Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:46

Huertecilla schreef:

@Tyrza: heb jíj enig idee van wat ík doe?? Zelfs Kim heeft slechts het begin van de weg gezien. Bandida al een stuk meer; die heeft ook een béétje kunnen ervaren hoe mijn hengst verzamelt door een cadanswissel van mij achter hem in positie 4 met de lijn los.
Is iedereen in de jacht naar snel goud Pluvinel, La Guérinière, de Saunier en zélfs Steinbrecht volledig vergeten??

Tyrza; het simpele feit of een hulpteugel gebruikt wordt is voor míj een binair diskwalificerende factor; een brevet van onvermogen. Wát zou ík daar aan moeten zien, van moeten leren?? Het doel heiligt NIET het middel en daarbij wéét ik dat dit middel niet tot mijn doel leidt.
Ik wil een paard dat begríjpt wat ik bedoel en wil wat ik wil omdat het geleerd heeft dat het voor ons sámen effectiever is als ik denk en zij/hij het lijf is.

Kom jij eens híer 'lessen' Nee, leidt niet tot een beter GP resultaat; wel tot een ruimere blik. ...en een ontspannen vakantie Het enige wat je nodig hebt is de bereidheid 'los te laten' Dat kan en wil ik niet uitleggen; Bandida begrijpt wat ik bedoel

Hohoho, ik val niemand hier aan, noch dat ik een "andere" trainingsmethode afval. Integendeel. Ik vind het prachtig wat je doet HC. Maar ik kan daar zelf ook eigenlijk geen mening over baseren want ik heb je nog nooit aan het werk gezien.

Datzelfde geldt dus ook voor degenen die het gros van de top GP ruiters nog nooit heeft zien trainen, dan wel de opbouw van een training heeft gezien.

En ik heb het al helemaaaaal niet over hulpteugels gehad, dus waarom je daar nu over begint???

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:57

Woodstock schreef:
Maar Tyrza, kneem aan en hoop dat de topruiters weten wat ze doen, maar als je naar de basis kijkt, komt er steeds meer de druk van 'zo snel mogelijk zo hoog mogelijk' naar mijn idee. En ook ik vrees dat dat regelmatig ten koste van het paard gaat en zoals goofy al zei, door gebrek aan een lange, gedegen opleiding. Toch?

Welke basis? Die van de topruiter? Of bedoel je de basissport in het algemeen?

Ik vind zelf dat er bepaalde dingen ook veeeels te snel worden gedaan met een jong paard: Met 2,5 al zadelmak maken, met 3 jaar al diverse manegelessen volgen en met 4 jaar al 5 tot 6 dagen in de week rijden. Daar is niets mis mee, maar vanwege het gebrek aan kennis/begeleiding blijft het hier vaak alleen bij. Als een paard eens "stout"doet, dan zal het "vast wel puberteit zijn" of "hij is lui". Er wordt gewoon dan niet gekeken of het dier simpelweg ergens last van heeft. En dat laatste komt vaker voor dan je denkt. Dat dier is nog ontzettend in de groei, zowel het skelet als de spierbouw veranderen gewoon nog zeer regelmatig.

Dan kan ik me voorstellen dat zo'n dier op een gegeven moment ergens moeite mee krijgt, of zelfs pijn. En juist dát stukje, dat wordt eigenlijk genegeerd.

Sommige paarden zijn zo braaf, die laten het, ondanks de pijn of onkunde, maar gelaten over zich heen komen. De extrovertere paarden laten het duidelijk merken. Met als gevolg dat ze gewoon flink op hun mieter krijgen, want "hij luistert niet".

Er wordt gewoon te weinig gekeken naar het fysieke dier.
.

Ikzelf rij met mijn eigen jonge paarden echt geen Pavo cup. Ik breng ze pas uit als ze er aan toe zijn. Aangevuld met onderbouwing van een acupuncturist en sportmasseur.

