Paard steigert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paard steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:05

TS, als Frankiej gelijk heeft en het paard idd dingen zoekt om van te schrikken (paarden kunnen nl enorme spanningseekers zijn, soms is dat omdat ze zich mentaal gewoon vervelen) dan is er nog hoop, hoor, dan kan het prima zich heel goed normaal kan gedragen. Ach gut
Ook bij ons in de buurt weet ik een supergoede ruiter die erg handig en porfessioneel is en vooral technisch goed in staat is dingen aan te pakken. Hij heeft enorm veel overwicht zonder meteen een paard in elkaar te rossen.

Even (misschien domme vraag): KOmt jouw paard elke dag buiten?
Hoeveel werk verricht jouw paard gemiddeld per dag?
Hoeveel voer stop je er in en wat voor voer?

Heb met mijn eerste merrie (waar ik een abnormaal sterke band mee had) een periode gehad dat ik haar op advies van Havens anders ging voeren, de merrie was nl gevoelig voor tying up. Zo gezegd zo gedaan. Zat er een bestandsdeel in waar ze hartstikke knetter van werd- zwarte haver! En zij nog zeggen: "Nee mevrouw, van zwarte haver worden ze minder heftig dan van witte!". Naief als ik was ging ik op dit professionele advies af. Het was een hete Volbloed (heb haar meegenomen uit Ierland van de renbaan waar ik haar trainde) maar heel fair en cooperatief. Ook was ze qua grondwerk mega-nuchter en supervriendelijk.

Ik ging instappen, met lange teugel. Whoem! Daar stond ze op de achterbenen! In galop ging ze als een kermisattractie door de bak (alles ging alle kanten op), het zat echt voor geen meter en toen ze een keer uitgleed en viel en ik eraf gleed ging ze er vandoor, compleet overstuur!
Normaliter bij een val bleef ze vlakbij me, sterker nog, kon dit dier los meenemen met wandelen en ze ging zelfs mee naar mijn werk! Knipoog

Ik herkende haar niet meer terug! Ze was rillerig, meer gespannen, out of the blue steigerde ze en kwam ze loodrecht overeind, was geen pretje.
Maargoed, ik heb dus een referentiekader, heb jij die ook met je paard, of ken je het alleen maar zo?)

Toen ik haar op een goedkopere basisbrok zette kwam ze weer wat aan (ze werd wat dunner nl) en werd ze weer de oude.
Beweging is zooo belangerijk voor paarden, misschien heeft de jouwe wel veels te veel energie en dan kunnen ze hartstikke maf worden!
Ben benieuwd of je antwoorden hebt op deze vragen! Enneh..de slager vind ik ook wel een errug makkelijke optie eerlijk gezegd. De oorzaak aanpakken is imo wel iets waar het dier recht op heeft!!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:07

Die vraag stelde ik eerder oin dit topic ook al: komt ie buiten? Of staat ie 23 uur per dag in een box? No offence, maar sommige paarden kunnen dat gewoon niet zo goed handelen.
Qua voer zou ik niet zulke heftige reacties verwachten als bij het paard van Detour (was vanzichzelf al een hete volbloed, bovendien komt dit gelukkig zelden voor dat een paard zo doorslaat op verandering van voer... maar we sluiten niets uit). Hoeveelheid is idd erg belangrijk een paard weat weinig doet volzetten met voer is gevaarlijk, niet alleen voor de gezondheid van het paard maar vooral voor de jouwe. Vergelijkbaar; jij hebt al energie (want je hebt je hooi.. uh.. bruine boterhammen gegeten) en bent vrolijk maar toch drink je een bak of 10 koffie, een redbull of 2 en neemt wat dextro-energy's, dan sta je ook compleet te stuiteren en als iemand je dan tegenhoud of ergens toe 'dwingt' kun je opeens heel heftig reageren...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:00

