Woodstock schreef:Tyrza schreef:Op dat moment wat jij bedoelt renes, ben je als ruiter te laat geweest met het naar de hand toerijden. Dat is kan binnen een seconde gebeurt zijn.
Haha ik weet dat het daardoor komt hoor, maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat wanneer je paard dus passage loopt zonder dat je nog aanleuning hebt, hij dus niet meer helemaal correct naar de hand toe gereden is en dus niet meer op de juiste manier in de passage gereden wordt... Of zit ik er nu naast? Dat was meer mijn vraag.
Zelfde principe, Woodstock. Er is op dat moment geen drang naar voren meer.
Het heter maken voor het been tijdens de passage is 1 van de moeilijkste dingen, omdat er fouten kunnen optreden zoals taktfouten, spanning, van de plaats af komen, etc.
Daarom is het inkomen voor de passage van groot belang en is bij ons ook een groot punt geweest.
Met name omdat Tol dit gauw heeft, kreeg ik hem dan wel met moeite in de piaffe, maar eruit rijden was vrijwel onmogelijk om dat er geen drang naar voren was en dus ook weinig welving vanuit de croupe was, om de rest naar voren te pushen.
Wat wij heel veel deden om dit te verbeteren was alleen maar verkleinen/vergroten/verkleinen. Alles in de zelfde takt en het constante gevoel dat je er onmiddelijk uit kon rijden. Hij moest een fractie voor mijn been blijven.
Al leek het er maar op dat ie erachter wilde komen, in de zin van impuls, aanleuning, takt, dan moest mijn onmiddelijke reactie zijn om hem eruit te rijden.
uiteindelijk krijg je hier zoveel verfijning in (en dat is echt een kick) dat je hier het gevoel bij krijgt echt elke milimeter te kunnen beheersen en te controleren.
Maar dat ultieme gevoel was altijd heel moeilijk om in mijn eentje op te zoeken. Dit ging beter tijdens de training onder begeleiding met een wakend oog die bevestigde of stimuleerde wat te doen.

Iedereen heeft zijn methode, maar dan moeten we ook respecteren dat de andere een andere methode heeft, misschien kan jij je daar niet in vinden maar als het voor de andere werkt en deze bewijst dat, is er geen reden om er commentaar op te geven! 
), bol je je hals ook. En dat is ook wat een paard doet. Spieren uit rekken en ontspannen. Als ruiter kun je je paard ook niet de onderhalsspieren aan LATEN trekken, dit probeer je juist op te lossen. En dat is ook wat Anky ed. doen. Zij gaan daarin alleen 3 of meer stappen verder dan de 'reguliere/klassieke' navolgers.
) Maar de voorhand kan en mag alleen het gevolg zijn van de dalende achterhand ( Tenzij je natuurlijk springt of je paard hebt leren stijgeren op commando)