Er wordt nog gauw vergeten dat een 4, 5 jarig paard gewoon nog een baby is. Daar gelaten dat sommigen sneller volwassen zijn dan de ander. Maar juist DAN moeten deze paarden tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
Niet te veel hooi op de vork nemen, veel afwisseling en ze vooral lekker paard laten zijn. Dat vind ik persoonlijk het belangrijkst!

Maar enfin, die dingen die ik in het dikgedrukte noem, dat komt helaas niet alleen in de topsport voor, maar vaak genoeg ook in de breedtesport.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:58

Tyrza schreef:
En ik heb het al helemaaaaal niet over hulpteugels gehad, dus waarom je daar nu over begint???

Dit topic gaat over??? Heb jíj bv Anky al eens zien trainen of 'warm' rijden

Verder is de rest van mijn reactie zelfverklarend toch. Op niemand, niet op Anky of jou, persoonlijk gericht.
Wel een onderbouwing waarom de kloof tussen LDR-adepten en 'a-la-brida'-rijders als de Atlantische trog is.
Ook een een oprecht gemaakte opmerking over het verruimen van de blik. Ik kan me de opmerkingen van Kim mbt de zit van bepaalde ruiters nog levendig herinneren en sindsdien zijn wij een stuk verder op de toen al ingeslagen weg gereisd samen met onze paarden en hebben geen idee waar die heen gaat anders dan dat dit punt voor ons nog héél ver achter de einder ligt. Kost minder dan een paar lessen van een lesgeefmens

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:13

Ik meende dat je het toch tegen mij had, aangezien je mijn naam noemde `
En LDR kan je ook zeer zeker zonder hulpteugels voor elkaar krijgen hoor Dat Anky dat eens een keertje doet, hoeft niet meteen te zeggen dat dit standaard koek is.

Maar HC, waarom krijg ik de indruk dat jij vind dat jullie methode de beste is (mijn toetsenbord doet raar, kan geen vraagteken vinden). Er leiden immers meer wegen naar Rome.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:29

Tyrza schreef:
Maar enfin, die dingen die ik in het dikgedrukte noem, dat komt helaas niet alleen in de topsport voor, maar vaak genoeg ook in de breedtesport.

Jup helemaal met je eens wat je geschreven hebt! En k bedoelde dus ook dat het heel vaak in de basis of zoals jij het noemt breedtesport voorkomt. Daarom denk k dat LDR ook heel riskant is. Mensen zien de top zo rijden en rijden het plaatje na, zonder enig verstand! (wat volgens mij ook bij enkele 'top'-ruiters ontbreekt, als je weer s een paard op de kop en zonder achterbeengebruik ziet gaan) Kop achter de loodlijn en vergeten compleet de achterhand, ruggebruik etc. Dit is dus het riskante aan LDR. De mensen denken door zo te rijden, dat ze in de topsport komen en snel resultaat kunnen boeken (wat helaas ook daadwerkelijk regelmatig gebeurd door onkundige juryleden), zonder de achterliggende filosofie van training, training en nog eens training te bestuderen en volgen. En deze mate van training is belangrijk bij iedere weg naar 'de top', of het klassiek, LDR of die van HC is!

Of LDR al dan niet schadelijk zou zijn komen we achter als dat onderzoek eindelijk gepubliceerd zou worden

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:38

Woodstock schreef:
[Dit is dus het riskante aan LDR. De mensen denken door zo te rijden, dat ze in de topsport komen en snel resultaat kunnen boeken (wat helaas ook regelmatig gebeurd door onkundige juryleden), zonder de achterliggende filosofie van training, training en nog eens training te bestuderen en volgen. En deze mate van training is belangrijk bij iedere weg naar 'de top', of het klassiek, LDR of die van HC is!
[/quote]

Helaas komt dat niet alleen bij LDR voor, maar bijvoorbeeld ook bij slofgebruik, stang en trens (hoe eerder hoe liever, want dat staat zo stoer ) , grote sporen, etc etc

Maar dat zal je bij de paardensport toch wel vaker zien, helaas. Bij andere sporten zal de sporter (mits hij echt zogenaamd de profi's wil nadoen) alleen zichzelf schaden.

