slofteugel, gebruik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:35

welke foto bedoelen jullie eigelijk?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:58

Tyrza schreef:
Ikzelf heb ook zo'n paard staan.
Ik dacht dat ik hem aardig ingeschat had, maar na een jaar zit ik daar dus nog steeds mee te stoeien. In die zin, dat ik het dier nog steeds niet doorgrond heb. Dat kan. En dat is geen schande.

Dat zelfs Tyrza er ooit wel eens moeite mee heeft geeft de burger weer moed

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:32

Het feit dat ik Grand Prix rijdt, hoeft nog niet te zeggen dat ik met elk paard wegloop hoor, Urielle

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:59

KiWiKo schreef:
Bienotje schreef:
Zonde dat jijzelf wat meer zelfvertrouwen nodig hebt door wel een slof eraan te hangen terwijl deze toch niet inwerkt. Maar ieder zijn eigen ding daarmee.

..

Inderdaad, het is puur een tekortkoming van mij

Dit heb ik ook heel lang gehad en de slof hing er bij mij ook zo bij
Het is voor mij echt een goed hulpmiddel geweest (de zekerheid van een soort handrem - want als hij z'n kop in de lucht gooide kon ik niks meer. gelukkig heb ik 'm nooit op die manier moeten gebruiken)
Na een jaar heb ik 'm pas in de kast gelaten...toen was ik ervan overtuigd dat mijn paardje me niet in de steek zou laten en ik ook voldoende vertrouwen had dat ik het zelf kon oplossen..
Mijn paard wist toen ook wat hij aan mij had....en waren we een team geworden

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:11

KiWiKo schreef:
ik heb zo het vermoedde dat het twee negentien jarige zijn die een deksel op de neus hebben gekregen

Ik denk dat wij als onschuldige meisjes alle recht hebben te "denken" dat je op ons doelt.

KiWiKo schreef:
mwah ik denk dat je je eigen posts maar even terug moet lezen

Ik denk dat jij jou post eens terug mag gaan lezen. Woodstock heeft alleen haar voor en tegens bekend gemaakt mbt gebruik van de slof. Ze heeft ook gezegt dat je moet doen en laten wat je wil. Dus als er iemand is die terug zou mogen lezen over wat ze wel en niet verklaard heeft, dan denk ik dat dat iemand anders zal zijn...

En daarbij, gewoon een vraag... Als jij zulke moeilijke paarden rijdt en het er toch o zo druk mee hebt om ze weer makkelijk te krijgen, dan vind ik dat jij voor zo een persoon wel verdacht vaak online en actief bent hier...

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:22

Zouden jullie er misschien even om willen denken dat Whisperramse dit
topic heeft geopend om antwoord te krijgen op haar vragen over de slofteugel? Jullie zijn nu namelijk behoorlijk bezig met je eigen gelijk te behalen, en daar heeft whisperramse volgens mij niet zoveel aan.
gr sarah

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:49

Hihihi klopt, ik werk vanuit huis :D en neem regelmatig een pauze, daarnaast ben ik in eerste instantie moeder en dus regelmatig met dochterlief thuis

En ik doe er 3 uur over om 4 paarden te rijden

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 21:01

saaraah schreef:
Zouden jullie er misschien even om willen denken dat Whisperramse dit
topic heeft geopend om antwoord te krijgen op haar vragen over de slofteugel? Jullie zijn nu namelijk behoorlijk bezig met je eigen gelijk te behalen, en daar heeft whisperramse volgens mij niet zoveel aan.
gr sarah

haha bedankt saaraah

och ja het is eens iets anders hé

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:45

Dat heb je hier op bokt, dat zijn vaak pittige discussie's maar ook hier kan de TS wat mee

Woodstock

Re: slofteugel, gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:09

Woodstock schreef:
Dat ze de slof eraan heeft en zich daardoor veiliger/sterker voelt, mag ze totaal zelf weten...

Hier staat t dus Beter met een slof die niet gebruikt wordt, dan met minder zelfvertrouwen, want dan gaat t gegarandeerd fout.

Maargoed gister dus ff kennis bijgespijkerd op t symposium met oa tineke bartels en lammert haanstra. Kzal ff tinekes vizie op slofgebruik geven (waar k me btw 100% in kan vinden) :

Het paard is een prooidier, de mens een roofdier. Als het roofdier er een slof aan hangt en het prooidier daarmee opsluit maak je hem alleen maar angstiger....

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:15

Lekker uit zn verband gerukte kwoot
Als ik een slof gebruik, is dat niet bepaald omdat mijn paard angstig is..........

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:37

Als het over mijn kwoot ging: Uit zn verband gerukt of verkeerd geinterpreteerd
En als het over die van Tineke ging, kun je mensen die er ook zijn geweest ook ff vragen (is ergens een topic over)

Maargoed, dingen die ik ook regelmatig hoorde waren rust, vertrouwen en basis. K denk btw niet dat Tineke en Lammert nooit met moeilijke paarden gewerkt hebben...

