Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lusitana schreef:Ik ben dan weer nieuwsgierig hoe Nobi die kissing spines heeft opgelopen. Dat komt toch ook niet uit de lucht vallen. Maar goed, dat zal wel off-topic zijn.
benangelique schreef:
QQQQ schreef:
Zowel bij het verhaal van Remember
als dat van angelique komt bij mij de vraag op: Vraag je niet gewoon iets van je paard waar deze (nog) niet aan toe is? Moet zo'n lang paard, wat zwak in de lendenen verzamelen vóór ie daar achter sterk genoeg voor is? Moet een paard met vergaande kissingspines überhaupt gereden worden?
Ofwel, nogmaals: Is dat echt in het voordeel van het paard, of enkel dat van de ruiter?
Jippie schreef:Wat en promotie toch maar weer, alsof iedereen hier zieltjes probeert te winnen voor zijn eigen parochie.
De voordelen van het LDR trainen komen tijdens de clinics van Anky en Edward uitgebreid aan bod. Ik ben zelf ooit nog eens naar een clinic van Professionals on Tour geweest waar daar uitgebreid bij werd stilgestaan.
Ik heb al eerder een pogingen ondernomen om wat hard-core-LDR-discussie-Bokkers bij elkaar te brengen die aan andere Bokkers zouden kunnen laten zien wat hun manier van trainen was met een uitleg over het hoe en waarom daarbij. Een locatie met overdekte rijbaan, in het midden van het land was door mij al geregeld.
Tyrza was destijds meer dan bereid mee te werken aan een demonstratie van haar manier van trainen die ook elementen van het LDR bevat. Helaas, helaas haakten QQQQ en A8 al snel af toen ik hen vroeg hun methodes nu eens in de praktijk toe te lichten in een gezamelijke demonstratie met Tyrza.
Zulke discussie zijn allemaal heel er leuk en interessant maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat ze blijven hangen op het niveau van:
discussieren over de smaak van Italiaanse truffels terwijl men ze alleen maar 'kent' uit de etalage van de banketbakker![]()
Kaja schreef:Een verloren strijd welke al zo VAAK is gepasseerd!!!
TS is op promo tour voor het klassieke systeem en kan dat niet zonder sneren uit te halen richting andere systemen en dan voornamelijk het systeem van Anky en Sjef....
En weldra pas op!!!! Strakjes moet iedereen ook weten dat zowel Anky als Sjef klassiek zijn opgeleid... Of dat dit systeem ook hun successen hebben laten behalen weet zelfs de grootste leek, niet dus!!!
Dit systeem is niet bedoeld voor de huis-tuin en keuken rijders en vereist vele kennis van rijden EN het trainen!
Daar Anky's paarden onder dagelijks toezicht staan van dierenartsen, fysiotherapeuten etc. loert hier het gevaar niet, nee het gaat om de copy-catten!! Ik rijdt en train mijn paarden al jaren via deze manier en heb enkel positieve ervaringen!
Wanneer de TS niet zo kortzichtig zou zijn en een open-mind zou hebben, om daarnaast ook echt te willen weten hoe en wat geef ik daar graag uitleg aan, maar dit stinkt naar rottigheid en wel zo erg dat TS er zelf geen pepernoot van kan maar het wel zo doet overkomen!!!
Dit topic is subjectief en enkel bedoeld om zieltjes te winnen!
De beste stuurlui staan aan wal!!!!!
(en afgeven kunnen we allemaal, ik denk alleen niet dat je hier op de juiste plek zit....)
Kafue schreef:
Verzamling klop en soms is de stang handig heb ik gehoord. Maar ik ben nog niet zover dat ik met stang kan en durf. Lijkt me moelijk hoor. De oefeningen beheers ik al redelijk maar officieel ben ik nog maar L2 + 3. Dus dit zomer eerst even winstpuntjes bij elkaar sprokkelen.
)
!! Lusitana schreef:Persoonlijk denk ik dat die mensen aan de top raken ondanks de manier van trainen en niet dankzij, maar dat is wat anders.
Ik vraag me af waarom een slof nodig in in welk geval dan ook (ik heb ook wel verreden paarden gereden), maar dat hoort in een andere discussie thuis. Aub geen antwoord daarop hier.
