Ook bij ons in de buurt weet ik een supergoede ruiter die erg handig en porfessioneel is en vooral technisch goed in staat is dingen aan te pakken. Hij heeft enorm veel overwicht zonder meteen een paard in elkaar te rossen.
Even (misschien domme vraag): KOmt jouw paard elke dag buiten?
Hoeveel werk verricht jouw paard gemiddeld per dag?
Hoeveel voer stop je er in en wat voor voer?
Heb met mijn eerste merrie (waar ik een abnormaal sterke band mee had) een periode gehad dat ik haar op advies van Havens anders ging voeren, de merrie was nl gevoelig voor tying up. Zo gezegd zo gedaan. Zat er een bestandsdeel in waar ze hartstikke knetter van werd- zwarte haver! En zij nog zeggen: "Nee mevrouw, van zwarte haver worden ze minder heftig dan van witte!". Naief als ik was ging ik op dit professionele advies af. Het was een hete Volbloed (heb haar meegenomen uit Ierland van de renbaan waar ik haar trainde) maar heel fair en cooperatief. Ook was ze qua grondwerk mega-nuchter en supervriendelijk.
Ik ging instappen, met lange teugel. Whoem! Daar stond ze op de achterbenen! In galop ging ze als een kermisattractie door de bak (alles ging alle kanten op), het zat echt voor geen meter en toen ze een keer uitgleed en viel en ik eraf gleed ging ze er vandoor, compleet overstuur!
Normaliter bij een val bleef ze vlakbij me, sterker nog, kon dit dier los meenemen met wandelen en ze ging zelfs mee naar mijn werk!
Ik herkende haar niet meer terug! Ze was rillerig, meer gespannen, out of the blue steigerde ze en kwam ze loodrecht overeind, was geen pretje.
Maargoed, ik heb dus een referentiekader, heb jij die ook met je paard, of ken je het alleen maar zo?)
Toen ik haar op een goedkopere basisbrok zette kwam ze weer wat aan (ze werd wat dunner nl) en werd ze weer de oude.
Beweging is zooo belangerijk voor paarden, misschien heeft de jouwe wel veels te veel energie en dan kunnen ze hartstikke maf worden!
Ben benieuwd of je antwoorden hebt op deze vragen! Enneh..de slager vind ik ook wel een errug makkelijke optie eerlijk gezegd. De oorzaak aanpakken is imo wel iets waar het dier recht op heeft!!!