Het is voor mij duidelijk dat dit paard geen respect heeft voor zijn ruiter. Ik ben momenteel bezig met een probleempaard die niks deed. Daarmee bedoel ik dat hij niet aan de longe wilde en als ik een stap binnen een straal van 2 meter in zijn richting zette, draaide hij zich om en stampte om te hebben. Dan trok hij spurtje en was weg. Ik heb de enig beste oplossing genomen :
EEN JOIN UP!!!
maak een cirkel af met lint of balken van ong 15m diameter. Laat hem daarin los, ga in het midden staan met een (lang) touw en laat hem lopen.
Jij moet : recht naar hem kijken, je groot maken, met je armen zwaaien, het touw naar hem toe gooien (wel het ene uiteinde blijven vasthouden).
Hij moet : lopen, lopen, lopen. Tot hij begint de cirkel te verkleinen, het binnenoor naar jou draait, zijn hoofd laat zaken en begint te kauwen of te likken. Telkens hij naar jou zou steigeren, zou ik juist naar hem toe gaan en doen alsof jij steigerd (armen in de lucht)
Als hij de tekenen van onderdanigheid toont, maak je schouders rond, kijk weg van hem, laat je zijkant zien en laat je armen langs je lichaam. Dan moet hij naar jou komen. beloon hem, streel hem overal en nodig hem uit om te wandelen naast jou zonder touw.
Komt hij niet onmiddelijk, stuur hem weer weg. en begin op nieuw tot hij weer tekenen geeft van onderdanigheid.
Ik ben geen Monty Roberts en bij mijn paardje heeft het drie dagen geduurt eer hij zich volledig overgaf. De eerste dag was ik al tevreden dat hij bleef lopen zonder naar mij te stampen. De tweede dag kwam hij naar mij als ik hem stilletjes uitnodigde met een snoepje. De derde dag deed hij alles zoals bij de echte Monty. Ondertussen is hij een voorbeeld van braafheid en vertrouwd hij mij voor 100%.
Ik zou het proberen, als je twijfeld over de methode, zoek het dan nog eens op. Jij moet wel in het midden staan, want jij bent diegene die hij uiteindelijk moet vertrouwen.
Heel veel succes.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:24

OK dan! Eindelijk weer eens iemand die enigzins weet hoe het moet!
Zoek er professionele hulp bij, want om alleen aan te miepen als je niet weet hoe het precies moet, werkt ook niet!
Ook denk ik dat je het niet 'eventjes' oplost dus heb geduld!
Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:31

Join up, helemaal goed, maar als je niet weet hoe het moet staat het hierboven erg vaag omschreven! (geen kritiek overigens)

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:57

Nou mocht je de adviezen van Frankiej opvolgen en hem naar de slager brengen pm me dan even, ik geef meer cash dan de slager!! Knipoog Maar mocht je geen cursus willen doen, dan raad ik je toch echt aan om het boek te kopen van Monty Roberts. Dan kun je zelf lezen hoe het ook kan. En in zijn boek staat de join up perfect beschreven hoe je het moet uitvoeren. Er staan ontzetten veel problemen in beschreven waar jij ook mee zit! De steigeraar, Niet van huis willen en scheidingsangst, Schrikken and so on...!!! En wat is nou een investering van 27.50,- op zo'n prachtig paard als die van jou!

Link boek Monty..!!
http://database.grafiekas.nl/cfdocs/plu ... ieding=nee

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:09

Precies messica! OK dan!
Als je echt om je paard geeft en je wilt het beste voor hem om hem te helpen, is dat best de investering waard.
Als je besluit om m weg te brengen naar de slager, richten we desnoods een noodfonds op, zodat op een goeie manier zijn gedragsprobleem verholpen kan worden!
De vraag aan jou is, wat is het je waard?! Wat wil je met dit paard en heb je er nog wel lol in?
Ligt jouw hart ook wel bij dit dier, anders kun je hem beter een andere plek gunnen, waar hij goed verzorgd wordt en dagelijks weidegang krijgt.
En misschien heb jij niet die 'klik' met dit paard, waar dit soort problemen ook uit voort kunnen komen. Dat kan natuurlijk ook!
Graaf eens diep in je hart en denk er eens over na!
Het zou namelijk zo zonde zijn om dit paard geen kans meer te geven.
Succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:53

