Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:16

Allereerst wil ik beginnen met de vraag "wat is een happy athlete?" Want nog nergens in dit topic is de site http://www.happy-athlete.nl genoemd, nog nergens is er een standaard gegeven aan een blij paard.

VValar schreef:
Wat ik altijd al heb gezegd is dat niet iedere methode is weggelegd voor ieder paard. Elk paard heeft immers een andere benaderingsmethode nodig. Zo zal LDR voor het ene paard de juiste methode zijn bijv. de 'Duitse methode' weer voor het andere paard. En zo zijn er nog tientallen methoden die bruikbaar zijn voor weer verschillende paarden. Het is de clue om de juiste methode voor je paard te vinden want niet ieder paard zal het goed doen op het zojuist besproken LDR.

Ik vraag me af wat nou onder LDR verstaan wordt. Wat Anky doet, of een paard laag en rond warmrijden, en vervolgens oprichten? Want het tweede is absoluut goed voor het opwarmen van het locomotie-apparaat (de spieren, pezen en botten). Indien goed uitgevoerd, kunnen zowel de klassieke dressuur als LDR op elk paard winst boeken. Alleen... Wie kan het zó uitvoeren?

AmberKornet schreef:
Verder denk ik dat het met die trainingsmethoden wel mee valt, een paard wat een bepaalde training niet aankan of er zeer onhappy van wordt, kan niet zijn best doen en zulke proeven rijden..
Met paarden op hoog niveau moet het altijd zo zijn dat ze ontspannen en geconcentreerd door de ring gaan. Een paard wat gedwongen wordt om bepaalde paardonvriendelijke dingen te ondergaan, kan zich gewoonweg niet ontspannen!
Zolang de juri nog altijd kijkt naar de ontspanning en daar het grootste belang aan hecht, ben ik niet zo bang voor de trainingsmethoden....

Helaas zijn er maar al te veel paarden die ondanks veel pijn, toch door blijven lopen. Het paard is niet voor niets "the king of locomotion". Ondanks alles, mens op de rug, onbruikbare spieren, tegenwerkingen, noem maar op, toch weet het dier zich gratieus voort te bewegen. Er is meer pijn nodig om een paard onregelmatig te laten lopen, dan voor de mens nodig is om onder sterke verdoving bedrust te nemen. En de jury kijkt niet naar de ontspanning, die kijkt, zoals op deze zevende pagina duidelijk wordt, naar namen en andere juryleden. Painted Black is toch ook laatst ergens kampioen geworden? En die kan met de beste wil van de wereld niet meer ontspannen. Ook niet lekker op het land. Dat is fysiek onmogelijk (later daarover meer).

Yoghurt schreef:
Tijdens dat rijden in de binnenbak krijgt hij paard constant te horen van zijn ruiter: HIJ zit links vast, HIJ wil niet in galop, HIJ is veel te stug, HIJ wil niet aan de teugel.

Een typisch voorbeeld van een uphappy athlete. Links vastzitten komt door verkramping in de rechter lange rugspier en/of linker triceps. Aangalopperen wordt vermoeilijkt door verkramping in de diepe buikspier, direct gerelateerd aan verkramping in de lange rugspieren, daar deze spiergroepen nauw samenwerken. Te stug komt natuurlijk door de ruiterhand, die zo hard inwerkt omdat de halsspier niet kan ontspannen en dus niet kan nageven. Deze dingen zijn te zien aan de buitenkant. Hoe het paard staat, hoe het paard eruit ziet, hoe het paard beweegt.

Yoghurt schreef:
Nog iets waaruit blijkt dat het (ook genoemd in het artikel) paard steeds meer wordt gebruikt als robot of knuffeldier blijkt wel uit het feit dat er veel paarden rondlopen in prachtig knalroze. Oo wat een respect voor een dier blijkt hieruit. Je paard vertrutten als een barbiepaard is geen goed begin van een samenwerking op basis van respect.

Paarden zien geen link tussen meisjes en roze. Die weten niet wie barbie is, en die snappen het idee "setje" niet. Wat kan hun 't schelen welke kleur hun chabrak heeft? Warom zouden ze niet willen samenwerken omdat ze door hun menselijke partner als "homosexueel" worden uitgedost (ruin met roze setje)? En hetzelfde roze setje komt niet voort uit disrespect van de ruiter. Gewoon een kleurvoorkeur, melige bui of smaak. Samenwerken met respect is afhankelijk van karakters, omgangsvormen, opvoeding (van zowel mens als dier) en leergierigheid. Niet van welk setje nu weer hip is.