Er hangt nu eenmaal een grote verantwoordelijkheid op de schouders van paardeneigenaren. Door schade en schande, kennis opdoen, en openstaan voor andersmans visie/ervaring, kan uiteindelijk het beste resultaat worden bereikt.

Bij mijzelf is het ook niet allemaal vanzelf gekomen. Ook ik heb als ponykind best wel eens gemeen tegen mijn pony gedaan, en nu nog steeds zal ik wel eens een verkeerde hulp op het verkeerde moment geven. Maar daar zijn we mensen voor. Toch?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:43

Ja, bedoelde k ook, alleen zie k net dat het er idd een beetje knullig opgeschreve staat door mij T staat er net alsof het enkel voor LDR geld, maar geld natuurlijk voor alles, hoewel momenteel LDR er zeer vatbaar voor is, omdat het zo populair is in dressuurland.

Ow zie dat je iets geadd hebt Ja daar zijn we mensen voor Alleen een heel grote fout van de mensheid is, dat we zo bekrompen zijn en onze eigen mening het belangrijkste en de absolute waarheid vinden en daarbij vergeten om naar anderen te luisteren, waaronder dus ook naar het paard
Ennuhhh ook ik maak me daar af en toe schuldig aan, wat k wel vrij irritant aan mezelf vind

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:30

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:34

Heeft Sjef daar hoogstpersoonlijk op gereageerd?
(site van Hippocampus)
Ik dacht dat ie het daar veels te druk voor had?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:40

Blijkbaar wel...

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:12

Tyrza schreef:
Maar HC, waarom krijg ik de indruk dat jij vind dat jullie methode de beste is.

Geen idee waarom jij aan mij vraagt waarom jij die indruk krijgt
Ik schrijf zelfs dat daarmee kennismaken níet zal leiden tot betere GP resultaten
Mijn keuze is zeker niet voor iedereen een mogelijkheid, dus van 'beste' zul je míj niet zien reppen.
Wél dat kennis tot een verbreding van de horizon leidt en dát zet altijd zoden aan welke dijk ook: 'verbeter je paard; begin bij jezelf'.

Mbt jouw woordkeuze 'incidenteel' in relatie tot LDR zeg ik >;) Wederom is mijn uitgebreide post helder: ík vind gebruik, ÉLK gebruik van hulpteugels een brevet van onvermogen. In mijn perceptie is de mens een knap stuk slimmer dan een paard en die mens heeft al 3349 jaar geleden bewezen intelligent genoeg te zijn om zich iets anders in te kunnen laten vallen dan dwang om een paard te laten doen wat hij wil. Zijn we nu dommer soms, hebben we in al die tijd niets bijgeleerd?

Dat 'incidentele' heeft dan overigens zéker een onevenredig slechte voorbeeldfunctie en zou dan m.i. zéker verboden moeten worden om alleen al díe reden.

Nogmaals; ik begrijp niet dat wat voor dwangmatige methode ook, LDR of wat anders, zelfs maar onderwerp van serieuze overweging is bij de 'denkende rijder' zoals die in Wenen genoemd wordt.
Ken je het citaat van Xenophon over met dwang een paard 'opleiden'? Dat is al 400 BC opgeschreven en een waarheid als een klok!!!

Ben ook érg benieuwd naar een intelligente, met enig natuurkundig inzicht, onderbouwde uitleg van hoe laag diep aan de vóórzijde het paard meer gewicht op de áchterhand laat dragen.... Wellicht een beperking in mijn denkraam welke ik dan gráág wil wegnemen.
Is dit het symposium ter sprake gekomen?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:21

Haha nee, zou heel erg fijn zijn en de meesten hoopten ook dat t o.a. daar over zou gaan Er werd enkel gesproken over dat de bovenlijn meer opgerekt werd en de onderlijn meer moest aanspannen en dan verder de basis van het rijden (actieve achterhand, hulpen etc) kwamen ter sprake. Dus niet echt iets over waarom je paard dan meer oprichting zou hebben oid. Beetje jammer, mja

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:03

Huertecilla schreef:
Tyrza schreef:
Maar HC, waarom krijg ik de indruk dat jij vind dat jullie methode de beste is.

