Pelhambit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:31

Minou schreef:
En het is de bedoeling dat je met dit bit fijne hulpen geeft en niet loopt te sjorren of trekken.

Geldt dat eigenlijk niet voor elk bit? Knipoog

Lielle volgens mij heb je gelijk en neemt zowel de druk achter deoren, als in de mondhoeken toe.
(Het inelkaarschuif effect? Hoe krijg ik een kleiner hoofdje? Haha! )

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:38

idje schreef:
Minou schreef:
En het is de bedoeling dat je met dit bit fijne hulpen geeft en niet loopt te sjorren of trekken.

Geldt dat eigenlijk niet voor elk bit? Knipoog

Lielle volgens mij heb je gelijk en neemt zowel de druk achter deoren, als in de mondhoeken toe.
(Het inelkaarschuif effect? Hoe krijg ik een kleiner hoofdje? Haha! )

ja tuurlijk wilde alleen maar aangeven dat je met dit bit gewoon voorzichtig moet zijn, en dat er niet iedereen mee kan rijden Lachen

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:00

Ik weet niet of jullie het hele topic hebben doorgelezen, maar ik heb dus vorig weekend toch maar een pessoabit gekocht ipv een pelham (en nu hard aant sparen voor s&t en hoofdstel).

Ik vroeg me af hoeveel graden het pessoabit (zeg maar de "scharen") mogen kantelen bij een ophouding. Is dat evenveel als bij stang? 45 graden? Dat van mij kantelden namelijk iets meer (tot zo'n 55 graden), maar als ik de bakstukken nog korter gesp, dan heb ik de indruk dat zijn mondhoeken helemaal omhoog getrokken zijn, zelfs zonder ophouding.

Overigens mijn ervaring met pessoa: ik ben er 1x mee naar buiten geweest, en dat ging super! Eindelijk datgene waar ik zolang al op wachtte. Ik vond wel dat hij zijn hoofd dan nogal hoog hield.
Ik heb er ook 1x dressuur mee gereden om het te testen, dat vond ik maar niets, dat was echt geen verfijning van de hulpen of iets dergelijks. Ik moest nog bijna evenveel "kracht" gebruiken als op gewone trens. Dat doen we niet meer.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:02

Satine schreef:
Ik weet niet of jullie het hele topic hebben doorgelezen, maar ik heb dus vorig weekend toch maar een pessoabit gekocht ipv een pelham (en nu hard aant sparen voor s&t en hoofdstel).

Ik vroeg me af hoeveel graden het pessoabit (zeg maar de "scharen") mogen kantelen bij een ophouding. Is dat evenveel als bij stang? 45 graden? Dat van mij kantelden namelijk iets meer (tot zo'n 55 graden), maar als ik de bakstukken nog korter gesp, dan heb ik de indruk dat zijn mondhoeken helemaal omhoog getrokken zijn, zelfs zonder ophouding.

Overigens mijn ervaring met pessoa: ik ben er 1x mee naar buiten geweest, en dat ging super! Eindelijk datgene waar ik zolang al op wachtte. Ik vond wel dat hij zijn hoofd dan nogal hoog hield.
Ik heb er ook 1x dressuur mee gereden om het te testen, dat vond ik maar niets, dat was echt geen verfijning van de hulpen of iets dergelijks. Ik moest nog bijna evenveel "kracht" gebruiken als op gewone trens. Dat doen we niet meer.

het ene paard reageert er goed op het andere niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:24

Een scherper inwerkend bit heeft helemaal niets met verfijning van de hulpen te maken. Als je op die manier "verfijning" moet krijgen, wordt het tijd voor een goed lesgeefmens...

Ik heb helemaal niets tegen een (ongebroken) bit met hefboomwerking, maar dan als noodrem achter de hand tijdens bv. een buitenrit of een endurance wedstrijd. Een dergelijk bit gebruiken in een rijbak voor "verfijning van de hulpen" vind ik je eigen rijtechnische fouten verdoezelen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:25

Satine schreef:

Dat gaat alleen maar op voor stangen met een kinketting.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:38

Ann schreef:
Een scherper inwerkend bit heeft helemaal niets met verfijning van de hulpen te maken. Als je op die manier "verfijning" moet krijgen, wordt het tijd voor een goed lesgeefmens...