Esther schreef:
Het beste blijft imo nog steeds om naar het paard te kijken, hoe hij zich toont en dan beslissen of hij 'gelukkig' is ongeacht de trainingsmethode.

En paarden horen natuurlijk altijd de gelegenheid te krijgen om even lekker in de wei/paddock/of weet ik veel waar vrij te kunnen bewegen, minstens een paar uur per dag!

Inderdaad. Een paard laat zelf zien wat hij ervan vindt. Alleen zien heel veel mensen dat helaas niet.
Paarden horen overigens naast vrije beweging ook voldoende, evenwichtig en goed voer, voldoende licht en frisse lucht, aandacht, verzorging en een schone stal te hebben... Aan elke paardenhouder is wel iets aan te merken, en bijne elke paardenhouder heeft goede intenties. Ik wil het 23 uur op stal staan absoluut niet goedpraten, maar er zijn argumenten voor (al dan niet slechte), en diegene die een paard dat aandoen, hebben ook de beste intenties. Helaas alleen niet de beste voorlichtingsbronnen...

Lustitana schreef:
Vraag: denk je dat het een verschil zou maken als men niet meer een paard achter de loodlijn mag vragen (in welke methode dan ook) tijdens de warming-up?

Achter de loodlijn is helemaal niet zo heel slecht. Alleen hoe, en in welke mate, dat is de vraag he? Als het paard vanuit de schoft met de hals zakt en netjes rondloopt, loopt hij op de hulpen van de ruiter, en moet hij zijn lange rugspieren verlengen. De lange rugspier is een extensor, dwz zijn bedoeling is te strekken om een optimale werking en doorbloeding te verkrijgen. Dat een paard dan (zonder knikje!) achter de loodlijn loopt, doet meer goed dan kwaad.

annegti schreef:
Laatst tijdens outdoor gelderland heb ik me hardop afgevraagd waarom de passage van Vincent niet hoger gewaardeerd werd. Deze combinatie liet imo de beste passage zien van de hele avond. Iedere pas was raak. Dit paard liep werkelijk lekker door zijn lijf en niet in 2 stukken.

Dat er een minder bekende mexicaanse amazone op zat zou imo niets uit moeten maken voor de jury. Ze moeten punten wat ze op dat moment zien in de ring en niets anders. Net als bij banken zou ook de kreet moeten gelden: "prestaties behaald in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst"

Helemaal mee eens. Maar, zoals al gezegd, er wordt meer gelet op namen dan op prestaties. Ik vrees dat het lastig wordt gerechtigheid te behalen, want daarvoor zoude alle juryleden ter wereld spontaan eerlijk moeten gaan oordelen, in plaats van hun positie op topconcoursen veilig te willen stellen.
Stom eigelijk, want zodra iemand terecht wint, heeft diegene naam en bekendheid. En hoe meer bekenden, hoe meer interessant voor het publiek, zou je denken...

Posbank schreef:
Zolang een paard niet praat zullen nooit weten hoe hij er nu werkelijk over denkt.

Een paard praat wel. Alleen met z'n ogen, oren en lichaamshouding. Veel mensen kunnen het niet verstaan, maar veel paarden roepen om hulp en bevrijding. Zowel in de recreatie als topsport.

Shadow0 schreef:
Er is een verschil tussen een artikel met een inhoud die je aanstaat, of een goed artikel. Dit artikel is speculatief en weinig zorgvuldig geschreven.

Vooral het weinig zorgvuldig geschreven: geen duidelijke opbouw, geen duidelijke draad door het verhaal, en daardoor lastig te volgen en te onthouden. Maar desondanks interessant om te lezen.

Kendra schreef:
Ik zou wel graag argumenten willen horen waarom de klassieke methode diervriendelijker is dan het in het artikel beschreven systeem.

Ik kan je wel argumenten aanbieden waarom de LDR methode diervriendelijker is dan het klassieke systeem. En die ga ik zo, voor de duidelijkheid, in een nieuwe post geven (deze wordt al zo lang ) .

