Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 01:05

Woodstock schreef:
Tyrza schreef:
Op dat moment wat jij bedoelt renes, ben je als ruiter te laat geweest met het naar de hand toerijden. Dat is kan binnen een seconde gebeurt zijn.

Haha ik weet dat het daardoor komt hoor, maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat wanneer je paard dus passage loopt zonder dat je nog aanleuning hebt, hij dus niet meer helemaal correct naar de hand toe gereden is en dus niet meer op de juiste manier in de passage gereden wordt... Of zit ik er nu naast? Dat was meer mijn vraag.

Zelfde principe, Woodstock. Er is op dat moment geen drang naar voren meer.

Het heter maken voor het been tijdens de passage is 1 van de moeilijkste dingen, omdat er fouten kunnen optreden zoals taktfouten, spanning, van de plaats af komen, etc.

Daarom is het inkomen voor de passage van groot belang en is bij ons ook een groot punt geweest.
Met name omdat Tol dit gauw heeft, kreeg ik hem dan wel met moeite in de piaffe, maar eruit rijden was vrijwel onmogelijk om dat er geen drang naar voren was en dus ook weinig welving vanuit de croupe was, om de rest naar voren te pushen.

Wat wij heel veel deden om dit te verbeteren was alleen maar verkleinen/vergroten/verkleinen. Alles in de zelfde takt en het constante gevoel dat je er onmiddelijk uit kon rijden. Hij moest een fractie voor mijn been blijven.

Al leek het er maar op dat ie erachter wilde komen, in de zin van impuls, aanleuning, takt, dan moest mijn onmiddelijke reactie zijn om hem eruit te rijden.

uiteindelijk krijg je hier zoveel verfijning in (en dat is echt een kick) dat je hier het gevoel bij krijgt echt elke milimeter te kunnen beheersen en te controleren.

Maar dat ultieme gevoel was altijd heel moeilijk om in mijn eentje op te zoeken. Dit ging beter tijdens de training onder begeleiding met een wakend oog die bevestigde of stimuleerde wat te doen.

Kafue

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:41

Afbeelding

Dit paard loopt miniem achter de loodlijn, de nek is niet het hoogste punt en als je goed kijkt is er een minieme kanteling van het hoofd.
Waarom nu niet zo rijden is heel simpel te verklaren de onderste halspieren zorgen er voor dat het hoofd wordt gedragen en de hals zich kan buigen in houding . Als je de hals van het paard nu enger gaat maken dus achter de LL, diep en rond zoals je daar op de foto in mindere mate ziet gebeuren dan klem je het strootehoofd af, je rekt de halsband op, op zich is dit voor korte tijd niet zo slim. Doe je dit echter te lang dan krijg je wel effekt, je overstretcht als het ware de halswervel twee en drie krijgen TE VEEL ruimte die worden als het ware gebroken en je krijgt de o zo mooie valse knik. Verder gevaar uit zich in verkalking, ontstekingsprocessen, absolute onbruikbaarheid. Veel kosten.

Waarom zou je dit uberhaupt willen? Is het plaatje het doel, is het omdat meer dan de helft van de paarden zo gereden wordt en zo loopt?
In ieder geval is het slecht.

Het doel van het dieper rijden zou volgens Tyrza zijn om de schoft hoger te krijgen en de ribben te liften. Allereerst wil ik de schoft helemaal niet hoger hebben. Die manier rekt juist de schoft op, en dan kom je weer op onstekingsprocessen en pijn voor het paard en wederom kan er sprake komen van onbruikbaarheid. Ik wil de achterhand er onder en dat bereik ik werkelijk niet door hem op de voorhand te zetten. Ik wil mijn paard door mijn training sterker maken zodat hij beter kan dragen en daardoor met meer afdruk en expressie kan lopen. Maar wel volgens richtlijnen. Die zwanehals is het resultaat van veelvuldig en nog iets extremer rijden maar dat de nek niet meer het hoogste punt is is het resultaat van het enger rijden.

