Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:11

Betteke schreef:
Hoe kan je dat nou zeggen dat het op hoog niveau niet aanwezig is? Waarom rijden die mensen op hoog niveau? Juist omdat ze heel bewust bezig zijn hun paard te gymnasticeren lopen die paarden los door hun lijf.
Zijn al die juryleden dan blind of zo? Omgekocht misschien? Wordt dat het volgende "schandaal".

Betteke, je snapt het niet helemaal. Jij weet toch ook wel dat Anky een jong paard uit de wei trekt, hem met een op de borst getrokken kin vooruit begint te schoppen en dan na een paar jaar op concours gaat omdat ze weet dat de jury voor een handtekening van haar die achten wel weer geeft...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:16

Ja, stom van me! Was ik ff vergeten hoe het ook alweer echt moet.

Maar ik bespeur hier toch een hoop jaloezie en afgunst. En ik zit nog steeds te wachten op de manier die TS schijnbaar wil horen, namelijk de klassieke manier.
Lees nog ff de resultaten van herr doktor professor Weiler door.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:17

daantjuhhh schreef:
Aangezien jullie hier zoveel verstand hebben van de juiste manier van rijden.
Heb ik een vraag:
Mijn paard zit vast in de rug en loopt maar al te graag opwaards.
Ik ben de gehele training bezig met LDR proberen te klrijgen.
(Ze wil ook niet hals strekken..)

ALs ik een paard met een longeertuigje op zie lopen en hem laag naar beneden zie gaan, zie ik dat z'n rug spieren bewegen.
Ik denk dus dat voor mijn paard om haar rug sterker te maken laag diep en rond belangrijk is.
Mijn vorige paard had ook last van zijn rug (niet heel erg)
En daar ben ik 3 maand LDR mee gaan rijden, na die 3 maand kon ik oprichting vragen laag vragen, hals strekken.. ik kon hem zo instellen als ik zelf wou.
Naar mijn idee goed dus.

Maar is LDR goed??
En is LDR niet het zelfde VWNW?
Ik laat haar mijn hand volgen.
OP het moment dat het voor een paard niet meer goed zou zijn zou mijn paard mijn hand toch ook niet meer volgen?
Ik vind dit heel moeilijk.
Maar ik denk echt dat de juiste manier LDR goed is voor een paard (niet achter de teugel)
Als ik een paard behoorlijk opwaards zie lijkt het net of zijn rug hol is en hij hem dus niet of nauwelijks gebruikt, waardoor zijn binnenbeen minder ondertreed (wat voor mij ook een belangrijk punt is)

Ik ben misschien hier wat vaag, maar dat komt omdat ik het heel ingewikkeld vind.
Maar wat is jullie advies voor mijn paard?
LDR?? of klassiek.

Ik zet hem maar op de volgende pagina anders word mijn vraag nooit meer gelezen en overgeslagen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:21

LDR is niet hetzelfde als VWNW. Bij LDR lopen de paarden achter de loodlijn en bij VWNW met het neusje eruit.
Ik zelf ben geen tegenstander van klassiek en geen tegenstander van LDR, mits beide methodes met beleid (of onder deskundige begeleiding) worden toegepast.
Wat de topruiters doen is extreme LDR die je dus absoluut niet moet toepassen bij onze huis- tuin- en keukenpaarden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:23

Vergeet ik dus antwoord te geven op je vraag .
TS is er van overtuigd dat LDR niet goed is voor paarden, ik ben ervan overtuigd dat LDR juist goed is voor paarden, en zeker voor paarden met een rug die vastzit.
Gelijk nog maar een advies, niet zelf gaan goochelen maar goede instructie zoeken.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 23:31

Als ik kritisch naar de top kijk. Dan moet ik zeggen, dat in sommige gevallen de takt niet ideaal is. Dat passen aan de voorkant groter gemaakt worden als van achteren. Het paard zich verzet tegen de ruiter. Piaffe waarbij de achterbenen niet veel doen. Ik zeg beslist niet dat ik het beter zou kunnen ik denk alleen dat de oefeningen er veel beter uit zouden zien als ze wel met takt en balans zouden worden gereden.

Van jaloezie en afgunst is geen sprake. Ik zie de top alleen als voorbeeld, en in mijn ogen is de perfectie nog niet bereikt.

Ik denk dat die methode juist is, die het paard in zijn waarde laat. Waar de balans de basis is. Maar zoals jullie ook weten ben ik op zoek naar de verschillende methodes. De methode zoals elders beschreven zou niet mijn methode zijn. Eenvoudig omdat deze in mijn ogen de balans juist tegenwerkt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:34

@ Betteke: die heb ik gelukkig, en die is er zelf ook van overtuigd dat LDR een goede methode is.
Ik moet zeggen dat ik al voor uitgang zie bij mijn paard.
De takt fouten vloeien weg en ze word soepeler in de oefeningen.
Loopt makkelijker rond op de volte (met het hele lijf)
Ik weet alleen dat dit niet 1 2 3 opgelost is en dat we nog veel moeten trainen om haar helemaal los door het lijf te krijgen.