Aqua8horse schreef:
Ik zie een paard wat zo getraind wordt, inderdaad liever niet. Ik vind het vreselijk om naar te kijken. Persoonlijk zie ik dat als onnodige (overigens onbewuste) dierenkwelling. Waarom? Omdat het uiterst bedreigend en irritant is voor een paard om iedere keer het idee te hebben dat je gaat vallen. Je corrigeert dat als paard om dat te voorkomen en je kan dat meteen weer herhalen....en dat gaat zo maar door!!!

Ooit nagedacht over het waarom? Waarom hebben die paarden het idee te gaan vallen? Ik wil je in ieder geval wel even het antwoord aanbieden: doordat de triceps verkrampt is, kan het paard het been niet meer goed naar voren brengen (daarvoor moet de triceps ontspannen). Doordat het been te ver naar achteren wordt gebracht, en niet ver genoeg naar voren, staat het been te ver richting het zwaartepunt van het paard. Het hoofd brengt het paardenlichaam dan uit evenwicht, voor het gevoel dan, en dat gevoel heet dan "naar voren vallen". Het paard lost dit overigens op door snellere stappen te gaan maken. Dit ten koste van de tact en verzameling, maar, voor menig ruitergevoel, ten behoeve van "activiteit".
Zou het niet diervriendelijker zijn, om het paard de kans te geven zijn been weer ver genoeg naar voren te brengen, in plaats van het dieronvriendelijk te noemen dat een paard zo moet lopen?

pol013 schreef:
Mijn moeder was na afloop van de proef van anky er echter wel van overtuigd dat ze daar meer hamonie had gezien dan in de 3 kuren daarvoor. En ik kan het met haar eens zijn. Dat paard staat echt niet stijf van de pijn./ stress/ wat dan ook.

Dat idee van harmonie is het talent van Anky, niet de losheid / mate van happy athlete van het paard. Ik weet niet of je het hier over Salinero of Painted Black hebt, maar voor het kennersoog heeft Salinero op een paar punten in zijn lichaam pijn (wat zeker meer zal worden, door de mate van zijn training), en PB heeft geen enkele spier meer in zijn lichaam die naar behoren meewerkt. Wel heeft PB (en Salinero natuurlijk ook) het geweldige karakter dat hij toch loopt (in zekere mate dan), ondanks de pijn.

MissSisa schreef:
Hoe dan ook. Als een paard erge pijn heeft doet hij het echt niet.
En als het echt zo erg was deden ze het niet meer, maar welke paarden doen het niet meer???

Enig idee hoeveel paarden er "via de achterdeur" weg worden gesluisd? Hoeveel paarden er worden bestempeld als "een steekje los", "vals" of "onhandelbaar"? Dat is geen karakter hoor, dat valse, dat is het uiten van pijn, wat niet op prijs wordt gesteld, omdat een paard dus geen Nederlands, Engels, Duits of wat dan ook spreekt, en in plaats van "au" zeggen zal weigeren en staken.

In een volgende post ga ik uitleggen wat ik nou bedoel met spierverkrampingen en alles daaromheen. Moment

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:33

Citaat:
Het paard is niet voor niets "the king of locomotion". Ondanks alles, mens op de rug, onbruikbare spieren, tegenwerkingen, noem maar op, toch weet het dier zich gratieus voort te bewegen. Er is meer pijn nodig om een paard onregelmatig te laten lopen, dan voor de mens nodig is om onder sterke verdoving bedrust te nemen.

Is er inmidels dan al onderzoek gedaan naar de pijnbeleving van het paard? Of zijn dit aannames?

Misschien heeft het paard wel een heel hoge (ingebouwde) pijngrens omdat hij moet kunnen bewegen om te overleven. Wie zegt mij dat een paard pijn voelt als hij soepel loopt?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:41

pol013 schreef:
Misschien heeft het paard wel een heel hoge (ingebouwde) pijngrens omdat hij moet kunnen bewegen om te overleven. Wie zegt mij dat een paard pijn voelt als hij soepel loopt?

Zou het het beter maken als ie een hoge pijngrens had??
Er zijn ook natuurlijke stoffen in het lichaam die een pijn onderdrukken. Voor een prooidier als het paard is het van levensbelang om niet te laten zien dat er iets mis is: Een gewond paard is een risico voor de kudde en wordt verstoten. Buiten de kudde is de overlevingskans klein. Dit is een zeer belangrijke reden, waarom de meeste dieren van nature niet zo heel snel zullen laten merken dat ze pijn hebben.

