Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Desiree"]
[quote="Fitzroy"][quote="Desiree"]
Sorry Desiree, dan kan ik ook niet relativeren. Ik lees hier ook aanbidding voor die man en geen gezond enthousiasme. Misschien dat die man dat opwekt, ik heb geen idee.
Maar ook ik ga een keer kijken en zal mijn eigen mening vormen.
[/quote]
nou wil ik dat jullie onderhand eens met feiten noemen. doe eens een citaat of zo waaruit dit blijkt!
[/quote]
Desiree, er zijn legio topics geweest hierover, als je de zoekfunctie gebruikt dan kun je ze ook makkelijk vinden. Ik heb er wel een paar uitgevist voor je:
[quote="Jolande"]
Ach, de AdB beweerd tot nu toe nog geen paard mee gemaakt te hebben dat hko heeft, dat hij niet heeft kunnen helpen.
[/quote]
[quote="Cassidy"]
Antoine de Bodt beweerdt ook dat alle gevallen van Hoefkatrolontsteking zijn te voorkomen, en ook weer te genezen door het paard recht te richten.
[/quote]
[quote="Cassidy schreef:En als je de verhalen van Antoine de Bodt geloofd, heeft hij vaker paarden die hinkeldepinkel op drie benen de manege binnenkomen, en na 10 Minuten rad lopen. Dus ja, hij rijdt op kreupele paarden...
Citaat:het is niet alleen heel knap dat deze man dat zo goed kan. Het is ook heel fijn dat hij zijn kennis door wil geven, want dat doen niet zoveel.
Citaat:De paarden die ik aan het werk heb gezien, gingen er beter door lopen. Ze zweefden op een gegeven moment door de bak. Iedereen heeft hier baat bij. De methode van Antoine de Bodt is al heel oud. Het probleem is dat deze methode niet meer doorgegeven wordt...bij een heleboel instructeurs wordt de basis overgeslagen. Alles moet snel-snel-snel.
Lielle schreef:Lovely, het heeft niet te maken met plakken aan het schot, ze doet het ook als ik op de grote volte rijd en onvoldoende de buitenkant opsluit. Dan voel ik onmiddellijk die schouder er weer uitvallen. Wat jij bewschrijft herken ik wel, maar dat probleem bedoel ik dus niet. Het is echt scheef worden om aan het rechtgericht gesloten lopen te ontkomen.

Citaat:Ach, de AdB beweerd tot nu toe nog geen paard mee gemaakt te hebben dat hko heeft, dat hij niet heeft kunnen helpen.
Lielle schreef:Desiree, ja dat klopt, maar dan met name in een gesloten draf. Laat ik haar lang en laag lopen, blijft ze veel beter recht.
Desiree"]
[quote="Fitzroy"][quote="Desiree"]
[quote="Anoukie schreef:Maar dan nog blijf ik bij mijn mening dat het niet belachelijk is dat IK vind dat AdB hier (= op Bokt) aanbeden wordt. En daar blijf ik bij.
) er nog niet over gehoord, maar nu dus wel...
zou er zelf niet op kunnen komen, maar sluit geheel bij mijn mening aan.

. Toen ik Max kocht was hij 5 jaar hij was niet goed genoeg als springer zo kon ik hem kopen. En in het begin kon ik er niets mee, max kon alleen maar rennen. Ik kon mijn vinger niet op de goede plek leggen en ik moet bekennen dat ik toen geen les had, een andere goede instructeur had me waarschijnlijk ook kunnen helpen maar ik kwam bij AdB terecht. Hij legde me uit dat max rechtsgebogen was en probeerde weg te rennen omdat hij uit balans was, dat loste het paard op door te gaan rennen. Als ik met been aan twee teugels terugreed dan leverde dat alleen een bonk spanning op waarbij hij finaal de lucht in sprong. De oplossing van antoine was linksom te rijden, binnenteugel los te laten en terug te rijden op de buitenteugel waarbij het paard rustig in contrastelling mocht komen. In die contrastelling steeds weer terug laten komen door gewoon het hoofd naar rechts te vragen. Door de binnenteugel los te laten voorkom je dat het paard daar steun op zoekt, het paard werd hierdoor 'gedwongen' om op eigen benen te lopen. Max reageerde daar heel goed op, hij kwam terug in tempo (niet zo verwonderlijk met je hoofd bijna tegen het beschot en het lichaam in eerste instantie dwars op de hoefslag) maar tegelijkertijd voelde ik hem ontspannen en het hoofd laten zakken. Op dat moment stond ik toe met de buitenteugel, het paard komt recht op de hoefslag en ik neem de binnenteugel erbij, drijf aan (wat op dat moment ook kan) en rij naar 2 teugels toe. Zoals ik het ervaar gebruik je de contrastelling niet direct om het paard recht te richten maar juist om het paard zijn eigen evenwicht op te laten zoeken, als dat evenwicht voor elkaar is ga je het paard rechtrijden. Pas als het recht is ga je buiging vragen. Kortom zo heb ik het ervaren, ik wil niet zeggen dat dit de enige manier is om een paard rechtgericht te krijgen (uiteindelijk kende ik dit bij mijn vorige paarden niet en heb ik ze toch goed recht gekregen) maar het is wel een manier die bij Max in ieder geval goed aansloeg. En wat mij opvalt zowel bij Max als bij andere combinaties die ik heb gezien is dat de paarden in het geheel gewoon fijn worden. Niet alleen recht maar tegelijkertijd lekker swingend met ruime passen. Inmiddels is Max zijn balans veel beter geworden maar hij is nog steeds scheef. Het belasten van zijn rechterachterbeen blijft moeilijk, zo gaat de traver en het appuyement naar rechts betrekkelijk makkelijk, naar links moeilijk. Schouderbinnenwaarts links gaat prima, rechts probeert hij zich te onttrekken. Kortom er is nog veel werk aan de winkel maar doordat ik nu een stuk verder ben kan ik de 'reguliere' oefeningen gebruiken om het rechterachterbeen sterker te maken. De contrastelling gebruik is nu nog wel als buigingsoefening maar probeer daarbij ook druk te houden op de binnenteugel. Alleen als Max echt knetter is (bij het losrijden voor een wedstrijd op vreemd terrein) ga ik even terug naar die eerste les en laat hem terugkomen door de contrastelling met loslaten van de binnenteugel. Daarmee kom ik over het algemeen dan weer een heel eind.