Prima tips en super dat je je aanbiedt voor dit paard, messica, al hoop ik dat de TS er zelf uit gaat komen met het paard. Join up vind ik ook een goede methode, mits goed uitgevoerd, daar ga ik in mee met Bonita, Anders ben je weer terug bij af!
TS, hoe gaat het nu?

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 08:58

detour schreef:
Prima tips en super dat je je aanbiedt voor dit paard, messica, al hoop ik dat de TS er zelf uit gaat komen met het paard. Join up vind ik ook een goede methode, mits goed uitgevoerd, daar ga ik in mee met Bonita, Anders ben je weer terug bij af!
TS, hoe gaat het nu?

Het gaat super, heb hem gisteravond met veel geduld, rust en belonen over een balkje gekregen wat ook heel eng was! Wel was ik ernaast..
Later ging ik erop en ging hij er ook over heen! Wel heletijd twijvelen en stilstaan voor het balkje. Later zelfs twee keer in draf erover heen geweest!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:59

Top!!~

Maar hoeveel beweging en eten en wat voor eten krijgt je paard, Up to Dance?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:07

Miska schreef:
Precies messica! OK dan!
Als je echt om je paard geeft en je wilt het beste voor hem om hem te helpen, is dat best de investering waard.
Als je besluit om m weg te brengen naar de slager, richten we desnoods een noodfonds op, zodat op een goeie manier zijn gedragsprobleem verholpen kan worden!
De vraag aan jou is, wat is het je waard?! Wat wil je met dit paard en heb je er nog wel lol in?
Ligt jouw hart ook wel bij dit dier, anders kun je hem beter een andere plek gunnen, waar hij goed verzorgd wordt en dagelijks weidegang krijgt.
En misschien heb jij niet die 'klik' met dit paard, waar dit soort problemen ook uit voort kunnen komen. Dat kan natuurlijk ook!
Graaf eens diep in je hart en denk er eens over na!
Het zou namelijk zo zonde zijn om dit paard geen kans meer te geven.
Succes!

goede voornemens, voor sommige mensen is het een soort sport om dit soort paarden het leven te redden, een goede sociale omgang leren opnieuw weer vertrouwen geven in de mens en weer willen werken met de mens, lijkt me een uitdaging.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:41

detour schreef:
Top!!~

Maar hoeveel beweging en eten en wat voor eten krijgt je paard, Up to Dance?

Beweging 1 uur intensief rijden, de rest helaas op stal. Meestal zet ik hem nog een uurtje buiten in de bak als dat mogelijk is. Toen hij in de zomer de hele dag buiten stond was het trouwens een bommetje wat het nu niet is.
Mijn paard krijgt een mix van slobber en verschillende soorten muesli aangezien hij een slokdarmverwijding heeft en ik dus niks anders kan geven. Ik heb allemaal speciale soorten muesli's, geadviseerd door de pavo en me DA zodat hij niet weer telkens zo heet wordt.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:47

ik denk echt dat het uitproberen is.ik heb het ook meegemaakt. vaak is door zetten de beste keus. misschien is hij "nepbang"en gewoon aan het kijken tot hoever hij kan gaan. ga voortaan met een andere paard buiten rijden eentje die lekker koel is dat helpt ook heel veel en verricht wonderen.succes ermee

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:51

geef jij je paard misschien muesli? kan ook zijn dat hij teveel energie heb, maar dat geloof ik niet want het is eerder een soort van staking wat hij doet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:08