Als je goed rijd is het pu nt tussen de oren altijd het hoogste punt of je nu laag rijd in hals strekken vorm of hoog in verzamelde vorm de nek is altijd het hoogste punt. Kijk maar eens goed

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:21

Afbeelding

Maar op het derde plaatje klopt de houding helemaal niet die bij LDR toegepast wordt. Zoals Tyrza ook al zei. En bij het van achter naar voren rijden en steeds meer in verzameling lift de schoft automatisch doordat de achterhand zakt, waardoor en waarom zouden daar ontstekingsprocessen met onbruikbaarheid uit ontstaan? Dat heb ik overigens nog nooit meegemaakt?

Wb de onderhals spieren, die hangen juist los wanneer ik mijn paard laag en rond in stel. Wanneer die teveel zijn aangespannen gebeurd er achter te weinig, in welke houding dan ook.

Wanneer het strottehoofd afgesloten wordt als het ware, waarom veranderd er dan niks in de ademhaling tijdens de training?

Ik zie qua spieren niet veel verschil met het 1e en 3e plaatje, waarom is er bij het 3e plaatje een pijl naar achter gemaakt? Wat duidt dat precies aan dan? (Nogmaals vind ik dit ook niet het juiste plaatje aangezien hij te hoog ingesteld is daar en die houding op dit plaatje als het goed is niet zo toegepast wordt bij correct LDR.)

Kafue zou je een foto kunnen geven als voorbeeld waarbij een paard dat correct vwnw loopt of de hals strekt de nek als hoogste punt heeft.
En stel het zou beter zijn voor de hals, wat zijn de gevolgen in de rug, zijn daar ook plaatjes met spieren en gewrichten van?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:35

Moniek schreef:
Ik vind het niet zo ogen
maar je mag haar meer als een hefboom laten werken dat zeg ik ook in mijn opmerking als ze iets meer omhoog komt dan moet ze wel mat haar achterhand meer mee gaan maar dat scheelt al niet veel dus je gaat echt de hele goedekant op.
De spieren in de bovenlijn moeten ook aangespannen zijn.
daardoor gaat de rug welfen en schoft rijst dan.
moeilijk uitelegen ik hoop dat je me begrijpt

hier blijf ik toch wel bij hoor haha

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:07

In de plaatjes staat geen enkele spier aangegeven. De nekband en de laminae in de hals zijn erop te zien. Het verloop van de halswervels is volgens een S-cure (Sigmoïde-curve), dat is niet toevallig zo ontstaan.
Voor het omlaag brengen van hals en hoofd is nauwelijks spierkracht nodig. De hals en het hoofd van het paard hebben bij bewegen specifieke functies. Een paard heeft voor natuurlijke zuivere gangen geen spierbundels in de hals nodig. Om hals en hoofd omlaag te brengen is zeer weinig spierkracht nodig.

Als een paard getraind wordt om gedurende 10 minuten wat dressuurkunstjes te kunnen laten zien, dan is dat heel wat anders als het trainen van een rijpaard dat langdurig op dressuurmatig kan worden gereden.

Als je gedurende een uur de zwaarste dressuur oefeningen met een paard moet kunnen uitvoeren, dan vraagt dat om een andere aanpak dan een paard dat al die oefeningen beheerst, maar binnen 10 minuten klaar is.

Als je halve ophoudingen bij het rijden gebruikt, dan merk je het verschil tussen nek op het hoogste punt of hoogste punt bij de 3de halswervel. Er zijn veel ruiters die halve ophoudingen niet gebruiken en zelfs niet weten wat het werkelijk is en ook nooit ervaren hebben.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:37

Goofy44 schreef:
In de plaatjes staat geen enkele spier aangegeven. De nekband en de laminae in de hals zijn erop te zien. Het verloop van de halswervels is volgens een S-cure (Sigmoïde-curve), dat is niet toevallig zo ontstaan.
Voor het omlaag brengen van hals en hoofd is nauwelijks spierkracht nodig. De hals en het hoofd van het paard hebben bij bewegen specifieke functies. Een paard heeft voor natuurlijke zuivere gangen geen spierbundels in de hals nodig. Om hals en hoofd omlaag te brengen is zeer weinig spierkracht nodig.

