Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:26

MirandaFuego schreef:
En ook wat betreft de jury, dat wil ik nog een keer benadrukken, tjonge, tjonge, je zou je bijna schamen dat je daardoor beoordeeld moet worden!( dat hebben ze nu zélf ook door, vandaar de 'nieuwe manier' van jureren..)

Ik heb nog wel zo mijn twijfels over de jury met de nieuwe proeven. De top heeft (eindelijk!!!) de proeven veranderd, alleen nu de jury nog.
Die moet ook anders gaan denken en gaan beoordelen en dat lijkt mij ook nog een moeilijk punt om te veranderen.

Er kunnen dan wel bijscholingscursussen gegeven worden, maar nu moet in de praktijk nog blijken of deze nut hebben gehad.

MirandaFuego schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Ik rijd een Kia Picanto

Whahaha!

Haha, ja ik vroeg dit ook een keer aan mijn instructeur toen ik voor het eerst met hem kennis maakte en later legde hij mij uit dat hij dit echt een belachelijke vraag vond. Mensen denken alleen maar aan wedstrijdniveau's. Wat maakt dat nou uit? Als je maar fijn, verantwoordelijk en respectvol met je paard kunt werken.

Wij werken tijdens de les ook wel eens naar de piaffe toe, welliswaar met een andere doelstelling (vanuit de lossigheid en om je paard sterker te maken). Maar omdat dit zogenaamd een hoger dressuuronderdeel is ga ik niet zeggen dat ik op Z niveau rijd of wat dan ook. Andere onderdelen voeren we namelijk niet uit tijdens de training.

Dus sommige mensen krijgen ook wel eens te horen in wat voor auto of op wat voor motor hij rijdt

Ik vond het wel een goede grap!!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:41

Ja precies, Yenneke, het lijkt ook net of er over een voorwerp wordt gepraat, het gaat over 'werken' met dieren!
Maar net zoals jij heb ik ook mijn twijfels over de nieuwe manier van jureren, want 'zagen' mocht volgens mij eerst ook al niet maar bijna niemand van de juryleden schijnt er problemen mee te hebben?!
Maar in ieder geval is het een goed begin, nu ook nog de leeftijd van de paarden verhogen, met 5 jaar 'pas' in de B mogen starten!

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:44

sherwood schreef:
Niemand koopt namelijk een paard wat kapot gereden is.

Nee weet ik.
Maar het gaat me er eigenlijk ook niet om dat die paarden wel of niet verkocht worden.
Maar dat die paarden van die vreemde mensen te dupe er van moeten zijn.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:48

Ik kan toch met een heel goed gevoel een 5 jarig Z klaar paard kopen (niet dat ik daar het geld voor heb, maar dat terzijde) je voelt snel genoeg of het paard daar naar toe geskupt is of dat het van huis uit dat zelf al inbrengt

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:49

KiWiKo schreef:
Ik kan toch met een heel goed gevoel een 5 jarig Z klaar paard kopen (niet dat ik daar het geld voor heb, maar dat terzijde) je voelt snel genoeg of het paard daar naar toe geskupt is of dat het van huis uit dat zelf al inbrengt

Ja hier heb je idd gelijk in !!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:48

wjerdo schreef:
@ marije1984 wat betreft bonfire heb je het mis, die is met 2.5 jaar ingereden, dat stond een hele poos geleden eens in het bit ofzo.. of hij dat jaar dan getraind is dat weet ik niet, maar ze zullen hem echt niet stil hebben late staan.

Dat zal wel maar ik heb het over intensieve training, en dat is natuurlijk wat anders dan een paard met zijn 6e Z2 klaar hebben he

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:55

jasmijn78 schreef:
Ook hier: Wie van jullie heeft al meerdere paarden opgeleid van zadelmak naar Z-dressuur? M.i.

