Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kafue schreef:Michelletje schreef:Ik zou hem ook niet gebruiken als de basis er in stampen. Heb je niets aan, want als je dan zonder slof rijd ben je toch alles weer kwijt...
Ik wil het alleen gebruiken om haar een beetje los te maken in de nek en wanneer dat lukt gelijk er af en zonder slof verder gaan.
Losmaken in de nek met behulp van een slofteugel, vertel vertel want nu maak je me behoorlijk nieuwschierig.
Kafue schreef:Er zijn maar heel weinig mensen die de slofteugel op de juiste manier gebruiken, die de slof uitschakelen als het paard goed loopt en die de slof aan laten staan als het paard met het hoofd te hoog komt ( begrenzende werking).
Inderdaad pak je de meeste slofteugelpaarden er direct uit, vaak is de nek niet meer het hoogste punt, soms worden de passen verkort, paarden treden niet meer juist onder achter (dragen niet).
Natuurlijk is het wel eens nuttig bij een jong paard puur als begrenzing dat het hoofd niet hoog gaat, echter voorzichtigheid is geboden, vaak zie je die jonge dieren die veelvuldig met slof gereden zijn te diep gaan achter de loodlijn en op de voorhand waarbij jouw armen zijn vijfde been worden, met andere woorden je leert het paard niet op zijn eigen benen lopen.
De slof gebruiken voor de oefeningen als dat je dan net even ietsje meer hebt voor het buigen en dergelijke dan buig je niet meer eerlijk door maar trek je oneerlijk door. De slof wordt dan de oneerlijke hefboom tegenover je eerlijke elastische hand aanleuning en been.
Als de basis in orde is is de oefening en de oefening aanleren niet meer het probleem. Sommige dingen vergen nu een maal meer tijd dan andere dingen. Een goede basis is gewoon belangrijk en dat geef ik mezelf, mijn paarden, mijn leerlingen het liefst mee, basis basis en nog eens basis.
Neem je de tijd en je paard zal je dankbaar zijn.
Graag grijp ik daarin terug naar een ruiter die een van mijn voorbeelden is:
GEORGE THEODORESCU
Vele Nederlandse topruiters hebben bij Theodorescu de fijne kneepjes van de dressuur geleerd. Zijn dochter Monica reed vele Olympiades en haalde 2x goud met het team en werd 2x vierde individueel.
Theodorescu denkt heel simpel over dressuur:
''Wat er mooi uitziet is goed. Als een paard geen plezier heeft in het werk is het fout. Vergelijk dressuur met ballet. Een steunende en zwetende ballerina, als je dat ziet als publiek, dan wil je je geld toch terug!''
Theodorescu traint de paarden volgens de klassieke methode en is geen voorstander van het laag, diep en rond rijden:
''De klassieke rijkunst werkt bij ons voor alle paarden. Het zogenaamde diep en rond rijden past niet bij onze filosofie. Pas als er vier of vijf Olympisch kampioenen op het niveau van Bonfire zijn via het diep en rond rijden, geloof ik pas dat de klassieke methode achterhaald is. Rembrandt, Bonfire en Gigolo werden diep en rond getraind. Dat zijn drie Olympisch kampioenen. Maar er zijn ook 15 Olympisch kampioenen die klassiek getraind werden. Dus dat is nog altijd 15 tegen 3''. (uitspraak is gedaan in het jaar 2002)
''Diep en rond rijden heeft alles te maken met het aantrekken van de buikspieren. dat sporters goede buikspieren nodig hebben, wisten de oude Grieken al. Dat geldt voor alle sporten: van hardlopers tot boksers. Maar maak je door diep en rond rijden de buikspieren sterk? Volgens mij past dat niet bij hun anatomie. Een paard moet in balans lopen, in evenwicht.''
Om dezelfde reden heeft hij nog een stelregel: geen slofteugel in zijn stal:
''Daarmee kun je helemaal foute dingen doen. Mensen hebben geen inwerking op hun paard en grijpen naar de slofteugel. Het principe in rijden is, dat je het lichaam van het paard naar zijn hoofd moet sturen. Voorwaarts dus. Gebruik je een slofteugel, dan doe je het andersom, dan trek je het hoofd naar het lichaam toe. Dat is achterwaarts rijden. Een slofteugel heeft niks met correct rijden te maken. Je liegt tegen jezelf, je hebt rijtechnisch niks gedaan, je hebt niks opgelost.In de hand van een meester is een slofteugel goed. Maar een meester heeft de slofteugel niet nodig.''
''Diep rijden gaat vaak met een slofteugel gepaard. En daarmee kom je bij een ethisch punt. Het paard is zo geschapen dat het het enige dier in de wereld is dat de mens direct in de ogen kijkt. Je hebt dezelfde ooghoogte. Het is een schande om het hoofd van een paard tussen zijn voorbenen te doen en hem zo te laten werken. Dat kan toch nooit beter zijn? Laat degene die zo rijdt of traint, zelf maar eens zo werken, met zijn hoofd tussen zijn benen''.