@ UpToDance

Jouw paard krijgt gewoon veel te weinig beweging, dan is het ook niet zo gek dat hij zo steigert ed!
Ik denk dat je misschien beter naar een andere stal oid kunt gaan, waar hij wel dagelijks weidegang krijgt! Het hele jaar door!
Bovendien is vrije beweging voor een paard mentaal ook veel beter!
Dit is gewoon duidelijk niet genoeg en als je dan ook nog eens op hem gaat mopperen wat je eerder geschreven hebt, vind ik dat je niet erg respectvol naar je paard toe bent. Het is geen fiets, waar je op stapt en zomaar doet wat jij wilt.
Het is waarschijnlijk van nature al een drukker paard, maar hij heeft nu gewoon teveel energie over.
Wat krijgt hij eigenlijk aan ruwvoer en hoe vaak?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:12

UpToDance schreef:
Beweging 1 uur intensief rijden, de rest helaas op stal. Meestal zet ik hem nog een uurtje buiten in de bak als dat mogelijk is. Toen hij in de zomer de hele dag buiten stond was het trouwens een bommetje wat het nu niet is.
Mijn paard krijgt een mix van slobber en verschillende soorten muesli aangezien hij een slokdarmverwijding heeft en ik dus niks anders kan geven. Ik heb allemaal speciale soorten muesli's, geadviseerd door de pavo en me DA zodat hij niet weer telkens zo heet wordt.

Dat is echt helaas veels en veels te weinig... Je kan je paard nu ook echt niet kwalijk nemen dat hij dit soort fratsen doet!
En dan kan je nog je voeding gaan aanpassen, maar dit heeft nu geen enkele nut...

Het advies wat ik je wil geven is: zoveel mogelijk naar buiten... Liefst hele dagen... Wedden dat zijn fratsen gauw genoeg over zijn, het is logisch dat hij nu zijn benen wil strekken en zijn energie kwijt wil. En het is misschien nu ook wel protest van het paard naar jou toe, van hé ik vind het niet leuk zo lang op stal.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:36

Ik rij er een die de hele dag buiten loopt en die doet dit af en toe ook hoor. Dus hoeft niks met beweging te maken te hebben. Al ben ik er ook zeker niet voor om een paard de hele dag op stal te hebben, maar het hoeft niet per definitie meteen de oorzaak van dit probleem te zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:38

Up to dance, het zou al een heel stuk schelen als jouw paard heel veel en vaak weidegang krijgt!
En als jouw paard weinig of geen werk verricht, zet het dier dan eens op onbeperkt en goed ruwvoer! Ik weet natuurlijk niet hoe ze conditioneel is, maar het klinkt alsof jouw paard een bommetje geworden is. Was dit altijd al zo?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:23

Ptries schreef:
Ik rij er een die de hele dag buiten loopt en die doet dit af en toe ook hoor. Dus hoeft niks met beweging te maken te hebben. Al ben ik er ook zeker niet voor om een paard de hele dag op stal te hebben, maar het hoeft niet per definitie meteen de oorzaak van dit probleem te zijn.

Elk paard heeft wel eens een blije bui of protesteert wel eens, maar ik denk toch dat het wel degelijk met te weinig beweging te maken heeft in dit geval! Misschien in combinatie met...
Ook zijn alle andere mogelijke oorzaken al eerder in dit topic vernoemd.

Bovendien is het gewoonweg mentaal veel beter voor een paard, dat van nature nooit 'opgehokt' wordt, om vrije beweging te krijgen en sociaal contact heeft met zijn soortgenoten.
Wij zijn paarden gaan 'ophokken' voor ons eigen gemak en het is gewoon bewezen dat paarden daar lastig van kunnen worden of stalondeugden door gaan kweken. Waar wij ook weer hele bijzondere attributen voor uitgevonden hebben.... Verward
Tevens is het ook veel beter voor zijn gehele gestel, minder stijfheid, geen stalbenen, minder snel slijtage van de gewrichten ed ed ed.