Ik heb helemaal niets tegen een (ongebroken) bit met hefboomwerking, maar dan als noodrem achter de hand tijdens bv. een buitenrit of een endurance wedstrijd. Een dergelijk bit gebruiken in een rijbak voor "verfijning van de hulpen" vind ik je eigen rijtechnische fouten verdoezelen.

Ik ben het niet met je eens, maar respecteer zeker een mening van iemand anders als die gebaseerd is op ervaring met discussiepunt. hoop dat je mijn mening ook kunt respecteren. Heb je zelf al eens met zo'n bit gereden? Er zijn genoeg mensen die het doen en die er goede ervaringen mee hebben zoals ik.

Daarbij komt dat ik door een ervaren wedstrijdamazone en instructrice geadviseerd ben om dit bit te proberen. Ze heeft zelf het verschil ook gemerkt en gezien, het is dus niet zo dat ík iets verkeerd deed.
Maar er zijn mensen die natuurlijk meteen naar een hulpmiddel grijpen, daarbij komt dat ik het regelmatig probeer om weer met mijn gewone trens (dubbelgebroken) te rijden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:52

Ik heb diverse keren met zo'n bit gereden (op het paard van iemand anders) en ben bekend met de inwerking ervan Lachen
In een rijbak heeft het gewoon niet mijn voorkeur omdat ik vind dat je daar wel met een simpel trensje uit de voeten moet kunnen. Een scherper inwerkend bit valt bij mij ook onder een hulpmiddel Knipoog

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:56

pelhambit is geen stang. want ik begrijp uit sommige reacties dat we over een stang praten, maar een pelham is gewoon een gebroken buistrens met scharen en kinketting. pessoa precies hetzelfde, maar zonder kinketting. (misschien dat ik de reacties verkeerd begrepen heb hoor)

Ik moest nog bijna evenveel "kracht" gebruiken als op gewone trens. Dat doen we niet meer. Schreef Satine.

je gebruit geen kracht met paardrijden maar je gevoel. Bloos

maar ik vind het fijn voor je dat je nu weer lekker buiten kan rijden. Denk ook dat je een goede keus hebt gemaakt

succes en veel plezier met rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:57

Het is wel een stang
elk bit met scharen is een stang

En een recht mondstuk met scharen is vriendelijker als een gebroken bit met scharen

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:07

ik ging er echt vanuit dat een gebrokenbit geen stang is.
ga het eens opzoeken. je kan inderdaad gelijk hebben hoor.
dan heb ik wer wat geleerd. Knipoog

ik ben het helemaal met je eens dat een recht mondstuk (stang, zoals ik dat noem) vriendelijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:08

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:16

ik heb niet alle reacties doorgelezen. maar ik ben van mening dat niet iedereen met zo´n bit kan rijden. je moet echt weten hoe je met zo´n bit moet omgaan. me vriending heeft ook een pelham alleen voor als ze buitenrijd. omdat haar pony nogal raare sprongen kan maken. en haar pony reageert er wel goed op.

maar mijn vriendin rijd er ook gewoon zo ontspannen mee en laat haar paard dan ook niet aan de teugel lopen. loopt dus ook niet in de mond te trekken. als haar paard aand e teugel loopt met een buitenrit doet ze dat dus uit haar zelf. ze heeft dat bitje alleen in mocht er wat gebeuren dat ze haar dus beter kan houden. en zij weet echt hoe je ermee om moet gaan.

een beginer of iemand van 12 vind ik kan niet met zo´n bit of iets met hefboom werking rijden. omdat de meeste niet weten wat de inwerking is van zo´n bitje. maar je moet wel weten wat je doet. anders kan je een paarden mond erg verpesten

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:22

runningkawa schreef:
viewtopic.php?f=29&t=410720&hilit=

hier gaat het er toevallig ook nog over Lachen
(wat verder naar onder)

