[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:49

misschien heeft hij last van zn rug...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:36

broerie schreef:
Heylaba
Ik rijd nu zo een jaar met mijn paard ,en in het begin kon je er niets meedoen,dan was dat verbeterd en liep die op momenten echt fijn aan teugel enzo maar omdat mijn zadel niet meer paste werd hij wild en deed hij niets anders meer dan bokken en steigeren.Nu heb ik een ander zadel maar als ik nu een beetje vraag, begint hij terug te vechten en wordt hij zot in z'n hoofd en dan is het rijden voor heel de dag verpest .Wat kan ik hier aan doen?

Hoe 'vraag' jij, en wat doe jij om een paard nagevelijk te rijden?

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:49

Vandaag met een normaal trensje gereden.In stap wilde ze wel iets dalen met dr hoofdje. Maar toen we gingen aandraven was het een dramatje: hoofd in de lucht en gaan met die banaan. Ik kreeg haar niet ontspannen. Na een half uurtje te hebben gesjeesd vond ik het wel genoeg. Ik heb even opgetreden. We zien toen in een veeel rustiger tempo gaan draven, toen begon ze wel iets na te geven maar dat was weer van korte duur. Ze heeft 2 weken met een verkrampte spier gestaan in haar rug. Elke dag heb ik haar wel gelongeerd met bijzet, dat ging super, daar daalde ze wel bij en liep netjes.

Ik heb altijd geleerd: Buitenteugel er aan houden en met de binnenteugelspelen, maar dit hielp niks in draf, ze was zo sterk.

Iemand tips? Oja als het goed is komt barbara_m van bokt mij binnenkort priveles geven, maar wat kan ik in de tussentijd doen? Toch een hulpteugel?

Albert

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:10

Als een paard aan de teugel moet lopen, zal het de onderkaak naar voren willen schuiven.(probeer maar met je eigen hoofd) Wij hoeven dat niet, maar een paard moet dat wel.
Wat ik veel zie is dat de vorm van het gebit het voor het paard onmogelijk maakt om de onderkaak naar voren te schuiven, bijvoorbeeld door haken op de kiezen of andere afwijkingen.
Controleer daarom regelmatig het gebit van je paard, zeker als er problemen met het rijden komen.
Hoe?
Twee of drie vingers verticaal in de mondspleet en met de andere hand zacht de lagen af tasten naar achter, je kan zo de eerste twee premolaren aftasten. Pas op scherpe randen. Abnormale dingen aan de eerste kiezen voel je dan direct.
Vind je iets wat volgens jou niet klopt, laat dan een paardentandarts komen.

Robby_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:46

WildWings schreef:
broerie schreef:
Heylaba
Ik rijd nu zo een jaar met mijn paard ,en in het begin kon je er niets meedoen,dan was dat verbeterd en liep die op momenten echt fijn aan teugel enzo maar omdat mijn zadel niet meer paste werd hij wild en deed hij niets anders meer dan bokken en steigeren.Nu heb ik een ander zadel maar als ik nu een beetje vraag, begint hij terug te vechten en wordt hij zot in z'n hoofd en dan is het rijden voor heel de dag verpest .Wat kan ik hier aan doen?

Hoe 'vraag' jij, en wat doe jij om een paard nagevelijk te rijden?

Ik probeer mijn paard van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel te rijden speel een beetje met mijn binnehand(Niet zagen)

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:23

er staan een aantal goeie tips tussen!
deze middag ga ik eens een aantal tips proberen
maar nu is mn vraag ;
wij springen wel vooral, zou ik beter VOOR het springen oefenen , of ERNA?
wat is het best denken jullie, bij springen word ze altijd wel goed vlot vooruit maar dan ff laten draven met lange teugel word ze wel terug rustigere...

