ie me dat nooit meer zou flikken en dat ik hem daarbij zou helpen Knipoog

Voor de rest: er is al zo vaak gezegd in dit topic dat ze terug moet naar de basis. Legt ze gewoon naast zich neer. Laat ze eerst maar eens een dressuur wedstrijdje rijden. Ja

Waar is de woede? Of wacht, dat komt natuurlijk doordat een paard nooit iets niet wil. Pling
Paarden zijn immers willoze, hersenloze volgelingen Lachen Doen ze iets niet, dan willen ze wel, maar kunnen ze niet. Gaaaap Nagelbijten / Gniffelen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:01

Als ik je bevelen geef dan heb je recht om dat te weigeren. Ben me daar overigens niet bewust van.

Die woede? Tja zo lees ik het. Paard wil niets.... paard dramt.... heeft prinsjesgedrag....hij flikt van alles.

Maar als anderen dat anders zien, respecteer ik dat. Maar zo komt het bij mij over.

Net als die wedstrijden: krijg toch een beetje het idee van: ik zal hem mores leren.

Maar woorden op papier (internet) komen soms anders over als dat ze bedoeld zijn natuurlijk Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:28

Meetje, ik zou gewoon niet meer reageren. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:51

waarom hamer je zo op de prijzen?
Ik zal je een geheimpje verklappen...start hier in het springmecca van Nederland en je komt niet eens in de buurt van prijzen..
Prijzen zeggen niets over hoe goed je bent...ook niet bij 2x foutloos...
Die zeggen iets over een paard dat geen hout heeft aangeraakt.

Techniek, hoe netjes het gaat is veel belangrijker dan prijzen.
Ook al zou je dan een balkje tikken en zodoende geen prijs meer hebben.
Vanuit die tecnhiek kun je later ook hoger.

Ik zou die 2x niet meer starten. Ik heb het je ook al eerder gezegd, zo land je een keer in de oxer.
ThePast03 zei het nog duidelijker.
En dan is het springen over...dan helpt jou paard je niet meer, dan gaat hij niet meer af als je niet passend en met goede techniek bij de spong komt...is het je dat waard? Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:49

Begreep ik nu dat je al bezig was in de training met wachtoefeningen?
Nadeel is vaak dat als je paard voor je uitdenkt, als je een lijntje rijdt maak je deze vaak af. Terwijl je eigenlijk al direct na de eerste hindernis (of anders ervoor) al moet ingrijpen als je merkt dat je daar de controle kwijt raakt.

Als je daar in de trainig mee bezig bent is al een goed begin. Ga je op wedstrijd, doe je gelijk je training teniet vrees ik. Dan ga je hoe dan ook door het parcours heen en doe je weer een stap terug.

Is een oefenparcours niet wat voor je? Misschien kun je daar wel wat meer dingen van de training meenemen, zonder wedstrijddruk om rond te komen?

Overigens denk ik dat je zelf ook meer dressuur en consequent zijn als basis moet zien. Je paard kan vele uren dressuur onder het zadel doorbrengen. Maar uiteindelijk gaat het bij springen om de basis en verhoudingen die jullie samen hebben gelegd in de trainingen, niet zozeer die van een ander..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:21

Wat ook kan helpen is gewoon een sprong in de bak zetten en er gewoon af en toe kort langs rijden zodat hij leert dat de sprong niet steeds dient om over te vliegen. Je kan ook proberen om naar de sprong te rijden op een dressuurmatige manier en een meter of 10 ervoor gewoon halt te houden. Als je voelt dat hij wil vertrekken dadelijk van de sprong wegrijden of halt houden.
Heb zelf ook een grote kerel van een paard, dus snap wel dat het niet makkelijk is om hem zomaar effe stil te krijgen als ie weg wil, maar veel oefenen (tot het je strot uitkomt) en dan nog een paar keer Lachen
En missch is 2.5u rijden per dag wel wat veel, maar ik neem aan dat je je paard kent en hem niet kapot rijdt daarmee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:59

Ik snap echt niet waarom je die 2 wedstrijden perse wil rijden. Je bent bezig met je paard rustig te krijgen, nou die stijgende lijn die er nu misschien al inzit, die blijft niet stijgen als jij deze 2 wedstrijden rijdt.
Het gaat toch om het welzijn van je paard, dat hij zich prettig voelt. Dat hij straks weer voor je wil gaan werken en dat jij de baas bent en niet hij. Het is me namelijk wel duidelijk geworden dat hij een loopje met je neemt.
Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd hoeveel punten je in de dressuur hebt?

M_LiSszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:56

pff wat doet iedereen moeilijk joh meetje is tog voor een oplossing aan het zoeken,, en slimmerik ik vind niet dat jij kan zeggen over iemand die je niet kent dat die gene niks van paarden weet kom op zeg zit haar niet zo af te zeike,,