Maar zoals ik al zei vind ik dit plaatje geen correct beeld geven over de houding die in praktijk gevraagd wordt bij correct LDR naar mijn mening.

Ik vraag me echt af of er een plaatje is waar het gevolg in de rug te zien is, bij de nek altijd als hoogste punt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:23

Afbeelding

Ik denk dat deze foto het beste illustreert dat de nek altijd het hoogste punt blijft of je paard nu voorwaarts neerwaarts gereden is of in de hand geesteld is. Het gevolg voor de rug is een natuurlijke houding waarin het paard alleen ons te dragen heeft. Indien mogelijk zijn de rugspieren correct getraind met als doel sterker worden zodat het paard ons kan dragen.

De halswervels worden gedragen door de onderste spieren, die hangen dus niet los want dan zou het hoofd eraf vallen. Die hebben in die zin ook niet veel te maken met de activiteit als beoogd in de achterhand.
Afbeelding
Het is namelijk je been die de het achterbeen activeert en onder laat treden, het is je zit die de energie opvangt van de achterhand. Je hand bepaalt de hoofd/halshouding maar nogmaals je been bepaalt de plaatsing van het achterbeen. De daling van de achterhand dus het vermeerd overnemen van het gewicht bepaald dat de schoft omhoof komt als resultaat van het dalen van de achterhand.

Natuurlijk veranderd er iets in de ademhaling van het paard, ga zelf maar eens hardlopen met de kin op je borst!! Je moet er echter wel open voor staan.
Als je het verschil niet ziet, dan vraag ik je nog eens goed te kijken. Het is geen zoekplaatje van zoek de verschillen het is heel duidelijk zichtbaar.
Afbeelding
Dit is het beel als je achter de LL gaat.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:29

Ben ik nu gek, op is op dat plaatje de nek het laagste punt.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:11

@ Marliesje: Haha, zo moet je niet kijken. De hals is hier niet 'gekruld', dus als je de hals nu omhoog verschuift (in gedachten) dan is de nek WEL het hoogste punt. Ook in dit voorwaarts neertwaarts is de nek dus het hoogste punt (en niet gebold, waardoor het hoofd voor de loodlijn komt. Je kunt hier dus nog zien dat de neus voor de loodlijn blijft.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:43

renes schreef:
@ Marliesje: Haha, zo moet je niet kijken. De hals is hier niet 'gekruld', dus als je de hals nu omhoog verschuift (in gedachten) dan is de nek WEL het hoogste punt. Ook in dit voorwaarts neertwaarts is de nek dus het hoogste punt (en niet gebold, waardoor het hoofd voor de loodlijn komt. Je kunt hier dus nog zien dat de neus voor de loodlijn blijft.

Haha dat was k idd ook al aant denken, zo van huh? Mr nu snap k het.
Okkie1 schreef:
Ik zie qua spieren niet veel verschil met het 1e en 3e plaatje, waarom is er bij het 3e plaatje een pijl naar achter gemaakt? Wat duidt dat precies aan dan? (Nogmaals vind ik dit ook niet het juiste plaatje aangezien hij te hoog ingesteld is daar en die houding op dit plaatje als het goed is niet zo toegepast wordt bij correct LDR.)

Hoe krijgt het paard dan zn hoofd achter de loodlijn volgens jou? Naar mijn idee kunnen spieren alleen samentrekken en niet stuwen oid, dus moeten het wel de onderhalsspieren zijn die het hoofd naar achteren trekken, of de hand natuurlijk.
@ Kafue: Jou doel is toch ook om de rug bol te maken en de schoft hoger te krijgen? Kga met je mee dat k liever het hoofd op of voor de loodlijn zie, gezien bovenstaande redenen, maar beiden methoden willen een paard dat van achter ondertreedt en daardoor zn rug bol maakt en reist in zn schoft. Door achter de loodlijn te rijden denk ik wel dat je de spieren te hard oprekt, maar dat staat hier ff buiten...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:44

