"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:11

Aqua, You do my head in!
Ik ben blij dat er zulke perfecte mensen zijn die op ons zielige, grove persoontjes neer kan kijken

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:27

Nou moet je niet overdrijven aqua ook jij hebt wel eens lomp gereageerd op een paard, je maakt mij niet wijs dat dat niet zo is,

En ja ik heb respect voor anky en alle andere toppers

maar daar gaat het topic hier niet over, Ik heb wel geleerd dat ik af en toe liever een keer een paard op de noodrem zet,
dat liever als ongelukken.

Ik ben geen wereld ruiter zit niet vast in 1 systeem gebruik geen hulpteugels, ben diervriendelijk, En voor de rest laat ik de top de top en kan daar alleen veel respect voor hebben, en iedereen met commentaar is gewoon wetg jaloers en die moeten dan eerst maar eens wat laten zien, voor ze die mensen gaan lopen afkraken,

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:33

Liever 1x grof inkomen dan 1000x lief vragen en geen reactie krijgen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:34

Mireille1970 schreef:
Liever 1x grof inkomen dan 1000x lief vragen en geen reactie krijgen.

Juist!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:59

ik denk overigens dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen een gefrustreerde ruiter die zijn paard in zijn bek rukt en een ruiter die gedoseerd een grovere hulp geeft.
De laatste ruiter heeft deze grove hulp precies op het juiste moment, hard genoeg maar niet onnodig hard en laat ook weer de spanning afvloeien als dat mogelijk is. Een heel verschil met het beeld van de ruiter die buiten zijn boekje gaat.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:00

pol013 schreef:
ik denk overigens dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen een gefrustreerde ruiter die zijn paard in zijn bek rukt en een ruiter die gedoseerd een grovere hulp geeft.
De laatste ruiter heeft deze grove hulp precies op het juiste moment, hard genoeg maar niet onnodig hard en laat ook weer de spanning afvloeien als dat mogelijk is. Een heel verschil met het beeld van de ruiter die buiten zijn boekje gaat.

Natuurlijk.
Ik denk dat de meeste mensen dat ook wel snappen, maargoed, er zitten idd types tussen die weer op de verkeerde stukken in gaan springen met hun reacties.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:01

Goed gezegd Pol013

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:48

Aqua, jij mag me eens uitleggen wat er nou logischer is

een hulp voor naar voren (been)
een hulp voor terug (ophouding (in hand en zit) -> heel iets anders dan trekken)

of

been voor voorwaarts
Maar tegelijk als ie langzamer moet ook been geven

Het paard moet in beide gevallen (lijkt mij) voorwaarts denken. Als een paard niet voorwaarts denkt, oftewel geen voorwaartse drang heeft, oftewel geen impuls heeft, oftewel geen ook druk in je hand geeft kan je in beide gevallen niets...
En met een paard die een goede aanleuning heeft, hoef je nauwelijks iets te doen, gewoon simpelweg iets ophouding maken in je zit, hand sluiten et voila, paard komt terug... Netjes op het achterbeen, omdat ie voorwaarts blijft denken, impuls blijft hetzelfde, alleen de gang of het tempo binnen de gang verandert...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:14

Ik ga ook even reageren hoor.

Mijn instructrice zegt ook altijd dat je voorwaarts moet blijven rijden, ook in de overgangen terug. Altijd dus. Maar dat voorwaartse moet ik er wel inrijden, dus dat zal niet volgens dat Go & Ho principe zijn. Het lijkt me wel mooi om zo te kunnen rijden, maar ik heb een vrij traag paard (zie topic flegmatiek paard snel maken), dus hoe zou ik dat bij haar dan moeten toepassen? (serieuze vraag dus he) Als ik bij een overgang terug niet voorwaarts blijf rijden heb ik een paard van 3,5 meter lang. Op de manier zoals ik nu les krijg vertel ik mijn paard iets als "ik rijd jou wel voorwaarts, maar je moet geen grotere passen voorwaarts gaan maken maar je achterbenen juist meer onderbrengen, je gewicht overnemen op de achterhand en jezelf zo afremmen", Tenminste, als ik het zo omschrijf voor mezelf dan begrijp ik dat. Dus als dat volgens dat Go&Ho principe zou gaan dan moet ze eigenlijk hetzelfde doen maar dan zonder dat ik daarvoor hoef te drijven is het niet?

Ik heb zelf het idee dat dat systeem vooral geschikt is voor paarden die uit zichzelf over enorm veel looplust beschikken (zoals die van Anky). Maar dat kan natuurlijk dan ook zijn omdat ik niet goed genoeg kan rijden om mijn paard zover te krijgen!