Maar bedankt voor je mening en je nuttige tips.

@ HAppy H.
Ik zie juist meer takt problemen bij het opwaards.
Ik zie meer een ondertredent achterbeen bij LDR (ontspanning.)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:35

Als je het perfecte plaatje wil zien, moet je dus de perfecte ruiter hebben en het perfecte paard. Dit lijkt mij een onmogelijke combinatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:35

Betteke schreef:
LDR is niet hetzelfde als VWNW. Bij LDR lopen de paarden achter de loodlijn en bij VWNW met het neusje eruit.
Ik zelf ben geen tegenstander van klassiek en geen tegenstander van LDR, mits beide methodes met beleid (of onder deskundige begeleiding) worden toegepast.
Wat de topruiters doen is extreme LDR die je dus absoluut niet moet toepassen bij onze huis- tuin- en keukenpaarden.

Laag diep en rond is bij dus niet zo extreem.
Ik nodig mijn paard alleen uit om mijn hand te volgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:36

Betteke schreef:
Als je het perfecte plaatje wil zien, moet je dus de perfecte ruiter hebben en het perfecte paard. Dit lijkt mij een onmogelijke combinatie.

Dit is absoluut geen onmogelijke combinatie!!!
DAAR BEN IK ZWAAR VAN OVERTUIGD!!!!!

(ik bedoel me zelf niet hoor)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:38

Oooooooo vertel?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:41

hahaha.
Een vriendin van me vind ik zelf echt TOP rijden TOp met de paarden omgaan.
Die heeft echt talent om het ver te schoppen.
Ze heeft ook nog eens een paard wat een elastiekje is van zichzelf en je moet dat paard gewoon in bescherming nemen tegen zich zelf anders gaat hij te znel.
Dat paard wil alles altijd te goed doen.
Tot afentoe in het irritante toe.. hihi
Maar echt ik durf al me geld op die 2 te zetten.
Dat is echt een super combinatie en ik weet zeker dat die 2 het heel ver gaan schoppen!!!!
Daar ben ik echt super heilig van overtuigd!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:42

HappyH, hoe kom je er toch steeds op dat toppaarden geen takt en balans hebben? Heb jij er zoveel meer verstand van dan de hele dressuurwereld???

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:43

hahaha, ja daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:59

@Karl: dat komt omdat deze paarden niet volgens de klassieke methode getraind worden. En als je maar lang genoeg blijft zoeken dan vindt je altijd wel wat. Video's langzaam afspelen bijv. net als bij een plaat die achterstevoren afgespeeld wordt en dan de duivel horen zingen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 00:07

Ik heb nog even een hele andere vraag :

Volgens de klassieke puristen is de moderne wedstrijddressuur een typisch voorbeeld van deze tijd, waarin alles snel en gemakkelijk moet.

Is dit niet een gevolg van het feit dat klassieke dressuur voor werkpaarden ontwikkeld is. Men begon pas op latere leeftijd met trainen omdat een jaar later beginnen 3 a 4 extra gebruiksjaren opleverde (een economisch voordeel dus).

Terwijl in de wedstrijddressuur men al op jongere leeftijd begint een paard te trainen, omdat deze in de kracht van zijn leven (tussen 10 en 15 jaar) zijn maximale prestatie moet leveren als atleet?

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 07:28

posbank schreef:
Ik vind het zo grappig dat iedereen zegt dat je de lange rugspier traint met LDR. Weet niemand hier iets van spieren?
Je kunt de rugspier niet trainen.. vraag je fysio maar eens. Om een paard goed ontspannen te laten lopen moet je de buikspieren trainen. Een simpel testje: buig je rug maar eens.....voila....
En nu je kin naar de borst...juist er gebeurd niets met je rug en buik.

Inderdaad. En dat zijn nu juist de mensen die van zo'n systeem af moeten blijven. Rugspieren moeten niet getraind worden, maar ze moeten ontspannen. Oprekken lijkt me nergens voor nodig. Met LDR train je onderhalsspieren.

Karl66 schreef:
HappyH, hoe kom je er toch steeds op dat toppaarden geen takt en balans hebben? Heb jij er zoveel meer verstand van dan de hele dressuurwereld???