Ik heb al mijn paarden tot nu tu zelf beleerd. Niet tot het Z omdat ik daar tot nu toe niet de ambitie voor had, maar hoop dat mijn deze merrie wel.
Maar ze is aan OCD geopereerd. Gelukkig heb ik het rustig aan gedaan anders was ze klaar voor de slager.
voor de rest was alles M startgerechtigd en enkeling die een paard Z oefeningen beheerste. Ik weet dat dat wat anders is dan een Z proef.
Ik denk dat ik meer ervaring heb dan menig Z ruiter die 1 paard in het Z heeft

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 22:03

uitzonderingen zijn er altijd.
Maar lieve mensen voor de derde keer.
ELK PAARD IS OP DEZELFDE LEEFTIJD VOLWASSEN.
Dus het ene paard is er niet eerder aan toe dan de andere.
Ik koop trouwens helemaal geen paarden die al bereden zijn.
ik doe het lekker zelf, weet ik iig zeker dat het goed en verantwoord gebeurd.
Tenzij ik voor de volle 100% weet dat het oed en op een verantwoorde manier is gebeurd.
En dat is niet al met 2,5 onder het zadel.
Dan kan Bonfire dat wel hebben gedaan. Ik heb geen bonfire en heet geen Anky en al was dat wel zo vindt ik het nog steeds onverantwoord.
Een kind van 3 stuur je toch ook niet naar de basis school

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:34

ELK PAARD IS OP EEN ANDER TIJDSTIP VOLWASSEN.
Sommige paarden zijn al heel wijs als 3 jarige andere paarden kan ik nog niet serieus nemen als ze 5 zijn.
Voorbeeld:
Robin, mijn voormalige dekhengst. Hij was 2,5 jaar oud toen ik er voor het eerst op ging zitten. Hij vond het machtig mooi, en ging in spaanse pas de bak rond. Ik heb zitten brullen van de lach op dat paard, hoe hij zich aan het uitsloven was geweldig! Maar geen seconde kon hij srieus zijn, alles was een spel. Ik ben na 2 weken er weer af gegaan, en heb me voor genomen dat ik wel weer verder zou gaan als hij wat meer volwassen in zijn hoofd was. een paar jaar larer was robin 5,5 jaar oud. Ik dacht kom we gaan het eens proberen, want nu is hij toch echt wel een stuk volwassener geworden dan toen. Nog altijd was hij de clown van stal, en maakte hij overal een grap van. Met het rijden ging het beter, maar ik kon zeker niet serieus gaan trainen, daar was hij geestelijk gewoon nog steeds niet aan toe.
Chrystal: gekomen toen ze 2,5 jaar was, en al drachtig. Ingereden was ze nauwelijks, maar er had eens iemand op gezeten, dat was het.
Ze was volwassen in haar doen en laten. Ik ben er op gaan zitten, en vanaf dat moment hebben we heerlijk kunnen trainen. Met 3,5 jaar liep ze al shows mee met het grootste plezier. Vanaf het moment dat bestgaand rijpaard werd gereden tijdens de keuring heeft ze maar 1 titel laten liggen, de rest heeft ze gewonnen, onder verschillende ruiters. Chrystal is nu wel uitgeleerd, ze is 15 jaar oud volgens mij. Kern gezond en een absolute dame. Maar dat was ze altijd al, vanaf 2,5 jaar.

Ga mij nou niet vertellen dat je vanaf je stoel kunt zeggen of mijn paard volwassen is of niet. Ik kan heel goed beoordelen dat robin na zijn 5e jaar nog steeds een kleuter was, en dus niet serieus getrained werd, en dat chrystal al een volwassen wijze dame was met 2,5 jaar. Soms maakte ze in de wei een gekke sprong, maar daar bleef het verder bij.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:37

Marije1984 schreef:
wjerdo schreef:
@ marije1984 wat betreft bonfire heb je het mis, die is met 2.5 jaar ingereden, dat stond een hele poos geleden eens in het bit ofzo.. of hij dat jaar dan getraind is dat weet ik niet, maar ze zullen hem echt niet stil hebben late staan.

Dat zal wel maar ik heb het over intensieve training, en dat is natuurlijk wat anders dan een paard met zijn 6e Z2 klaar hebben he

in mijn ogen is intensieve training toch echt wel een paard op zijn 6e klaar hebben voor de Z2. Hoe intensief wil je het hebben?