Geen idee waarom jij aan mij vraagt waarom jij die indruk krijgt

Ik proefde wat in je ondertoon Maar dat zal wel aan mij liggen. Moest tussen de antwoorden door nog even wat paarden rijden, dus ik kan het ook verkeerd hebben gelezen.

Desalniettemin vind ik het een goede zaak dat er mensen zoals jij zijn

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:09

Je kunt natuurlijk LDR verbieden omdat de basis Anky en consorten nadoet, maar wat los je daar mee op? Gaan die mensen in de basis dan beter rijden? Zolang voor de meeste ruiters, waaronder ook heel veel anti-LDR-adepten, "verzameling" bereikt wordt door een paard van voren in de krul te trekken, los je met het verbieden van een trainingsmethode om de basis tegen zichzelf te beschermen niks op.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:15

Huertecilla schreef:
Ben ook érg benieuwd naar een intelligente, met enig natuurkundig inzicht, onderbouwde uitleg van hoe laag diep aan de vóórzijde het paard meer gewicht op de áchterhand laat dragen.... Wellicht een beperking in mijn denkraam welke ik dan gráág wil wegnemen.
Is dit het symposium ter sprake gekomen?

Het doel van LDR is training van de buikspieren van een paard, dit zijn de spieren die een paard nodig heeft om ontspannen over de rug te kunnen lopen.

Een hele goede site hierover is:

http://cvm.msu.edu/dressage/articles/index.htm

Hilary Clayton is een onderzoekster die al jarenlang onderzoek doet naar de biomechanica van paarden met de nadruk op dressuurpaarden.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 07:53

We komen er nooit uit vrees ik. Het belangrijkste zou voor mij zijn dat je eerst op de klassieke manier zou moeten leren rijden voordat je LDR zou mogen toepassen. Een soort brevet halen of zo of misschien wel een leeftijdsgrens. Misschien klinkt dit een beetje raar maar ik zie af en toe wat trainingen van kinderen die les krijgen in dit systeem en dan schieten de tranen in mijn ogen. Die kinderen zitten met verbeten koppies op die ponys, op alle mogelijke manieren die kop naar beneden te trekken. En natuurlijk als die eenmaal beneden is gaat de druk eraf maar die periode er naar toe . Als het het kind niet lukt gaat de instructeur/trice erop. Slof eraan en tot bloedens toe de harses naar beneden trekken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:52

astridh schreef:
We komen er nooit uit vrees ik. Het belangrijkste zou voor mij zijn dat je eerst op de klassieke manier zou moeten leren rijden voordat je LDR zou mogen toepassen. Een soort brevet halen of zo of misschien wel een leeftijdsgrens. Misschien klinkt dit een beetje raar maar ik zie af en toe wat trainingen van kinderen die les krijgen in dit systeem en dan schieten de tranen in mijn ogen. Die kinderen zitten met verbeten koppies op die ponys, op alle mogelijke manieren die kop naar beneden te trekken. En natuurlijk als die eenmaal beneden is gaat de druk eraf maar die periode er naar toe . Als het het kind niet lukt gaat de instructeur/trice erop. Slof eraan en tot bloedens toe de harses naar beneden trekken.

Helaas bestaan zulke perikelen en zullen zij ook nooit verdwijnen.

Citaat:
Maar dat zal je bij de paardensport toch wel vaker zien, helaas. Bij andere sporten zal de sporter (mits hij echt zogenaamd de profi's wil nadoen) alleen zichzelf schaden.

Citaat:
Er hangt nu eenmaal een grote verantwoordelijkheid op de schouders van paardeneigenaren. Door schade en schande, kennis opdoen, en openstaan voor andersmans visie/ervaring, kan uiteindelijk het beste resultaat worden bereikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:42

astridh schreef:
En natuurlijk als die eenmaal beneden is gaat de druk eraf .

