Wat nu? Probleem met bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:37

Ik lees nergens dat ze letterlijk tegen de bijrijder gezegd heeft geen galopswissels..
Alleen de afspraken van dat lijstje wat Breitling gequote heeft...
Daar staat indd geen galopswissels op, maar er staat wel meer niet op wat toch wel in de L1 gevraagd wordt Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:39

griebels schreef:
Ik lees nergens dat ze letterlijk tegen de bijrijder gezegd heeft geen galopswissels..
Alleen de afspraken van dat lijstje wat Breitling gequote heeft...
Daar staat indd geen galopswissels op, maar er staat wel meer niet op wat toch wel in de L1 gevraagd wordt Ja

Dat heb ik net nog ge-quote en staat in de beginpost!
Ze heeft gevraagd om géén galopswissels te doen.

ts schreef:
Nu krijg ik dus net te horen dat ze gisteren in de les het changeren geoefend heeft, terwijl ik heel duidelijk ben geweest daarover, ik wil dat niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:41

Die zin kun je op 2 manieren oppakken.
1) hij staat niet in het lijstje
2) ze hebben het er daadwerkelijk over gehad

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:45

HUh? 2 manieren opvatten?????
Er is helemaal geen lijstje! Kijk maar terug pag 1!
en ja ze hebben het er over gehad, want dát staat er!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:49

Griebels uit jou opmerking maak ik dus op dat als bijrijder je gewoon alles moet doen waar diegene zin in heeft, ook al is dit tegen de regels in. De bijrijder had ook kunnen zeggen toen ze van de TS hoorde dat dit niet mocht. Ik vind die wissels zo belangrijk dat ik wel verder zoek naar een paard waarop ik dit wel mag doen. Dat heeft ze niet gedaan en is dan akkoord gegaan met de voorwaarde. Slechte zaak om het dan wel te doen tegen beter weten in. Moet zeggen dat door dit topic alleen maar weer de bevestiging krijg waarom ik geen bijrijder meer wil hebben Bloos

Ik heb zelf ook jarenlang verzorgd daar waren ook regels als je je daar niet aan kon houden kon je opdonderen. Hun paarden hun regels, regels die ik dan ook niet durfde te overtreden Haha!
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 11-02-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:50

dat iemand 30 is hoeft toch niet te betekenen dat die alles maar zegt. Dat heeft met je karakter te maken niet met je leeftijd. Niet iedereen doet dat zo makkelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:53

Breitling schreef:
dat iemand 30 is hoeft toch niet te betekenen dat die alles maar zegt. Dat heeft met je karakter te maken niet met je leeftijd. Niet iedereen doet dat zo makkelijk.

Tja, dan is regels overtreden idd maar de beste oplossing ROFL ROFL
Dit slaat echt nergens op Ziek

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:55

Mistral, nee ik heb ook gezegd dat ze de regels moet opvolgen. Maar nogmaals, ik denk dat TS wat soepeler moet zijn in wat wel en niet mag, of in elk geval duidelijker. Dan was dit hele voorval niet voorgevallen!

gwendolin20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:55

denk dat je het probleem bij de instructeur moet zoeken en niet bij je bijrijder. hij wilde de changementen doen en zei moet volgen klaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:56

griebels schreef:
Mistral, nee ik heb ook gezegd dat ze de regels moet opvolgen. Maar nogmaals, ik denk dat TS wat soepeler moet zijn in wat wel en niet mag, of in elk geval duidelijker. Dan was dit hele voorval niet voorgevallen!

soepeler? de ts maakt bezwaar over een wissel! Waar ze duidelijk over is geweest in het begin!
Over niets anders!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:07

Ik denk niet dat je het zo moet bekijken. Ik kan me niet voorstellen dat bijrijder met kwaad in de zin dit gedaan heeft.
Niet iedereen gaat zo even tegen instructeur in laat staan dat iemand met opzet regels gaat overtreden. Ik denk dat je als eigenaar zou moeten zeggen tegen instructeur dat bijrijder bepaalde oefeningen niet mag doen. Ik denk niet dat een bijrijder dat zo makkelijk zal (durven) zeggen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:08

Zucht...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:11

Ik ben trouwens wel op het moment bezig een paard te vinden die ik kan gaan rijden, maar ik moet zeggen als eigenaar is zoals ts nu op mij overkomt begin ik er heel niet aan. Aan dit soort geneuzel heb ik echt geen behoefte. Ik heb veel paarden voor andere mensen gereden ook toen ik mijn eigen paard nog had maar dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:20