Daarbij, een paard met oorpijn hoeft niet kreupel te lopen: Het ligt er erg aan waar de pijn zit. Een paard met rondom rotstraal, daar zie je wellicht ook niets onregelmatigs aan: symmetrische pijn is extra moeilijk te ontdekken.

Om jouw vraag iets aan te passen: Wie zegt dat jij aan de soepelheid van lopen kan zien of een paard ergens pijn heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:45

Waar het imo steeds op neer komt is waneer je iets slecht uitvoert, ervaart het paard als onprettig of zelfs als pijn.
Idd de paarden die als lastig of vals bestempeld worden, of die in mindere mate, vast zetten aan 1 kant.

maar ik ben nog steeds niet veranderd in de gedachte dat dat zowel bij LDR als klassiek gebeurt.

Waarom dan meer ophef over het knikje of het LDR rijden, als andere paarden hko krijgen van het geslof, of last van de rug door het in 2 delen lopen?

Alleen verschuift per methode het probleem naar een andere plek in het lijf.
Maakt het het daarom minder erg...?

Daarom ben ik dus ook iemand die pleit voor weidegang
een bosrit waar een paard niet in dat zelfde krulletje moet lopen als in de bak.
een keer een lekker sprintje op een lang pad.
En eens een sprongetje voor de afwisseling.

Maar ook onder die groep paarden komen blessures voor..denk dat we maar beter kunnen stoppen met rijden, als ik alles zo bedenk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:48

Citaat:
Om jouw vraag iets aan te passen: Wie zegt dat jij aan de soepelheid van lopen kan zien of een paard ergens pijn heeft

maar als je dat paard al even rijd, voel je het toch direct als je erop zit.
Dan hoef je het niet eens te zien.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:54

;jj[h

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:55

runningkawa schreef:
Citaat:
Om jouw vraag iets aan te passen: Wie zegt dat jij aan de soepelheid van lopen kan zien of een paard ergens pijn heeft

Ik denk niet dat dat altijd, en zeker niet bij iedereen, waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:55

piepelotje schreef:
;jj[h
[/quote]

heel duidelijk

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:56

Als een paard valt, uitglijdt, vastligt of een andere onbestemde beweging maakt, gaat dat ten koste van zijn spieren. Zoals wij mensen spierpijn krijgen als we verkeerd gelegen hebben of gevallen zijn, zo krijgen ook paarden dat. Bij een stijve nek draaien wij ons hoofd tijdelijk wat minder, bij een pijnlijk been lopen we wat moeilijker en blijven we meer zitten. Een paard kan dit alles niet. Hij blijft doorlopen, met of zonder die gekneusde spiervezels. Ondertussen probeert zijn lichaam wel de gekneusde vezels te repareren natuurlijk. Dit door middel van een kleverige substantie, die de vezels weer "lijmt". Een effectief middel, op zich, maar doordat de vezels telkens weer belast worden, blijft het reparatiegoedje ook telkens weer gestuurd worden. Totdat er zoveel reparatie-kleefmiddel bij de kneuzinkjes zit, dat de doorbloeding belemmert wordt.

Deze belemmering van de doorbloeding zorgt natuurlijk voor nog meer problemen. Wanneer het paard de spier gebruikt, wordt er tenslotte energie verbruikt. Dit gaat door de verbranding van het molecuul ATP (hierin ligt de energie opgeslagen) met zuurstof (elke verbranding verloopt met zuurstof, ook in het lichaam). Wanneer er niet voldoende zuurstof voor handen is, doordat de doorbloeding niet goed genoeg is, moet het ATP op een andere manier verbranden. Bij deze (minder efficiënte) verbranding komt ook melkzuur vrij. En dit melkzuur zorgt weer voor spierkramp. Dit is niet hetzelfde als spierpijn, maar erger. Want het is dezelfde pijn, maar met de onmogelijkheid de spier nog te ontspannen. De pijn blijft dus aanhouden, bij elke beweging die het paard maakt.

