goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:18

Inderdaad Desiree, en ze vinden het nog heerlijk ook.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:27

Gisteren toch maar eerst even gelongeerd, even linksom en rechtsom. Viel mee met de gekkigheid, maar omdat ze een paar dagen het land niet is in geweest leek het me nu verstandig om eerst te longeren.

O, ja ik zou nog een foto maken van de bijzet die ik gebruik, dat ga ik vrijdag doen.

Zadelmaker is geweest, mijn paard heeft een brede en ronde rug, dus het zadel kan met een bokje van zijn plaats gaan. Er is weinig aan te doen. Verder ligt het zadel goed.
Wat ik nu ga proberen, om zonder bontje te rijden. Want hoe hoger het zadel, hoe onstabieler die wordt.

Javayo

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:25

2 dagen achter elkaar rijden moet dus wel te doen zijn. Ik moet ook wel zeggen dat ik hem na een 'werkdag' nog nooit uitgeblust van stal heb gehaald, dus dat zal ook wel meevallen

@desiree: goh dat is nou een tip waar veel paarden heel gelukkig gaan worden Tijdens buitenritten hebben wij hiervoor ook onze vaste plekken, en dat wordt door de paarden elke keer weer errug op prijs gesteld!!

Veel stappen tijdens buitenritten op de hardere bodem is trouwens ook heel goed voor je paard.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:51

Hmm nou toch even weer hierover.
Vladimir heeft het gister dus weer geflikt.
Ik kon niet rijden, had heel erg last van mn hoofd van die val van vorige week, heb gister wel voor het eerst weer gereden maar niet op Vladimir, had even gewisseld met mn vriendin, ik op Vangelis en zij op Vlaadje.

Nou hij ging helemaal los weer.. Bij het aanspringen in de rechtergalop (z'n moeilijke kant) deed hij het deze keer. Hij draait zn rug in de lucht, echt zo'n schroefbok, en dan superhoog en een paar achter elkaar.
Dat IS gewoon niet uit te zitten.
Op dat moment was het omdat hij boos werd omdat zij em "dwong" om rechts aan te springen, hij springt namelijk liever links aan.
Dus zij lag ernaast. Later heeft hij nog een paar flinke bokken gegeven maar dat recht vooruit dus die zat ze gelukkig uit.

Nou hebben we ook het gevoel dat het aan de drukte ligt. We reden die keren dat hij zo deed met 12 paarden in de bak.
Hij is nog te snel afgeleid door al die andere paarden, wil eigenlijk nog heel graag spelen enzo.
En hij doet het dus als hij iets moeilijk vind.

Iemand tips/adviezen??

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:53

Nou, ik weet wel toen iones nog een jong paard was dat hij slecht tegen drukte kon en daar zelf ook ontzettend op reageerde. En dan lag ik er weer van af. En dat was ook geen kwaaiigheid, maar speelsheid. Ik zou in ieder geval rustige momenten proberen uit te zoeken.

Verder zul je zo veel mogelijk zijn aandacht op jouw moeten proberen te vestigen door hem aan zijn veter te zitten. Veel doen, veel schakelen, veel wendingen rijden, en flink met je benen voorwaarts rijden. Gaat hij daardoor te snel, mooi aan de voorkant weer opvangen maar blijven rijden met die benen! DAt moet gewoon even in deze periode.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:11

Ik zou vooral voorkomen dat je er steeds afligt. Misschien is het een idee altijd vantevoren te longeren en dan goed te gallopperen op twee handen met bijzets oid. Dan met rijden niet de grens opzoeken, desnoods alleen de makkelijke galop trainen. Laat die moeilijke galop dan maar aan een ervaren ruiter over die er bijv. 1 keer per week opgaat. Na een tijdje zal het dan vanzelf wel beter gaan. Probeer hem niet te laten ontdekken hoe ie je eraf krijgt.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:26