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:42

Nageeflijk? Ervoor natuurlijk!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:22

tijdens kan ook. als je je paard goed losgewerkt hebt, en je laat af en toe even springen voor wat het is, kan je best even met de ontspanning bezig gaan.

kusjj_evaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:50

Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen

Heejj, ]
Ik weet niet, maar mischien kan je een keer proberen om met een slofteugel te rijden misgien heb je er wat aan

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:13

kusjj_evaa schreef:
Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen

Heejj, ]
Ik weet niet, maar mischien kan je een keer proberen om met een slofteugel te rijden misgien heb je er wat aan

mijn probleem is opgelost hoor ze was wat TE gespannen, heb haar dus meer met ontspanning gereden... dus ook minder dingen met dr gedaan waar ze helemaal blij van werd.

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:50

ik heb ook een vraagje :

mijn pony reageert niet op mijn handen als ik een beetje zit te spelen.
blijft dan ook recht met zijn hoofd omhoog. met buiten rijden probeer ik het ook maar hij wilt niet. maar ik heb ook geen les meer, ik sta op een pensioenstalling.
iemand tips ??

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 23:16

achterhand eronder... even met je handen spelen wil niet zeggen dat je paard aan de teugel gaat.... aan de teugel gaan is toch samenwerken van heel veel factoren, onspanning, goed de achterhand eronder, vertrouwen van de ruiter die met een ontspannen zit en hand het paar berijdt.... enzovoort.

dus ga eerst even goed de basis onder de knie krijgen, en niet zitten spelen zonder doel.
het komt wel goed het heeft enkel veel oefening en geduld nodig.

Dlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:22

gewoon niet aan de teugels trekken en het paard naar de teugels toe rijden.. makkelijker gezegt dan gedaan, ik weet het...

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:41

Gisteren ging 't redelijk goed!

Normaal loopt Lot nooit aan de teugel, niet in stap, draf of galop.
Het is niet zo dat ze met d'r koppie de lucht in loopt, maar netjes nageeflijk ook weer niet.

Nou, gisteren toen ik uit was aan 't stappen liep ze plots netjes aan de teugel!
Ik had een hele rustige hand en ze volgde mijn bewegingen helemaal!
Ze was zo lief.

Ben echt trots op d'r!
Straks ga ik weer rijden, hopelijk gaat 't dan weer net zo goed als gisteren!

Liefs,

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:19

eerst je paard in stap en draf lang genoeg losrijden met de hals in een recht lijn met lijf ( dus horizontaal ) mag mss ietjes lagen , genoeg voorwaarts en met contact ; dan na een tijdje paard opnemen blijven vooruit rijden maar weerstand dbieden met de hand ( niet trekken ) en als hij dan inbuigt belonen door mee te gaan met de hand ( hiermee bedoel ik gwn de druk verminderen en de teugels niet losgooien)

heb ik hem zo juist ? of mag je met je handen geen druk uitoefenen ?

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:47

Ook een update van mij. Gister had ik les, als ik les hebt, gaat het meestal erg goed! Ze was meer nageeflijker dan ooit, maar nog niet helemaal/ heel de les. Ze was 'los' en goed te sturen, alleen galop op de volte blijft soms een probleem..

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:17

Dan ook maar een update van mij
Ik reed gisteren met een pelham op de eerste ring. Ze reageerde hier wel goed op. Het was wel hardwerken. Na een half uur liep ze nageeflijk en lekker ontspannen. Ik moest wel wat drtuk op de buiten teugel zetten, maar ze begitn het te snappen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:23

mooi zo

Annn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:17

ik heb ook een vraagje,
ik heb een verzorgpaard, hij is al best oud,
heeft volgens mij nooit aan de teugel gelopen, hij loopt meestal wel gewoon ontspannen alleen niet echt "aan de teugel" of nageeflijk..
zou hij dat nog kunnen leren? niet dat het persee hoeft maar het staat wel wat netter vind ik persoonlijk

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:40

wat is oud. als je paard nog lenig en krachtig genoeg is om dat dressuurmatig aan te kunnen, waarom niet. heeft je paard nog veel energie, kan het lange trainingstijden aan, hoe oud? enzovoort. daar ben ik benieuwd naar, en wij hier op bokt kunnen niet zeggen of je paard dat nog kan. proberen kan altijd.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:35

hij is 21, heeft volgens mij veel gesprongen.
Ik denk niet dat het heel erg lange trainingstijden aankan.
hij heeft voor ik hem verzorgde, sinds novermber, een paar jaar niet gelopen.
Ik was toen rustig aan begonnen door elke keer 10/15 minuten te rijden,
nu onderhand 40 maar dan is hij wel al "vochtig" zeg maar
maar ik heb gisteren gevraagd of ik misschien les mocht rijden
gewoon een half uurtje en kijken of eht een uurtje lukt