Ik zal persoonlijk nooit naar streven naar iets wat blessures kan veroorzaken, want dat hoort niet bij "echte" dressuur, denk ik.
Verder zit ik hier gewoon te kijken hoe jullie discussieren en ik zie gewoon nog steeds veel boosheid, veel persoonlijke aanvallen, veel idee van ik rijdt beter dan jou dus jij weet niks.
Moet je echt goed kunnen rijden om iets te begrijpen van de anatomie van het paard? Moet je echt goed kunnen rijden om te zien dat veel paarden tegenwoordig de neus niet meer kunnen of durven naar voren te steken? Moet je echt goed kunnen rijden om te constateren dat de stap de meest waardeloze gang is bij de meeste toppaarden? Ik puzzel dan wel eens hoe dat toch zou komen. (Moet je echt chocolade eten om te weten dat het beschimmeld is?)
Een antwoord als "de topruiters doen het dus is het goed" is niet goed genoeg. Het is griezelig om te zien dat willekeurige kinderen met ponies dingen kopieëren zonder nadenken. Dan heb ik liever dat ze wat jullie klassiek noemen kopieëren.
Een antwoord als "dan is er meer controle" is wel een antwoord in de richting, alleen dat zegt dan meer over de ruiter (die blijkbaar slechtere controle heeft op een andere manier) dan over de methode.
Er zullen altijd voor en tegenstanders bestaan, maar waar de voorstanders gewoon vinden dat de rest zijn bek moet houden en eerst maar eens moet leren rijden, om het grof te zeggen, hebben de meeste tegenstanders een oprechte nieuwsgierigheid en vraag waarom ze het zouden moeten toepassen en of het niet slecht is voor het paard, voordat ze aan het modeverschijnsel meedoen.
Als ik zeg dat er blessures ontstaan, komen er tegen argumenten dat die ook op andere manieren ontstaan en dat slechte ruiters blabla.
Dat is allemaal wel zo, maar het neemt niet weg dat er blessures ontstaan door deze omstreden methode, die zogenaamd zo goed zou zijn voor het paard.
Mireille1970 schreef:[...]in het eeuwenoude "neusje naar voren naar het bit toe rijden alleen jammer dat het bit zo ver weg zit"... [...]
Jippie schreef:Wat en promotie toch maar weer, alsof iedereen hier zieltjes probeert te winnen voor zijn eigen parochie.
De voordelen van het LDR trainen komen tijdens de clinics van Anky en Edward uitgebreid aan bod. Ik ben zelf ooit nog eens naar een clinic van Professionals on Tour geweest waar daar uitgebreid bij werd stilgestaan.
Ik heb al eerder een pogingen ondernomen om wat
hard-core-LDR-discussie-Bokkers bij elkaar te brengen die aan andere Bokkers zouden kunnen laten zien wat hun manier van trainen was met een uitleg over het hoe en waarom daarbij. Een locatie met overdekte rijbaan, in het midden van het land was door mij al geregeld.
Tyrza was destijds meer dan bereid mee te werken aan een demonstratie van haar manier van trainen die ook elementen van het LDR bevat. Helaas, helaas haakten QQQQ en A8 al snel af toen ik hen vroeg hun methodes nu eens in de praktijk toe te lichten in een gezamelijke demonstratie met Tyrza.
Zulke discussie zijn allemaal heel er leuk en interessant maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat ze blijven hangen op het niveau van:
discussieren over de smaak van Italiaanse truffels terwijl men ze alleen maar 'kent' uit de etalage van de banketbakker![]()
Aqua8horse schreef:Nee, Jippie jouw verhaal klopt niet. Thyrza weet de reden wel. Het had niets met afhaken te maken en al helemaal niet met willen laten zien. Daarom nodig ik nog steeds mensen uit he!!!!
Lusitana schreef:ik zet dus vraagtekens bij een methode DIE BLESSURES VEROORZAAKT.
Hermesdeux schreef:Bij beide methodes zullen blessures ontstaan. Maar dit is vaak een ruiterfout. Klassiek heeft ook zijn nadelen, net zoals LDR dat misschien ook zou hebben. Het valt altijd terug op de vakbekwaamheid van de ruiter...