Ik vind dit eigenlijk vrij belachelijk! Er zijn foto's van anky geloof ik, edward, en jullie gaan daar effe commentaar op geven! Inderdaad zij maken ook nog fouten, het ene paard staat al verder in de africhting dan de andere, maar zoals iedereen hier eens is, je hebt nooit gedaan met leren!
Dat geld ook voor de top ruiters! Maar zij rijden in elk geval veel beter dan wij! Ik denk niet dat degene die hier kritiek geven ooit een grote gp gewonen hebben, of 2 olympische medailles gehaald hebben.Dat kan je gewoon niet als je je paarden niet goed rijd, of ze in een krul 'trekt', dit is dus niet trekken, maar het paard ontspannen laten lopen,hier zit wel een goede verklaring achter,die Edward in de clinic in Affligem uitgelegd heeft, alleen ben ik hem een beetje vergeten! Iedereen heeft zijn methode, maar dan moeten we ook respecteren dat de andere een andere methode heeft, misschien kan jij je daar niet in vinden maar als het voor de andere werkt en deze bewijst dat, is er geen reden om er commentaar op te geven!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:47

Ik ben het er niet mee eens dat iedereen die olympische medailles per definitie perfect weet hoe je goed met paarden om moet gaan.
Als het iets bewijst, is het dat hun paard zo getraind is dat het een olympische medaille kan winnen. Of dat ook goed is voor het paard lijkt me een heel andere zaak.
Een paard gaat niet snel in protest, ook niet als het geruïneerd wordt.
Niet dat dat altijd overal en altijd gebeurt, maar dat iemand met zijn paard goed presteert betekent niet altijd dat hij goed met zijn paard omgaat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:22

Mijn doel is niet het bollen van de rug en het omhoog brengen van de schoft. Mijn doel is dat de achterhand leert dragen, logisch gevolg daaruit is dat de schoft idd hoger komt t.o.v de achterhand.
Afbeelding
Ik haal dit plaatje weer even naar voren, je ziet de 8hand dragen waardoor de voorhand lichter wordt en ergo door dalende achterhand een hoger punt voor.

Voor renate wij geven geen kommentaar op de fotos vananky, mischien dat ze er wel tussen staan maar het is geen kommentaar op de persoon ( stel je voor je hebt zo een proces aan de broek ). Het gaat om een trainingsmethode waar we over praten en discusieren. Het winnen van een GP of 2 olympische medailles zegt in deze ook niet veel. Niet voor niks is er nu een behoorlijk discussie gaande over de trainingsmethodes en of de uitvoeringen op de wedstrijden nu echt wel zo rijtechnisch goed zijn of dat de manier van gaan niet klopt. Kijk eens een piaffe in tweeen gereden ziet er mischien best mooi uit en spectaculair maar je kunt je afvragen of dat nu rijtechnisch goied was volgens de regels. En dan doet het niveau van de vraagsteller niet terzake, je bent vrij om te vragen want ook daar kun je weer van leren. Ik snap dat je onder de indruk bent van het optreden van Dhr. Gal en daar is ook niks mis mee.
Afbeelding
Hier hebt je hem wel en geloof me hier is niets ontspannends aan hoor.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:23

Kafue schreef:
Het doel van het dieper rijden zou volgens Tyrza zijn om de schoft hoger te krijgen en de ribben te liften. Allereerst wil ik de schoft helemaal niet hoger hebben. Die manier rekt juist de schoft op, en dan kom je weer op onstekingsprocessen en pijn voor het paard en wederom kan er sprake komen van onbruikbaarheid. Ik wil de achterhand er onder en dat bereik ik werkelijk niet door hem op de voorhand te zetten.

Ik weet niet waar je het over hebt wat betreft ontstekingsprocessen? Het gaat er om dat het frame meer opgericht gaat worden, zoals Woodstock hier zegt:
Citaat:
@ Kafue: Jou doel is toch ook om de rug bol te maken en de schoft hoger te krijgen? Kga met je mee dat k liever het hoofd op of voor de loodlijn zie, gezien bovenstaande redenen, maar beiden methoden willen een paard dat van achter ondertreedt en daardoor zn rug bol maakt en reist in zn schoft. Door achter de loodlijn te rijden denk ik wel dat je de spieren te hard oprekt, maar dat staat hier ff buiten...