Maar ik moet trouwens zeggen, ik heb al eens les gehad van iemand die zelf bij Anky leste, en ik begreep er echt helemaal niks van! Het was heel anders dan ik altijd had geleerd, dus ik moest een totaal nieuw systeem leren, maar ik snapte ook gewoon niet hoe ik dat nou moest toepassen. dat was ook op een heel groot flegmatiek paard.
De manier waarop ik nu les krijg vind ik logisch, het klopt voor mijn gevoel. Maar dat neemt niet weg dat ik graag zou kunnen rijden met minder hulpen!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:03

Nou dat maak ik je zzeer eker wel wijs Dobbel! Ik weet zelf heel goed wat ik wel en niet doe, denk je ook niet ??? En jaloers? Waarom denk je dat? Ik vind die manier van rijden gewoon diep triest en slecht. Ik vind dat, waarom mag ik dat van jou niet vinden en word ik als jaloers bestempeld??? Nee, daarin ga ik niet met je mee. En mensen afkraken??? Dit heet in mijn ogen discusieren, Dobbel en dat heeft niets met afkraken in mijn ogen.

pol013: het is wel jou interpretatie dat ik op jullie neer zou kijken. Ik doe dat helemaal niet. Ik reaageer alleen naar aanleding op jullie vragen. Als dat niet in jullie straatje past lijkt het mij niet correct als je er dan maar vanuit gaat dat iemand wel op je neer kijkt.
Dat is toch echt jouw gevoel en daar kan ik weinig mee. Ik rijd zelf gewoon zo als ik beschrijf, niets en niets minder. Dat kan je accepteren of niet. Wat heb jij voor reden om dat wat ik zeg, zonder pardon, in twijfel te trekken?

Jacksel. Dat heb ik in een post hierboven al aangeven. Ik denk dus dat dat onmogelijk correct kan werken. Denk je werkelijk dat een paard kan denken?

pol013. De foto's die ik gezien heb waar gereden wordt volgens de Go en Ho leer, vind ik vreselijk. Helaas zie ik daar een ander beeld van de ruiter en zijn gezicht, als wel het aanblik en de uitstraling van een paard als dat ik verwacht. Zeker op het topniveau verwacht ik dit soort beelden niet!!! Vreselijk trieste beelden vind ik dat omdat ik te doen heb met het paard. Dus ik vind dat een dergelijke ruiter buiten zijn boekje gaat. Maar je hebt gelijk als je daar ook weer gradaties in hebt buiten je boekje en ver buiten je boekje!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:59

Joh A8h, zolang alleen de foto's er vreselijk uitzien maar het rijden IRL juist super fijn dan is er niets aan de hand toch?!

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:06

Wat een domme opmerking kunnen mensen toch plaatsen,

een Foto is toch een bewijs wat je kan zien..., Iedereen kan het toch zien....... Of zijn jullie bokkers allemaal blind?????????

Aimee heeft "'''''het zolang alleen de foto's er vreselijk uitzien maar het rijden IRL juist super fijn dan is er niets aan de hand toch?!

Mij maak je niet wijs dat je op deze manier plezier aan rijden beleeft, als je weet dat je paard er ook geen plezier meer in heeft en het op deze manier moet!!!!!

Bokkers let toch is wat beter op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:17

Ik kan jouw redenatie ook niet volgen Aimee. Voor mij gaat dat dus heel zeker niet!!! Ik denk namelijk dat dat wat jij beweeert niet samen kan gaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:22

Nou Megamouse.... wat leuk.... alweer een schaduwaccount

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:28

Ha, ha En wederom kan ik jouw redenatie niet volgen, Aimee. Waar zie jij de schaduw dan?

Omdat deze persoon het in zekere zin eens is met mij? En deze persoon, die voor mij onbekend is, kan niet dezelfde mening hebben omdat hij of zij, zijn of haar ogen, open doet en toevallig ook ziet wat ik bedoel?

Beetje korzichtig lijkt mij dit op z'n minst. Misschien dat iemand van de leiding kan bevestigen dat dit geen schaduwaccount is ?
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 03-08-05 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:43

Hee aimee

Mag niet eens me eigen mening geven, das toch wel een beetje raar...

das toch wat IK vind. Daar gaat het hier toch om. ieder een eigen mening!!!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:02

Aimee schreef:
Nou Megamouse.... wat leuk.... alweer een schaduwaccount

Van wie is niet te bewijzen, maar a8horse voelt zich duidelijk aangesproken, waarom?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:20

Ohoh... het wordt weer een iets "ongezelliger" topic.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:24

wat betreft de ho foto van anky, dat lijkt me geen goed voorbeeld van hoe het zou moeten werken en zeker geen goed voorbeeld van 'rijkunst'. Echter Anky is (gelukkig) ook maar een mens en kan net als iedereen ook wel eens haar geduld verliezen en dan iets proberen op te lossen op een manier die niet de juiste is (en waarschijnlijk ook niet goed werkt). Om dat meteen als brevet van onvermogen te betitelen gaat me erg ver. Aan de andere kant vind ik het ook niet goed om dit als correcte correctie te betitelen. (Een ophouding moet kort zijn en dat is het niet als je gaat staan in de beugels en je hele gewicht erin moet hangen, ook al is dat gewicht van anky heel wat minder dan de meeste amazones ).