... en wát is dan bereikt??? Heeft het paard iets meer geleerd dan dat het gedwongen kan worden? En een lol dat iedereen heeft.

Als je alleen maar de boven'lijn' wil strekken of bepaalde buikspieren wil laten aanspannen zijn daar veel snellere en daarbij léuke manieren voor.
Dat leer je bijna elk paard in een week mbt operand conditionering en positief belonen op om het even welke cue ook.

Nee, het gebruik van een dwangmiddel zoals een 'hulp'teugel is echt een brevet van onvermogen.
De ruiter die gedegen geschoold is in de theorie en praktijk van klassieke dresuur en hoge school (academisch, renaissance of hoe je
het ook wil noemen) heeft geen LDR 'methode' nódig.
Het binair eenvoudig: wie hulpteugels gebruikt heeft onvoldoende in het pakket.

Een paard te leren het ruitergewicht te dragen op de achterhand, de buik te gebruiken, de rug te 'ontspannen' is geen punt van discussie. Dat doe ik ook en zie dat als één plaatje. Kijk naar mijn 'feestfoto' op dít topic; hoe Laag Diep Rond wil je het voor de betreffende spíergroepen hebben? Ze draagt zelfs het gewicht nog goed achter...
Het is geen enkel probleem een paard dit te leren aan de loshangende lange lijn, zelfs los in de bak. Dát is wat La Guérinière en collegas uitleggen en in een kant-en-klare methode gieten.

Er is een érg goed boek van Inge Teblick nota bene in het Néderlands en nog laagdrempelig geschreven ook over operand conditioneren. Daar staat een glashelder hoofdstukje in over hoe je in een mum van tijd een paard door positief belonen vrijwillig 'LDR' kan laten uitvoeren.
Ik ben er 100% zeker van dat de dwangadepten dit niet eens gelézen hebben. 'Verbeter je paard; begin bij jezelf' en lees dit boek óók
Let op Tyrza: 'óók'....

Het geschetste voorbeeld van hummels met verbeten koppies aan de teugels hangend op een gekweld paardje is representatief.
Lees hier één morgen op Bokt en de blaren op de handen vliegen je om de oren en over rugpijn is zelfs een topic; dat terwijl je niet eens teugels nodig hebt....
Zelfs al zou LDR/dwang goed zijn, wat het NIET is, dan nog zou het vanwege de voorbeeld functie uitgebannen moeten worden. Als de betreffende ruiters daadwerkelijk toppers zijn, dan kunnen ze andere methodes zát toepassen. Daarvoor hoeven ze niet eens wat uit te vinden; alleen maar te kunnen lezen en doen wat er staat. Als toppers zouden de paardgevoel moeten hebben en dus de methode op hún paard op maat moeten kunnen gebruiken.
Een open vraag is of LDR/dwang toepassers paardgevoel hebben. Door het verbieden van LDR krijgen de toppers de kans hierop een antwoord te geven....

Mbt de hummels. Hier gaat het zó:

Afbeelding

Eergisteren heeft hij, volgende maand 4, een klein stukje helemaal los en buiten de picadero op mijn Arabella gereden met zadel en halsring.
Dikke lol voor kind en knol

Uiteraard légio fotos van hoe wij dat hier met deze hummel en zijn vriendjes doen. Niet erg interessant echter mbt LDR want het staat aan het andere kant van het universum

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:33

Waarom wordt mijn naam hier nu bij genoemd?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:55

Tyrza schreef:
Waarom wordt mijn naam hier nu bij genoemd?

Snap je dat écht niet

Vooruit dan: omdat jíj naar eigen zeggen zelfs niet weet waarom jij de indruk hebt dat ik denk dat 'mijn' methode etc... en hier staat wéér duidelijk dat dit NIET zo is want 'ook'.
Ik vestig even joúw aandacht daarop omdat je wellicht te druk bent om goed te lezen maar dan toch een beeld vormt op basis van wat je dénkt gelezen te hebben.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:00

Ik begrijp niet, HC, waarom de toon naar mij toe zo denigrerend moet zijn?