Nou is niet elke spier in 't lichaam onbruikbaar zodra een paard zich verstapt heeft. Het begint bij die ene spier, meestal de triceps. Deze heeft een dubbele werking, ontspanning om het voorbeen naar voren te brengen, en aanspannning om het voorbeen omhoog te trekken. Zoals ik in mijn vorige post al zei als reactie op Aqua, zal het paard het been niet meer naar voren brengen, hiervoor zal de triceps moeten ontspannen en dat kan door de verkramping niet meer. Het been optrekken wordt ook pijnlijk, en het paard zal het zo veel mogelijk achterwege willen laten.
Helaas wil de ruiter dat natuurlijk niet. En het paard (wat hebben ze toch een geweldig karakter, stuk voor stuk!) wil toch doen wat de ruiter vraagt. Dus, in plaats van de triceps te gebruiken om het been op te tillen (gelukkig voor 't paard ziet menig mensenoog het verschil niet tussen ver naar voor/kort naar achter en kort naar voor/ver naar achter niet), gebruikt hij nu een nabij liggende spier voor deze beenactie.

Deze spier moet nu en hele abnormale beweging maken, hij heeft tenslotte een andere functie dan het been op te tillen, en zo wordt deze spier weer overbelast. Zo begint de cyclus opnieuw, net zolang tot je het plaatje "Painted Black" krijgt. Of het plaatje "arabier" (natuurlijk niet elke arabier, maar wie kent de korte snelle pasjes niet als "raseigen"? Dit is dus niet direct raseigen, maar ligt in het gewoon-doorgaan-niet-opgeven-karakter van de arabier, wat wel weer raseigen is.)

Goed, waarom heeft dit hele verhaal iets te maken met het LDR systeem en dit topic?

Wanneer een paard helemaal geen tegenwerkingen van binnenuit (dus geen spierverkrampingen) heeft, zal het, ook in de grand prix, swingen, showen, dragen en (bij eerlijke jurering) winnen. Helaas heeft zo'n 85% van de paarden-bevolking in meer of mindere mate last van spierverkrampingen, en door onwetendheid (ook ik wist van niets, tot een maand of drie geleden) zal dat ook nog lang zo blijven.

Het LDR-systeem is gebouwd om het idee "paard-zonder-tegenwerking-van-binnenuit". Doordat de hals vanuit de schoft zakt en rond is, wordt de halsspier goed opgewarmd, de rugspieren worden goed gestrekt, de triceps moet het been goed naar voor brengen, kortom, het LDR-systeem is bedoeld om de doorbloeding in de spieren op gang te brengen. Het paard loopt hierbij wel op de voorhand, wat niet ideaal is, maar zeker niet schadelijk: het gewicht wordt van nature ook op de voorhand gedragen, de voorhand is hierop gebouwd en kan dus het gewicht wel hebben.
Wil men dan naar de verzameling en oprichting toe, dan moet niet meer laag en rond blijven rijden natuurlijk. Dan hoort de neus niet ter hoogte van de voorbenen. Maar verzameling en oprichting kunnen niet hap-snap na het instappen. Daar moeten de spieren natuurlijk eerst voor opwarmen. En dat vergeet de klassieke dressuur. Die "prikt" de paarden meteen omhoog, hup in de houding en showen maar. En zonder de kans de spieren goed op te warmen (wat gelijk is aan een goede doorbloeding stimuleren) krijgt het paard spierpijn. En dus verwijs ik nog even naar de cyclus waarmee ik deze post begonnen ben.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:56

piepelotje schreef:
;jj[h
[/quote]

Dat heb je helder verwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:58

Citaat:
Ik denk niet dat dat altijd,
en zeker niet bij iedereen

, waar is.

Dat is een andere discussie
Als je goede les neemt van iemand die je leert voelen (ja helaas halen veel mensen zo nog geen les) dan voel je heel erg snel kleine veranderingen in het lijf. of dat hij anders reageerd als anders.
Volgend issue, wil je er naar luisteren?
want voor sommige is dat conours de dag erop belangrijker.
Maar das weer een andere discussie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-05 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:00

runningkawa schreef:

QQQQ schreef:
Ik denk niet dat dat altijd, en zeker niet bij iedereen, waar is.

Als je niet beter weet, hoe kun je het dan voelen? Ik had, tot een tijdje terug, nog nooit op een paard zonder spierproblemen gezeten. Sterker nog, bijna alleen maar paarden met heel veel spierproblemen. Zo kon mijn lievelingspaard niet eens meer recht galopperen, maar gooide hij zijn achterhand naar binnen.
En ik heb alleen nog maar gestapt op dat losse paard, en toch voelde ik al zo veel verschil! Het bewoog echt aan alle kanten . Wat ook hoort, alleen kunnen veel paarden het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:04

Zie bovenstaande post

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:06

Lusitana schreef:
Anky wordt niet aangevallen. Ze wordt genoemd in verband met een systeem, wat ze inderdaad gebruikt, dus hoe wil je daar omheen? In dat verband wordt ook Isabell Werth genoemd.