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:39

Er worden wel meer paarden rond 3 jarige leeftijd in gereden maar die worden meestal nadat ze de basis gehad hebben op de wei gezet. In ieder geval bij ons toch.
groetjes

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:57

sherwood schreef:
Sommige paarden zijn al heel wijs als 3 jarige andere paarden kan ik nog niet serieus nemen als ze 5 zijn.

Ga mij nou niet vertellen dat je vanaf je stoel kunt zeggen of mijn paard volwassen is of niet. Ik kan heel goed beoordelen dat robin na zijn 5e jaar nog steeds een kleuter was, en dus niet serieus getrained werd, en dat chrystal al een volwassen wijze dame was met 2,5 jaar. Soms maakte ze in de wei een gekke sprong, maar daar bleef het verder bij.

Jahoor, dat weet ik wel vanaf mijn stoel!
Er kan een klein half jaartje verschil in zitten, maar dat mag de pret niet drukken.....
Jij hebt het namelijk alleen over de gééstelijke staat van volwassenheid van het paard, of misschien zelfs een beetje de bespiering.
Maar waar het dus om gaat, is de lichamelijke staat in het totaal, vooral het skelet, dat is dus dus voor niemand vanaf de buitenkant te zien, alleen op röntgen, maar nadat dit eens goed onderzocht is, blijkt dat alle rassen op dezelfde leeftijd volgroeid zijn!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:18

sherwood schreef:
Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Maar ik vrees dat je wel een gevoelig punt hebt geraakt bij de meeste mensen hier... Namelijk hun EIGEN kunnen. Wijzen doen ze hier heel erg graag, maar naar zichzelf kijken, dat niet. Leuk wijzen naar anky die haar paarden vroeg laat werken, en oh en ah zeggen dat is zielig en dat kan niet. Onder HUN zou het niet kunnen, onder iemand als anky wel. Nu krijg ik ook het nodige over me heen natuurlijk, valt te verwachten he
Kotsneigingen krijgen als je een haflinger ziet staan op marktplaats die al onder het zadel loopt voor z'n 3e jaar, ach ik kan erniet zo mee zitten. De eigenaar zal heus wel nagedacht hebben. Niemand koopt namelijk een paard wat kapot gereden is.

Hier zet ik toch wel vraagtekens bij...

Hoe vaak hoor je mensen zeggen: Ik heb hem gekocht want hij had zo'n lief koppie.

Voor de rest maakt het dan weinig uit.
Veel mensen zien niet dat het paard kapot is gereden en zullen het dan ook niet merken.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:49

Tja daar moet ik je echt gelijk in geven. Er zijn te veel mensen die niet verder kijken dan de grote bruine ogen van een paard.
Maar als je praat over paarden die sport talent hebben, en daarop uitgekozen worden, dan zal niemand een paard kopen wat kapot gereden is.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:52

MirandaFuego schreef:

Er kan een klein half jaartje verschil in zitten, maar dat mag de pret niet drukken.....
Jij hebt het namelijk alleen over de gééstelijke staat van volwassenheid van het paard, of misschien zelfs een beetje de bespiering.
Maar waar het dus om gaat, is de lichamelijke staat in het totaal, vooral het skelet, dat is dus dus voor niemand vanaf de buitenkant te zien, alleen op röntgen, maar nadat dit eens goed onderzocht is, blijkt dat alle rassen op dezelfde leeftijd volgroeid zijn!

Ah dat is wat anders.
Maar dan nog blijft ik van mening dat je een paard kunt belasten voor het volledig is uitgegroeid.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:53

Marije1984 schreef:
Ik zie al de nodige jonge dieren die nog 3 moeten worden onder het zadel.
Waarom heeft iedereen zon haast.

Weet dan niemand dat elk paard op dezelfde leeftijd is uitgegroeid?
Weet niemand dat de schijven in de rug van een paard pas op zo'n 6e volgroeid zijn en je daar dus de meeste schade aanricht als je zo vroeg met een paard begint?
Zo niet en je weet het nu wel zal je je paard dan anders of later inrijden??
Zo ja waarom rijdt je je paard dan nu al in?