Breitling schreef:
Ik denk niet dat je het zo moet bekijken. Ik kan me niet voorstellen dat bijrijder met kwaad in de zin dit gedaan heeft.
Niet iedereen gaat zo even tegen instructeur in laat staan dat iemand met opzet regels gaat overtreden. Ik denk dat je als eigenaar zou moeten zeggen tegen instructeur dat bijrijder bepaalde oefeningen niet mag doen. Ik denk niet dat een bijrijder dat zo makkelijk zal (durven) zeggen

Dat heeft volwassen zijn, je mening mogen geven en je aan de afspraken houden. Met een instructeur moet je gewoon communiceren, als dat niet kan is het een foute combinatie tussen instructeur en leerling. Ongeacht welke reden een eigenaar ook heeft voor zijn of haar regeltjes daar heb je je aan te houden. Anders moet je zoeken naar een paard waar je wel alle vrijheid hebt. Imo heeft de eigenaar een regel opgelegd, is daar niet tegen in gegaan dus moet je daar niet achteraf over lopen klagen Knipoog Als de bijrijder ermee ingestemd heeft vind ik het niet netjes dat de bijrijder vervolgens de regels aan haar laars lapt.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:26

Breitling schreef:

Maar daar maak je als bijrijder en eigenaar afspraken over. Als de eigenaar tegen mij zou zeggen dat ik iets niet mag, dan heb ik dat als bijrijder maar te accepteren. En ook al vraagt de instructeur aan mij al bijrijder wel bepaalde oefeningen te doen, dan zou ik uitleggen dat ik dat niet doe omdat ik dat zo heb afgesproken. Wil je dat niet in de les zelf doen, dan doe je dat ervoor. Helemaal als je weet dat dat wel behandeld gaat worden in de les. Er zijn dan genoeg andere dingen die je kan doen in de lessen. Moet alleen wel zeggen dat ik het niet echt op manegelessen heb en bijan altijd privelessen heb gereden.

Het lijkt me als eigenaar al moeilijk genoeg om je paard uit handen te geven. En als je expliciet iets niet wilt, omdat je daar goede redenen voor hebt, heeft een bijrijder zich daar maar naar te schikken.

En misschien is de combinatie er wel klaar voor. De eigenaar heeft niet een bijrijder gevraagd om het paard verder op te leiden. Dit wil zij samen met haar paard doen. Kan me dus goed voorstellen dat zij het dan ook echt samen met het paard wilt doen. En niet dat zij zich dan moet schikken naar wat de bijrijder geleerd heeft. Het is haar paard en zij wil samen met dit paard een weg bewandelen.
Laatst bijgewerkt door spokie79 op 11-02-08 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:28

Is ook niet netjes maar ik denk gewoon dat je het probleem niet alleen bij de bijrijder moet zoeken ik vind dat dat meer oorzaken heeft. Niet alle volwassenen trekken makkelijk hun mond open. Zelf zeg ik alles wat ik wil, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die minder makkelijk hun mond open doen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn vriend. Die praat niet makkelijk over dingen en als er iets is waar hij het niet mee eens is dan zegt hij daar niks van. Dat heeft niks met volwassen zijn te maken dat heeft met karakter te maken. De 1 praat nou eenmaal makkelijker als de ander.

Ik vind persoonlijk dat er hier van een mug een olifant gemaakt word. Ik vraag me uberhoupt af of ts wel een gesprek gehad heeft nadat het gebeurt was. Zo niet weet ts helemaal niet wat bijrijdster gedacht heeft. Ik kan me niet voorstellen dat bijrijder expres tegen de regels in gaat. Is dat wel het geval dan weet ts toch gelijk waar ze aan toe is?

Ik denk dat ts beter met bijrijder kan gaan praten ipv hier op bokt.\

spokie hoe weet je nu van te voren of zoiets gevraagd word in de les, dat weet je toch niet of krijg jij altijd van te voren te horen welke oefeningen je gaat behandelen?

natuurlijk blijft bijrijder in de fout omdat ze iets gedaan heeft wat ts niet wou maar ik vind dat je het ook van een andere kant moet bekijken.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:33

Breitling schreef:
Is ook niet netjes maar ik denk gewoon dat je het probleem niet alleen bij de bijrijder moet zoeken ik vind dat dat meer oorzaken heeft. Niet alle volwassenen trekken makkelijk hun mond open. Zelf zeg ik alles wat ik wil, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die minder makkelijk hun mond open doen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn vriend. Die praat niet makkelijk over dingen en als er iets is waar hij het niet mee eens is dan zegt hij daar niks van. Dat heeft niks met volwassen zijn te maken dat heeft met karakter te maken. De 1 praat nou eenmaal makkelijker als de ander.