Het go en ho principe vind ik een prachtige ontwikkeling in de dressuursport en ik snap juist niet waarom iemand die het welzijn van paarden hoog in het vaandel heeft staan daar tegen kan zijn. Wat is er nu mooier dan zo min mogelijk hulpen hoeven geven, fijn voor paard en ruiter. Dat is toch het streven van iedereen .

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:27

Maar aan wie ligt dat? Aimee heeft volgens mij wel een punt, een nieuwe gebruiker die alleen in zo'n topic post. Met een reactie die zo "lekker" fel is dat ik me echt afvraag of dat wel een nieuwe gebruiker is. Geen profiel etc.

Nee ik hou daar niet van, stook accounts noem ik dat, alleen gemaakt om lekker anoniem iemand( of in dit geval, iedereen) lekker af te zeiken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:29

astridh schreef:
wat betreft de ho foto van anky, dat lijkt me geen goed voorbeeld van hoe het zou moeten werken en zeker geen goed voorbeeld van 'rijkunst'. Echter Anky is (gelukkig) ook maar een mens en kan net als iedereen ook wel eens haar geduld verliezen en dan iets proberen op te lossen op een manier die niet de juiste is (en waarschijnlijk ook niet goed werkt). Om dat meteen als brevet van onvermogen te betitelen gaat me erg ver. Aan de andere kant vind ik het ook niet goed om dit als correcte correctie te betitelen. (Een ophouding moet kort zijn en dat is het niet als je gaat staan in de beugels en je hele gewicht erin moet hangen, ook al is dat gewicht van anky heel wat minder dan de meeste amazones ).

Het go en ho principe vind ik een prachtige ontwikkeling in de dressuursport en ik snap juist niet waarom iemand die het welzijn van paarden hoog in het vaandel heeft staan daar tegen kan zijn. Wat is er nu mooier dan zo min mogelijk hulpen hoeven geven, fijn voor paard en ruiter. Dat is toch het streven van iedereen
.

Helemaal goed.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:29

amondi schreef:
Maar aan wie ligt dat? Aimee heeft volgens mij wel een punt, een nieuwe gebruiker die alleen in zo'n topic post. Met een reactie die zo "lekker" fel is dat ik me echt afvraag of dat wel een nieuwe gebruiker is. Geen profiel etc.

Nee ik hou daar niet van, stook accounts noem ik dat, alleen gemaakt om lekker anoniem iemand( of in dit geval, iedereen) lekker af te zeiken.

Gebeurt dat echt?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:41

Ik ga me ook even bemoeien in dit gesprek

Impuls is beheerste drang naar voren. Dus het paard moet in balans zijn tussen voorwaarts bewegen en stilstaan. Dat betekend dat je net zo makkelijk kunt vertrekken als kunt terugnemen. Zo zijn er paarden die je heel makkelijk aan het lopen krijgt maar moeilijker terug te nemen zijn. Ook zijn er paarden die moeilijk in beweging te krijgen zijn maar wel méteen willen stoppen. Impuls is wanneer 'go' en 'whoa' in evenwicht zijn, dus als voor beide een gelijke energie nodig is.

Mijn 'go' en 'whoa' hulpen zijn weer heel anders dan hoe jullie ze geven
'Go' : focus naar hetgeen waar je heen wilt (vooruit dus) en strek je ellebogen naar voren, 'life up'
'Whoa': focus naar nergens (naar beneden dus), 'life down' , gewoon stoppen met rijden en niks doen.
Niks geen teugel- en beenhulpen dus

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:57

Wat rij jij? (welke tak van sport)?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:06

Ik denk dat dat Parelli is, ik ben daar zelf ook al een tijd mee bezig.
Klopt wat daar staat maar....... als het paard niet reageert wordt de hulp steeds groter totdat er wel een juiste reaktie komt.

Grappig trouwens..... zoals sommigen oordelen over foto's maar zelf geen foto's plaatsen omdat je dan het verband niet ziet......