Ik wil hier graag een leuke en vooral gezellig discussie over houden.
Wat zijn voor jouw de redenen om een paard vroeg of juist niet vroeg te rijden. Mijn argumenten zijn bekend en heeft naar mijn idee geen verdere uitleg nodig

Hoe zit dat met mensen?
Die beginnen pas met sporten als alles is VOL-groeid.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:43

sherwood schreef:
MirandaFuego schreef:

Ah dat is wat anders.
Maar dan nog blijft ik van mening dat je een paard kunt belasten voor het volledig is uitgegroeid.

Ja, ik ook!
Maar dan komen we op het punt: je hebt verschillende soorten van belasting!
Als je op 3 jaar al bezig bent je paard schoudervoor te zetten omdat hij daar lekker los van wordt, tja, dat klopt, al zijn botjes beginnen van binnen los te raken...
Maar ga jij af en toe eens op je driejarige zitten en rijdt een rondje op zijn eigen benen zonder hem gelijk in de krul te trekken, dan is het een andere zaak.( maar hoelang hou de dat vol zonder méér te willen?!)
Daarom doe ik met mijn paardje nu hij voor het eerst bereden wordt ( op 4-jarige leeftijd) telkens 1a 2x per maand een klein buitenritje, rechtdoor, loopt iemand naast, gaat heerlijk!
Daar ga ik nog een jaartje mee door, steeds iets vaker en iets langer duik ik hier de natuur in, later gaan we welleens aan dressuur beginnen, dan is hij lekker sterk op 4 benen, dat is een verschrikkelijk voordeel voor later!
Met mijn vorig paardje heb ik het ook zo gedaan, hij kon het werk tot zijn 20e makkelijk aan, hij had jammer genoeg brochitis, maar verder lichamelijk nooit problemen!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:22

sherwood schreef:

Dat mocht je willen!!!!!!!!!!!!!!!
Jij praat over hoe ze in het koppie zijn.
maar lichamelijk zijn ze toch echt allemaal op dezelfde leeftijd volwassen...

Wat dacht je van die jonge meisjes die vroeg beginnen met turnen.
bijna allemaal last van hun gewrichten en zijn niet uitgegroeid en blijven vaak klein,

Nee....Elk paard is op dezelfde leeftijd volwassen
De een is misschin is wat slimmer dan de ander maar daar rijd ik niet op

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:26

sherwood schreef:
in mijn ogen is intensieve training toch echt wel een paard op zijn 6e klaar hebben voor de Z2. Hoe intensief wil je het hebben?

Nee hoor vanaf 2,5 elke week 2 max 3 keer trainen gaat het snel hoor.
Heeft laatst in de PenS gestaan of hoefslag. Daar werdt door Sjef duidelijk gemeld dat hun paarden vanaf hun 6e intensief getraind worden.

Verder wil ik hier niet op in gaan want staat totaal los van deze discussie

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:56

sherwood schreef:
Tja daar moet ik je echt gelijk in geven. Er zijn te veel mensen die niet verder kijken dan de grote bruine ogen van een paard.
Maar als je praat over paarden die sport talent hebben, en daarop uitgekozen worden, dan zal niemand een paard kopen wat kapot gereden is.

Ja, daar moet ik jou weer gelijk in geven.

Maar dat zijn dan ook wel de wat grotere stallen die een aantal mensen rond hebben lopen die er ook voor hebben. Die kijken naar het paard in het geheel en de grote leuke en lieve bruine ogen doen er niet zo veel toe.

Bij de meeste particulieren gaat het toch wel anders.
Ze vallen er voor en het paard wordt zonder problemen gekocht.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:54

Marije1984 schreef:

bijna allemaal last van hun gewrichten en zijn niet uitgegroeid en blijven vaak klein,

Ik vind het heel belangrijk dat een paard er in zijn koppie aan toe is om belast te worden. Lichamelijke belasting kan al wel op jonge leeftijd vind ik, maar geestelijke belasting is iets heel anders.
Ik ga een mens verder niet met een paard vergelijken als het gaat om lichamelijke belasting, dat vind ik iets heel anders.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:43

sherwood schreef:
Ik ga een mens verder niet met een paard vergelijken als het gaat om lichamelijke belasting, dat vind ik iets heel anders.