Bonny4life schreef:ik ben het er ook mee eens hoor, tekst hoierboven maar blijf erbij dat een slof wel degelijk kan helpen, jou en je paard!
Nimmy schreef:Bonny4life schreef:ik ben het er ook mee eens hoor, tekst hoierboven maar blijf erbij dat een slof wel degelijk kan helpen, jou en je paard!
alleen is mij nog niet duidelijk hoe dat kreng kan helpen... en als je t eens bent met kafue, snap ik dus niet wat je nog met de slof doet
Mireille1970 schreef:Mijn standpunt: een slof is fantastisch... mits goed gebruikt...
Niet iedereen wil en kan top leren rijden en de beste worden. Gewoon heerlijk rijden en plezier hebben is zat voor velen. Als een elastiek of slofje daar bij kan helpen... PRIMA... altijd doen!
jarrah schreef:Persoonlijk vind ik het ontzettend belangrijk dat je je paard tussen twee benen op twee teugels uitgenodigd om
zelf de aanleuning te gaan zoeken. Pas op het moment dat je dat hebt (en dat zie je nog maar weinig) kun je gaan werken aan het loswerken. En ik blijf erbij: losgelatenheid zit em niet alleen in de hals! Dat betekend door het hele lichaam!!! Ik zou dus zeggen: ga eerst lekker aan een fijne, stille (tussen twee benen en op twee teugels) aanleuning werken! Dan heb je al een ontzettend grote stap overwonnen!
Professor schreef:Mireille1970 schreef:Mijn standpunt: een slof is fantastisch... mits goed gebruikt...
Niet iedereen wil en kan top leren rijden en de beste worden. Gewoon heerlijk rijden en plezier hebben is zat voor velen. Als een elastiek of slofje daar bij kan helpen... PRIMA... altijd doen!
Men hoeft ook niet de beste te worden, maar ten kosten van je paard een slofteugel erop, en dan heerlijk rijden????????????????
Mireille, dan zijn er genoeg andere wegen om goed en gelukkig te worden, ga dan maar motorcrossen of zo iets, maar niet paardrijden.
Je weet waarschijnlijk helemaal niet wat heerlijk rijden is als je zo´n uitspraak doet. Iedereen kan paardrijden leren, en er ook van genieten, alleen niet iedereen heeft het talent om een goed wedstrijd ruiter te worden maar dat hoeft ook helemaal niet. De weg is het doel, en niet het doel de weg. Ik schrijf dit extra openbaar in dit topic, en niet een pm want een elastiek, en een slofteugel op een hoop te smijten, vindt ik een teken dat hier te weinig overnagedacht is.
Zep schreef:ik zie liever iemand een paard met een slofje fijn rond krijgen, waardoor de ruiter ook op zijn eigen houding en zit kan concentreren dan dat een het pluk-bende word met een paard dat hoe langer hoe meer als een banaan de verkeerde kant op gaat lopen, waar die ruiter al helemaal niet meer op kan zitten, etc etc...
Juist een elastiek of een slof kan een combi een keer door een dood punt heen helpen waardoor zo'n vicueus cirkeltje een keer doorbroken kan worden.
Zep schreef:ik zie liever iemand een paard met een slofje fijn rond krijgen, waardoor de ruiter ook op zijn eigen houding en zit kan concentreren dan dat een het pluk-bende word met een paard dat hoe langer hoe meer als een banaan de verkeerde kant op gaat lopen, waar die ruiter al helemaal niet meer op kan zitten, etc etc...
Juist een elastiek of een slof kan een combi een keer door een dood punt heen helpen waardoor zo'n vicueus cirkeltje een keer doorbroken kan worden.
Mireille1970 schreef:
Tuurlijk is de theorie leuk dat je een paard van achter tegen je hand aan rijdt op 2 teugels tussen 2 benen. Hoeveel mensen kunnen dat écht? Daarentegen vergeet niet dat je 500 kilo pure massa tegen je hand aan rijdt en dat met jouw hand moet tegenhouden. Niet ieder mens of ieder paard is daarin handig en bewerkelijk genoeg.
Zep schreef:Mireille1970 schreef:
Tuurlijk is de theorie leuk dat je een paard van achter tegen je hand aan rijdt op 2 teugels tussen 2 benen. Hoeveel mensen kunnen dat écht? Daarentegen vergeet niet dat je 500 kilo pure massa tegen je hand aan rijdt en dat met jouw hand moet tegenhouden. Niet ieder mens of ieder paard is daarin handig en bewerkelijk genoeg.
En men gaat er vaak aan voorbij dat je behoorlijk wat ruitergevoel moet hebben ontwikkeld om een paard echt smakelijk rond te rijden tegen een contactteugeltje aan. Ik zou willen dat ik het gevoel van Rudolf Zeilinger had, dan liet ik de slof ook wel in de kast hangen...