Als ik de schoft niet lift, dan krijg je dus idd dat het paard op de voorhand gaat lopen.

Maar dat liften krijg ik alleen voor elkaar door een constante voorwaartse drang en ondertreding van het achterbeen. Dat is de absolute verbinding en de hieruit vloeiende durchlassigkeit.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:39

@Kafue: wanneer je zegt dat het paard alleen bol kan lopen door de onderhalsspieren aan te trekken, dan klopt dit m.i. ook niet. Kijk maar bij jezelf. Door je 'bovenhalsspieren' uit te rekken en te ontspannen (ik zie iedereen al zitten ), bol je je hals ook. En dat is ook wat een paard doet. Spieren uit rekken en ontspannen. Als ruiter kun je je paard ook niet de onderhalsspieren aan LATEN trekken, dit probeer je juist op te lossen. En dat is ook wat Anky ed. doen. Zij gaan daarin alleen 3 of meer stappen verder dan de 'reguliere/klassieke' navolgers.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:45

renes schreef:
@Kafue: wanneer je zegt dat het paard alleen bol kan lopen door de onderhalsspieren aan te trekken, dan klopt dit m.i. ook niet. Kijk maar bij jezelf. Door je 'bovenhalsspieren' uit te rekken en te ontspannen (ik zie iedereen al zitten ), bol je je hals ook. En dat is ook wat een paard doet. Spieren uit rekken en ontspannen. Als ruiter kun je je paard ook niet de onderhalsspieren aan LATEN trekken, dit probeer je juist op te lossen. En dat is ook wat Anky ed. doen. Zij gaan daarin alleen 3 of meer stappen verder dan de 'reguliere/klassieke' navolgers.

Als een paard met z'n hoofd achter de loodlijn loopt, dan wordt het hoofd tegen de zwaartekracht in door de onderhalsspieren naar achteren getrokken. Dus hier heeft Kafue wel gelijk in.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:10

Bovendien is die onnatuurlijke achter de loodlijn houding funest voor de nek, de banden en o.a de tweede en de derde nekwervel.
Het extreem rekt de schoft op, maar die opprekking is niet natuurlijk, overrekt als het ware.

Het verschrikkelijke overrekken van de spieren, banden en pezen kan onstekingsprocessen, verkalkingen tot gevolg hebben.
Maar ik denk en ik hoop dat niemand hier zo extreem gaat als Merv. van Grunsven of Dhr. Gal en leerlingen.
Ik zeg neit dat een paard bol kan lopen door de onderhalsspieren aan te trekken, ik zeg dat de schoft alleen kan liften als de achterhand goed ondertreed en je het paard tot dragen hebt gebracht.
Spieren kun je alleen trainen door ze lang te maken en op te pompen, dat lang maken moet echter niet te lang maken worden want overal waar TE voor staat is slecht.
En dat is wat in het extreme geval gebeurd. En dat is wat nu aan de kaak gesteld word.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:23

Kafue schreef:
Bovendien is die onnatuurlijke achter de loodlijn houding funest voor de nek, de banden en o.a de tweede en de derde nekwervel.
Het extreem rekt de schoft op, maar die opprekking is niet natuurlijk, overrekt als het ware.

Het verschrikkelijke overrekken van de spieren, banden en pezen kan onstekingsprocessen, verkalkingen tot gevolg hebben.
Maar ik denk en ik hoop dat niemand hier zo extreem gaat als Merv. van Grunsven of Dhr. Gal en leerlingen.
Ik zeg neit dat een paard bol kan lopen door de onderhalsspieren aan te trekken, ik zeg dat de schoft alleen kan liften als de achterhand goed ondertreed en je het paard tot dragen hebt gebracht.
Spieren kun je alleen trainen door ze lang te maken en op te pompen, dat lang maken moet echter niet te lang maken worden want overal waar TE voor staat is slecht.
En dat is wat in het extreme geval gebeurd. En dat is wat nu aan de kaak gesteld word.