Hihi, hoe zou dat bij een centaur gaan?

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 09:16

sherwood schreef:
Marije1984 schreef:

Ik vind het heel belangrijk dat een paard er in zijn koppie aan toe is om belast te worden. Lichamelijke belasting kan al wel op jonge leeftijd vind ik, maar geestelijke belasting is iets heel anders.

Je hebt helemaal gelijk. natuurlijk moeten ze in het koppie er aan toe zijn.
Maar persoonlijk vindt ik het belangrijker dat ze er lichamelijk er aan toe zijn, dan kijken ik hoe ze in het koppie zijn.
Maar het lichaam moet het dragen en doen en het koppie niet, dus komt dat op de eerste plek.
Een mens kan je wel degelijk met een paard vergelijken. Wij zijn ook op een bepaalde leeftijd uitgegroeid en ook voor ons gelden er richtlijnen wanneer wij ons lichaam intensief kunnen belasten.
Het grote verschil is echter dat wij het zelf voor het zeggen hebben en een paard helaas niet.
Daarom is het ook belangrijk om voorzichtig met die jonge paarden om te gaan.
een 2.5 paard kan nog zo slim en volwassen in het koppie zijn maar is net zo ver in zijn lichamelijke ontwikkeling dan dat paard wat ''dom'' en nog zo jeugdig doet. Allebei horen ze nog niet zadelmak worden gemaakt.
Je zou met de een wel een half jaar eerder kunnen beginnen, maar bij die intellegente dieren is het belangrijk om voorzichtig te zijn. Die overbelast je veel sneller dan een ''dommer'' dier. Die leert namelijk sneller, pakt het beter op en voor je het weet zit je in de travers en weet ik veel wat nog meer.

Dus ik ben eigenlijk voor wat de meeste hiet zeggen 3/3.5 zadelmak maken en dan lekker een half jaar weg zetten of lekker met 4/4,5 beginnen en rustig door rijden.

Het is trouwens zowiezo goed om je paard elk jaar een maand rust te geven. lekker op het land en niks doen. Helaas gebeurt dat te weinig.
Een paard mag best paard zijn vindt ik

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:32

hmmm..... maar goed dat jullie niet de futurities in Amerika volgen.... daar kotst iedereen dan van.(en ik ook !!)
Er zijn kampioenschappen voor 2-jarigen !!!
Dat betekent dus dat je als je paardje kampioen pleasure wordt op zijn 2e de ruiter er al veel erder op zit........aiaiai.

Hier in Nederland zijn er ook futurity wedstrijden voor 3 en 4 jarigen....achterlijk.....maar dan wel met een trensje.... duh !!

Ik rijd zelf western maar vind dit heel erg !!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:37

Ik zou persoonlijk liever naar het paard als individu kijken. Maar altijd met een minimum van 3 jaar. Is het paard 'klaar' dan rustig beginnen en geen haast. Is het paard niet klaar, dan wachten. Dat is in ieder geval het plan dat wij met ons veulen (als dat tenminste nog in de buik van mamma zit ) willen volgen. Daar staat tegenover dat we wel vanaf dag 1 beginnen met de kleine dingen. Voetjes aanraken, geven, meelopen aan halster. Overal kunnen aanraken. En hoe meer de tijd vordert hoe meer dingen we doen. Meelopen naar buiten, enge dingen leren kennen en leren dat het niet eng is etc. etc. Maar goed, dat zie ik niet als inrijden maar gewoonweg het opvoeden van klein naar groot.

Zelf vind ik ook tevaak dat dieren te jong worden ingereden en ook vrij jong al op wedstrijden worden uitgebracht. Niet alleen is mijn mening dat dat lichamelijk soms te vroeg is (let wel: er kunnen gewoonweg rijpe paarden zijn met drie jaar en ik val hiermee verder niemand aan) maar vooral geestelijk lijkt me dat zwaar.