Moet je dan maar niks zeggen en de eigenaar negeren? Dat vind ik nogal achterbaks. Je zegt dan wat terug als je het er niet mee eens ben en anders hou je er gewoon aan. Niet JA zeggen en NEE doen.

Citaat:
spokie hoe weet je nu van te voren of zoiets gevraagd word in de les, dat weet je toch niet of krijg jij altijd van te voren te horen welke oefeningen je gaat behandelen?

Dat weet je ook niet. Maar zoals ik het van TS begrijp wordt dat vaker in de les behandeld. Dan kan je vantevoren aan de instructeur melden dat je het changeren niet doet, zodat je het in les niet hoeft te zeggen. Het kan zijn dat het die les niet behandeld wordt, maar dan weet de instructeur het gelijk ook voor de volgende keren. Of je zegt het in de les tegen hem als het changeren wordt behandeld.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:43

Ik heb wat berichten na gelezen van ts en in een ander topic word gezegt dat instructeur wist dat ze geen wissels mocht doen maar het toch van bijrijder verwacht. Ik vind dat dan de fout bij de instructeur ligt. De bijrijder had er natuurlijk wat van kunnen zeggen maar zoals al eerder gezegt niet iedereen zegt er makkelijk wat van en misschien gaat dat wel met gemengde gevoelens maar wat als bijrijder zich er nu zelf rot om voelt maar gewoon niks tegen instructeur durft te zeggen?
Ik zou het zoiezo al niet waarderen als er zo over me gepraat werd. Als ik bij rijder was en ik kwam er achter dat dit zo op deze manier op internet werd besproken was ik direct gestopt ook om wat er in een ander topic word gezegd.

Natuurlijk verwacht je dat de bijrijder zou kiezen voor optie mond open trekken en niet doen. Maar niet iedereen is het zelfde en doet dat ook op die manier.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:46

Ik, als bijrijdster en nog nooit eigenaar van paard geweest, wil toch even reageren op een aantal dingen die ik gelezen heb.. Ik ben het geheel met TS eens, zij stelt regels op en daar heeft de bijrijdster zich maar aan te houden en voor in te staan.

Breitling schreef:
edit en als er in de les van haar gevraagt word een oefening te doen, wat moet ze dan zeggen nee dat mag niet van de eigenaar?

Ik vind dat ze dat inderdaad had moeten zeggen ja. Ik zou er raar van opkijken als de instructeur (of wie dan ook) hier raar van op zou kijken. Het is gewoon feit dat ze niet haar eigen paard rijdt en dat betekend dus ook dat je niet alles kan en mag doen. Ongeacht de reden die TS geeft voor het niet mogen rijden van een changement (misschien wil ze zelf op hetzelfde niveau blijven als het paard, dan moet bijrijdster dus genoegen nemen of een ander paard zoeken/misschien kan het paard het inderdaad nog niet aan etc.) vind ik dat de bijrijdster zich aan de regels moet houden.. Vind bijrijdster deze te streng of onredelijk gaat ze daarover in gesprek met de eigenaar maar gaat ze niet zomaar de oefeningen maar uitvoeren.

daNiielle_ schreef:
Oh trouwens.
Je kan van bijrijdsters verwachten dat ze dingen met het paard uitproberen.
Dat kon je van te voren weten.
Als jij op een nieuw paard zit, wil je ook weten wat hij kan.

