jong paard met slof???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Re: jong paard met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:21

maar het is een feit dat wij niet allemaal zo veel gevoel en talent hebben als ... (vul zelf maar in) dus ja onze ontwikkeling komt dan een keer stil te staan. het is dan zaak je te richten op jou goede punten..

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:31

Ik weet niet hoeveel jonge paarden ze zo heeft gereden, maar ik zou zo iemand nooit meer op mijn paard laten. In principe ben ik ook niet tegen slof, maar dan wel zo gebruikt:

Afbeelding

en niet zo:

Afbeelding

Verder ben ik het ook met midgie eens. Ja

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:02

heb je het dan over de slof tussen de benen door of aan de zijkant of dat de slof op de bovenste foto losser is?

In principe vind ik dat als je een jong paard met slof rijd niet erg maar dan zoals op de bovenste foto.

slof aan de zijkant is voor de oprichting en dat vind ik wel slecht bij een 3 jarige

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:14

De boventse foto ziet er ook lekker ondspanne uit. DE onderste nogal opgekropt en als je goed kijkt is de rug ook een beetje wegegdrukt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:18

Tatort schreef:
Ik weet niet hoeveel jonge paarden ze zo heeft gereden, maar ik zou zo iemand nooit meer op mijn paard laten. In principe ben ik ook niet tegen slof, maar dan wel zo gebruikt:

Afbeelding

en niet zo:

Afbeelding

Tja en weet je waar de meeste paarden t meeste moeite mee hebben??!!
Lopen zoals op de 2e foto. Bovenin en dan inbuigen met de kin tegen de schouder.

Zoals op de eerste foto rijdt je ze naar de ontspanning ONDERIN. Niks mee...Super
Maar...Bovenin kan best meegenomen worden en jong geleerd is oud gedaan !!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:25

bij de eerste foto zie dat de slof niets doet,zo hoort het,zodra het paard zijn hoofd omhoog doet gaat de slof pas werken,en tja wat is ervaring???ik ken mensen die al 20 jaar paardrijden en dus geen ervaring hebben.....ze zitten op een paard maar rijden het niet,ik bedoel jullie hier niet mee hoor...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:29

Ervaring doe je toch op door het een keer te proberen

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:43

Ik ben het met je eens tatort, zoals op de eerste foto loopt het paard goed, maar op de 2e zie je veel spanning en druk.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:45

vivana schreef:
Tatort schreef:

Afbeelding

en niet zo:

Afbeelding

Tja en weet je waar de meeste paarden t meeste moeite mee hebben??!!
Lopen zoals op de 2e foto. Bovenin en dan inbuigen met de kin tegen de schouder.

Zoals op de eerste foto rijdt je ze naar de ontspanning ONDERIN. Niks mee...Super
Maar...Bovenin kan best meegenomen worden en jong geleerd is oud gedaan !!!!

Denk dat Tatort dat ook bedoelde Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:52

luf_horses schreef:
Ik ben het met je eens tatort, zoals op de eerste foto loopt het paard goed, maar op de 2e zie je veel spanning en druk.

Nou, druk valt wel mee Lachen Het is gewoon dat de slof te kort is, en het paard daardoor opkropt.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:57

Persoonlijk vind ik dat ook het paard op de 1e foto wat kort is voor. Hij moet z'n hals er een tikje meer uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:59

Ik vind dit niet kunnen.

Een jong paard moet eerst gewoon ontspannen door de rug actief en voor de been kunnen lopen en dat is in mijn ogen niet te doen met een slof omdat je ze dan beneden opsluit.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:16

Maar dan vraag ik mij af wat de slof toevoegt op de eerste foto. Dat paard loopt in mijn ogen super netjes. En de slof hangt los. Op de tweede foto vind ik het paard niet fijn lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:23

Ik heb zelf met mijn 5 jarige ook 2x met slof gereden, met instructrice erbij. Alleen zou ik niet durven met de slof te rijden, ik heb er zelfs geen. Maar op de 2e foto vind ik het paard gewoon simpel weg zijn rug weg drukken en heel erg in protest. Een in elkaar getrokken paard. Op de 1e foto vind ik het paard gewoon lekker ontspannen lopen en word de slof niet misbruikt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:25

Ik vind de tweede foto ook nog niet schokkend hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:25

KiWiKo schreef:
Ik vind de tweede foto ook nog niet schokkend hoor Lachen

Ik vind hem ook niet schokkend ofzo maar je ziet wel dat die slof veel anders word gebruikt dan op de andere foto

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:49

Op het moment dat foto 2 wordt genomen komt het paard ook net iets tegen de hand. Dit kan natuurlijk ook een momentopname zijn!