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:39

een paard is nooit te oud om nog wat te leren
Viera van mij is 18 en die heb ik een paar maanden geleden ook geleerd om aan de teugel te lopen.
je moet het alleen wel rustig aanpakken,
omdat ze snel last van hun nek spieren krijgen.

succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:55

Eigenlijk wel jammer dat men meteen met "neem les" begint te gillen. Tips kunnen nl altijd welkom zijn.

Neem een goede begeleider, tja daar moet je maar aan kunnen komen. Ik heb nu eindelijk na jaren begeleiding van iemand die echt super goed ziet wat ik fout doe en heel goed ziet hoe mijn paard in elkaar zit. Ik heb een eigenwijs paard dat niet doet wat hij niet wil en ik moet er echt aan sleutelen en het gaat nu nog niet met zachtjes knijpen in de teugels, maar daar gaan we wel naar toe werken. Idd heeft elk paard zijn eigen aanpak nodig, maar met tips kun je ook weer een stukje verder komen.

Ik heb ooit de tip gekregen om mijn paard eerst helemaal naar beneden te rijden en hem dan pas op te gaan richten. Hij heeft best een korte hals en als hij een tijdje niet dressuurmatig gereden is, ontzettend stijf en houdt zich ook heel stijf waardoor het moeilijk voor zowel paard als ruiter is. De tip die ik kreeg is met slof in de les te gaan rijden, als hij los laat slof eraf! Ja met slof!! en verder tussen door ook te longeren lang laag zodat hij zijn bovenlijn bespiering wat soepeler en meer oprekt.

Verder heel goed opletten dat hij niet steeds stiekum harder gaat lopen, zodat het voor hem makkelijker wordt. Dus tempo laag houden.

Ik ben links sterker dan rechts en links hebben we het bit wat losser gedaan zodat dit minder druk geeft, zodat mijn paard links minder goed vast kan houden. Hij houdt graag alles links vast omdat ik daar sterker ben en hij dat nu fijner vind. We werken nu veel aan rechts, moeilijk voor hem,moeilijk voor mij, zit niet fijn en ik moet leren mijn rechter teugel niet in een boogje te laten gaan en links los te laten. Ook dat heeft veel invloed op het aan de teugel gaan.

Kijk eens of je paard scheef is en of je een sterke en zwakke kant hebt. Je paard heeft ook een goede en slechte kant.

Mijn paard keek steeds naar buiten en op de volte steeds duidelijk naar binnen laten kijken, goed buiten teugel er bij houden en steeds hoofd naar binnen vragen. Hij gaat daardoor steeds beter buigen en komt dan ook steeds beter aan de teugel. Heeft veel tijd en werk nodig, maar komt.

Dus voor mijn paard is dit nu het werkje, voor jouw paard misschien niet, maar je kunt voelen of je paard wel of niet buigt en of hij scheef is. Mijn paard heeft 2 maanden niet gewerkt dus is teruggevallen in zijn eigen stijve scheve manier van lopen. Heel moeilijk om dit alleen op te lossen want ik heb er ook nog eentje als het moeilijk wordt gaat hij kwallen en heeft hij rot streken.

Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl staan goede tips op en wellicht als je een leuke beurs hebt, kun je een paar lessen bij haar nemen.

Annn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:58

heel erg bedankt
ik ga kijken of het bij mij ook zo werkt!
ik merk ook wel eens dat hij meer rechts trekt aan het bit zeg maar..
misschien is dat het zelfde als bij jou links

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:06

Ik vind het apart dat iedereen het over spelen met de teugels heeft, terwijl de meeste paarden juist op 2 teugels moeten lopen om echt nagefelijk te zijn. Zo kan er toch geen vaste verbinding van achter naar voren tot stand komen?