Gevorderde ruiters gebruiken zwaardere bitten, zoals een Pelhambit of een stang

je hebt 2 verschillende pelhambitten in gebroken en ongebroken vorm.
ze spreken echt over 2 verschillende dingen.
gebroken pelham en ongebroken en een stang. Verward

dus ik zal het nooit leren denk ik hi hi. Frusty
nou ja ik rijd zelf gewoon met een bustrens en weet wat dat is en wat de werking is (perfect). heb wel met pelham gereden op advies van de manege eigenaar. ze werd levensgevaarlijk. heeft kantineruiten en al gekost. (staat al eerder in dit topic.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:28

Ann schreef:

Ik was ook niet van plan om met een pessoa mijn hulpen te verfijnen, maar heb er wel een keer dressuur mee gereden, en wilde gewoon even mijn bevindingen meedelen. Dat er dan ook op neerkwam dat je met pessoa niet kan verfijnen (volgens mij dan toch).
Langs de andere kant is verfijnen wel vaak met scherpere bitten, denk maar aan stang en trens. Met verfijnen wil ik dan zeggen dat het paard reageert op nog lichtere hulpen.
Ik weet ook wel dat het ideale zou zijn dat je paard op bijna helemaal geen hulpen alles perfect zou uitvoeren, maar in realiteit is het vaak wel anders.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:30

yarrah schreef:
Satine schreef:

Dat gaat alleen maar op voor stangen met een kinketting.

Hoeveel mag het bit dan wel kantelen?

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:34

droefje schreef:

Ik moest nog bijna evenveel "kracht" gebruiken als op gewone trens. Dat doen we niet meer.
Schreef Satine.

je gebruit geen kracht met paardrijden maar je gevoel. Bloos

Weet ik wel, daar om "kracht" tussen aanhalingstekens. Hij kan soms erg drammen tegen mijn hand en is dan heel erg moeilijk nageeflijk te rijden (enkel eerste tien minuten), en dacht dat dat misschien beter zou gaan. Niet dus. Dat bedoelde ik.

(Ik heb verder al alles geprobeerd hoor: op andere methodes losrijden, heel zachte hand, heel sterke... maar niets heeft tot nu toe resultaat gebracht, het is vrees ik iets dat ik zal moeten accepteren. Gelukkig loopt hij daarna wel heel licht op de hand.)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:55

Ik rijd mijn hete fjordje ook met een Pelham. Ze heeft er altijd mee voor de kar gelopen, en ik heb haar er in het begin altijd mee gereden, nu rijdt ik vrnl buiten met de pelham. (dat is ook wel nodig, ben 1 keer met trens naar buiten geweest en geeindingd in een boom). in de bak probeer ik zoveel mogelijk met trens te rijden. Ze loopt alleen veel beter met Pelham dan met trens. En ik kan dr inmiddels écht wel rijden. Ze heeft de dikste versie, en een stang vorm (dus ongebroken)... Ze loopt gewoon lekker op de pelham, en aangezien ik ook met haar alleen maar recreatief rijd..
Overigens vind ik ook dat als een paard op trens kan lopen je dat moet doen...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:55

[quote="Satine

Hoeveel mag het bit dan wel kantelen?
[/quote]

Bij een stang met kinketting mag/moet het bit 45 graden kantelen. Dan zit hij perfect.
zit hij losser dat werkt het hefboommechanisme niet goed. Zit hij strakker dan krijgt het paard te veel en te langduring druk op zijn tong en kingroeve.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:33

Nog even over het perfect werkende bit of stang bij een combinatie. Het is niet alleen zo dat wat voor de één goed werkt bij de ander totaal niet werkt, het kan zelfs zo zijn dat twee ruiters op hetzelfde paard twee verschillende bitten c.q. stangen prettiger vinden inwerken.

Een stang is zeker geen garantie dat een paard er niet meer vandoor kan buiten, dat hangt helemaal af van het paard en het specifieke probleem van paard en ruiter.
Bij mijn vorige paard werkte het goed.
Bij het paard wat ik nu heb zou het totaal niet werken. Die pakt geen bit vast, die heeft geen harde mond. In tegendeel: hij heeft een zeer gevoelige mond. Met de trens rij ik dan ook met een zeer lichte aanleuning. Maar als hij buiten weg wil heb ik een probleem.
Met de Liverpoolstang rij ik zo mogelijk met een nog lichtere aanleuning. Ik moet wel met een Liverpoolstang rijden want aangespannen rijden met een trens is zelfmoord.