idd, lijkt me beter id om dat bokken óf heel erg aan te pakken, óf het te vermijden. Als ze eenmaal doorhebben hoe ze je van hun rug krijg kunnen ze dat tegen je gebruiken als ze n keer geen zin hebben.
Als je weet wanneer het gaat gebeuren (bij jou dus als je re-galop aan wil springen) kun je je er op voorbereiden en r proberen iets aan te doen. Spring iig altijd op een volte aan aan. Als jij fatsoenlijk stelling houdt wordt het voor m al moeilijker om heel gemeen te bokken. Verlicht bij het aanspringen heel even je zit (geen springhouding, alleen verlichten) dan is het voor een jong paard makkelijker om goed aan te springen. Al is dit laatste misschien een minder goed id, omdat je er dan tuurlijk wel sneller afligt :-P
wat ik trouwens ook nog wel ns doe als een jong paard rodeo maakt: een plukje manen vastpakken en hakken goed uitdrukken.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:25

Bedankt, daar kan ik wat mee.

Ik zat zelf ook al te denken om misschien toch maar weer een beugelriem om zn nek te leggen voor in het uiterste geval.
En longeren inderdaad, al heb ik het gevoel dat het niet echt aan teveel energie ligt.

En we gaan toch proberen om te rijden op momenten dat het rustig is in de bak. Denk dat dat toch het meest helpt.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:50

Mijn paard begint nu ook flink te puberen... Al heeft hij me tot nu toe nog wel een boksessie bespaard.

Nee Volum doet erg zijn best om andere dingen te verzinnen. Gister bijvoorbeeld: het eerste kwartiertje liep hij heerlijk ontspannen (was soms wat heftig maar het was druk in de bak). Totdat ik wou aangaloperen... (normaal heeft hij met 1 kant wat meer moeite maar hij doet het redelijk goed) Hij springt in 1x goed aan maar spurt wel als een idioot weg. Ik heb hem ff een rondje laten lopen zodat hij weer in een wat hanteerbaarder tempo kwam. Nog maar eens aanspringen in de linkergalop... daar was Volum het niet mee eens... en hij sprong steeds aan in de verkeerde galop, en in de draf ging hij heel rennerig doen, kop de lucht in [terwijl hij normaal juist te diep gaat...]

Na tig x (eerst weer even rustig in de draf...) sprong hij goed aan, en heb ik hem natuurlijk uitgebreid beloond. De andere galop dan maar... tja het is te verwachten: meneer springt weer tig keer in de verkeerde galop; toen dacht ik van, kom we gaan gewoon in galop even van hand veranderen en galoperen we ff een rondje in de goede galop... wat doet dat eihoofd??!! Changeert hij op de lange zijde terug naar de verkeerde galop!! *zucht* echt een draak

Gelukkig hebben we nog kunnen afsluiten met een keer goed aanspringen, en liep hij uiteindelijk weer ontspannen in de draf, wat en goed moment was om te stoppen...

Blij dat we morgen weer privéles hebben. Want ik heb zo het idee Volum's pubergedrag bestaat uit precies het tegenovergestelde doen van wat hij eerst heel goed deed... ach ja, moet ook niet te makkelijk gemaakt worden

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:57

Hahaha, dat klink ook erg leuk.
Ook echt dat je dan slim denkt te zijn door van hand te veranderen en dat hij dan overspringt. Wat een aap..!
Hoop dat je wat aan je les hebt.

Ik heb een foto van Vladimir en mij, van een paar weken geleden toen ik groepsles met hem had. Daar zit ik achter een pony van mn vriendin die Vladimir heel intressant vindt, en je ziet Vla echt zo kijken van: Ooowww....leukleukleuk!!! Echt heel grappig is die. Maar ik zet em niet op bokt want ik heb geen zin in reacties op mn houding enzo, ik weet ook wel dat die foto niet een van de beste is.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:58

Pff ik heb ook wel wat problemen met de galop. Sowieso is galop niet de sterkste kant van de haflinger, maar ik krijg Furie vaak niet in galop. Ze begint heel hard te draven, dan neem ik haar weer terug en probeer ik het nog eens. Op een gegeven moment lukt het dan wel, gepaard met wat bokken, en raced ze ook als een gek door de bak.. Na een rondje gaat ze wel wat langzamer gelukkig.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:02