Ik heb gezegd dat ik open sta voor diverse methodes, ben geen voorstander van 1 enkele methode. En ik heb ook gezegd dat ik niet kan oordelen over die van jou, want ik heb dat niet meegemaakt.

NOGMAALS: ik vind het hardstikke knap wat je doet en heb, voor zover ik dat KAN beoordelen, en heb daar ook respect voor.

Maar enfin, ik heb geen zin om mijzelf hier te verdedigen Afbeelding

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:23

Citaat:
Je kunt natuurlijk LDR verbieden omdat de basis Anky en consorten nadoet, maar wat los je daar mee op? Gaan die mensen in de basis dan beter rijden? Zolang voor de meeste ruiters, waaronder ook heel veel anti-LDR-adepten, "verzameling" bereikt wordt door een paard van voren in de krul te trekken, los je met het verbieden van een trainingsmethode om de basis tegen zichzelf te beschermen niks op.

In de basis wordt er zowel in Duitsland als Nederland slecht paard gereden. Wat tegenwoordig in de breedte sport "verzameling" genoemd wordt, of voor wat daar voor door moet gaan, heeft niets of nagenoeg niets met verzameling te maken. Dat staat los van een paard in een krul trekken. Omdat het lang duurt om een goede basis te ontwikkelen is het foute boel om in een manege beginners en gevorderden, maar ook ruiters met een eigen paard dit soort methoden te leren omdat het schijnbaar sneller resultaat oplevert. Als je kijkt naar mensen die Deurne gedaan hebben, dan is daar inmiddels weinig van over. Op manege en prive paard wordt in de randstad, maar ook in tal van andere regio's geprobeerd mensen op deze manier paard te laten rijden. Verbieden helpt niet. Topruiters weten hopelijk wat ze doen, maar als er iemand in de bak staat les te geven van nog geen 20 jaar en iedereen volgens deze methode laat rijden, dan zakt echt m'n broek af. Dit is leuk, om een verkeerd gevoel aan beginners en minder goede ruiters te geven. Regionale ruiters geven op die manier les, ze halen met de snabbels een hoger inkomen binnen dan ze met werken kunnen verdienen. Het motto is, op die manier wordt je kampioen. Ik maak me ernstige zorgen over dit soort randverschijnselen. Zorg eerst voor goed zitvlees, een goed zit, zorg dat je op een buitenrit op een heet paard kan blijven zitten en dat kan blijven beheersen en ga daarna eens denken aan het verfijnen van je trainingssysteem. Misschien is het dan zinvol om eens LDR toe te passen. De meeste ruiters die dit doen, zijn veel te hard aan het werk, het is echt zwoegen, het heeft weinig met rijkunst te maken.

Een beginner of een onervaren ruiter zou naar mijn mening geen LDR of dat wat er op zou moeten lijken toepassen. Wat ze in de topsport doen, reguleert zichzelf door de prestaties die ze op de langere termijn leveren.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:32

Goofy44 schreef:
Een beginner of een onervaren ruiter zou naar mijn mening geen LDR of dat wat er op zou moeten lijken toepassen. Wat ze in de topsport doen, reguleert zichzelf door de prestaties die ze op de langere termijn leveren.

En daar sluit ik mij volledig bij aan

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:37

Eerlijk gezegd zie ik helemaal geen basisruiters zich hieraan bezondigen.... Ik kan me er ook niks bij voorstellen. Nageven en aan het been rijden zijn de meesten al jaren mee bezig. En ik mag toch aannemen dat je dat eerst voorelkaar hebt voordat je überhaupt aan een diep en rond instellen gaat denken??

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:42

Nou.... Amondi? Ik heb vaak zat mensen met slof zien rijden die daar niet overweg mee konden. En geregeld lopen er in de basis paarden werkelijk veel te diep. Zowel met losrijden als in de proef.

Ja, dat rijdt misschien wel lekker, want dan is ie "los", maar er wordt vergeten dat het paard er dan simpelweg achter de hand kruipt.