Zodra ik ook maar iets te hard ben met mijn handen, en dan heb ik het over minimale verschillen, gaat hij tegen de stang in en ben ik veel verder van huis. Hij gaat namelijk recht omhoog en vervolgens hard vooruit. Ik heb nu een stang met tongvrijheid en van speciaal materiaal. Die is vrij zacht en nog moet ik oppassen. Als hij weg wil vluchten pak ik hem nooit terug met de stang, dan gaat hij alleen maar harder vluchten. Ik geef hem juist ruimte en probeer dan rustig de goede aanleuning weer te vinden (terwijl ik intussen verbeten op beide remmen trap met mijn voet Knipoog )

Het paard van mijn vriend heeft een rubber liverpoolstang waar zijn oom haar recratief in het bos mee rijdt. Die wil graag met wat meer aanleuning, hij wil meer in zijn handen hebben zeg maar.
Mijn vriend rijdt met een stang met tongvrijheid en een bitwikkel om het vriendelijker te maken. Bij hem moet het paard op de geringste hulp reageren in de marathon en de kegels. Het paard weet heel duidelijk het verschil.

Scherpe bitten/stangen vragen een goed inzicht van de ruiter en instructeur om te bekijken of het wel geschikt is voor paard en ruiter. Zomaar gaan experimenteren is totaal niet zinvol. Een pessoa, pelham of welke andere stang dan ook gaan gebruiken omdat dat zo goed werkte bij een ander is absoluut niet verstandig.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:45

yarrah schreef:
Bij een stang met kinketting mag/moet het bit 45 graden kantelen. Dan zit hij perfect.
zit hij losser dat werkt het hefboommechanisme niet goed. Zit hij strakker dan krijgt het paard te veel en te langduring druk op zijn tong en kingroeve.

Dit wist ik al. Maar hoeveel mag/moet een pessoabit (dus zonder kinketting) kantelen zodat het goed zit?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:29

droefje schreef:
runningkawa schreef:
viewtopic.php?f=29&t=410720&hilit=

hier gaat het er toevallig ook nog over Lachen
(wat verder naar onder)

Gevorderde ruiters gebruiken zwaardere bitten, zoals een Pelhambit
of een stang

je hebt 2 verschillende pelhambitten in gebroken en ongebroken vorm.
ze spreken echt over 2 verschillende dingen.
gebroken pelham en ongebroken en een stang. Verward

dus ik zal het nooit leren denk ik hi hi. Frusty
.

Okee ik doe een uitleg poging:

Een pelham is een bit met scharen en valt daarom in de catagorie stang. Je hebt gebroken en ongebroken versie.
Een ongebroken bit zonder scharen heet geen stang, maar ongebroken bit/trens.
Met gewoon "stang" wordt gewoonlijk de dressuurstang bedoeld, die gebruikt wordt in combinatie met een (onderleg)trens. Je spreekt dan van een stang-en trensoptoming.
Soms wordt er stang bedoeld die gebruikt wordt aan een hoofdstel van tuig- of trekpaarden. Dus om te mennen. Deze hebben meestal een naam, zoals Liverpool stang...al naar gelang het model.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:13

De pelham is een combinatie van een stang en trens. Het heeft gewoonlijk een iets gebogen mondstuk met korte scharen, waaraan je teugels kan bevestigen en grote ringen ter hoogte van het mondstuk voor de andere teugels. Het kan dus als stang-en-trensbit gebruikt worden (maar je kan het ook met één teugel gebruiken). Dit bit wordt gebruikt bij pony's met een kleine mond, waarvoor stang én trens teveel in de mond is.
Het mondstuk kan ook van rubber zijn.[b]

Dit heb ik gevonden op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:54

Citaat:
Het kan dus als stang-en-trensbit gebruikt

echter toch ook niet toegestaan in het Z en hoger, dus zal de werking toch te verschillend zijn met S&T

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:24

Je kunt over alle soorten bitten wel verschillende info vinden op internet, ik houd het boek "Het paard, het bit en de ruiter" als leidraad, hierin vind je tenminste objectieve info.