Ik ben ook bijrijdster maar van mij valt absoluut niet te verwachten dat ik gewoon maar dingen ga uitproberen!! Ik overleg over alle dingen waarover ik twijfel met de eigenaar (die overigens ontzettend soepel is). Verder houden we een agenda bij en vertel ik daar ook altijd in als ik nieuwe dingen gedaan heb zodat zij daarop kan reageren en het aan kan geven als ze liever heeft dat ik iets (om welke reden dan ook) niet doe.
Dus nee, van een goede bijrijdster kan je m.i. niet verwachten dat ze dingen met het paard uit proberen. Wel kan je van een goede bijrijdster verwachten dat ze dingen met je overlegt en niet tegen jouw regels ingaat. Is ze het ergens niet mee eens kan ze het bespreken maar neit gewoon aan haar laars lappen!
Gelukkig weet ik uit ervaring (aangezien ik zelf niet zo ben) dat er ook andere bijrijdsters zijn, anders zou ik later toch kiezen voor een bijrijdsterloos leven hoor!!

griebels schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat je bijrijder jouw regels moet opvolgen. Maar je moet er geen onmogelijke taak van maken...
Je geeft erg veel beperkingen.

Ik vind niet dat TS veel regels stelt. Het enige wat ik lees is dat ze geen changementen mag uitoefenen en dit kan nog iets uitgebreider gezien worden als in: ik wil niet dat je het paard dingen aanleert die hij nog niet kent. Niet zo'n hele rare eis toch? Vind bijrijdster dat ze op hoger niveau traint en geeft eigenaar aan niet te willen dat het paard omhoog gereden wordt maar slechts beweging krijgt op het niveau waarop het paard is dan heeft bijrijdster zich aan te passen of een ander paard te zoeken.

Breitling schreef:
Ik denk niet dat je het zo moet bekijken. Ik kan me niet voorstellen dat bijrijder met kwaad in de zin dit gedaan heeft. Niet iedereen gaat zo even tegen instructeur in laat staan dat iemand met opzet regels gaat overtreden. Ik denk dat je als eigenaar zou moeten zeggen tegen instructeur dat bijrijder bepaalde oefeningen niet mag doen. Ik denk niet dat een bijrijder dat zo makkelijk zal (durven) zeggen

Ik denk eigenlijk dat de bijrijdster zich er wel bewust van was dat ze iets deed wat niet de bedoeling was. Niet zozeer om de changement die ze gedaan heeft maar wel omdat TS heeft aangegeven hier niet blij mee te zijn en vervolgens een boze/teleurgestelde bijrijdster tegenover zichzelf had staan... Ik kan me voorstellen dat juist dat laatste een stukje vertrouwen stukmaakt... Als de bijrijdster (die overigens al 30 is en dus m.i. niet te vergelijken is met iemand van bv 15 die over het algemeen nog wat meer waarde hecht aan wat anderen denken) niet mondig genoeg is om zoiets aan te geven denk ik dat je serieus moet overwegen of je zo'n bijrijdster wil hebben.. En waarom is ze dan wel mondig genoeg om boos/teleurgesteld te reageren op de opmerking van TS dat die niet zo blij is met de oefening??

Ik vind dat je vertrouwen als bijrijdster vertrouwen moet verdienen en dat het ook iets is wat je moet gaan aanvoelen... Ik weet dat ik met Sam (mijn bijrijdpaardje) in principe alles wel mag doen mits het past binnen de trainingsmethode van de eigenaresse en het niet heel gevaarlijk wordt. Ook weet ik dat ze pertinent tegen het rijden in de binnenbak is vanwege de slechte ondergrond. In die bak rijden dagelijks vele mensen die dit geen probleem vinden. Mocht de instructrice voorstellen om in de binnenbak te gaan rijden zal ik zeker zeggen dat de eigenaresse dat liever niet heeft en ik dat dus niet wil (ongeacht of ik die mening deel of niet!!) Ik volg wel lessen bij dezelfde instructrice als de eigenaresse dus dat scheelt iets in het verschillend aanleren van de dingen en ik krijg privé les dus er zullen geen oefeningen gevraagd worden omdat 'de meesten uit de les' daar aan toe zijn maar als we nieuwe dingen gaan doen (zoals nu, overgang van werken aan de hand naar werken aan de hand EN rijden) vraagt de instructrice altijd even aan mij hoe de afspraken daarover zijn met de eigenaresse. Eigenaresse is erg soepel, weet dat ik bezig ben met dingen die ik leer in de les van de instructrice waar zij voor 200% achter staat en dat ik dingen met haar zal bespreken als ik twijfel. Ik hoef dus niet veel te overleggen maar zou zeker niet tegen de regels van de eigenaresse ingaan, ik ben bijrijdster en hoe blij de eigenaar ook is met mij, ik besef me ook dat ze me een enorme gunst verleend door me met haar paard bezig te laten zijn. We halen er beiden voordeel uit maar het blijft zonder twijfel haar paard, haar verantwoordelijkheid en dus haar regels.