De amazone heeft haar handen mooi van zichzelf af en geeft het paard de ruimte van voor die het nodig heeft. Wanneer het paard weer wat meer lengtebuiging aanneemt, zal de werking van de slof weer actief worden.. De slof zit dus iets te strak daar, maar ik geloof niet dat dit uit onkunde gebeurt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:59

Pces Petulan, denk dat dit een stoutertje is........ ook omdat de slof aan de zijkant van het zadel vast gemaakt is en niet tussen de benen. En het enige wat je niet wil bij stouterts is dat ze de kop omhoog gooien.. Op het moment dat dit paard dat doet, dan wordt hij begrensd... maar er is verder geen druk what so ever op de slof

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 18:29

Ik heb voor het eerst weer gereden,

Ging niet lekker Verdrietig hij loopt op de rechter hand kreupel(teugel)

maar hoe ga ik dat nou weer oplossen..... Huilen Huilen Huilen

plus dat hij aardig zijn rug weg drukt en loopt te krabben...

Heb er zooo spijt van Boos! Boos! Boos!

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:39

Prisca schreef:
Citaat:
beste mensen..

Mijn amandelen zijn er uit gegaan donderdag dus
moest ik iemand zoeken van me paardje,
eidelijk heb ik iemand. ze heeft vele jonge paarden door gereden en beleerd
Nu sprak ik haar net en heeft ze hem gereden met slof??
Wat vinden juliie er van..???

Groetjes Tatjana
Sorry voor de spel fouten maar ik ben dislexties..

sam_amore schreef:
ik ben van menig dat je elk paard kan rijden met slof maar is dat wel een rij kunst ... snap je wat ik bedoell

Dit is een beetje vaag?. Je vraagt iemand die dus veel ervaring heeft maar je en toch vertrouw je haar niet met een slof?.

Ik denk dat je het anders moet zien. Mensen die vele jonge paarden rijden weten ook heel goed dat ze erg onverwachts kunnen reageren met een sprong opzij of een bok enz. Nu kan je dan wel een martingaal omdoen maar die doet eigenlijk gewoon niets. Met een slof kan je net wat sneller ingrijpen om ongelukken te voorkomen.

VERGEET NIET: dat als ze valt en ze overkomt wat JIJ verantwoordelijk bent voor de schade.

Dus ik zou zeggen liever dat slofje er omheen totdat haar gevoel zo is dat het veilig is dan niet er omheen en ze beland in het hek met alle gevolgen van dien.

Waarom zien mensen een slof gelijk als een martel middel ipv ook een stuk veiligheid op een jong paard.

Trouwens als een paard goed gereden is heb je hem na zijn 4de jaar al HELEMAAL niet meer nodig.

je hoeft niet perse een slof te gebruiken voor veiligheid. je kan ook gewoon een halstertouw om zn nek doen met rijden en
met je buitenhand die vasthouden. het paard heeft hier geen last van en jij hebt betere houvast.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:44

Mijn bijrijdpaardje is 5 en word ook met de slof gereden. Maar het is wel echt nodig ook!
En ik denk dat het niet uitmaakt of je met of zonder rijd bij een jong paard (waar de discussie overgaat) maar meer de manier waarop je de slof gebruikt..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:55

Als ik een paard niet ken doe ik er ook wel eens een slof om. Dat betekend niet meteen dat je hem ook gebruikt toch? 99 keer heb je hem niet nodig tot je op een paard stapt dat dwars door alle hulpen heen blijkt te lopen en gewoon verreden is. Dan ben ik blij om iets in te kunnen brengen. Puur voor de veiligheid. Niet ieder baasje is even eerlijk over het gedrag van zijn of haar paard.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:21

sam_amore schreef:

Oei klinkt niet goed! Het heeft dus met die slof te maken?
Een paar stapjes terug doen en het weer rustig aan opakken.
Dat zou ik doen in u geval. En niemand er meer op laten rijden
die je niet vertrouwd!
Ben je zeker dat ze geen blessure heeft i.v.m manken?

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 21:30

lindake schreef:
sam_amore schreef:

Oei klinkt niet goed! Het heeft dus met die slof te maken?
Een paar stapjes terug doen en het weer rustig aan opakken.
Dat zou ik doen in u geval. En niemand er meer op laten rijden
die je niet vertrouwd!
Ben je zeker dat ze geen blessure heeft i.v.m manken?

Hij loop allen rechts om niet goed maar links om is er nix aan de hand... (onregelmatig)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:15

Maar dan is je paard toch niet meteen teugelkreupel? Ik denk dat je jezelf eerst even moet verdiepen in wat teugelkreupel ís, want het is een beetje voorbarig om gelijk met zulke serieuze dingen te gaan lopen strooien als je paardje een dag onregelmatig loopt.

Edit: Het is echt niet zo dat ik je niet geloof ofzo hoor! Maar teugelkreupel is gewoon wel iets heél vervelends, en dan is het voor mensen die echt met dat probleem worstelen moeilijk om te horen snap je? Lachen