Kafue, ik neem aan dat je met deze opmerking over ontstekingen, verkalking e.d. refereert aan het onderzoek van Weiler. Hoewel regelmatig anders beweerd wordt, is dit geen onderzoek naar de gevolgen van LDR. Dit is een onderzoek naar slijtage bij paarden als gevolg van specifiek gebruik (dressuur, springen, rensport, recreatief etc.). Uit dit onderzoek blijkt dat tussen paarden die voornamelijk dressuurmatig getraind worden (zonder dat er gekeken is naar de manier van dressuurtraining zoals LDR), een aantal met verkalking en ontstekingen zaten. Bij andere vormen van gebruik kwam dit niet voor. Ook niet bij springpaarden, aangezien LDR als trainingsvorm uit de springsport komt is het dus onaannemelijk dat LDR dit veroorzaakt.

Wat wel aannemelijk is, is dat deze ontstekingen en verkalkingen een gevolg zijn van het op een verkeerde manier in de krul rijden, met de daaruit voortkomende valse knik. Zeker is dit niet, aangezien er geen exacte gegevens bekend zijn over de manier waarop de paarden met deze problemen gereden werden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:43

Ik weet niet wie het onderzoek gedaan heeft. Maar dit onderzoek, overleg met de DA, overleg met sportmensen en sporttrainers, en natuurlijk een aantal trainers uit de paardensport heeft mij dit geleerd.

Gebruik je gezonde verstand en beoordeel een paard ook in zijn natuurlijke leefomgeving. Bovendien waarom heeft een groep paarden het wel en de andere groep niet. Natuurlijk is de een gevoelig en de ander niet.
Dressuur is een beetje een duursport daar waarin de springsport een absolute krachtsport is. Ik sta als dressuurruiter op een absolute springstal waarin op hoog landelijjk niveau wordt meegewerkt. Ook een aantal internationale toppers hebben daar winters lang getraind. Een springpaard wordt veel korter getraind en anders minder intensief. Het zou best kunnen zijn dat LDr uit de springsport komt, echter de trainingsintensiteit is veel korter en minder extreem.
Tegen de tijd dat wij pas beginnen te werken zijn die al klaar.

Waarom kunnen een aantal dresssuurruiters hun paarden dan n iet meer uit die hachelijke krul krijgen? Het op een verkeerde manier rijden daar ben ik het absoluut mee eens, maar wat wil je er aan doen?
Zolang er goede voorbeelden gegeven worden, deze voorbeelden beloond worden zullen er altijd aanhangers blijven.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:58

Ben alleen wel benieuwd hoe je dat dan ziet: De manier van rijden van Anky en consorte wordt (door bv. FEI) tegengesproken, ze wordt laag beoordeeld op wedstrijden en kan OF stoppen met rijden OF haar manier van rijden aanpassen aan het gewenste beeld? Dat zou denk ik het einde van mevr. van Grunsven betekenen...
??

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:31

De zweet patronen op een paard laten zien welke spieren zijn gebruikt. Als een hoofd niet net voor de loodlijn hangt maar met de neus naar achteren dan werkt er een kracht op het hoofd naar achteren. Of dat via teugelwerking of door spieren komt, is gemakkelijk te herkennen.... Voor het laten zakken van de hals en uitschuiven (telescoopwerking) is geen spierkracht nodig. De kracht die dat doet is de zwaartekracht die inwerkt op hals en hoofd. Als het paard loslaat in de bovenlijn, zal de hele handel aan de voorkant vanzelf zakken. Aan elke houding en bewegingsafwikkeling van een paard kan een beetje kenner zien of er sprake is van inwerking van krachten door zwaartekracht, harmonische inzet van spieren, of dat andere spieren worden gebruikt. Dressuur is vaak een optische illusie, waar je als je goed kan rijden gebruik van kan maken. Je kan zaken suggeren, die er rijkunstig niet zijn. Er is ook verschil tussen een paard trainen om z'n dressuur kunstjes in 10 minuten te tonen en een dressuur paard dat het rijden van dressuur oefeningen over veel langere tijd gemakkelijk volhoudt.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:38