Afbeelding

Het vervelende is dat hier de negens voor worden gegeven.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:02

KiWiKo schreef:
het hele rijden voelt naadje als er geen tact is, ook een uitelkaar gevallen paard, ook een verzamelde

Hoe bedoel je? Denk je dat je een paard kan verzamelen zonder tact dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:08

v
lees terug, dan zie je dat het volgens jullie wel kan

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:09

Betteke schreef:
Citaat:
Dat vind ik typisch, ze zijn er niet op gebouwd om correct te kunnen verzamelen...dan maar niet correct???
Dat is dus precies de dierenkwelling die ik bedoel Betteke! Fijn dat je dat nu ook inziet!

Je moet me geen woorden in de mond leggen! Ik zie dat dus helemaal niet als dierenkwelling. Vrijwel alle paarden kunnen verzamelen alleen is de 1 er beter op gebouwd om dat te doen dan de ander. Een paard met een lange rug zal dus meer moeite moeten doen, maar om dit nou gelijk dierenkwelling te noemen vind ik wat ver gaan.

Ik leg je helemaal geen woorden in de mond!!! Dat is toch ook niet nodig, je zegt het toch immers zelf al? Jij zegt dat de paarden vant egenwoordig niet gebouwd zijn om een correcte verzameling uit te kunnen voeren.....dan wordt het dus een strijd met een paard en zal het dus niet correct kunnen worden uitgevoerd. Vreemd dat je dat nu anders wil benoemen. Dit lijkt mij namelijk een typisch voorbeeld van dierenkwelling: met voor bedachte rade een paard wat niet gebouwd is om te verzamelen, toch (tegen beter weten in) dwingen tot een niet correcte vverzamling! Merwaardig hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:12

een niet correcte verzamling is altijd beter dan een paard constant op de voorhand met een weggedrukte rug......... correct me if im wrong

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:15

Karl66 schreef:
Citaat:
Ook bij de top mist er het een en ander, en dat vind ik persoonlijk triest. Op een dergelijk niveau zou je in mijn ogen in staat moeten zijn om een correcte verzameling te laten zien.

Wat ze dan dus ook doen in de ogen van de hele paardenwereld met uitzondering van een heel klein groepje echte kenners. Tjee aqua, wat is de rest van de wereld toch dom dat ze iets anders zien dan jij, vind je ook niet?

Blijft voor mij de vraag wie er nu dom is of zijn, Karl66?

Je ziet namelijk overduidelijk in de piaffes die getoond worden op top niveau (een vorm van verzameling en balans oefening bij uitstek) dat er overduidelijk geen tact is.

Kennelijk zie jij dat wel, Karl66. Zou je mij dan even kunnen uitleggen waarom de voorbenen tov van de achterbenen sneller gaan? En waarom er onregelmatigheid zit tussen de 2 voorbenen? En waarom de achterbenen haperen tov elkaar?

Gezien je jouw reactie, ga ik ervan uit dat jij dat wel kan verklaren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:20

Ulrielle:Ik stel mijn paard helemaal niet in. Mijn paard stelt zichzelf in zodat de balans weer goed is.

Jij kan dus zien in welke balans je paard zich vindt en past de instelling dan aan?
Heel bijzonder, zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je de inschatting kan maken in welke balans het paard zich precies vindt?
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 21-08-05 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:24

Betteke schreef:
O, vergeet ik nog te melden. Het blijkt dat Jacob Melissen ook wat minder prettige foto's van de klassieke ruiters heeft gemaakt tijdens het losrijden.
Wij wachten vol spanning af .

Gezocht, bedoel je zeker? Ik heb het stuk ook, maar ik vind het eigenlijk niet eens de moeite om te lezen!!!
Ik sta achter professor Weiler omdat ik de man gesproken heb. En aan dat stuk, hecht ik geen enkele waarde. Bovendien maakt de telegraaf op mij altijd de indruk op een sensatie krant.

We horen er vast meer van, en dan zullen we wel zien wie er nu gelijk heeft.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:28

Betteke schreef:
Ik zelf rij mijn paard altijd los achter de ll. Dus vrij diep ingesteld ja, maar niet zoals Anky dat doet omdat ik geen topruiter ben en mijn paard geen toppaard is.
Dit is mij aangeleerd, stapje voor stapje, door een goeie instructrice die ook het welzijn van het paard hoog in het vaandel heeft.
Mijn paard loopt sinds ik op deze manier rij een stuk losser door zijn lijf.
Er komt geen zweep of ruk- en plukwerk aan te pas, dus als wij allebei blij zijn daarmee waarom zou ik het dan niet doen?

Ok, dat ervaar jij zo. Maar waarom ben je begonnen met dit systeem?
Het ligt voor de hand om te denken dat het met je vroegere systeem dus niet lukte om je paard losser door zijn lijf te krijgen.

Aan wie ligt dat dan, Betteke?