Maargoed TS heeft genoeg info denk k om haar eigen conclusies te trekken Iig is de algemene conclusie dat de slof iig niet zoals op de foto's gebruikt dient te worden

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:57

Woodstock schreef:
Maargoed gister dus ff kennis bijgespijkerd op t symposium met oa tineke bartels en lammert haanstra. Kzal ff tinekes vizie op slofgebruik geven (waar k me btw 100% in kan vinden) :

Het paard is een prooidier, de mens een roofdier. Als het roofdier er een slof aan hangt en het prooidier daarmee opsluit maak je hem alleen maar angstiger....

Tineke heeft gelijk; ALS je het prooidier opsluit...

Bij juist slofgebruik is er geen sprake van opsluiting.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:05

zit wat in wat je zegt, maar als je de slof eraan hangt heb jij de de 'macht' -en die wordt ook gebruikt zodra je de slof oppakt- om je paard te dwingen. En dwingen is imo gelijk aan opsluiten, maar op dat punt kun je natuurlijk van mening verschillen

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:16

Stel dat een paard wil wegrennen, op dat moment pak je de slof op en sluit het paard inderdaad op.
Op het moment dat het paard terugkomt in tempo en bij je blijft, laat je de slof weer los.
Er is inderdaad een kort moment van opsluiten, daarop volgt ontspanning.

Wat dat betreft ben ik het wel eens met Tineke, maar de vergelijking roofdier/prooidier is wel heel dubbel:

Als een roofdier in het wild een paard opsluit (werd vergeleken met opsluiten door slof), raakt het paard in paniek.
Maar ik heb nog nooit een roofdier een GP zien rijden, waarmee ik wil aangeven dat paardrijden op zich al tegennatuurlijk is.
En met de stangteugel van een stang & trens kun je een paard ook opsluiten.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:43

K denk dat dat 'opsluiten' ook zonder slof kan, behalve -zoals hierboven genoemd- als je paard in blinde paniek is, maar dan heb je aan een slof ook niets meer vrees ik.
Daarbij heb k ook paarden gereden die door opsluiting helemaal gingen flippen. Eenje heeft -denk ik- ooit met opstappen traumatische ervaringen gehad. Als k daarbij opstapte en eiste dat ie bij me bleef ging hij helemaal flippen... rechtop, wegrennen noem maar op. Als k daarentegen rustig opstapte, heel licht contact nam en zelf ontspannen en zelfverzekerd ging zitten met het motto 'doe maar wat je niet laten kunt, we gaan wel verder als je normaal doet' gebeurde dit niet. Hij was weliswaar gespannen en dat zal denk k ook nooit meer weggaan, maar zn reactie was veel minder hevig dan wanneer hij gedwongen werd.
Dit is uiteraard wel een extreem geval, maar ik denk dat het voor bijna alle paarden opgaat. Paarden die zo verkloot zijn dat ze gewoon doen waar ze zelf zin in hebben, hebben wel weer iets meer nodig om het gedrag af te leren -lees n keer ertegenaan stampen als hij me eraf probeert te werken, anders vlieg je er namelijk toch nog af -, maar in zo'n geval vind ik een slof nog steeds niet fijn. Ik rij liever vooruit dan dat k hem met de slof op de rem zet oid -waardoor er alleen nog maar meer spanning ontstaat-.

En ja paardrijden is idd tegennatuurlijk ben k helemaal met je eens Mja we vinden het nu eenmaal leuk en kdenk en hoop de paarden ook wel En GP rijden kan idd niet met een dier dat zichzelf niet wil onderwerpen aan jou, maar dat neemt niet weg dat je het beter op samenwerking kunt houden. In gevallen van nood moet echter wel duidelijk zijn dat jij boven hem staat en hij jou beslissing dient te accepteren, maar zoals al gezegd zijn er meerdere wegen die naar rome leiden

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:54

Als ik een zadel op een paard leg, een hoofdstel in doe en erop ga rijden, sluit ik het dier ook op...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:57

En wat dacht je van stallen?

Zucht...laten we alle paarden maar vrij laten en al ons tuig verbranden...

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:17

Tyrza schreef:
Als ik een zadel op een paard leg, een hoofdstel in doe en erop ga rijden, sluit ik het dier ook op...

Jup, maar onder welke voorwaarde accepteerd het paard jou op zn rug?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:51

Maar hoe reageert een paard die voor het eerst een zadel op zijn rug krijgt?

Natuurlijk moeten we eerst hier doorheen gaan. Het paard geeft het danwel op, krijgt danwel vertrouwen. En er zijn uiteraard ook paarden die het zonder meer accepteren een zadel op de rug te krijgen.

In elk geval is het noodzakelijk de taal tussen mens en paard verstaanbaar te maken.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:07

MISTRAL94 schreef:
Dat heb je hier op bokt, dat zijn vaak pittige discussie's maar ook hier kan de TS wat mee

mee eens

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:20

euh, leste dat meiske met die vreselijke slof foto's niet bij Coby????

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 12:13

geen idee?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:23

Citaat:
ik heb gehoord dat ze les krijgt van dr moeder die grand prix heeft gereden

Dit stond op pagina 1, de rest van het topic heb ik niet gelezen hoor. Maar ik neem aan dat het geen dochter van Coby is

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:25

hihihi later kwam dat ze ook leste bij Coby