Het artikel gaat over de weg die dressuur is ingeslagen. Wat in de ring getoond wordt heeft meer te maken met spectakel, geld, sponsors, faam, trucjes aanleren. Ik denk dat er best even kritisch gekeken mag worden naar de mensen die in die molen meedraaien.

Gek genoeg kan ik die toon anti Anky helemaal niet vinden, maar misschien komt het omdat ik geen fan ben? Ik zie een anti-moderne manieren om een paard klaar te stomen en warm te rijden-toon.

konden de paarden 10 jaar terug dezelfde "trucjes" nog niet.
ik ga niet zeggen welke methode het beste is.
waar ik werk rijd iemand ook op de (anky) methode en is zeker vooruit gegaan krijgt ook les van edward gal. het paard zit zeker beter in zijn vel. als je alleen kijkt naar de zogenoemde moderne technieken. waarom zit je dan nog op je paard en laat je ze niet vrij in de natuur. natuurlijk gaat het paardrijden om je eigen plezier. zo kan ik nog wel even doorgaan. iedereen zo zijn eigen manier om te trainen en los te rijden. en daarna een nette wedstrijd neer te zetten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:06

Een goed verhaal Citia, tot je bij de rijmethodes aanland...

Klassiek is namelijk niet huppekee in opgerichte houding aan de slag. Ook daar zit de opwarmfase erin en doorloop je elke keer weer de verschillende lagen tussen vwnw en opgerichte verzameling.

Mijn vraag is altijd: Wat is het extra voordeel van LDR voor het paard? Volgens mij is dat verwaarloosbaar, indien je vwnw, ontspannen in de lage lijn met lichte aanleuning begint.

Ook zeg je dat de voorhand ervoor is gemaakt om het gewicht te dragen. Dat is niet waar: de voorhand bezit heel weinig vering en de voorbenen zitten enkel met banden vast aan de romp, terwijl de achterhand via een verende skeletstructuur de achterbenen aan de romp verbinden.

Dan nog, zou je LDR alleen in de opwarmfase gebruiken, dan zou het nog opgaan, maar waarom wordt het ook in de latere fases nog veel gebruikt? Waarom piaffe in die houding?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:08

runningkawa schreef:
Als je goede les neemt van iemand die je leert voelen (ja helaas halen veel mensen zo nog geen les) dan voel je heel erg snel kleine veranderingen in het lijf. of dat hij anders reageerd als anders.

Eens, maar dat geldt alleen voor je eigen paard, èn alleen als je hem goed kent zonder pijn. Wat als de pijn chronisch is, dan is er geen verschil om op te merken voor de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:11

Citaat:
Mijn vraag is altijd: Wat is het extra voordeel van LDR voor het paard? Volgens mij is dat verwaarloosbaar, indien je vwnw, ontspannen in de lage lijn met lichte aanleuning begint.

Ik rij dan geen LDr, maar neem met het losrijden wel net dat stukje te diep mee.
net 2 cm achter de LL
En merk dat dat bij veel paarden wel extra lossigheid geeft.
meer ontspanning in de rug.
Net iest meer dan alleen met vwnw, wat ook op het menu staat bij het losrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:13

QQQQ schreef:
runningkawa schreef:

Eens, maar dat geldt alleen voor je eigen paard, èn alleen als je hem goed kent zonder pijn. Wat als de pijn chronisch is, dan is er geen verschil om op te merken voor de ruiter.

KLopt

al voel je als je op een ander paard stapt ook of hij makkelijk je hulpen volgt, je handen volgt, of hij stug is aan een kant enz.
En dat zou moeten verbeteren als je daarop oefent (zonder dwang uiteraard)

pas nog een paard gereden, waar ik zo los ook ff niks aan zag (vast sommige hier wel, maar ik helaas niet)
Maar zo gauw je opstapt zeg je direct, hier klopt iets niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:14

runningkawa schreef:
Citaat:

Ik rij dan geen LDr, maar neem met het losrijden wel net dat stukje te diep mee.
net 2 cm achter de LL
En merk dat dat bij veel paarden wel extra lossigheid geeft.
meer ontspanning in de rug.
Net iest meer dan alleen met vwnw, wat ook op het menu staat bij het losrijden.