Met Volum ging de galop tot nu toe eigenlijk heel netjes. Op 1 kant sprong hij wel vaker verkeerd aan, maar op de andere kant ging het altijd goed. In het begin sprong hij braaf aan op mijn stem en inmiddels heb ik voldoende aan de hulpen... maar nu heeft dat draakje weer slecht ideeën gekregen... hij is volgens mij gewoon aan het zoeken. Al zou hij ook last van het zadel kunnen hebben... het is nameljik net opgevuld, ik ga het even in de gaten houden, maar voorlopig hou ik het op de eerste puberstreken.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:03

Mijn schatje is gestruikeld en op haar knieen terecht gekomen, tijden het uitstappen op de straat.
Ze heeft nu twee dikke knieen, ik vind het zo zielig voor haar, ik heb zo met haar doen.
Vanmiddag komt de DA, omdat het ene knie toch erg dik is.

Javayo, is volum een merrie of een ruin?

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:05

Ik zie het al, Volum is een ruin.
Velvet deed vorige week ook raar met longeren, met zadel. Ik had het idee dat ze hengstig was en daardoor een beetje zeikerig. Maar ja, daar heb je met een ruin geen last van.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:09

Nee daar zou Volum geen last van moeten hebben Ach hij krijgt steeds meer praatjes, vooral ook naar andere paarden toe, dus het was gewoon wachten op het moment dat hij het eens met mij ging proberen. Eens kijken of hij morgen in de les nog steeds zo bijdehand durft te zijn Volum kennende zal hij in de les wel een engeltje zijn en zonder de instructie is het een draak...

Wat sneu voor velvet! Sterkte, hopelijk valt het mee.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:32

Aahh arme Velvet!!

Ja, Vladimir wordt ook steeds manser tegen andere paarden.
Ik heb em deze week eigenlijk niet meer gezien, ben wel benieuwd hoe hij het gedaan heeft..

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:04

Velvet heeft flinke kneuzingen, ze heeft een spuit gehad tegen de zwelling. En ik moet 2X keer per dag een vloeistof op de zwelling doen, dit is om littekenweefsel tegen te gaan, mocht die er zijn of gaan komen.
En ze moet 10 dagen rust, dus ze mag niet bokken. Vertel dat maar eens aan een 3 jarige. Hopelijk blijft ze aan de hand rustig.

Gelukkig loopt ze niet kreupel.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:00

Nou sterkte met het stappen. Dat zal wel een beproeving worden voor Velvet!

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:35

Javayo schreef:
Nou sterkte met het stappen. Dat zal wel een beproeving worden voor Velvet!

Dat denk ik ook, ik zal het wel hier melden hoe het gaat

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:59

Zet ze maar ff van het krachtvoer af denk ik.
Maar het komt wel goed hoor.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:36

Marliesje schreef:
Zet ze maar ff van het krachtvoer af denk ik.
Maar het komt wel goed hoor.

Ja, dat heb ik ook direct tegen mijn vriendin gezegd (die voert namelijk).

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:10

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:56

Margo, leuke foto´s, en het zeker goed om je paard mee op stap te nemen. Het ziet er iig ontspannen uit.

Ik heb Velvet even in het land gedaan, en ze bleef rustig gelukkig. Knie is al iets minder dik.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:30

Ik mag 'mijn' 3 jarige voorlopig even uit handen geven vanwege mijn eigen gezondheid. Heb van de week namelijk te horen gekregen dat ik scoliose heb en dat ik heel rustig aan moet doen.

En het ging juist net zo goed met me kleuter.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:38

Wat is scoliose?

Ik heb het al gevonden:
Scoliose is een zijdelingse verkromming van de wervelkolom (ruggengraat). Kort gezegd: een kromme rug. De wervelkolom kan maar één kant kromgroeien, waardoor er één bocht ontstaat, maar meestal zijn er twee bochten. Daarnaast draait bij scoliose de wervelkolom om haar as. De verdraaiing van de wervelkolom veroorzaakt op borsthoogte aan de rugzijde een bolling van de ribben. Die bolling wordt gibbus of bochel genoemd.

Heb je dat al heel je leven?
Balen zeg dat je nu even niet mag paardrijden, ik neem aan dat je straks wel weer mag paardrijden?