Jee welke idioot gaat er nou een onderzoek doen naar een fenomeen zonder ook te kijken naar de oorzaak? Dan is je hele onderzoek toch nutteloos? Mja... Als er iemand gemotiveerd is he
En Kafue, als je paard zn achterhand onderbrengt krijg je toch ook een boog? Kijk maar in je plaatje, links van nummer 2 staat een pijl omlaag, die bedoelde ik.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:50

renes]
Kijk maar bij jezelf. Door je 'bovenhalsspieren' uit te rekken en te ontspannen (ik zie iedereen al zitten ), bol je je hals ook. En dat is ook wat een paard doet. Spieren uit rekken en ontspannen.
[/quote]

Spieren kunnen niet uit zichzelf langer worden. Buig je arm maar eens. Als je je arm naar je toe haalt spant de bovenste spier aan, je ziet hem bol worden. Deze spier trekt de arm omhoog. De onderste spier wordt opgerekt, omdat de bovenste spier aan het bot trekt en de onderste spier ook vastzit aan het bot. Een spier kan zich dus niet spontaan uitrekken.

[quote="Kafue schreef:

Maar hoe weten we nou wat TE erg oprekken is? Als we daar achter zouden kunnen komen zouden we ook heel wat verder komen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:12

Het onderzoek waar steeds indirect naar verwezen wordt is wel goed uitgevoerd. Wat niet goed is, is dat mensen die het onderzoek niet gelezen hebben er dan terecht of tenonrechte naar verwijzen om te bewijzen dat iets goed of slecht is. Als je naar de artikelen in magazines of kranten kijkt, die daar naar verwijzen, dan is dat gewoon slechte journalistiek. Het is jammer dat op die manier journalistiek bedreven wordt. Wat daarna gebeurt is dat op basis van onzin, discussies gevoerd worden. Dat is schadelijk voor de ruitersport en paardrijden in het algemeen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:34

Met gezond verstand kun je erg ver komen en met goede instructie en of instructiemateriaal.
Kijk je weet pas 100 punten zeker of je het goed doet als het paard met je in jouw eigen taal kan kommuniceren. En dan nog weet je alleen voor het paard dat met je gepraat heeft of je het goed gedaan hebt of mischien toch maar niet.

@woodstock ja tuurlijk krijg je bij een dalende achterhand een stijgende voorhand (tenzij het paard op drijfzand staat ) Maar de voorhand kan en mag alleen het gevolg zijn van de dalende achterhand ( Tenzij je natuurlijk springt of je paard hebt leren stijgeren op commando)

Het mooiste is inderdaad je paarfd zo trainen dat hij het gewoon lange tijd volhoud, en niet voor het optreden in het viereck. Tegenwoordig is het optreden echter een in de meeste gevallen een doel geworden omdat er heel erg veel geld mee gemoeid is.
Kort door de bocht gezegd zou ik zeggen aanpassen de trainingsmethode maar ik weet dat dat heel erg moeilijk is. Enerzijds geef je als FEI dan toe dat je beoordeling niet helemaal volgens regels ging en kom je erg ongeloofwaardig over. Anderzijds zul je wel moeten zorgen voor de ethisch verantwoorde manier van rijden en trainen. Het is een moeilijk verhaal, ik ben niet zo voor de extremiteit in het rijden dat weten jullie allemaal, maar ik hoef er ook niet van te leven. Mijn beroep ligt niet in de paarden. Het beroep van bijvoorbeeld Anky en consorte ligt wel bij de paarden haar hele bestaan is er uit opgebouwd en het is een hele tak van arbeid dus ik denk dat er dan ook nog andere belangrijke feiten en aandachtspunten zijn. Al met al is dit een moeilijke kwestie.
Kies je voor het paard, kies je voor je beroep.