Dat zou ik nog niet onder LDR willen scharen nee, 2 cm achter de ll in het vwnw.
Het gaat om de 45 graden achter de loodlijn houding!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:15

runningkawa schreef:
al voel je als je op een ander paard stapt ook of hij makkelijk je hulpen volgt, je handen volgt, of hij stug is aan een kant enz.
En dat zou moeten verbeteren als je daarop oefent (zonder dwang uiteraard).

Sja, maar dan moet je referentiekader wel kloppen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:16

nee, dat schaar ik er ook niet onder
maar sommige beginnen toch echt al hard te schreeuwen als ze horen achter de LL
dat het om 2cm is, lezen ze dan niet eens...
edit, het is ook wel in een gewone houding (opgerichte is niet de bedoeling)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:18

QQQQ schreef:
runningkawa schreef:
En dat zou moeten verbeteren als je daarop oefent (zonder dwang uiteraard).

Sja, maar dan moet je referentiekader wel kloppen....

Kom ik weer saai terug, goede les gaan halen, dan leer je voelen of iets niet klopt
dan leer je kijken of er met gemak verandering in te brengen is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:19

runningkawa schreef:
nee, dat schaar ik er ook niet onder
maar sommige beginnen toch echt al hard te schreeuwen als ze horen achter de LL
dat het om 2cm is, lezen ze dan niet eens...
edit, het is ook wel in een gewone houding (opgerichte is niet de bedoeling)

Maak je niet druk, 2 cm erachter zien de meesten tegenwoordig nog als "keurig op de loodlijn"

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:19

RunningKawa schreef:
Zie vorige post
Niet waar. Want die goede les ziet ook niet dat het paard spierproblemen heeft. Die kent het paard namelijk niet anders (de meeste paarden hebben al behoorlijk wat problemen voordat ze uberhaupt worden ingereden!)

Ooit van Jack Meagher gehoord? Hij is pas geleden overleden, tragisch genoeg, maar hij is de bedenker van het hele spierproblemen-concept. Biologisch nogal voor de hand liggend wil namelijk niet zeggen dat men er ook opkomt en er wat aan doet. Hij heeft in zijn leven een handje vol mensen opgeleid, en dat handje vol ziet in een klap waar een paard welke problemen heeft. Ik heb stage gelopen bij een van die mensen, en ontzettend veel geleerd. Maar ik zie nu "veel problemen" en "niet veel problemen". Geen hele waardevolle observatie, maar ik weet in ieder geval al dat het kan.

Ik heb altijd goede les gehad trouwens, en ook altijd hele goede tips over hoe ik die rechterschouder nou los moet proberen te krijgen. Maar door training kun je de stijfheid er niet uitkrijgen, met training kun je het alleen maar meer belasten. En het paard verzint een leuk foefje om te doen alsof die rechterschouder los is.

Wat is goede les? Les die je krijgt van een gediplomeerd iemand op een los paard (dus geen verkrampingen!). De goede les kan de verkrampingen namelijk niet tegengaan of verhelpen. Dat kan de sportmasseur, net zoals dat bij voetballers en tennisers wordt gedaan.

@QQQQ: Ik weet niet wat de klassieke-klassieke dressuur inhoudt, en of daar vwnw en warming up enzo bij zit, maar ik weet wel hoe de klassieke dressuur tegenwoordig gebruikt wordt. En dat heel veel mensen dus wel hun paard meteen opprikken. Dat dat niet de bedoeling is lijkt me duidelijk, want om die manier kun je er dus geen resultaat mee boeken. Maar ik bedoelde dan ook de manier waarop veel mensen rijden, niet de manier waarop het hoort. Dat heb ik verkeerd verwoordt, excuus.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:22

runningkawa schreef:
Kom ik weer saai terug, goede les gaan halen, dan leer je voelen of iets niet klopt
dan leer je kijken of er met gemak verandering in te brengen is.

Een heel makkelijk antwoord uit de RK standaard collectie
Maar hoe weet je dat je les goed is, als je geen referentie hebt? (Kip & Ei probleem....)

Maarre, RK: Jij gaat dus ff een rondje Sally doen om te voelen of alles op z'n plek zit?