Als laatste, TS blijft ook aansprakelijk voor schade van haar paard dus als paard raar gaat bokken door changementen en bijrijdster valt eraf is zij aansprakelijk... Ook iets om mee te nemen in de regels die je opstelt als eigenaar...

TS ik zou bedenken of je nog genoeg vertrouwen heb (vooral gezien haar reactie, niet zozeer vanwege het changement) en als dat er nog wel is duidelijk aangeven wat je wel en niet wilt!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:49

Ik heb met verbazing hele stukken van dit topic gelezen en wat een veel gedram

Is zo simpel een van 30 kan praten maar een van 17 ook.
Mocht het je niet bevallen het is jouw paard en dan zoek je maar iemand anders wat je geen garantie geeft of het wel bevalt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:49

Er ligt verantwoordelijkheid bij de instructeur maar jij kiest ervoor om het paard bij te rijden dus ben jij eindverantwoordelijk voor de acties die je zelf onderneemt. Er zijn idd mensen die niet makkelijk iets zeggen maar dan nog de eigenaar neemt jou in vertrouwen, de bijrijder zorgt niet voor vertrouwen op deze manier. Als mijn bijrijder zou zeggen goh wel vervelend maar deze oefening mag ik van de eigenaar niet doen zou ze een dikke pluim verdienen.
Petje af dat je niet meeloopt dan, feit blijft of iemand het wle of niet durft te zeggen dat het ze heeft laten zien zich niet aan de afspraken te houden. Hoe krom regels zijn of hoe moeilijk iemand er iets van kan zeggen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:00

Mocht de instructrice voorstellen om in de binnenbak te gaan rijden zal ik zeker zeggen dat de eigenaresse dat liever niet heeft en ik dat dus niet wil (ongeacht of ik die mening deel of niet!!)

Jij zegt dat ja, ik zou dat ook zeggen, maar niet iedereen is iemand die makkelijk praat en zegt dat zo makkelijk ik ken er zat die dat niet zouden (durven) zeggen.

Ik heb het al eerder gezegd, ik keur het absoluut niet goed wat bijrijder gedaan heeft en zelf zou ik het ook zeker niet waarderen maar ik vind dat ts nu ook wel erg de mist in gaat met hoe ze praat over bijrijder.

Ik zou eerder boos zijn op instructeur die weet dat het niet mag en een ander nemen.

Ik zou een gesprek aan gaan met bijrijder en tegen instructeur zeggen wat je er van vind.

Maar ik denk dat ts al wel weet wat ze wil aan een ander bericht te lezen. Dus ik zou stoppen met op internet praten over je bijrijder maar je bijrijder gaan vertellen hoe het zit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:04

Ik snap wel wat jou redenatie is hoor. Maar als eigenaar geef je het vertrouwen, dat word nu dus wel misbruikt. Want laten we wel wezen ze is volwassen dus moet de gevolgen van haar daden ook accepteren. Misschien van de TS niet netjes om een topic aan te maken, al denk ik ook niet dat ze verwacht had dat het zo'n enorme discussie zou worden Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:08

Persoonlijk zoals Breitling al zegt ik vind de instructeur ook behoorlijk schuldig

Verder snap ik die ophef niet, paard is er niet slechter van geworden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:14

Nee maar in een ander topic geeft ze toch wel een reactie waarvan ik denk zet dat niet op internet maar heb het er met je bijrijder over.

Ik begrijp de ts ook wel. Ik zou het ook echt niet waarderen. Maar ik vind dat je dan een gesprek aan moet gaan met je bijrijder en kijken op wat voor manier iets gebeurd is. Praat erover!
natuurlijk moet je vertrouwen hebben maar naar mijn idee heb je al geen vertrouwen als je een lijstje moet maken met dit mag je en meer niet. Dat is mijn idee.
Mijn bijrijdster mocht mijn paard als eigen beschouwen. Natuurlijk heeft ze oefeningen gedaan die niet in 1 keer ook niet in 2 keer en zelfs niet in 3 keer gelijk goed gingen. Maar daar leren ze alleen maar van. Daar word je als combinatie sterker van. Als je begint met leren fietsen val je ook eerst een paar keer goed op je snufferd voor dat je goed kan fietsen.
En nee iets wat je niet mag doen zou je ook niet moeten doen. Maar je kan ook te heftig reageren denk ik dan.