Net zoals wij bedacht hebben om zoiets onnatuurlijks als biks of muesli te gaan voeren om hem -energieker- te maken waardoor hij beter kan gaan presteren, iets wat hij nooit te eten zal krijgen als hij vrij rondloopt in de natuur.
Wij bepalen dan ook wát en wánneer hij zijn voer krijgt, terwijl het gehele darmstelsel daar niet op ingesteld is, dat hoort namelijk continue voer te verwerken hebben in kleine hoeveelheden.
Daarom is het ook veel beter om ruwvoer te voeren ipv biks of muesli én helemaal als zo'n dier maar heel beperkt beweging krijgt.

Nu is het niet zo dat ik tegen krachtvoer ben en zeker niet als je paard veel presteren moet, maar als je paard enkelt maar naar buiten komt om een uurtje intensief te rijden, zou ik het eens overwegen om dat achterwege te laten. Dan heeft hij dat écht niet nodig!

Hoe zou jij het vinden om in een hokje zo groot als een wc te moeten zitten, 23 uur per dag en dan mag je er eindelijk een uurtje uit en moet je ook nog eens doen wat een ander van je vraagt? Blijf jij dan ook braaf? Of zou jij ook in protest gaan? Wordt je dan ook niet stijf en chagerijnig?
Ik denk dat je wilt bewegen, het liefst zo ver mogelijk van je 'beul' vandaan die jou steeds weer opsluit, omdat je diegene asocieeërt met je 'kwelling'!
Het ene paard is ook zeker het andere niet en zal daar anders mee omgaan, maar zoals dit paard nu door het leven gaat, vind ik het niet raar dat hij zich op deze manier uit!
Dus weidegang lijkt mij dan ook de beste optie! OK dan!

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:26

Amen...! Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:29

Ptries schreef:

Tuurlijk zijn er verschillende oorzaken...
Maar je kan natuurlijk ook een beetje logisch nadenken lijkt me...

90% kans dat het komt door te weinig beweging in dit geval.
En het zou ook jammer zijn als het paard dit soort fratsen aan gaat leren.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:20

Is het ook, maar het hoeft niet de oorzaak te zijn. Bij het paard dat ik rijd is het een vertrouwenskwestie. Hij deed het vroeger altijd, toen heel lang niet en nu is 'ie een tijdje terug 1x flink geschrokken en even het vertrouwen weer kwijt.
Maar bij hem is het echt niet de beweging, hij loopt de hele dag buiten (in een kudde).

Uiteraard ben ik het er wel mee eens dat meer buiten komen altijd goed voor een paard is en wie weet is het bij het paard van TS wel de oorzaak, maar het hoeft dus niet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:22

Ptries schreef:
Is het ook, maar het hoeft niet de oorzaak te zijn. Bij het paard dat ik rijd is het een vertrouwenskwestie. Hij deed het vroeger altijd, toen heel lang niet en nu is 'ie een tijdje terug 1x flink geschrokken en even het vertrouwen weer kwijt.
Maar bij hem is het echt niet de beweging, hij loopt de hele dag buiten (in een kudde).

Uiteraard ben ik het er wel mee eens dat meer buiten komen altijd goed voor een paard is en wie weet is het bij het paard van TS wel de oorzaak, maar het hoeft dus niet.

Heb je alle reacties in dit topic al gelezen?! Verward

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:25

Ja heb ik. Heb jij mijn reacties ook goed gelezen?? Ik wilde met mijn post alleen aangeven dat het niet buitenkomen niet de oorzaak HOEFT te zijn gezien de reacties op de laatste pagina. Daarna werd daarop doorgegaan en heb ik het nog wat toegelicht.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:33

Nee oke, dat begrijp ik en ja dat heb ik, maar daar wordt jammer genoeg niet erg veel mee gedaan...
Dat kun je ook vast wel merken!
Omdat het eerder ook maar een beetje weggewuifd wordt en niet echt op vragen oid wordt ingegaan!
Ik val jou ook niet persoonlijk aan, ik quote je en vul mijn visie er verder op in, in de hoop dat de mensen er bewuster van worden!